Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« på: desember 31, 2010, 01:19:27 am » |
|
nå som det ser ut som alle som skulle bestille Kendall olje har bestemt seg, må jeg bare komme med et spørsmål....
Av de ca 20 bestillingene her er det bare jeg som har bestilt syntetisk... Har jeg gått glipp av noe her, eller er det sånn at disse motorene våre husker at de er designet i en tid da ikke syntetisk olje fantes, slik at de fortsatt mener det er den beste olja, eller gjelder faktisk de fysike lovene også på gammelt design, slik at moderne syntetisk olje både smører og kjøler bedre enn "gammeldags" mineralolje.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #1 på: desember 31, 2010, 02:02:19 am » |
|
Holder en knapp på syntetisk jeg da... Må jo være en grunn til at oljefiltrene på bilene blir mindre og mindre, skifteintervallene øker og motorene går lenger og lenger.
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #2 på: desember 31, 2010, 02:13:25 am » |
|
Jeg tipper at det først og fremst har med pris pr oljeskift å gjøre. Selv etter alle oljediskusjonene som har florert forumet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #3 på: desember 31, 2010, 03:23:41 am » |
|
Helsyntetisk motorolje tåler stort sett både høyere temperaturer og lengre skiftintervaller før oljen blir slitt. Selv har jeg ikke brukt stort annet en mineral på mine gamle vw motorer. Ikke vet jeg hvorfor jeg har gjort det...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #4 på: desember 31, 2010, 03:26:42 am » |
|
Siden alle er så vant med å bruke mineral olje, hva med å snu på spørsmålet. Er det noen argumenter for å IKKE bruke helsyntetisk?
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #5 på: desember 31, 2010, 03:52:03 am » |
|
Prisen, om man forutsetter skifte hver 500km og totaloverhaling av motor hver 3000km?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #6 på: desember 31, 2010, 09:14:54 am » |
|
Min halvslitte "sommermotor" får nøye seg med mineralsk 20W50. Den har faktisk blitt ganske oljetett etterhvert også. Skal ikke gjøre samme "tabben" med denne som på en eldre dieselmaskin jeg hadde engang. Den fikk et enormt oljeforbruk etter overgang til en "moderne" olje. Men tilbake til den luftkjølte: Økonomien er viktig også når man skifter olje mange ganger i sesongen. Synes det er greit å få ut "ting og tang" ut av motoren ofte når jeg ikke har oljefilter.
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #7 på: desember 31, 2010, 11:02:10 am » |
|
Fordelen med syntetisk er at den smører bedre og renser bedre, og vil gi mindre slitasje. Altså mindre skadelige partikler i olja, noe som er bra uten oljefilter. Enkelte forhold er det: Den renser mye mer, så hvis du har en gammel, velbrukt motor, vil den risikere å løsne opp all gammel shit og tette oljeganger. Det er det verste som kan skje. Mitt inntrykk er at det var ett større problem for 30-40 år siden, da syntoljen kom. Ellers synes jeg viskositeten kan være ett problem. Syntetiske oljer har ofte lav viskositet, noe som kan medføre mer mekanisk støy og høyere oljeforbruk i gamle (slitne) motorkonstruksjoner. Gamle pakninger har også en tendens til å svette mer olje på syntetisk. Men kan ikke se noen betenkeligheter på en seriøst nyoverhalt motor, med unntak av første oljeskift, som bør være mineral for å få innkjørt (sliti til) motoren raskere. Har man kjørt i alle år på mineral, vil synt oljen ofte bli fort svart, pga renseeffekten, og oljen bør byttes ganske raskt første gangen(e). Finns mange meninger om olje, dette var mine tanker og erfaringer. 
|
|
« Siste redigering: desember 31, 2010, 11:05:42 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #8 på: desember 31, 2010, 11:29:48 am » |
|
Må selvfølgelig ikke glemme at ofte har mineraloljer sink, noe du sjeldent/aldri ser i syntetiske oljer. Nå har ikke jeg sjekket om kendall sin syntetiske inneholder sink...
Sink trengs på våres motorer og er helt nødvendig på trimmete motorer for å spare kam og løftere for overdreven slitasje fra aggressive kammer. Når det er sagt, så kjører "alle" trimma motorer på full syntetisk med sink tilsetting...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #9 på: desember 31, 2010, 11:33:58 am » |
|
Kendall er jo amerikansk, og der har de ihvertfall god erfaring med støtstangsmotorer 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #10 på: desember 31, 2010, 12:43:10 pm » |
|
kun pga det høye sinkinholdet jeg skal prøve 20W50 gt1 ellers blir det syntetisk med sink additiver.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #11 på: desember 31, 2010, 15:05:50 pm » |
|
Når det gjelder olje som er beregnet for motorer med høyt trykk mellom kam og vipper/støtstenger, vil jeg STERKT anbefale å bruke Motul 300V. Honda hadde store problemer med pittings og havari av kamaksler på sine VF-mc'er på 80-tallet, og faktisk var en kjempegod løsning å bruke den olja. Den tåler 22 tonn pr kv.cm, mens en mineralolje tåler ca 6-700 kg pr kv.cm. Jeg jobbet med Honda mc dengangen, og opplevde hvilken forskjell/revolusjon det var å bruke den olja. En ting som gjør den spesiell, er at den er basert på ester, og ikke råolje. Skreiv litt om esterolje i denne linken, med tanke på min erfaring med Motul og Honda's problemer. http://www.bike.no/forum/thread.php?t=23112De samme problemene hadde bl.a. Opel, Ford og Maxda på 80-tallet, på kammer med 2 ventiler som gikk på samme vippe. Har ingen erfaring med trimma VW-motorer, men vil tippe at Motul-olja gjør en like god jobb der. Ha ett godt nytt år! 
|
|
« Siste redigering: desember 31, 2010, 15:07:47 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #12 på: desember 31, 2010, 22:43:09 pm » |
|
Min erfaring med syntetisk er att det oftere blir lekkasjer der det er kork og papirpakninger.
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
|