mai 06, 2025, 22:08:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 12
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1952 Kapteinen  (Lest 117100 ganger)
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #90 på: november 08, 2008, 23:00:29 pm »

Dette ser flott ut! Sei ifrå vist du manglar nokon Kamaxer! Har eindel Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Oval57
Supermedlem

Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.

Vis profil WWW
« Svar #91 på: november 10, 2008, 11:34:04 am »

Litt utpå formiddagen i går var 52 Kapteinen endelig på egne hjul, det vil si, på ovalens gamle hjul. Men i alle fall på hjul.
Bunnplata er så godt som ferdig, bremsene er luftet, forstillinga og alt som kan smøres er smørt opp. Det som står igjen er fntuning, litt maling, få forstillinga helt ferdig montert, og bytte av gass og kløtsjewire.

Jeg har dessverre ikke noe bilde av bunnplata. Men det kan komme. Det ser bare ut som ei svart bunnplate med noen blanke deler.

:
Motoren er båret inn i verkstedet i kjelleren. Der skal den avfettes og vaskes litt mer før monteringen starter. Dynamoen er til overhaling og er snart ferdig. Motoren er bilens originale motor. Den har vært demontert før, og har fått "factory rebuilt" oljekjøler.

* 25 HK til 52 modellen.JPG (95.05 KB, 1024x768 - vist 332 ganger.)
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
ola
Seniormedlem

Vis profil

« Svar #92 på: november 10, 2008, 12:12:05 pm »

Hva brukte du til å lakke/male bremsedeler sorte?
Loggført

Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #93 på: november 28, 2008, 11:59:29 am »

Hva brukte du til å lakke/male bremsedeler sorte?

De ble pusset ned, grunnet og lakka med bengalakk.
Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #94 på: november 28, 2008, 12:02:20 pm »

Det går sakte fremover. Jeg fikk et lite avbrekk siden jeg fikk noen utfordringer med motoren, men nå er jeg forsåvidt på vei oppover igjen. Dynamoen er motatt ferdig overhalt og fin!

Jeg har demontert bensinpumpa til både Porsche-motoren og 25-hesteren. Den til P-motoren ser ikke ut, men jeg får holde på. Det er ikke noe bilde av dette, men det er ikke så spennede å se heller.

Nå venter jeg på to felger i fra en mann i fra Sande. Men det blir ikke blogget før de er ferdige på bilen.

Følg også med med på bloggen, det er ikke alt som skjer her inne heller.
Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
noe du vil selge.
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #95 på: desember 11, 2008, 19:32:42 pm »

Her er det et bilde av underlagsskiver til splitt. Den til venstre er til splitt. Den andre er nyere. Det finnes i alle fall tre typer. De nyeste er mye mindre og rundere.

I dag fyra 25-hesteren:) Den ville ikke gå i helga, men ble satt igjen på Mysen hos far, og han ringte nå i stad og da gikk den. Da er den biten i boks, da er det bare for meg å jobbe med Porsche-motoren som nå står i kjelleren takket være hjelp i fra Boblehue.

Jeg gir dere også noen bilder i fra mitt lille koserom og fyringa av 25-hesteren. Bensinslangen var koblet bort når bildet ble tatt.

Jeg får nå endelig 25 hesters motor med søm på viftehuset og Stjernecoil. Jeg får også testet ut om den overprisa Stjernecoilen fungerer, for det er vel derfor den er dyr, fordi den skal funke? Motoren blir ikke strøken denne gangen, men forhåpentligvis stabil. Den har vært overhalt en gang for ikke så lenge siden.

Det er altså en milepæl i dag. Jeg har nå garantert en motor til bilen så det er ikke hinder for å komme meg på båten til Tyskland til sommeren. Men jeg innser at jeg har en god del å gjøre i månedene som er igjen. Det er tøft å restaurere en bil på 1,5 år, som det er i juni neste år. Særlig når man ikke har den utenfor stuedøra. Neste ut nå er å begynne å pusse lakken på taket. Her konfererer jeg med ulike "fagfolk" siden jeg ikke er ekspert selv.

* Rett underlagsbrikke splitt til venstre.JPG (149.17 KB, 1024x768 - vist 285 ganger.)

* koserommet.JPG (153.41 KB, 1024x768 - vist 328 ganger.)

* motorstart.JPG (155.26 KB, 1024x768 - vist 326 ganger.)

* Stjerna.JPG (16.4 KB, 448x336 - vist 291 ganger.)
« Siste redigering: desember 12, 2008, 11:10:37 am av Oval57/Håkon » Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
noe du vil selge.
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #96 på: desember 11, 2008, 19:52:15 pm »

Kva er forskjellen på vanleg og stjernecoil ??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #97 på: desember 11, 2008, 19:55:04 pm »

Kva er forskjellen på vanleg og stjernecoil ??

