1961Deluxe
Nybegynner

Innlegg: 7
Bosted:
|
 |
« på: mai 26, 2011, 09:05:35 am » |
|
Hei Har en boble fra '61 som har stått mye i ro i en garasje. Har den siste tiden begynt å kjøre den. Som oftest er den snill og grei og uten problemer. Starter fint, og motoren lager ingen ulyder.
Men så kommer dager som idag hvor det er så vidt jeg kommer meg på jobb. Problemer: 1) Bilen fjusker og drar nesten ikke når jeg kjører i 2 & 3 gir, slutter å fjuske når jeg gir full gass og da drar den skikkelig. Vanlig kjøring med normalt turtall er vanskelig og bilen driver og hopper til tider. Andre dager så merker jeg ikke dette i det hele tatt.. 2) I dag kom en ny vri: Oljetrykk lampen kommer på under kjøring. Har sjekket oljen: Det er nok olje og det lekker ikke olje.
I dag var og bilen ENORMT varm og for meg virker det som om den ikke får nok lufting, men kan ikke forstå at det skal forklare at den drar ujevnt til tider.
Antar at oljetrykk problemene kan komme av at motoren blir for varm og at bilen dauer, men det andre her er merkelig.
1) Har sjekket: Bensinfilter (har to stk, begge to er rene og pene) 2) Forgasser; Den er veldig skitten oppi (kanskje påtide med en rens?)
Any clues anyone?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #1 på: mai 26, 2011, 09:24:42 am » |
|
1600-motoren får neppe nok luft baki en 61-modell uten lufteriller i motorlokket. Da går den varm, og det er på ingen måte bra for noe som helst. Så sørg for at den får nok kjøling først og fremst. Har motoren gått så vam at oljetrykket forsvinner... Ja, da er det varmt baki der. Og den lampa betyr forøvrig "Stopp nå med en eneste gang!!!". Ikke uten grunn at oljetrykkslampa og ladelampa av og til kalles "idiot lights" på engelsk.
1) sørg for at motoren får nok kjøling 2) gå over tenning/bensintilførsel 3) håp at motoren ikke har fått alvorlige skader av varmkjøring og manglende smøring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1961Deluxe
Nybegynner

Innlegg: 7
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: mai 26, 2011, 09:27:34 am » |
|
Det er luftriller på baklokket.
Oljelampen lyser ikke, mer blinking.. og det gir seg med en gang jeg gir gass..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #3 på: mai 26, 2011, 09:36:23 am » |
|
har du peilet oljen da? Du skal jo ikke se bort ifra at du har litt lite 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
1961Deluxe
Nybegynner

Innlegg: 7
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: mai 26, 2011, 11:00:59 am » |
|
Olje er skiftet sist helg og peilet både i dag og i går  . Nivået er akkurat der det skal være..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #5 på: mai 26, 2011, 11:33:49 am » |
|
Defekt oljetrykksbryter?
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #6 på: mai 26, 2011, 11:34:30 am » |
|
Kva turtal hadde motoren når oljelampen blinka ? om du hadde låg tomgang då so kan da ha vore grunnen. Ellers so er da ikkje umulig at da er motoren sin måte å fortelja att den treng overhaling:) Høyres forsovidt ut som du har hatt mykje samme problem som eg har bala med i da sista, sjekk her og sjå om du får ut noko matnyttig: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,34469.0.html
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
1961Deluxe
Nybegynner

Innlegg: 7
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: mai 26, 2011, 14:41:27 pm » |
|
Motoren ha kjørt ca 5000km etter overhaling
Oljelampen blinket på tomgang ja..
Det hender og at bilen dauer i første krysset nedi gata når den er kald, men da er det jo bare å slippe clutsjen så er vi i gang igjen.
Blir spennende hjem fra jobb i dag... Får kjøre med luka bak åpen og holde meg borte fra hovedveien..-
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #8 på: mai 26, 2011, 14:43:13 pm » |
|
Sjekk at du ikke har noe som blokker for vifta. Det har skjedd før får å si det sånn.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
1961Deluxe
Nybegynner

