jayster
Supermedlem
    
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!
"IN RUST WE TRUST!!!"
|
 |
« på: mars 13, 2011, 18:37:11 pm » |
|
Noen som vet hvor jeg kan få tak i slik?? er det mulig å få tsk i disse?
|
|
|
Loggført
|
1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1 på: mars 13, 2011, 20:20:26 pm » |
|
biltilsynet her i Tønsberg hadde disse tilgjengelig i alle fall
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #2 på: mars 13, 2011, 20:38:01 pm » |
|
vi deler ut en kopi av et godkjennings papir fra Møller til de som handler hos oss
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
lofotn
Telehiv Jumpers
Seniormedlem
    
Innlegg: 372
Bosted: Ænnebu
|
 |
« Svar #3 på: mars 13, 2011, 21:06:32 pm » |
|
biltilsynet her i Tønsberg hadde disse tilgjengelig i alle fall
og dette gjelder vel kun de som er "originale" Puma altså ?
|
|
|
Loggført
|
Wbx prosjekt i kjeller'n
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4 på: mars 13, 2011, 22:06:49 pm » |
|
Aner ikke, men det er nok det papiret som Karl Fredrik snakker om. Altså et skriv fra Møller som bekrefter at VW går god for å bruke justerbar forstilling fra Puma på VW type 1. Tror ikke TUV ewr innblandet, så lenge bekreftelsen kommer fra VW via importøren
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
janpotet
Supermedlem
    
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud
"harry" er ett kompliment!!
|
 |
« Svar #5 på: mars 13, 2011, 23:15:45 pm » |
|
er bare å kontakte møller så fikser de det til deg. 
|
|
|
Loggført
|
tlf 90 11 98 33.
|
|
|
Ragge
Supermedlem
    
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord
Tlf 95773556
|
 |
« Svar #6 på: mars 13, 2011, 23:26:07 pm » |
|
typegodkjenning@moller.no hvis jeg ikke husker feil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
janpotet
Supermedlem
    
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud
"harry" er ett kompliment!!
|
 |
« Svar #7 på: mars 13, 2011, 23:30:08 pm » |
|
stemmer. glemte å legge den med i farta.
|
|
|
Loggført
|
tlf 90 11 98 33.
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #8 på: mars 14, 2011, 00:18:36 am » |
|
Merkelig at de krever at man skal ha papirer på denne forstillingen. Bobla er jo typegodkjent med Puma forstilling 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #9 på: mars 14, 2011, 00:25:11 am » |
|
Og hvor har du det fra?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #10 på: mars 14, 2011, 00:27:13 am » |
|
Hva er en puma basert på da? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
 |
« Svar #11 på: mars 14, 2011, 01:16:36 am » |
|
jeg har papirene på puma på verkstedet, der er står det at bobla er godkjent med puma siden dette ble levert på flrer vw typer i brasil og at møller går god for montering av denne forstillingen.
|
|
|
Loggført
|
 Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #12 på: mars 14, 2011, 08:56:54 am » |
|
Tuv papirer fåes når du kjøper CSP sin frontbeam.Og det er kun Ball joint. Alt de andre er nok ikke godkjent  men pairer for du nok fra Harald dettmer Møller
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #13 på: mars 14, 2011, 09:23:56 am » |
|
Tuv papirer fåes når du kjøper CSP sin frontbeam.Og det er kun Ball joint. Alt de andre er nok ikke godkjent  men pairer for du nok fra Harald dettmer Møller Det er helt korrekt Mags, den eneste forstillingen du får med TÜV papirer er CSP sin balljoint forstilling. Dette sertifikatet er personlig og forstillingene er nummerert. Brevet fra Møller finner du her på forumet. Det sier at dem ikke ser noe i veien med å godkjenne en vw med en justerbar forstilling lik den på Puma under forutsetning av ditt og datt. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #14 på: mars 14, 2011, 12:07:45 pm » |
|
Hva er en puma basert på da?  en VW Type 1... Men det er jo ikke det samme som at Bobla er typegodkjent med denne forstillinga... Som BB sier, så bekrefter Møller at det er ok å bruke Puma-forstilling (altså en justerbar forstilling som i sin tid ble levert på VW Puma i Brasil) på VW type 1 (som også inkluderer Karmann Ghia), gitt visse forutsetninger om lik høyde og en gitt fjæringsvei etc.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #15 på: mars 15, 2011, 23:26:57 pm » |
|
..og husk å heise den opp til 110mm klaring... Det står i mine Kerscher TuV papirer...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #16 på: mars 15, 2011, 23:30:28 pm » |
|
Det står vel også at justeringen skal sveises fast?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #17 på: mars 16, 2011, 01:32:39 am » |
|
I disse papirene dere diskuterer står det at bilen ved senking skal justeres like mye ned foran som bak. Jeg lurer da litt på hvor mye negativ camber som er lovlig, for på en svingaksel bil vil jo det avgjøre hvor mye du kan senke foran.
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Ragge
Supermedlem
    
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord
Tlf 95773556
|
 |
« Svar #18 på: mars 16, 2011, 09:37:18 am » |
|
I disse papirene dere diskuterer står det at bilen ved senking skal justeres like mye ned foran som bak. Jeg lurer da litt på hvor mye negativ camber som er lovlig, for på en svingaksel bil vil jo det avgjøre hvor mye du kan senke foran.
Er du under 11cm så kan du få problemer uansett, pga en bestemmelse om 11cm klaring til faste deler. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #19 på: mars 16, 2011, 09:41:49 am » |
|
I disse papirene dere diskuterer står det at bilen ved senking skal justeres like mye ned foran som bak. Jeg lurer da litt på hvor mye negativ camber som er lovlig, for på en svingaksel bil vil jo det avgjøre hvor mye du kan senke foran.
og det står noe om fri fjæringsvei ved maks last
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jayster
Supermedlem
    