Det er den som satt på 25 HK til splitt frem til en viss tid. Jeg påstår ikke akkurat når de sluttet med det. Det var også slike coiler på andre typer biler fra samme periode. Den har stjerneform på toppen som du ser. Jeg har flere gamle motorer og trenger flere slike coiler. Send på PM så ser vi derfa.
Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
noe du vil selge.
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #98 på: desember 11, 2008, 20:08:01 pm »

Tvilar på att eg har ein, men kan jo sjekka på lageret Gliser har ivertfall 10forskjellige coiler
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #99 på: januar 03, 2009, 12:05:21 pm »

I (h)jula har det blitt jobbet litt med bunnplata, dvs. skiftet clutsjewire. Det var en møkkajobb for min far. Wiren som jeg kjøpte i fra Wolfsburgwest hadde ikke med skrue. Wiren er med gjenger til M7. Snodig? Derfor ble vi ikke helt ferdig. Her må det borres i den gamle skruen og tilpasses. Ellers så har bunnplata kommet inn i verkstedet igjen, og det er neste klart for å få karrosseriet på bunnplata. Men nøye som jeg er så tar det litt tid. Splitboy måtte gi seg over når jeg bare måtte male litt til på noen felter!

Jeg har lagt ved et bilde av ene varmeboksen. Jeg trenger den halparten som dere ser der. Noen som kan hjelpe?

Jeg har også fått gjort litt med stigbrettet på ene siden. Det blir konge med forsterkning under og med ferdig tilskjært gummimatte i nær riktig utførelse.

* my split and floorpan.JPG (128.6 KB, 1024x768 - vist 523 ganger.)

* maken til denne.JPG (142.39 KB, 1024x647 - vist 301 ganger.)
Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
noe du vil selge.
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #100 på: januar 03, 2009, 17:05:24 pm »

Kapteinen er snart på vegen igjen no!!

Men kva er dei bjelkene som du har festa langs golvet for?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Vw1302s
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #101 på: januar 04, 2009, 20:12:22 pm »

karosseri list? Hæ Øyerulling
Loggført
Splitboy
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #102 på: januar 04, 2009, 21:59:16 pm »

Kapteinen er snart på vegen igjen no!!

Men kva er dei bjelkene som du har festa langs golvet for?

Presse ned karosserilista ja...  Blunker
Loggført
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #103 på: januar 05, 2009, 11:21:28 am »

Her er et bilde av gutten sjøl nede i VW/Porsche-verkstedet, samt med et lite utvalg av deler.

*  (29.52 KB, 448x299 - vist 499 ganger.)

* et lite utvalg.JPG (31.27 KB, 448x209 - vist 496 ganger.)
Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
noe du vil selge.
Knechten
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #104 på: januar 05, 2009, 12:48:40 pm »

Hvordan får du gjort noe med alt detta rælet på arbeidsbordet?  Sjokkert Sjokkert
Loggført
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #105 på: januar 05, 2009, 12:51:56 pm »

Hvordan får du gjort noe med alt detta rælet på arbeidsbordet?  Sjokkert Sjokkert

Det er en av hyllen oppunder taket:) Arbeidsbordet bestreber jeg på å ha det ryddig. Her om dagen banket jeg ut nagler i felgene så hun oppe våknet! Jeg må jo lage litt liv! Fruen i huset har tatt på seg oppdraget med litt pinstriping så lenge jeg ikke er redd for at det kanskje må lakkes i flere omganger.
Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
noe du vil selge.
SplitMan
VSN
Supermedlem

Vis profil
« Svar #106 på: januar 05, 2009, 14:01:06 pm »

Det er en av hyllen oppunder taket:) Arbeidsbordet bestreber jeg på å ha det ryddig. Her om dagen banket jeg ut nagler i felgene så hun oppe våknet! Jeg må jo lage litt liv! Fruen i huset har tatt på seg oppdraget med litt pinstriping så lenge jeg ikke er redd for at det kanskje må lakkes i flere omganger.

Hvor skal det pinstripes?
Loggført

SCREWDRIVER #2
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #107 på: januar 05, 2009, 14:09:21 pm »

Hvor skal det pinstripes?

Se PM. Det er ikke på karossen.
Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
noe du vil selge.
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #108 på: januar 18, 2009, 23:15:34 pm »

Nå har de to delene smeltet sammen til en enhet! Far og jeg ventet på Splitboy for å løfte karossen over på bunnplata. Men han var så sein så vi tok det selv. Men vi gjorde det helt uten å bære. Vi bare løftet. Karossen og bunnplata stod som på et bilde over. Litt praktiske må man være for å få det til:)
Det var et STORT øyeblikk når karosseriet endelig kom på plata. Det ser ut som om hullene passer ganske så godt mot hverandre også. Gummien i fra WW var også veldig bra. Neste kveld i verkstedet er avsatt til sammenskruing av de to delene.

