EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« på: februar 28, 2011, 20:28:36 pm » |
|
Har en 2110 motor som nærmer seg ferdigstillelse med stormskritt, men i dag foreslår motorbyggern å endre oppsettet. Opprinnelig var planen 009-fordeler med CompuFire, men nå foreslår han istedet å bytte til "billet Pertronix" eller "Magnaspark". "All current 009s I have tested recently have really bad advance curves - nothing like the original Bosch 009", er begrunnelsen. Jeg vet absolutt ingenting om disse systemene, så jeg lurte kort sagt på om jeg kan si ok til byttet eller om det er noen ulemper å bytte til Pertronix/Magnaspark? Kostnadsmessig blir det det samme som opprinnelig oppsett, og motoren leveres ferdig justert på dyno. Kan jeg da regne med at det er tut og kjør de neste årene, eller krever et slikt system justering eller på noen måte kunnskap fra min side? Jeg spør fordi jeg ikke er spesielt teknisk anlagt for å si det pent 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1 på: februar 28, 2011, 21:21:05 pm » |
|
Fortell om motor oppsettet så blir det lettere å gi meninger.  Men ja nye 009 er bare søppel og er kun ok for av/på biler. Vis du ikke har tilgang til vakuum så er 010 mye bedre tenningskurve. Har du tilgang til vakum så er 034 (org på sene bobler) 205 a-b osv gode fordelere. Noen andre har helt sikkert mer erfaring med de "nye" fordelerne.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #2 på: februar 28, 2011, 21:34:45 pm » |
|
Målet med motoren er en driftssikker og momentsterk daily driver-maskin til min Earlybay. 90,5mmx82mm/2110, FK7-kam, 1,4:1, 40mm IDF-gassere
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #3 på: februar 28, 2011, 21:36:06 pm » |
|
man kan bytte mellom 3 typer fjærer og 3 "stoppere" i Pertronix fordeleren.. endre opptrekktidspunkt og maks fortenning
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #4 på: mars 01, 2011, 01:01:34 am » |
|
Målet med motoren er en driftssikker og momentsterk daily driver-maskin til min Earlybay. 90,5mmx82mm/2110, FK7-kam, 1,4:1, 40mm IDF-gassere
Veldig fin kombinasjon.  Ville helst hatt en fordeler med vakuum til en sånn "gatemotor" (mye halv gass). Virke utfra oppsettet som at byggeren vet litt om hva han gjør. Mallory med vakuumklokke kunne også funket bra her. Absolutt mye å velge i, men det meste er bedre enn en billig 009!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
 |
« Svar #5 på: mars 01, 2011, 09:32:23 am » |
|
Jeg har hele tiden trodd at IDA forgassere er mer gatevennlige enn IDF 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #6 på: mars 01, 2011, 09:41:00 am » |
|
Jeg har hele tiden trodd at IDA forgassere er mer gatevennlige enn IDF  Det er nok omvendt.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
 |
« Svar #7 på: mars 01, 2011, 09:49:31 am » |
|
Dual 48 IDF's are a little rough for street use but come out of the gate like a rocket. If your looking for mid-range and upper end power, Dual 48 IDF's should be on your shopping list. Gjelder kanskje ikke for 40 IDF ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #8 på: mars 01, 2011, 11:49:35 am » |
|
Dual 48 IDF's are a little rough for street use but come out of the gate like a rocket. If your looking for mid-range and upper end power, Dual 48 IDF's should be on your shopping list. Gjelder kanskje ikke for 40 IDF ? Vis valget står mellom 48 idf og 48 ida så er idf mer brukervennlige forgassere. Tror eneste grunnen til at IDA er foretrekt her er at når folk bygger så "ville" motorer at dem ønsker 48mm + så er dem ute etter en fullblods racemotor, og der stiller IDA best. Oppsettet til trådstarter kunne gjerne hatt 44mm idf i stedenfor, men 40mm med 34 halsring funke helt fint på turtallet til camen. Desuten vet vi ingenting om hvilke topper som skal på...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #9 på: mars 01, 2011, 11:53:17 am » |
|
Målet med motoren er en driftssikker og momentsterk daily driver-maskin til min Earlybay. 90,5mmx82mm/2110, FK7-kam, 1,4:1, 40mm IDF-gassere
Veldig fin kombinasjon.  Ville helst hatt en fordeler med vakuum til en sånn "gatemotor" (mye halv gass). Virke utfra oppsettet som at byggeren vet litt om hva han gjør. Mallory med vakuumklokke kunne også funket bra her. Absolutt mye å velge i, men det meste er bedre enn en billig 009! Her hadde kanskje en WBX fordeler passet fint. mulighet for å bytte fjører i den og.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #10 på: mars 01, 2011, 12:29:32 pm » |
|
Oppsettet til trådstarter kunne gjerne hatt 44mm idf i stedenfor, men 40mm med 34 halsring funke helt fint på turtallet til camen. Desuten vet vi ingenting om hvilke topper som skal på...