Innlegg: 7
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: mai 26, 2011, 17:05:14 pm » |
|
Hm.. Kjørte hjem fra jobb og alt gikk som en drøm. Bilen var litt varmere enn vanlig men ingen problemer med drag.. Får bruke helga til feilsøking 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
 |
« Svar #10 på: august 08, 2011, 22:06:11 pm » |
|
Hva skal temperaturen være i motorrommet ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #11 på: august 08, 2011, 23:09:41 pm » |
|
Du skal kunne ta på peilepinnen og oljepåfyllingslokket uten at det er voldsomt ubehagelig varmt. Svi deg skal du iallfall ikke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #12 på: august 08, 2011, 23:19:34 pm » |
|
Kaldast muleg er vel fasiten
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
bay crewcab
Seniormedlem
   
Innlegg: 374
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: august 09, 2011, 21:27:09 pm » |
|
Jeg tipper du har en defekt termostat som åpner/lukker luft tilførsel i viftehuset. Sitter i bak/underkant av motor.Selv fjernet jeg dette og ga den full flow fra dag 1 i min motor. Og jammen blir det varmt nok alikevel.
|
|
|
Loggført
|
Member of mandagsklubben Member of Ultimate Street Bays Bronze 2011, silver 2012 and gold 2015 in USB
|
|
|
GamleNydal
Supermedlem
    
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange
93011499
|
 |
« Svar #14 på: august 09, 2011, 21:38:02 pm » |
|
Jeg tipper du har en defekt termostat som åpner/lukker luft tilførsel i viftehuset. Sitter i bak/underkant av motor.Selv fjernet jeg dette og ga den full flow fra dag 1 i min motor. Og jammen blir det varmt nok alikevel.
Da går mer kjøling til toppene og mindre til olja. Test termostaten i vann. Skal åpne en stund før det koker. Pass på at kald sone er skilt fra varm sone. Jeg kjører selv uten termostat og sliter med varme i olja, men kjører med stand-off på motorlokket og har nå stabil varme på ca 90 grader.
|
|
|
Loggført
|
Bergrenner
93011499
|
|
|
1961Deluxe
Nybegynner

Innlegg: 7
Bosted:
|
 |
« Svar #15 på: september 06, 2011, 15:08:45 pm » |
|
Har nå kjørt knirkefritt i neste to hele mnd helt til i går, då skjiten stoppet igjen! Etter litt bensin påfyll så startet den igjen.
Når jeg kom hjem åpnet jeg luka bak og det var en distinkt "kokelyd" fra forgassar + det lakk/drypte bensin fra forgassaren.
Noen som har aning på hvorfor dette skjer nå plutselig?
Det merkelige er at det peilepinnen / oljelokket ikke var varmt og bilen dro skikkelig.
PS: Mine tidligere problemer med kjøling ble fikset slik: Ny reim (stram og god) fjernet håndkleet som hadde ramlet ned på baksida og lå og sperra for vifta..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
 |
« Svar #16 på: september 06, 2011, 20:41:06 pm » |
|
ikke noe særlig å ha koking i gasseren(har hatt det selv)
jeg sjekket tenninga på min og den var way off, fikk stilt den og tempraturen gikk ned noen grader. men er fortsatt varm så jeg må fikle mere. men sjekk tenninga å se om den er som den skal
|
|
|
Loggført
|
 Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
1961Deluxe
Nybegynner

Innlegg: 7
Bosted:
|
 |
« Svar #17 på: september 08, 2011, 11:27:45 am » |
|
Fikk sjekket tenninga hos en kompis og den er slik den skal være... Jeg merket at jeg mangler en av de slangene som leder varmlufta frem til kupeen, kan dette være med å skape problemer? Er det ellers noen som har noen tips på hva som kan være feil? venter i spenning på nye pakninger til gasseren, trenger ett helgeprosjekt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|