Samtidig jobbes det med felgene som snart er klare for sandblåsing. Dekk og slanger er klart. Men lakk og maling av felgene vil bli et prosjekt når man skal ha det spesiellt.
25-hesteren er nå i sitt rette slag, med friske shims og alle pakninger på plass. Da kan den heises oppi også!
Det er nå straks akkurat 6 måneder igjen til den skal på veien til Hessich Oldendorf.

*  (32.85 KB, 448x336 - vist 391 ganger.)
« Siste redigering: januar 18, 2009, 23:27:04 pm av Oval57 » Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
noe du vil selge.
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #109 på: januar 20, 2009, 10:37:00 am »

Det ble en liten økt nede i kjelleren i går. Teppene fikk litt behandling med lærfett på "skinnet" rundt girspak/handbrekk og choke.

Noen flere KAMAX med 14 mm hode ble gjenget opp og er klare for å feste karrossen. Videre er den fleksible styredelen med gummien i mellom stadig i arbeid. Hvem skulle tro at den skulle ta slik tid?

Fordeleren til delemotoren er tatt av og skal "overhales" og legges i bilen som reservedel ferdig innstillt og prøvd.
Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
noe du vil selge.
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #110 på: januar 22, 2009, 13:11:12 pm »

Jeg har nå fått et par stumper med ledning til å tvinne jordkabel i forb. med styringa. Det sørget de folkevognkjørende elektrikerene på jobben for. Takk og takk!
Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
noe du vil selge.
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #111 på: februar 08, 2009, 18:16:18 pm »

På lørdag fikk jeg prøvd meg skikkelig i snøkaset på Østlandet. Jeg var ute før snøplogen hadde kjørt RV 22. Det ble 40 km/t og trening til "Rally snøfreser`n!".

I verkstedet var det kaldt, til tross for at far hadde fyra opp propanen og guffa opp strømmen. Det er alltid varme på, men ikke mye, kun for å ha plussgrader.

Karosseriet og bunnplata ble skrudd i sammen og jeg er nesten ferdig med det. Ting tar tid, og man har ikke alle riktige skruer, skiver, fjærskiver osv. til tross for god planlegging. Jeg legger også ved noen før og etter bilder. Nå begynner jo prosjektet å ta skikkelig form!

* bolter og skiver klare.JPG (20.97 KB, 448x127 - vist 270 ganger.)

* Montering2.JPG (30.89 KB, 298x448 - vist 341 ganger.)

*  (166.89 KB, 1024x768 - vist 347 ganger.)
« Siste redigering: februar 09, 2009, 11:19:56 am av Oval57 » Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
noe du vil selge.
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #112 på: februar 08, 2009, 18:18:21 pm »

Etter og før og etter:

* Etter1.JPG (26.41 KB, 448x316 - vist 300 ganger.)

*  (165.01 KB, 1024x768 - vist 410 ganger.)

* under etter.JPG (25.23 KB, 375x336 - vist 329 ganger.)
Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
noe du vil selge.
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #113 på: februar 19, 2009, 12:01:46 pm »

I går skjedde det litt igjen. Jeg forstår godt de som tror at denne bilen aldri kommer på veien, for det kan nok virke slik:)

Nå sitter alle bolter fast i bunnplate og karosseri. Neste gang skal det trekkes til med moment på alle skruer. Jeg har også prøvemontert panser og panserlist. Neste ut er å gjøre forstilling og bremser HELT ferdig, og det er ikke mye igjen. Videre er det elektriske anlegget snart klart til gjennomgang. Jeg må bare kjøpe noen tøystrømper først. Skal det være så skal det være!

Ellers så gikk det litt tid til å få i hus SplitBoys nyeste prosjekt. Vinter og stor henger er ikke noen spøk. Godt at vi har traktor! Les mer om det på bloggen vår.

* KAMAX og i orden2.JPG (68.58 KB, 461x768 - vist 283 ganger.)

* Tractorpulling2.jpg (93.2 KB, 825x768 - vist 306 ganger.)
Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
noe du vil selge.
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #114 på: februar 25, 2009, 11:40:18 am »

Kanalteppene er prøvemontert, men de har krympet litt under lett vask og arbeid. Ikke så rart egentlig. Nå henger de i verkstedet til tørk og strekk. Jeg hang opp en Porsche-gasser med innsug i det ene, og et (vinner)lodd i den andre. Så får vi se om de strekker seg litt lengre.
Jeg har også laget til en skinnbit til dørstopperen. Jeg trodde først at det var brukt gummi, men det er skinn. Derfor måtte jeg lete i de gamle sakene etter materialet jeg brukte på 4H-oppgaven "Kniven min". Ny skinnbit er laget, og den forblir brun. Det skal jo se ut som om det er restaurert litt på bilen. Denne bilen ble nok leveret med drøstoppere i fjærstål, men jeg har bare en så det får vente. De er å få kjøpt repro, men legger heller pengene i noe annet. De jeg bruker her var også vanlige så vidt jeg veit.

