Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« på: april 10, 2011, 09:36:00 am » |
|
Bruksbobla har lenge gått helt fint, startet på første omdreining og vært helt problemfri. Men nå nylig kjørte jeg til jobb helt uten problemer, men når jeg skulle starte opp å kjøre hjem var det ikke sjangs. Motoren startet så vidt men kun hostet og harket. Sånn er den fortsatt, og uansett hva jeg gjør så blir den ikke bra!
Hva som er prøvd: justert tenning. ny fordeler, lokk, rotor. ny kondensator, coil og tennkabler. pusset plugger og byttet to av dem. forgassere er rengjort, justert og kontrollert. ventiler eg også justert. Pusset og sjekket alle sikringer.
det er to ting som gir litt forskjell: Med ny coil tenner den litt oftere enn med den gamle. (ohm er lik på begge). Vis jeg gir den 10-15 grader mer fortenning så går den enda litt bedre (kan klare å holde den gående et minutt)
oppsett: 1600 as41 1.25 vippere porta topper. 40 hpmx (veldig bra dyset) eurosport 2-tip svda fordeler.
Vi har til og med prøvd å slepe bilen i gang, og dratt den lengre strekninger med motoren på og i gir, uten annet en små puff og skyting. Nå er eg så å si tom for ideer og trenger hjelp, skal kjøre hjem i påsken og må derfor være bra til da.
Fyr løs med alle ideer dere har!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #1 på: april 10, 2011, 09:47:38 am » |
|
Får den bensin, da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2 på: april 10, 2011, 09:51:26 am » |
|
Får bensin og har stabilt og riktig bensintrykk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: april 10, 2011, 10:38:52 am » |
|
Sjekket fordelerakselen? Falskluft? Kompresjon?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #4 på: april 10, 2011, 10:48:19 am » |
|
Når veiva står på tpc til sylinder 1 så peker drevet riktig og rotoren riktig. Falsk luft er kontrollert, komp skal sjekkes senere.
Husk: bilen gikk fint, skrudde den av, gikk utrolig dårlig når den startet igjen..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #5 på: april 10, 2011, 11:10:24 am » |
|
Det er ikke mye som kan være feil med en sånn motor. jeg hadde skrudd av innsuget og sjekket pakningene mellom topp og innsug, tatt av forgasser og sett på pakningen der, sjekket at det mekaniske opptrekket i fordeleren går fritt (er fjærbelastet) Byttet alle pluggene, ikke 2 og 2... sjekk åpningen og tilstand på stiften, 0.4mm i åpnet posisjon og anlegget er flatt, hvis ikke det er flatt bør du file litt. Gnisten skal også være stor nok til å hoppe fra senteret og ut til gjengepartiet på pluggen, for å sjekke det bør du klippe av "bøylen" på pluggen og holde den til gods mens man drar på starteren. Noe kan også være montert feil i og med at du snart har byttet alle delene på motoren din. Håper noe av dette har vært til hjelp. Lykke til ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: april 10, 2011, 11:12:45 am » |
|
trippelsjekket tennings rekkeføge da? etter bytte av fordeler?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #8 på: april 10, 2011, 12:01:08 pm » |
|
Tenningen har blitt sjekket utrolig mange ganger, eg har også prøvd to forskjellige fordelere med hvert sitt fordeler lokk sov. stiften er nesten ny og gnisten hopper fint der hvis man har på tenninga og åpner opp gapet. Sjekket alle pakninger når jeg gikk over forgasserne, ingenting gale. Skal bytte alle pluggene mot helt nye når uka begynner, men har liten tro på at det hjelper. Det virker veldig som tennings problemer, og ekstra merkelig at den skal gå bedre når eg vrir så mye fortenning at den nesten slår feil vei. Sylinderne står geometrisk slik: 3 1 4 2 Pluggene står på lokket slik: 2 1 3 4 Blir så frustrert av å prøve alt uten noe forbedring at eg snart gir opp bilen! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #9 på: april 10, 2011, 12:18:31 pm » |
|
Sjekk pluggledningene
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #10 på: april 10, 2011, 12:25:56 pm » |
|
Sjekk pluggledningene
Dem er sjekket, og byttet mot nye som også er kontrollert...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #11 på: april 10, 2011, 12:48:56 pm » |
|
Skal ikke pluggene stå:
3 2
4 1
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #12 på: april 10, 2011, 12:55:08 pm » |
|
Tennings rekkefølgen er: 1 4 3 2.
Det høres ut som noen har vært å tulla med rekkefølgen på motoren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #13 på: april 10, 2011, 13:26:25 pm » |
|
kanskje fordeleren står 180° feil ;-) prøv å snu den. TDC merket er på topp 2 ganger når kammen går en runde.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #14 på: april 10, 2011, 13:51:57 pm » |
|
kanskje fordeleren står 180° feil ;-) prøv å snu den. TDC merket er på topp 2 ganger når kammen går en runde.
Kem har ikkje blitt lurt av den.....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #15 på: april 10, 2011, 17:29:17 pm » |
|
Har du sjekket den grønne overledningen ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #16 på: april 10, 2011, 17:35:41 pm » |
|
Oppdatering: Etter hjelp fra elektro ingeniør nabo som kan å bruke et måler apparat så kom vi frem til at det var dårlig kontakt i stiften. Selv om den er veldig ny og så passe fin ut så var det dårlig kontakt, etter en god pussing ble den bra.
Bilen starter, og går sånn halveis på tomgang, men alt over gjør at den dør rett ut. Testet med tennings pistolen og da blinker den nokså regelmessig på tomgang, men når jeg gir litt gass og den begynner å fjuske så blinker det langt ifra regelmessig. Dette gjelder alle sylinderne..
