KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« på: oktober 07, 2011, 21:50:51 pm » |
|
bygger ny motor og måtte bytte til andre pinnebolter for syl/topper WBX originalt sitter det: Ø=7mm pinnebolter som er trekt til med 45Nm , M10 med 1.5mm stigning ,12.9 kvalitet så har jeg byttet til : Ø=10mm pinnebolter som har US gjenger 3/8 24 gjenger pr tomme ,12.9 kvalitet så siden de nye pinneboltene er tykkere og har annen stigning så blir det jo et annet moment den skal trekkes til med. spesielt siden de nye har mye finere gjenger og er "giret ned" anyone?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
    
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #1 på: oktober 07, 2011, 22:32:35 pm » |
|
generelt vil jeg tro mye mindre torq. Du kan jo måle strekket med et måleur vist du vil ha samme strekket som i de gamle. boltene vil jo strekke seg like langt på"yttersiden" av mutteren, fra fingertight. selv om tq blir en helt annen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2 på: oktober 07, 2011, 22:52:27 pm » |
|
Er vel så at en burde bruke sammen momentet, med unntak av at du får kanskje en litt anne friksjon pga annen stigning. Og på den tanken vil en bolt med lav stigning gi mindre motstand, så jeg ville derfor tatt i litt mindre enn org for å få samme strekken. Men er sannelig ikke godt å si..  What Haraune said...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #3 på: oktober 07, 2011, 22:54:46 pm » |
|
Hvis målet er å oppnå samme strekk (og du har ønske om å ha det nøyaktig) så trenger du E-modul for boltene, og også noen tall for friksjon i gjengene og friksjon under mutteren 
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #4 på: oktober 07, 2011, 23:00:30 pm » |
|
Kan man ikke bruke de opprinelige tallene til noe?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
HenrikF
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #5 på: oktober 07, 2011, 23:05:16 pm » |
|
Kommer an på hvor nøyaktig du skal ha det. Går an å anta at alle egenskapene er like i begge typene, men er sannsynligvis ikke nøyaktig korrekt 
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: oktober 07, 2011, 23:10:15 pm » |
|
kan jo starte med det 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
HenrikF
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #7 på: oktober 07, 2011, 23:17:43 pm » |
|
Mangler en haug med tabeller for UNF, så dessverre 
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #9 på: oktober 07, 2011, 23:30:03 pm » |
|
Du kan ikke ofre en bolt da? Dra den til permanent strekk. Begynn i det små og øk momentet. Ellers har jeg et rart eksempel med fine, kontra grove gjenger på vippearms boltene. Normalt er det M8x1,25 bolter, Men med Pauter vipper brukes det 3/8" UNF. På orginal bolten drar jeg 25nm og har aldri mistet en vippe. I mangel av riktig monteringsanvisninger på pautervippene, ble disse også dratt til 25nm. Og løsnet etter 2 minutters gange... De skal trekkes med 45nm.. og blir da sittende. Jeg trodde også de fine gjengene skulle kompensere med høyere "trykk" ved samme moment. Men det gjorde de altså ikke. Hvordan material det var i boltene vet jeg ikke noe om 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #10 på: oktober 07, 2011, 23:38:28 pm » |
|
åssen var stigningen på den UNF bolten da ERIK?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #11 på: oktober 07, 2011, 23:41:00 pm » |
|
Virker jo litt merkelig da lavere stigning igjen skaper større sjangs for at bolten er selvsperrende, noe som videre fører til at den har mye vanskeligere for å løsne..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #12 på: oktober 07, 2011, 23:43:58 pm » |
|
jeg mener en fingjenget bolt/mutter ikke trenger å draes til med like mange Nm (så fremt friksjonen mellom bolt/mutter er lik og boltene er like ellers i kvalitet etc) for å oppnå samme strekk siden den da er "giret ned" på en måte.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
HenrikF
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #13 på: oktober 07, 2011, 23:44:27 pm » |
|
Tiltrekningsmomentet er satt sammen av blant annet strekkraft i bolten, diameter, stigning og friksjon i gjengene. Her er strekkraften i bolten den faktoren som endres mest. Når man øker dimensjonen (og minker stigning) på bolten vil strekkraft og diameter føre til at man trenger større moment, mens redusert stigning virker i retning mindre moment. Friksjonen avhenger ikke av boltdimensjon.
Så det er nok rimelig at moment blir større ved større bolt......
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #15 på: oktober 07, 2011, 23:56:03 pm » |
|
Hva er feil med original bolt? For kort?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #16 på: oktober 07, 2011, 23:56:19 pm » |
|
her skal du få mitt dumme argument ...sent på kvelden .. Vi bruker fin gjenger ex UNF for å oppnå et høyere moment på bolten , altså trekker vi denne bolten langt høyere enn en vanlig mm bolt ... vi strekker bolten lenger fordi gjengene tåler det ... og bolten det ....mutter og gjengeparti tåler dette ... ergo høyere trykkbelastning ..
det motsatte ville være en trebolt med 4 gjenger i Gran /Furu ....
Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #17 på: oktober 07, 2011, 23:56:53 pm » |
|
Hva er feil med original bolt? For kort?
ja, bygger me lenger slag ++
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #18 på: oktober 08, 2011, 00:01:15 am » |
|
her skal du få mitt dumme argument ...sent på kvelden .. Vi bruker fin gjenger ex UNF for å oppnå et høyere moment på bolten , altså trekker vi denne bolten langt høyere enn en vanlig mm bolt ... vi strekker bolten lenger fordi gjengene tåler det ... og bolten det ....mutter og gjengeparti tåler dette ... ergo høyere trykkbelastning ..
det motsatte ville være en trebolt med 4 gjenger i Gran /Furu ....
Mvh
Flott det, men hva med den stakkars blokka osv som skal tåle større moment + varme utvidelsen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #19 på: oktober 08, 2011, 00:02:05 am » |
|
åssen var stigningen på den UNF bolten da ERIK?
Alle 3/8 UNF har samme stigning. Men hvor mange gjenger det er på tommen gidder jeg ikke akkurat gå å huske på. UNF er fingjenget og UNC er grovgjenget... da har du dekt 95% av alle tommebolter 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #20 på: oktober 08, 2011, 00:05:28 am » |
|
ahh. så UNF er fine og UNC er coarse da? lærer litt hver dag 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
HenrikF
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #21 på: oktober 08, 2011, 00:15:18 am » |
|
Her er da skolebokmetoden for å beregne tiltrekningsmoment (M). Enjoy 
 Uten navn.jpg (32.12 KB. 328x365 - vist 256 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #22 på: oktober 08, 2011, 00:20:58 am » |
|
ahh. så UNF er fine og UNC er coarse da? lærer litt hver dag  Dette er grunnen til at vi andre blir forvirret, du kan bygge sånne ville motorer og heftig buss, men vet ikke forskjellen på unf og unc?  Du overrasker nå oss hver dag også. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #23 på: oktober 08, 2011, 00:23:19 am » |
|
Ja og i og med det Jørn .. har jeg bytta ex bolter på 3,2 911 byttet ut vanlig M 8 til 3/8" UNF / 8 MM .. i samme pinnebolt .. de finnes faktisk å få kjøpt ... smart . I en 911 vil du at materialet skal bli der med minst mulig utborring ... UNF er her mye smartere enn M 8 og M 8 fine ... (1,5 og 1,0 ) Flere gjenger på tomme eller cm betyr mer moment ... Dalland ; selvfølgelig, derfor vi har innsatser i 1600 blokka (mag) .. Porsche tåler dette ..
Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #24 på: oktober 08, 2011, 00:25:05 am » |
|
harikke hatt behov for det under 20 år med vw mekking  har forsøkt å holdt fingrene unna tomme gjenger så langt det har latt seg gjøre. så kan svært lite om det gitt. skru ikke jaguar!!
|
|
« Siste redigering: oktober 08, 2011, 00:31:15 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
HenrikF
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #25 på: oktober 08, 2011, 00:43:11 am » |
|
kan jo starte med det  Tok en kjapp beregning nå, der alle friksjonskoeffisienter er gjetning. Da blir det til at om du skal ha samme forlengelse av boltene må momentet ditt være rundt 85 Nm med de amerikanske boltene. Dette er da beregnet med utgangspunkt i at materialet er likt i begge bolter, og må ABSOLUTT IKKE taes for god fisk 
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #26 på: oktober 08, 2011, 01:08:32 am » |
|
Strekkbolter og pinnebolter er 2 forskjellige ting .. strekkbolter finner du på råder og type 25 toppbolter .Pinneboltene til blokka på T-1 mm er ikke strekkbolter og kan derved brukes igjen .. En strekkbolt brukes kun EN gang .......Altså avgjør "fabrikken " torquen i disse .. som ARPmm og SPS . I mine SPS 2000 målte jeg strekket i rådebolten og kom frem til ca 40 NM ,, altså mye mer enn orginal !!! Lykke til og hipp/hurra .. Sov godt
Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #27 på: oktober 08, 2011, 09:27:43 am » |
|
det er vel metoden som er forskjellig att boltene blir dratt til med "strekk" ?? som f.eks svinghjulsboltene til WBX det er std unbrako bolt med draes til med strekk. draes til med noen få nm først for så å draes 90 grader. siden man vet stigning etc så vet man da hvor mange mm den strekkes.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
HenrikF
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #28 på: oktober 08, 2011, 11:16:11 am » |
|
Alle bolter som strammes til, blir strukket. Såkalte strekkbolter strekkes i mye større grad enn f.eks. pinnebolter, men også pinneboltene har en viss strekking. En vanlig pinnebolt i stål som er trukket til med 45 Nm har en forlengelse på ca 0,1 %.
Beregningen på 85 Nm er med utgangspunkt i at den større pinnebolten skal ha samme forlengelse, og da trengs det en mye større forspenningskraft i bolten pga større tverrsnitt. Om det er mest hensiktsmessig å dra til boltene til samme strekk eller om det hadde vært bedre å bruke samme forspenningskraft isteden får gjerne diskuteres?
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #29 på: oktober 08, 2011, 11:24:43 am » |
|
Men blir det ikke feil å bare bruke samme strekk, siden vis bolten er tykkere så må mer krefter til for å strekke den like langt og da vil også det blir utført større kraft mellom det som er skrudd sammen, noe som kan sprekke topper, dra ut casesavere osv osv..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|