Motoren skal bli den ultimate bussmotoren for meg og alle valg er tatt av motorbyggeren og ikke hva jeg vil ha/synes er kult. Teorien min bak det er at motorbyggeren har mer peil enn meg, så jeg vil ikke la mine preferanser begrense resultatet. Jeg har sagt hva jeg skal bruke motoren til og hva budsjettet mitt er, så bygger eksperten den beste motoren han kan innenfor de rammene. 40IDF er ikke akkurat noe å skryte av, så jeg har forhørt meg om 44mm-gassere istedet, men svaret jeg fikk av han var at med dette oppsettet vil 44IDF gi ekstra hestekrefter høyt oppe i registeret, men dårligere dreiemoment på lavt og middels turtall. 44-gassere vil kun gi meg "skrytehester", mener han. Så da blir det 40IDF.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #11 på: mars 01, 2011, 13:35:57 pm » |
|
Rett før noe kommer vestfra sjøveien x ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #12 på: mars 01, 2011, 13:50:33 pm » |
|
Jeg tror ikke du skal tenke så mye på hvilken type fordeler som blir valgt. Det du må be Maher om er å finne en fordeler som gir optimal tenningskurve i forhold til ditt bruk og slik motoren er designet. I og med at motoren skal tjunes i benk før du får den, er det jo en grei jobb for han å finne det som passer. Personlig har jeg litt dårlig erfaring med Pertronix sin 009 variant. Som Maher sier fungerer en orginal 009 mye bedre.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: mars 01, 2011, 13:59:36 pm » |
|
siden kjerra di blir mest på vanlig cruising. ville jeg forsøkt å få til vakumopptrekk du vil da få mere riktig tenning ( mere fortenning på lav belastning)på cruise. leika meg litt på langtur hvor jeg kjørte på mer og mer fortenning(dog megasquirt men prisippet er det samme) stooor forskjell på hvor mye mindre pådrag man trengte ved høyere fortenning. og hvor mye " lettere" motor gikk lavere eksotemp får du også+ mindre forbruk 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #14 på: mars 01, 2011, 15:35:56 pm » |
|
Takk for innspill, skal høre med Maher om det med vakum. Holmsen, motoren ligger an til å bli klar for dynoen mot slutten av uken/begynnelsen av neste uke
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #15 på: mars 01, 2011, 16:08:32 pm » |
|
siden kjerra di blir mest på vanlig cruising. ville jeg forsøkt å få til vakumopptrekk du vil da få mere riktig tenning ( mere fortenning på lav belastning)på cruise. leika meg litt på langtur hvor jeg kjørte på mer og mer fortenning(dog megasquirt men prisippet er det samme) stooor forskjell på hvor mye mindre pådrag man trengte ved høyere fortenning. og hvor mye " lettere" motor gikk lavere eksotemp får du også+ mindre forbruk  Enig. På en vakum fordeler ser motoren gjerne 40-45+* fortenning på cruising, noe som er korrekt. mener jeg trakk minst 10* ekstra fortenning fra 34* mekanisk på en gammel motor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #16 på: mars 01, 2011, 16:14:29 pm » |
|
wbx fordeleren har opptil12 grader opptrekk på vakum da er du oppå 40 tallet på cruise. ellers tror jeg nyere type2 2.0l også er godt alternativ
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #17 på: mars 10, 2011, 00:37:53 am » |
|
Takk for innspill, skal høre med Maher om det med vakum.
noe nytt?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #18 på: mars 10, 2011, 18:15:12 pm » |
|
Se PM
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #19 på: mars 10, 2011, 18:17:31 pm » |
|
Gjerne public - hvis det ikker er noe helt sjokkernde som kommer frem... Nysgjerrig på svaret sjø...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #20 på: mars 10, 2011, 18:25:44 pm » |
|
Jeg er og nyskjerrig så lenge det gjeldfer pertronix 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #21 på: mars 10, 2011, 19:00:06 pm » |
|
Det han sa om Pertronix var så sjokkerende at jeg ikke tør å gjengi det. Neeei da, han har ikke svart meg om vakum ennå 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
|