Felgene er motatt i fra sandblåsing. Etter planen blir det lakkering i helga. Jeg har også limt litt på de brune gummimatten, gjort klart til innsetting av tepper ved pedalene og startet med å se på lapping av taktrekket.

* Heaterchannels.JPG (124.72 KB, 655x848 - vist 280 ganger.)

*  (36.35 KB, 333x320 - vist 287 ganger.)
« Siste redigering: februar 25, 2009, 11:42:24 am av Oval57 » Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
noe du vil selge.
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #115 på: februar 26, 2009, 12:51:45 pm »

Starteren er helt ferdig, og har fått seg litt fresh farge. Altfor fresh egentlig. Men den så så stusselig ut.
Jeg har samlet sammen noen av gummihattene jeg har. Dette er en "gjeng" som har ligget i Autoglym bumpershine en god stund. Her ses forskjellige størrelser. Nr. 2 er til oval, og de neste er til splitt. All gummi har fått samme behandling. Man kjøper ikke nytt hvis den gamle kan brukes.

* Gummihattsving.JPG (130.22 KB, 933x563 - vist 261 ganger.)
Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
noe du vil selge.
OilDropMan
Medlem

Vis profil WWW
« Svar #116 på: februar 26, 2009, 13:39:35 pm »

Stå på sjef! I dag er nøyaktig 4 måneder til det braker løs i Hessisch Oldendorf!
Loggført
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #117 på: mars 02, 2009, 14:10:41 pm »

Det ble en langhelg nå. Endelig. Da har det skjedd ganske så mye. Felgene jeg skal bruke er ferdig lakkert og resultatatet ble bra. Det elektriske er straks oppe å går igjen. Det var i mye bedre tilstand enn jeg fryktet. Starteren er overhalt og satt inn og prøvd. Alle skruer er dratt til og funnet i orden. Tepper og gummimatter er prøvemonterer. Dashbordet er vannslipt og rubbet og er klart til polering. Neste gang er det montering av alt det elektriske. I mellomtiden skal jeg gjøre instrumentbrettet og alle kontakter helt klare, samt bakskjermene. Når bakskjermene er på plass tar jeg med framskjermene og gjør det samme der. Bloggen min er også oppdatert. GLEDE!

* Hva er det du skjuler under overflaten som Marit Larsen.JPG (33.62 KB, 298x448 - vist 273 ganger.)

*  (30.36 KB, 448x298 - vist 295 ganger.)

* Detalj sikringer.JPG (33.76 KB, 448x272 - vist 256 ganger.)

*  (23.28 KB, 448x298 - vist 283 ganger.)

*  (61 KB, 298x448 - vist 327 ganger.)

* Splittpilene.JPG (34.43 KB, 106x448 - vist 241 ganger.)
« Siste redigering: mars 02, 2009, 14:39:57 pm av Oval57 » Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
noe du vil selge.
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #118 på: mars 02, 2009, 14:12:01 pm »

Splittpilene skal selvsagt males i L90 Sandbeige de også. Gummimattene er gamle og originale. Det er sjelden vare. Teppene er også originale og har fått donordeler i fra andre biler. Det er en litt rufsete splitt som får litt rufsete deler. Rubbing var moro, men det er vanskelig å få gjort noe særlig med skjøten. Er det noen som tror at jeg blir ferdig til visning i mai eller? (PS: teppene er bare prøvemontert).

* Detalj handbrekk.JPG (29.95 KB, 448x298 - vist 261 ganger.)

* Innsiden splitten med tepper.JPG (37.37 KB, 448x298 - vist 306 ganger.)

* Rubbing av dashbord.JPG (25.95 KB, 448x298 - vist 267 ganger.)

* Spacer.JPG (23.68 KB, 298x448 - vist 296 ganger.)
« Siste redigering: mars 02, 2009, 14:14:28 pm av Oval57 » Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
noe du vil selge.
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #119 på: mars 02, 2009, 18:51:47 pm »

Splittpilene skal selvsagt males i L90 Sandbeige de også. Gummimattene er gamle og originale. Det er sjelden vare. Teppene er også originale og har fått donordeler i fra andre biler. Det er en litt rufsete splitt som får litt rufsete deler. Rubbing var moro, men det er vanskelig å få gjort noe særlig med skjøten. Er det noen som tror at jeg blir ferdig til visning i mai eller? (PS: teppene er bare prøvemontert).

Man blir aldri helt ferdig, men du er i god rute til mai, hvis du har alle delene. Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 12
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!