Kid-A
Seniormedlem
   
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst
Hotshopper
|
 |
« på: januar 28, 2011, 04:09:09 am » |
|
Lurer på hvilke støtdempere jeg bør kjøpe til The Bluesmobug. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,31273.0.html Skal kjøres så lavt som overhodet mulig uten luftfjæring. Senking er prioritert foran kjøreegenskaper, men den skal selvsagt kjøres for egen maskin på langturer til treff. 57-modell bånnplate. Foran: Innsmalet Puma forstilling, dropspindler, originale trommelbremser Bak: Ombygd til IRS, originale trommelbremser. Hjul: 17-tommere med lavprofil rund baut, litt fetere dekk bak enn foran Hvilke støtdempere bør jeg kjøpe til et slikt oppsett?
|
|
|
Loggført
|
My religion is kindness
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #1 på: januar 28, 2011, 07:54:44 am » |
|
Med senkespindler og link-pin trenger du strengt talt ikke noe annet enn orginale dempere. Jeg har prøvd å senke mye lavere enn det som er praktisk mulig å kjøre med og alikevel hatt vandring igjen på demperene. Uten spindler og ekstremsenk kan det derimot fort bunne i demperen.
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #2 på: januar 28, 2011, 08:51:36 am » |
|
Arild, jeg hadde kjøpt f.eks KYB dempere beregnet til senkede biler. Ikke for at jeg tror støtdemperen bunner, men disse er MYE hardere enn orginal som minker sjansen for at bilen skraper i bakken. Kjøreegenskapene blir selvfølgelig helt elendige, men som du selv sier...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #3 på: januar 28, 2011, 09:05:36 am » |
|
Spesifikasjoner: Senkes så lavt som mulig, innkortet og 185/35-17 dekk..... Dekka, senkespindler og brutal senk tilsier at det skal kortes mere enn bare de vanlige 2" her så sant det skal brukes vanlige skjermer Dette blir stivt nok i seg selv tror jeg. Derfor er jeg usikker på om bilen kan bli unødig stiv (nesten stum) med ekstra harde dempere.
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #4 på: januar 28, 2011, 09:21:25 am » |
|
Spesifikasjoner: Senkes så lavt som mulig, innkortet og 185/35-17 dekk..... Dekka, senkespindler og brutal senk tilsier at det skal kortes mere enn bare de vanlige 2" her så sant det skal brukes vanlige skjermer Dette blir stivt nok i seg selv tror jeg. Derfor er jeg usikker på om bilen kan bli unødig stiv (nesten stum) med ekstra harde dempere.
Har litt for mye demping på min 4" med orginale dempere og senkespindler. Skulle gjerne vært LITT hardere for å ikke skrape så ofte, men vil ikke ha steinharde gassdempere. Men altså.... oppsummert: Ikke bruk orginaldempere på en 5cm høy bil dersom du ikke vil skrape 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #5 på: januar 28, 2011, 10:56:44 am » |
|
Spesifikasjoner: Senkes så lavt som mulig, innkortet og 185/35-17 dekk..... Dekka, senkespindler og brutal senk tilsier at det skal kortes mere enn bare de vanlige 2" her så sant det skal brukes vanlige skjermer Dette blir stivt nok i seg selv tror jeg. Derfor er jeg usikker på om bilen kan bli unødig stiv (nesten stum) med ekstra harde dempere.
Har litt for mye demping på min 4" med orginale dempere og senkespindler. Skulle gjerne vært LITT hardere for å ikke skrape så ofte, men vil ikke ha steinharde gassdempere. Men altså.... oppsummert: Ikke bruk orginaldempere på en 5cm høy bil dersom du ikke vil skrape  Men har ikke du 135R-15 foran Lobo? Dette fjærer MYE i forhold til 185/35-17. Vi snakker om at 17" dekka har 129 mm mindre rulleomkrets (41 mm på diameteren!) enn dine 135 dekk. og 50,8 mm større dia. på felgene. Blir ikke mye fjærende gummi til overs da.
|
|
« Siste redigering: januar 28, 2011, 11:04:00 am av Bablefish. »
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #6 på: januar 28, 2011, 11:05:56 am » |
|
Dimensjon på felger og dekk blir en svært viktig faktor her siden dekk også utgjør en del av bilens fjæring.
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Kid-A
Seniormedlem
   
