nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #60 på: mai 06, 2011, 10:13:11 am » |
|
Det viktigste er å skifte olje  , og Rikard, hvor kjøpte man fullsyntetisk 5-50 for 40 år siden ? 
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #61 på: mai 06, 2011, 10:19:08 am » |
|
Det har funnets syntetisk olje i 80 år
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #62 på: mai 06, 2011, 10:33:35 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Skaug
|
 |
« Svar #63 på: mai 06, 2011, 10:37:08 am » |
|
Leste en post om olje og fikk lyst på poppcorn... litt rart.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #64 på: mai 06, 2011, 11:01:23 am » |
|
Leste en post om olje og fikk lyst på poppcorn... litt rart.
Einar, du har mye og lære  Jeg skal fortelle deg siden 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #65 på: mai 06, 2011, 11:50:12 am » |
|
Denne trådene blir litt splittet mellom dem som bare skal fylle olje på org bruks motoren og dem med nybygget motor.. Eg står enda på at redline 40wt (15-w40) ester racing olja er blant dem bedre å bruke på en ny trimma motor.
Men usikker på hvilken olje jeg skal pruke til kam innkjøring og hvilken til innkjøring av stempelringer osv... Planen: redline esteren til kam innkjøring (med ekstra sppt) castrol 20w50 classic til innkjøring redline i all fremtid...
Hva synes dere?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #66 på: mai 06, 2011, 12:34:24 pm » |
|
Tror det er en god plan. Bakdelen med esterolje er lang innkjøringstid, men det får man igjen på levetida på motoren. Ting blir innkjørt (= innslitt) raskere med mineralolje (følgelig også raskere utslitt...).
Motul ga ut disse tallene for hvor mye trykk olja tålte før du bryter oljefilmen (for over 20 år siden): Mineralolje av god kvalitet 6-700 kg / cm2 Delsyntetisk Motul 3100 5 500 kg / cm2 (delvis ester) Fullsyntet Motul 300V 22 000 kg / cm2 (esterbasert)
Regner med at andre ester-oljer ikke ligger langt unna. Det må jo bemerkes at vanlige boblemotorer vil holde lenge med mineralolje og riktige oljeskift, men skal du opp i høyt turtall og mye hk, er det greit at olja tåler mer.
Personlig kjører jeg fortsatt mineral, av gammel vane, på min originale 30 hk. Men...
|
|
« Siste redigering: mai 06, 2011, 12:54:25 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #67 på: mai 06, 2011, 12:43:39 pm » |
|
Arbeidsherding av kammen kan fint gjøres med syntetisk olje. Innkjøring av stempel ringer bør gjøres med mineralolje, de skal slites inn fort for beste resultat (minst mulig blowby).
Når dette er gjort så kjører man syntet livet ut.
Det frarådes på det sterkeste å gjøre hele innkjøringen på syntet, da dette vil glassere delene i stedet for å slite dem til.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #68 på: mai 06, 2011, 14:28:23 pm » |
|
Er da sånn å forstå att med esterbasert syntet olja so vil oljo vara lenger? eller er det fortsatt samme oljeskift intervaller som gjelder? Eit bi-spørsmål, kor lenge pågår innkjøyring av ny kam? før ein bytter olje og fortsetter med innkjøyring av stempelringane
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #69 på: mai 06, 2011, 15:20:09 pm » |
|
Olje inneholder molekyl lenker, i syntetisk er de ca 10 ganger lenger i mineral. Disse lenkene er hva som "bærer" i olja. Etterhvert knuses lenkene og de blir kortere å kortere... etter en lang stund har lenkene i synteten blitt redusert til like korte som i mineral. Dvs. syntetisk holder lenger, men siden den tar til seg akkurat like mye møkk som vanlig olje fortjener også den å byttes på like intervaller som dino oljen... synes jeg.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #70 på: mai 06, 2011, 15:57:08 pm » |
|
Den nye, trimma motoren jeg har kjøpt derimot blir levert med "CFS 10W60"-olje. Har ikke peiling på hva slags olje det er eller om det er å få tak i i Norge, noen som vet?
Interessant å lese at Englands beste og mest erfarne motorbygger benytter fullsyntetisk, esterbasert olje i sine motorer. Mvh BB Eller kanskje han bare sitter på nett og leser hva alle synserne gjør rundt om i verden.. Og det de kule gutta bruker. Bruker han også. Se på på Brad Penn olja.. Grønn og fin. Og med en gang verdens raskeste boble putter den olja på motoren sin. Var det mange andre VW drag nuts som gjorde det også Gliser
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #71 på: mai 10, 2011, 13:49:21 pm » |
|
Det viktigste er å skifte olje  , og Rikard, hvor kjøpte man fullsyntetisk 5-50 for 40 år siden ?  Det har vært brukt det på den de siste 20 årene, når den var ny, var det sikkert ikke syntetisk på den 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #72 på: mai 10, 2011, 13:53:08 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #73 på: august 20, 2011, 10:22:22 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
hovdingen
Seniormedlem
   
Innlegg: 411
Bosted: MELBU
|
 |
« Svar #74 på: august 22, 2011, 13:35:16 pm » |
|
Som novise når det gjelder motorolje, hvilke betegnelser skal jeg se etter for å finne en ester-basert syntetisk olje? Antar at dette ikke er hyllevare på statoil? Eller er det slik at det kun er visse racing oljer fra mindre produsenter som leverer dette?
|
|
|
Loggført
|
Ola Steimoeggen Villaveien 11 8445 MELBU (o\_/o) 1961 T1 1965 T1 1974 1303S Lillebror 1971 m/fortelt
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #75 på: august 22, 2011, 19:45:22 pm » |
|
Er nok de mindre produsentene som har det, blir for dyrt for de store å lage det. Esterbasisen er 6-8 ganger så dyr å lage olje av, i forhold til vanlig råolje. Derfor er de merkene jeg veit om nå, Motul, Miller og Silikolene.
Edit: glemte Redline.
|
|
« Siste redigering: august 22, 2011, 20:31:52 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #76 på: august 22, 2011, 19:55:00 pm » |
|
Kommer ikke på andre enn Redline, dem har stort utvalg på ester oljer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
max_mekker
Nybegynner

Innlegg: 18
Bosted: Nittedal
|
 |
« Svar #77 på: september 08, 2012, 01:13:10 am » |
|
Motul ga ut disse tallene for hvor mye trykk olja tålte før du bryter oljefilmen (for over 20 år siden): Mineralolje av god kvalitet 6-700 kg / cm2 Delsyntetisk Motul 3100 5 500 kg / cm2 (delvis ester) Fullsyntet Motul 300V 22 000 kg / cm2 (esterbasert) Hmm de verdiene virket veldig høye... Vi tok noen oljeprøver på diverse oljer for en stund siden. Et eksempel er Castrol EDGE Professional TWS 10W-60 fikk vi en verdi på 433,3 kg/cm2. Dette er en bra motor olje ! Den høyeste verdien vi har i systemet på jobben er 966 kg/cm2 og denne oljen inneholder mange tilsettinger blant annet Mye molybden. Hvis noe hadde en skvett med motul, miller, silikolene eller redline liggende kunne jeg prøve å sendt med noen prøver neste gang vi sender til analyse i Sveits. Trengs ca 1 dl. Er litt mer presist med en analyse 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|