På tomgang skal spjeldet være så å si lukket da det er kun er "hullet" som blandeskruen står i som skal levere bensin.
Her avgjør justering på blandeskruen myyyyye mer enn tomgangs dysa.
Se på bildet, spjeldet er lukket og det er tre synlige hull som er under spjeldet: air bypass (som er stengt), blandeskruen (justerer blanding på tomgang) og siste er for tilkobling av vakum måler.

Vis du justerer spjeldet for åpent vil ikke dette ene hullet (blandeskruen) være alene om å levere bensin.
Her ser du bilde av når spjeldet er åpen, legg spesielt merke til tuten som stikker ut (det er blandeskrue hullet).
Legg også merke til de 4 små hullene lenger nede på bilde, det er der bensinen kommer når spjeldet er litt åpent (opp til ca 1/3 gass)
Dette er hullene som tomgangs dysen bestemmer bensin mengde på.

Systemet fungerer slik at ved tomgang er det kun blandeskrua som leverer bensin, da spjeldet er lukket.
Når du begynner å gi litt gass, begynner luften å bevege seg fort, men bare langs veggene av forgasseren (dette pga spjeldets posisjon).
Siden luften går fort forbi disse 4 hullene så drar den med seg bensin som blir styrt av tomgangsdysen.
Når du så åpner mer på spjeldet, synker lufthastigheten langs veggene, men stiger nærmere midten.
Dette gjør at det begynner å bevege seg rask luft gjennom disse:

Fra inni disse kommer det bensin som er styrt av hoved dysen.
Er mye mer detaljert og avansert egentlig men håper dette holder til å forklare deg hvorfor enkelte ting "ikke er lov".