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst
Hotshopper
|
 |
« Svar #7 på: januar 28, 2011, 11:42:11 am » |
|
Men hvis jeg kjører stive gassdempere kan jeg altså senke ENDA mer uten risk for å slå nedi ved kjøring  Litt risting er vi ikke redde for, jeg har særs solide fyllinger i tenna 
|
|
|
Loggført
|
My religion is kindness
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #8 på: januar 28, 2011, 12:08:35 pm » |
|
Men hvis jeg kjører stive gassdempere kan jeg altså senke ENDA mer uten risk for å slå nedi ved kjøring  Godt poeng 
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Lassen
Supermedlem
    
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland
Praise the Lowered
|
 |
« Svar #9 på: januar 28, 2011, 14:55:15 pm » |
|
kjører selv med puma uten noen slags form for innkorting, å uten senkespindler... kjører med R15 185/60 på framdekka med korte KYB dempere, har vel maks 4 cm fremme i front, men har aldri problem att det slår nedi når jeg kjører, kun viss jeg skal over litt høye kanter/fartsdempere etc. så er kun gummien på dekka som demper hos meg  så viss du tenker noe i de baner, å ikke er redd for å miste litt komfort, så er det helt supert..  PS: Vurderer selv å gå til innkjøp av ett nyrebelte, kan til tider humpe/riste godt på disse "fantastiske" veiene vi har i norge 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
    
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
 |
« Svar #10 på: januar 28, 2011, 15:02:57 pm » |
|
OG hjelm !!!!! Gikk jo fa.. meg ikke an å drikke øl i bilen din da det humpa sånn !!! Vi sleit jo litt med fartshumper ja !!!
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #11 på: januar 28, 2011, 15:20:33 pm » |
|
Jeg kjører KYB Gas-A-Just på min, med 2" korta puma og cb-senkespindler (link-pin). OBS. De er ikke justerbare som navnet kanskje skulle tilsi. Det er relativt stivt og fint og jeg har ikke opplevd det som et problem å kjøre med hva anngår komfort. Slår aldri ned i bakken med mindre det kommer en dårlig utformet fartsdump. Du vil kanskje oppleve det litt stivere ettersom du skal ha 17" felg, jeg kjører 15" med 135/80 dekk. Prisen er ok også. :-) http://www.vwparts.net/TYPE1KYBGAJ.html
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #12 på: januar 28, 2011, 15:25:48 pm » |
|
Men hvis jeg kjører stive gassdempere kan jeg altså senke ENDA mer uten risk for å slå nedi ved kjøring  Litt risting er vi ikke redde for, jeg har særs solide fyllinger i tenna  Ved ekstrem senk spiller det vel ingen rolle om du har sykkelpumper eller kyb. Smeller i bakken uansett.. Du har sett norske veier?
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Kid-A
Seniormedlem
   
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst
Hotshopper
|
 |
« Svar #13 på: januar 28, 2011, 15:28:15 pm » |
|
Jada jeg vet alt om å kjøre lav bil, No Fear!  Det er bare lenge siden jeg har drivi med senking av Boble, og vet ikke hvilke eventuelle endringer som har kommet på støtdemperfronten siden den gang For 15-20 år sida hadde vi knapt hørt om dropspindler, og innsmaling var bare no' merkelige greier vi leste om i VW Trends. Smale dekk med lav profil fantes rett og slett ikke. I stedet dro vi på Citroën-forhandleren og kjøpte dekk til 2CV  Vi hadde ikke internett, men Sky Channel ;-)
|
|
« Siste redigering: januar 28, 2011, 15:36:03 pm av Kid-A »
|
Loggført
|
My religion is kindness
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #14 på: januar 28, 2011, 15:38:11 pm » |
|
Men hvis jeg kjører stive gassdempere kan jeg altså senke ENDA mer uten risk for å slå nedi ved kjøring  Litt risting er vi ikke redde for, jeg har særs solide fyllinger i tenna  Ved ekstrem senk spiller det vel ingen rolle om du har sykkelpumper eller kyb. Smeller i bakken uansett.. Du har sett norske veier? Du slår i bakken uansett, men bedre sjeldent enn hele tiden dersom man har en nyoppussa bil? Min var STIV når den var like lav som nå men uten senkespindler, og da slo jeg nesten aldri nedi. Nå derimot.... mye bedre komfort, men må passe på litt ekstra. Bablefish: jo har fullprofil foran nå, og du har rett. Det hjelper MYE på dempingen  Superfornøyd.
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #15 på: januar 28, 2011, 16:28:47 pm » |
|
Jada jeg vet alt om å kjøre lav bil, No Fear!  Det er bare lenge siden jeg har drivi med senking av Boble, og vet ikke hvilke eventuelle endringer som har kommet på støtdemperfronten siden den gang For 15-20 år sida hadde vi knapt hørt om dropspindler, og innsmaling var bare no' merkelige greier vi leste om i VW Trends. Smale dekk med lav profil fantes rett og slett ikke. I stedet dro vi på Citroën-forhandleren og kjøpte dekk til 2CV  Vi hadde ikke internett, men Sky Channel ;-) Husker du den sorte 54'n til Kim? Den gikk på 115/70x15 "Temporary Use Only" fra Saab på 6" Fuchs. Der var det faktisk senkespindler og Puma, og den hadde behov for korte dempere....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Kid-A
Seniormedlem
   