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!
"IN RUST WE TRUST!!!"
|
 |
« Svar #20 på: mars 16, 2011, 18:32:34 pm » |
|
Er det nok å viser frem et kopi fra møller til han som skal godkjenne bilen. som dere ha snakket om i tråden?
|
|
|
Loggført
|
1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
 |
« Svar #21 på: mars 16, 2011, 19:48:44 pm » |
|
de papirene du får fra er jo en kopi så skal jo holde det. jeg har papirer til pumaen min, er en spreng skisse, godkjenning fra møller at det er lovlig, og hvorfor. om jeg ikke husker helt feil
|
|
|
Loggført
|
 Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
JooV
Seniormedlem
   
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #22 på: mars 16, 2011, 23:38:33 pm » |
|
Jeg fikk ikke godkjent bilen min med øøørlitte grann camber bak. så de kan være ekstremt vrange på det. Måtte droppe hele senkinga på den bilen (en 1302)
|
|
|
Loggført
|
1969 T1 V-1915 2001 Chrysler PT Cruiser Limited
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #23 på: mars 16, 2011, 23:56:55 pm » |
|
er ikke sikker, men det kan godt hende de er litt vrange på at hjulvinkler skal være innenfor fabrikkens spesifikasjoner, ja. De målte ikke på min, men krevde i forkant at jeg skulle ha 4-hjulskontroll. Men de så ikke på målebrevet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #24 på: mars 17, 2011, 00:51:04 am » |
|
For ordens skyld.. Jeg aner ikke hvor og når Puma navnet dukket opp i forbindelse med senkeforstillinger, men det har ikke noe med den VW baserte Pumaen fra Brasil å gjøre. Den er rett nok basert på VW T1 bunnplate og ble levert både som ferdig bil og som kit. Men de ble aldri levert med senkeforstilling  Et papir fra Møller på at disse forstillingene godtaes er vel så godt som TÜV-papirer her i Norge. Men da må det selvfølgelig gjøres etter boka og være skrevet inn i vognkortet, hjelper lite å kjøre rundt med den lappen i hanskerommet i tilfelle man blir stoppet 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #25 på: mars 17, 2011, 11:15:28 am » |
|
nå har jeg ikke dette Møller-dokumentet foran meg, men såvidt jeg husker står det der noe sånt som at det i sin tid ble levert en VW i Brasil som heter Puma, med justerbar forstilling, og at VW-fabrikken ikke ser noen problemer med at denne brukes på VW Type 1, gitt disse andre forutsetningene med lik høyde foran og bak, og fri fjæringsvei ved maks last. Så det er non Møller som har introdusert dette  Finnes vel ikke så mange originale, urørte Pumaer her i landet heller, så vi kan vå sjekket det heller ...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #26 på: mars 17, 2011, 11:30:16 am » |
|
Er det nok å viser frem et kopi fra møller til han som skal godkjenne bilen. som dere ha snakket om i tråden?
Nei, normalt sett så skal du søke om ombyggingen først. Til Trafikkstasjonen din (det vi i gamle dager kalte biltilsynet). Da bør du legge ved det brevet fra Møller som dokumentasjon. Så får du et svar, og hvis alt er ok, får du en bekreftelse på at dette kan godkjennes, men at bilen må forevises trafikkstasjonen for kontroll. Hvis fortsatt alt er ok, skriver de dette inn i vognkortet, og alt er glede. Det nytter ikke å komme på EU-kontroll på det lokale verkstedet med dette papiret i handskerommet 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #27 på: mars 17, 2011, 11:36:57 am » |
|
Jeg fikk ikke godkjent bilen min med øøørlitte grann camber bak. så de kan være ekstremt vrange på det. Måtte droppe hele senkinga på den bilen (en 1302)
Hvordan får du camber på 1302? Med IRS?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #28 på: mars 17, 2011, 11:39:58 am » |
|
stusset jeg på også når jeg leste det, men senker du nok, så får også den litt negativ camber, sjekk IRS tråden til JHU.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #29 på: mars 17, 2011, 13:33:23 pm » |
|
Det står følgende i papiret:
Skifting av forstilling på volkswagen type 1 I Søramerika ble det i sin tid utviklet en spesiell forstilling for Volkswagen Puma. Denne forstillingen har justering av fjærhøyden slik at denne kan justeres i ønsket fjærhøyde før den sveises fast. Vi har forespurt Volkswagen AG om muligheten til å benytte denne forstillingen også på for eksempel VW type 1, og fabrikken har medelt at de ikke har noen innvendinger mot at denne forstillingen også benyttes på disse modellene. Følgende tekst er oversatt fra Volkswagen fabrikkens "Ratgeber" , pkt 4 side 29: Bruk av justerbare fjærben eller fjærer med forandret høyde (gjelder bare VW modeller).
Betingelser: Fjærene må senkes like mye foran og bak. Hjul eller dekk må ikke under noen omstendigheter komme nær understellet eller karoseriet. Ved maksimal fjærbelastning må fjærene holde spenningen. Ved tillatt lasteevne må den resterende fjæringsbevegelse måle minst 30 mm. En eventuell bremsekraft-regulator må justeres i henhold til den nye fjærbevegelsen. Forutsetningen er fortsatt at lyktenes posisjon ligger innenfor våre forskrifter med hensyn til avstand fra veibanen. Hvis nødvendig må den tillatte lasteevnen reduseres. Bruk av etterbehandlede (avsagde, avslipte, varmjusterte fjærer osv.) fjærer er ikke tillatt. Etter ombygging må bilen forevises den lokale Trafikkstasjon for godkjennelse.
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
|