Noen gode råd? Min tanke er at det er tennings problemer, vil derfor kjøpe ny stift, kondensator, tennplugger og kanskje fordelerlokk...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen VW56
Supermedlem
    
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold
Min urestaurerte 66 1300
|
 |
« Svar #17 på: april 10, 2011, 18:17:13 pm » |
|
Med det samme du bytter alle de andre tenningsdelene så skift pluggledninger samtidig også.
|
|
|
Loggført
|
Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert 1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine) 1966 VW 1300 boble, sjøblå. 1965 Fiat 1100D beige. 1972 Simca 1100 LS, turkis. 1973 Simca 1100 LS, Rød. 1971 Daf 55, brun 1973 Lada 1500S beige 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #18 på: april 10, 2011, 18:25:34 pm » |
|
Og siden du sier at det var dårlig kontakt i stiften: Har du sjekket den lille jordledningen som går fra stiftplaten og over til gods er i orden?
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #19 på: april 10, 2011, 18:44:56 pm » |
|
Plugg ledninger er allerede byttet, den lille ledningen er i grei stand. Når jeg måler motstand fra den grønne ledningen og mot blokka så får jeg 0.4 ohm, det kan på ingen måte være gale.?.?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #20 på: april 10, 2011, 19:02:45 pm » |
|
hmm da lukter det maNGEL PÅ BENZIN
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #21 på: april 10, 2011, 19:16:00 pm » |
|
Men i så fall, hva forsaker da at tenningslampa ikke blinker halvparten så mye engang som da den gikk på tomgang? Uansett A/F verdier så skal jo gnisten passere gjennom kabelen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #22 på: april 10, 2011, 19:18:42 pm » |
|
Hvordan står ledningene på fordeleren?
3 2
4 1 ?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #23 på: april 10, 2011, 19:25:14 pm » |
|
mest sannsynlig kan det være coil eller kondensator som er problemet om gnisten forsvinner ved turtall.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #24 på: april 10, 2011, 19:48:34 pm » |
|
Coilen er helt ny så den er det nok ikke, kondensatoren er nokså ny, men vil prøve en annen alikevell.
Ledningene på fordelerlokket vet jeg er riktig, bug66, husk at sånn som du har tegnet er eks mønsteret på 009, mens mitt mønster er sånn det er på 034 svda fordelerne..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #25 på: april 10, 2011, 21:29:55 pm » |
|
Sjekk også at jordingskoblinger i fordeler er iorden. Har opplevd at tenning ble komplett umulig å få styr på fordi dette var dårlig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #26 på: april 10, 2011, 22:02:35 pm » |
|
Kan mest trolig utelukke at den jording kabelen er dårlig da eg har så lav motstand fra stiften til blokka.. Håper virkelig at bytting av alle tennings delene vil fikse dette. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #27 på: april 10, 2011, 22:04:11 pm » |
|
kanskje fordeleren står 180° feil ;-) prøv å snu den. TDC merket er på topp 2 ganger når kammen går en runde.
Kem har ikkje blitt lurt av den..... Jeg tør da mene å påstå at fordleren ikke kan settes i feil, da sporet i fordelerakselen er offset og kan kun passe rett vei... I hvertfall er det sånn på 34 hk.
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #28 på: april 10, 2011, 22:17:11 pm » |
|
Helt riktig det vw1961, men jeg har sett flere fordelere som den nederste delen på fordelerakselen er montert 180 grader "feil", det ser vi oppover i tråden hvor man har forskjellige meninger om hvor sylinder nr1 skal stå. Det har egentlig ingen ting å si hvordan fordeleren står, så lenge rotoren peker på pluggen til syl nr1 når den er på topp.
Det kan også hende at fordelerdrevet nede i blokka står feil. Så om man ikke følger med så kan det bli krøll. Uansett skal merket på fordeleren peke på rotoren når syl 1 er på topp. Selv ser jeg aldri på merkene, men kjenner på motoren når den er på topp.
Men det er ikke dette som er problemet når gnisten blir borte. Det kan lønne seg å sjekke gnisten på en plugg når motoren går på høyere turtall. Det er for å ikke bli lurt av tenningslampa. De billige lampene jeg har prøvd pleier som regel å slite litt med å følge med lenger opp i registeret.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #29 på: april 10, 2011, 23:34:17 pm » |
|
Helt riktig det vw1961, men jeg har sett flere fordelere som den nederste delen på fordelerakselen er montert 180 grader "feil", det ser vi oppover i tråden hvor man har forskjellige meninger om hvor sylinder nr1 skal stå. Det har egentlig ingen ting å si hvordan fordeleren står, så lenge rotoren peker på pluggen til syl nr1 når den er på topp.
Det kan også hende at fordelerdrevet nede i blokka står feil. Så om man ikke følger med så kan det bli krøll. Uansett skal merket på fordeleren peke på rotoren når syl 1 er på topp. Selv ser jeg aldri på merkene, men kjenner på motoren når den er på topp.
Men det er ikke dette som er problemet når gnisten blir borte. Det kan lønne seg å sjekke gnisten på en plugg når motoren går på høyere turtall. Det er for å ikke bli lurt av tenningslampa. De billige lampene jeg har prøvd pleier som regel å slite litt med å følge med lenger opp i registeret.
Flott skrevet, i midt tilfelle har jeg både sjekket drevet i bunn og fordeleren, alt er som det skal. På min andre 205 A-B fordeler har jeg etter overhaling selvfølgelig satt på den nedeste fordeler delen 180 grader feil.  Men dette viste jeg om når jeg testet den fordeleren. Håper at det viser seg at tennpluggene ikke var gode lenger, eller kanskje noen kanaler i gasserne har gått tett. I morgen blir dagen eg håper å finne svaret! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|