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst
Hotshopper
|
 |
« Svar #16 på: januar 28, 2011, 16:51:10 pm » |
|
Seff. Det var jo den tøffeste resto'n ever! Da tar jeg sånne som den hadde behov for 
|
|
|
Loggført
|
My religion is kindness
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #17 på: januar 28, 2011, 17:17:28 pm » |
|
Finnes på lager i Norge, kan bestilles den vettu!
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #18 på: januar 28, 2011, 17:22:51 pm » |
|
Høres ikke ut som alle vet forskjellen på demping og fjæring....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil
Supermedlem
    
Innlegg: 1459
Bosted: Toten
|
 |
« Svar #19 på: januar 28, 2011, 17:41:54 pm » |
|
Finnes på lager i Norge, kan bestilles den vettu!
Sleng over info og pris da? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #20 på: januar 28, 2011, 17:54:53 pm » |
|
669,- minus Totenbugs rabatten pr. stk.
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #21 på: januar 28, 2011, 18:19:33 pm » |
|
Høres ikke ut som alle vet forskjellen på demping og fjæring....
Det slo meg også! Det er fjæringen som skal holde karosseriet på plass ift hjulet, ikke demperen. Den skal bare bremse svingninger, les; bremse bevegelse ene eller andre veien. Hvis du trenger med stivhet kikk hos sway-away; de har sterke fjærblader
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kid-A
Seniormedlem
   
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst
Hotshopper
|
 |
« Svar #22 på: januar 28, 2011, 19:01:45 pm » |
|
På min gamle Boble fikk jeg aldri surra meg til å smøre opp Puma'n. Den ble stiv etter hvert gitt 
|
|
|
Loggført
|
My religion is kindness
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #23 på: januar 28, 2011, 21:53:35 pm » |
|
Jeg monterte forstillinga mi her om dagen. 10,5 cm smalere, smalet inn i midten, med laserskjærte dempertårn som er forsterka, sway away satser, senkespindler og KYB dempere. 17" escra med 205-40-17. Spennende å se hvordan den blir på veien gitt.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #24 på: januar 28, 2011, 21:56:10 pm » |
|
Skulle jeg bestille to til deg Arild? Og hva med deg Kjetil?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Kid-A
Seniormedlem
   
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst
Hotshopper
|
 |
« Svar #25 på: januar 28, 2011, 22:18:08 pm » |
|
Ringer deg i morra 
|
|
|
Loggført
|
My religion is kindness
|
|
|
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand
SCC EVENT
|
 |
« Svar #26 på: januar 28, 2011, 22:19:22 pm » |
|
Justerbare Gassdempere funker også kjempefint. Bruker det selv på ovalen. Da har du jo muligheten til og justere hardheten selv. Det er ikke det rimligste men funke gjør det 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #27 på: januar 28, 2011, 22:27:54 pm » |
|
Ringer deg i morra  Gjør det, er på jobben 10 - 15 så da passer det bra med litt bilprat! Se foresten pm...
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
|
Kid-A
Seniormedlem
   
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst
Hotshopper
|
 |
« Svar #29 på: januar 30, 2011, 15:37:33 pm » |
|
Takk for alle tips og innspill  Det viser seg at Hulken vil ha noe av det jeg har, så da blir det slik  Hvis kvaliteten står i stil til prisen på Unnebergs første tips, noe jeg regner med at de gjør, er jo de noe å drømme om for framtida 
|
|
|
Loggført
|
My religion is kindness
|
|
|
|