Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden
Brannmann!
|
 |
« på: juni 19, 2011, 22:48:40 pm » |
|
Har akkurat fått fingra i en 80mm VDO turteller, trenger å "justere" inn rødsonen på tellern. Noen som vet hvor den ligger?
|
|
« Siste redigering: juni 20, 2011, 00:21:12 am av Vemund Simensen (prizma) »
|
Loggført
|
... it's an adiction ... 
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #1 på: juni 19, 2011, 23:44:16 pm » |
|
en original 1600 skal tåle å kjøre "full gass hele dagen"......
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden
Brannmann!
|
 |
« Svar #2 på: juni 19, 2011, 23:48:40 pm » |
|
Det er nok ikke det som er spørsmålet her.. 
|
|
|
Loggført
|
... it's an adiction ... 
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #3 på: juni 20, 2011, 00:10:31 am » |
|
Max effekt er ved ca 4000 omdr., så litt over? Du får bare kjenne når det slutter å dra... 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden
Brannmann!
|
 |
« Svar #4 på: juni 20, 2011, 00:20:23 am » |
|
Prøver å omforme spm mitt når tyrtelleren er montert. Jeg finner sikkert ut av det selv alikevell.
|
|
|
Loggført
|
... it's an adiction ... 
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #5 på: juni 20, 2011, 10:16:17 am » |
|
Maks turtall på original 1600 er vel 5500. Jeg har sat min lampe til at lyse ved lidt over 4. Den mister ligesom pusten over med min lille gasser 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden
Brannmann!
|
 |
« Svar #6 på: juni 20, 2011, 17:21:17 pm » |
|
Hvorfor går bilen MYE dårligere, og begynner å fuske når jeg monterte turtelleren?
Bakpå var det 3 kontakter, en det står +12 på - altså fra motorrom, en det står - på - alstå jord og en siste som er til lyset. Husker ikke hva det var for noe symbol der.
Noen som har erfaring?
|
|
|
Loggført
|
... it's an adiction ... 
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #7 på: juni 20, 2011, 17:26:53 pm » |
|
Sikker på at lys har noe med de 3 kontaktene å gjøre? Pleier å være en 12+ som kobles via tenningslås, minus til jord, samt "sensor" til minusen på coil.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #8 på: juni 20, 2011, 19:38:33 pm » |
|
Jep, rød, sort og ofte grøn eller gul ( i hvertfald demmjeg har monteret  Hvis ledningen fra minus polen på coilen har et brud eller på anden måde for stelforbindelse vil der ikke komme gnist til fordeleren. Les personlig erfaring her 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden
Brannmann!
|
 |
« Svar #9 på: juni 21, 2011, 00:08:58 am » |
|
Dersom den skal ha spenning fra batteriet og kontakt med coilen kan jeg forstå at jeg har gjort noe galt iallefall! Selv om den fungerte utmerket - når bilen gikk elendig og fusket...
|
|
|
Loggført
|
... it's an adiction ... 
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #10 på: juni 21, 2011, 00:20:04 am » |
|
Hvis ledningen fra minus polen på coilen har et brud eller på anden måde for stelforbindelse vil der ikke komme gnist til fordeleren. Les personlig erfaring her  Der har jeg også erfaring  Kjørte blant vinrankene i Champagne ifjor da motoren plutselig gikk som en bøtte dritt. Da var det isolasjonen på turteller-ledningen til coilen som hadde smelta...
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden
Brannmann!
|
 |
« Svar #11 på: juni 22, 2011, 13:59:53 pm » |
|
Hadde missforstått 12+ jeg  Satt den rett på coilen. Men nu går det som bare faen!
|
|
|
Loggført
|
... it's an adiction ... 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #12 på: juni 22, 2011, 22:32:39 pm » |
|
Ventilflyt starter på 4500 rpm, dessuten er kamakselen av den form at det er ingenting å hente over 4500. Eneste grunn til å gire på nesten 4500 er at da ligger turtallet på neste gir i et bedre egnet område. Men sånn kjører man ikke med en halvsleten 1600... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #13 på: juni 22, 2011, 22:53:22 pm » |
|
Eehmm... Takk for tipset.. Er vant til å gire på 6.500 og syntes det høres litt anstrengt ut om dagen ja.. Turtelleren er litt rykkete, så usikker på hva det er når jeg girer. Skal roe ned litt. Unntatt på lørdag kanskje..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #14 på: juni 27, 2011, 15:56:50 pm » |
|
Har lest noe om at maks turtall over en lengre periode er 4000 på en original 1600. Tror det var "How to hot rod VW engines" boka.
|
|
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
|