mai 04, 2025, 07:11:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm  (Lest 3197 ganger)
1961Deluxe
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« på: mai 26, 2011, 09:05:35 am »

Hei
Har en boble fra '61 som har stått mye i ro i en garasje. Har den siste tiden begynt å kjøre den. Som oftest er den snill og grei og uten problemer. Starter fint, og motoren lager ingen ulyder.

Men så kommer dager som idag hvor det er så vidt jeg kommer meg på jobb.
Problemer:
1) Bilen fjusker og drar nesten ikke når jeg kjører i 2 & 3 gir, slutter å fjuske når jeg gir full gass og da drar den skikkelig. Vanlig kjøring med normalt turtall er vanskelig og bilen driver og hopper til tider. Andre dager så merker jeg ikke dette i det hele tatt..
2) I dag kom en ny vri: Oljetrykk lampen kommer på under kjøring. Har sjekket oljen: Det er nok olje og det lekker ikke olje.

I dag var og bilen ENORMT varm og for meg virker det som om den ikke får nok lufting, men kan ikke forstå at det skal forklare at den drar ujevnt til tider.

Antar at oljetrykk problemene kan komme av at motoren blir for varm og at bilen dauer, men det andre her er merkelig.

1) Har sjekket: Bensinfilter (har to stk, begge to er rene og pene)
2) Forgasser; Den er veldig skitten oppi (kanskje påtide med en rens?)

Any clues anyone?
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: mai 26, 2011, 09:24:42 am »

1600-motoren får neppe nok luft baki en 61-modell uten lufteriller i motorlokket. Da går den varm, og det er på ingen måte bra for noe som helst. Så sørg for at den får nok kjøling først og fremst. Har motoren gått så vam at oljetrykket forsvinner... Ja, da er det varmt baki der. Og den lampa betyr forøvrig "Stopp nå med en eneste gang!!!". Ikke uten grunn at oljetrykkslampa og ladelampa av og til kalles "idiot lights" på engelsk.

1) sørg for at motoren får nok kjøling
2) gå over tenning/bensintilførsel
3) håp at motoren ikke har fått alvorlige skader av varmkjøring og manglende smøring.
Loggført
1961Deluxe
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: mai 26, 2011, 09:27:34 am »

Det er luftriller på baklokket.

Oljelampen lyser ikke, mer blinking.. og det gir seg med en gang jeg gir gass..

Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 26, 2011, 09:36:23 am »

har du peilet oljen da? Du skal jo ikke se bort ifra at du har litt lite Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
1961Deluxe
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: mai 26, 2011, 11:00:59 am »

Olje er skiftet sist helg og peilet både i dag og i går Osteaktig. Nivået er akkurat der det skal være..
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: mai 26, 2011, 11:33:49 am »

Defekt oljetrykksbryter?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: mai 26, 2011, 11:34:30 am »

Kva turtal  hadde motoren når oljelampen blinka ? om du hadde låg tomgang då so kan da ha vore grunnen. Ellers so er da ikkje umulig at da er motoren sin måte å fortelja att den treng overhaling:)

Høyres forsovidt ut som du har hatt mykje samme problem som eg har bala med i da sista, sjekk her og sjå om du får ut noko matnyttig: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,34469.0.html
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
1961Deluxe
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: mai 26, 2011, 14:41:27 pm »

Motoren ha kjørt ca 5000km etter overhaling

Oljelampen blinket på tomgang  ja..

Det hender og at bilen dauer i første krysset nedi gata når den er kald, men da er det jo bare å slippe clutsjen så er vi i gang igjen.

Blir spennende hjem fra jobb i dag... Får kjøre med luka bak åpen og holde meg borte fra hovedveien..-
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: mai 26, 2011, 14:43:13 pm »

Sjekk at du ikke har noe som blokker for vifta. Det har skjedd før får å si det sånn.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
1961Deluxe
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: mai 26, 2011, 17:05:14 pm »

Hm.. Kjørte hjem fra jobb og alt gikk som en drøm. Bilen var litt varmere enn vanlig men ingen problemer med drag..

Får bruke helga til feilsøking Osteaktig
Loggført
sandvik996tt
Gjest
« Svar #10 på: august 08, 2011, 22:06:11 pm »

Hva skal temperaturen være i motorrommet ?
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #11 på: august 08, 2011, 23:09:41 pm »

Du skal kunne ta på peilepinnen og oljepåfyllingslokket uten at det er voldsomt ubehagelig varmt. Svi deg skal du iallfall ikke.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: august 08, 2011, 23:19:34 pm »

Kaldast muleg er vel fasiten
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
bay crewcab
Seniormedlem
****
Innlegg: 374
Bosted:



Vis profil
« Svar #13 på: august 09, 2011, 21:27:09 pm »

Jeg tipper du har en defekt termostat som åpner/lukker luft tilførsel i viftehuset. Sitter i bak/underkant av motor.Selv fjernet jeg dette og ga den full flow fra dag 1 i min motor. Og jammen blir det varmt nok alikevel.
Loggført

Member of mandagsklubben
Member of Ultimate Street Bays
Bronze 2011, silver 2012 and gold 2015 in USB
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #14 på: august 09, 2011, 21:38:02 pm »

Jeg tipper du har en defekt termostat som åpner/lukker luft tilførsel i viftehuset. Sitter i bak/underkant av motor.Selv fjernet jeg dette og ga den full flow fra dag 1 i min motor. Og jammen blir det varmt nok alikevel.
Da går mer kjøling til toppene og mindre til olja. Test termostaten i vann. Skal åpne en stund før det koker. Pass på at kald sone er skilt fra varm sone. Jeg kjører selv uten termostat og sliter med varme i olja, men kjører med stand-off på motorlokket og har nå stabil varme på ca 90 grader.
Loggført

Bergrenner

93011499
1961Deluxe
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: september 06, 2011, 15:08:45 pm »

Har nå kjørt knirkefritt i neste to hele mnd helt til i går, då skjiten stoppet igjen! Etter litt bensin påfyll så startet den igjen.

Når jeg kom hjem åpnet jeg luka bak og det var en distinkt "kokelyd" fra forgassar + det lakk/drypte bensin fra forgassaren.

Noen som har aning på hvorfor dette skjer nå plutselig?

Det merkelige er at det peilepinnen / oljelokket ikke var varmt og bilen dro skikkelig.

PS: Mine tidligere problemer med kjøling ble fikset slik:
Ny reim (stram og god)
fjernet håndkleet som hadde ramlet ned på baksida og lå og sperra for vifta..
Loggført
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #16 på: september 06, 2011, 20:41:06 pm »

ikke noe særlig å ha koking i gasseren(har hatt det selv)

jeg sjekket tenninga på min og den var way off, fikk stilt den og tempraturen gikk ned noen grader. men er fortsatt varm så jeg må fikle mere. men sjekk tenninga å se om den er som den skal
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
1961Deluxe
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: september 08, 2011, 11:27:45 am »

Fikk sjekket tenninga hos en kompis og den er slik den skal være...

Jeg merket at jeg mangler en av de slangene som leder varmlufta frem til kupeen, kan dette være med å skape problemer?

Er det ellers noen som har noen tips på hva som kan være feil?

venter i spenning  på nye pakninger til gasseren, trenger ett helgeprosjekt Osteaktig
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!