-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« på: desember 30, 2010, 22:26:09 pm » |
|
Har en motor fra ei gjerdesag som skal på en kompressor. Det er 1.fase. Hvordan skal den kobles, det er så mange ledninger:) Det satt jo motorvern på sagen, det har jeg ikke i dag.
|
Mvh
Marius
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #1 på: desember 30, 2010, 22:27:33 pm » |
|
Et bilde til av det tekniske....
|
Mvh
Marius
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #2 på: desember 31, 2010, 02:05:03 am » |
|
Kan ikke hjelpe deg med koblings. Men jeg håper den gjerdesaga var skikkelig sliten, siden du slakter den for motoren. En gjerdeag i god stand er verdt endel på bruktmarkedet.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #3 på: desember 31, 2010, 09:06:42 am » |
|
Den er bygget om til 3.fase:)
|
|
« Siste redigering: desember 31, 2010, 09:09:19 am av -Marius- »
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #4 på: desember 31, 2010, 10:06:32 am » |
|
Googlet: Ser ut til å være en enfasemotor med hjelpevikling og kondensator. Håper ledningene er merket, hvis ikke må du "ohme" for å finne ut koblingen. Se vedlagte tegning. Hvis motoren går feil vei, skal ledningene til den ene viklingen byttes om. http://www.emgr.de/
 schalt.jpg (2.55 KB. 180x176 - vist 3089 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #5 på: desember 31, 2010, 10:46:32 am » |
|
Hvordan googler dere slik. Har prøvd det, men får ikke noe relevant:( Tusen takk for hjelpen, alle ledningene er merket med bokstaver og fargekoder:)
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #6 på: desember 31, 2010, 12:46:51 pm » |
|
EMGR.DE er leverandørens hjemmeside. Post resultatet av koblingen i tråden. Spent på å høre om den roterer riktig vei med en gang. Tegningen viser høyre rotasjon som er normert retning. Z1-Z2 eller U1-U2 må snus for å endre retning. (Dreiefelt)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #7 på: desember 31, 2010, 18:46:24 pm » |
|
For meg ser det ut til at ledning 5 og 6 er litt tynnere enn de andre som går inn i motoren. Antar at disse er en termokontakt som brukes til motorbeskyttelse, som ikke behøves for å få den til å svive.
 mot1b.jpg (115.99 KB. 567x778 - vist 959 ganger.) Viss du har 3fas 230V i verkstedet bruker du skrue 1, 3 og 4. Viss du skal bruke den på 1fas kobler du sammen 2 og 3, og tar fasene inn på 1 og 4 som på bildet under.
 mot1c.jpg (114.12 KB. 567x778 - vist 765 ganger.) EDIT: Husk at jord skal i skruen i bunn av boksen 
|
|
« Siste redigering: desember 31, 2010, 18:50:28 pm av SveinT »
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #8 på: desember 31, 2010, 20:57:42 pm » |
|
Sjekk hjemmesiden hos leverandøren. EBS er angitt å være 1-phase! Eventuelt mål på ledningene for å finne det ut. De tre tykke ledningene skal i så fall ha lik motstandsverdi hvis det er trefase.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2112
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #9 på: januar 01, 2011, 10:39:24 am » |
|
Det der må nesten måles hvis det er bygget om. Når en bygger om slikt fra 1 fase til 3 fase fjernes en kondesator. Så finn de 3 ledningene med lik motstandsverdi, da har du viklingene. De 2 tynne hvite som går inn i motoren er mye mulig en termokontakt. Ohm de og hvis du har 0 ohm er det nok det. Denne kan kun brukes på 230V 3 fas, så hvis du har 400v, koble den på 1 fas. Slik som Svein sier
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #10 på: januar 01, 2011, 11:30:27 am » |
|
Det der må nesten måles hvis det er bygget om. Når en bygger om slikt fra 1 fase til 3 fase fjernes en kondesator. Så finn de 3 ledningene med lik motstandsverdi, da har du viklingene. De 2 tynne hvite som går inn i motoren er mye mulig en termokontakt. Ohm de og hvis du har 0 ohm er det nok det. Denne kan kun brukes på 230V 3 fas, så hvis du har 400v, koble den på 1 fas. Slik som Svein sier
en 3-fas har tre viklinger. altså 6 ledninger. da kan man velge om man vil koble den i stjerne eller trekant. er dette en trefas med bare 3 ledinger må den være koblet i stjerne nede i motoren. da er det ikke lett å måle seg frem...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2112
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #11 på: januar 01, 2011, 12:23:03 pm » |
|
Det er ikke vanskelig. Om det er koblet nede i motoren så betyr det i første omgang at den kan gå på 1 spenningstype, som er 230V i dette tilfellet. Det eg er mer spent på er om dette er en ren 3 fase motor. Det står det ingenting om på merkeskiltet. Har vært borti de motorer som har en startkondensator og en driftkondensator. Det er derfor det første som eg ville sjekket det er å ohme ut ledningene og finne hvilke verdier som er.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #12 på: januar 01, 2011, 12:31:02 pm » |
|
Tusen takk for alle svar. Motoren går rettvei og allt er i skjønneste ården:) Motorværn er ikke tilkoblet.
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #13 på: januar 01, 2011, 12:45:15 pm » |
|
Ny reodor felgen kompressor løsning oppi dirdal altså :-)
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #14 på: januar 01, 2011, 13:53:28 pm » |
|
Er det virkelig en trefasemotor? Skiltet beskriver en enfasemotor med to poler. Gir 3000 omdr. teoretisk, litt sakking gir 2700 som på skiltet. (Kortslutningsmotor) Interessert i om den gikk med tre faser tilkoblet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #15 på: januar 01, 2011, 16:36:35 pm » |
|
Nei denne er ikke 3.fase. Sagen den kom fra skulle bytte fra 1.fase til 3. fase. Derav en stk 1. fase motor ekstra.
Og det er ingen ny reodorfelgen løsning, bare en oppgradering. Har kun hatt 1,5kw motor før, denne er på 2kw. Da kan den gires litt høyere og få mere luft:)
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
|