BERGER
|
 |
« på: november 20, 2011, 12:48:12 pm » |
|
Har lenge hatt lyst på splittbuss (hvem har vel ikke det..), men tanken på full restaurering (les: måneder med rustsveising) fristet lite og det er langt mellom gode busser til salgs her i lander. Så da det dukket opp en fin, fiks ferdig 13 vinduers 65 modell her på forumet (takk Kim for tipset!!) var det bare sjekke saldo på rammelånet og kline til  Man lever jo bare en gang (så vidt vi vet..) Så i begynnelsen av oktober fløy vi til Ålesund og kjørte gliset hjem igjen. Bilen har etter sigende gått i Ålesund hele livet, og har hatt få eiere. Den har gjennomgått en totalrestaurering hvor all rust er tatt, blitt omlakkert, fått senkeforstilling med flippa spindler, 1300S kasse med straight axle kit og en std 1600 motor. Bilen er pen og hel, fin mørk blå metallic under lista og nesten ren hvit over. Og så har den fått chrome fangere, deluxlist og safari vinduer som prikken over i`n. Det blir ikke noe omfattende prosjekttråd dette, men noen forbedringer og endringer skal jeg gjøre på bilen. Litt bilder fra slik den var da jeg hentet den:
|
|
« Siste redigering: november 21, 2011, 15:40:23 pm av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #1 på: november 20, 2011, 12:51:28 pm » |
|
Første post på programmet var å fikse giroverføringen. Det var endel dårlige foringer og koblinger der, som gjorde at girstangen var som en rørepinne, og vanskelig å finne girene. Glemte å ta bilder av dette, ikke så spennende heller egentlig. Passet på å montere en CSP spak fra Jøran samtidig, så nå er det presis og fing girveksling  Et litt dårlig bilde av den nye spaken i bilen. Har også satt inn en radio som matcher bilen. Den fungerer, men ikke tilkoblet, siden den ikke har FM bånd..
 IMG_0438_web.jpg (117.96 KB. 598x800 - vist 334 ganger.)
|
|
« Siste redigering: november 21, 2011, 15:40:39 pm av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #2 på: november 20, 2011, 12:55:01 pm » |
|
Neste ut var motoren. Fant tidlig ut at en trøtt 1600 blir for slapt for meg i denne bilen. Så jeg bestemte meg for en omrokering av ressursene. 1950ccm motoren fra Ghian vil bli perfekt i denne bussen! Her er den gamle 1600`n før den røk ut av bilen
 IMG_0405_web.jpg (112.33 KB. 800x598 - vist 413 ganger.)
|
|
« Siste redigering: november 21, 2011, 15:41:10 pm av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #3 på: november 20, 2011, 12:56:31 pm » |
|
Gratulerer med fin buss Berger.
|
|
« Siste redigering: november 21, 2011, 15:41:26 pm av BERGER »
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #4 på: november 20, 2011, 12:59:32 pm » |
|
Morro, til lykke med sjarmerende karjol 
|
|
« Siste redigering: november 21, 2011, 15:41:55 pm av BERGER »
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
 |
« Svar #5 på: november 20, 2011, 13:02:58 pm » |
|
Den var deilig, grattis
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« Svar #6 på: november 20, 2011, 16:55:25 pm » |
|
Fet leilighet Berger! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwsolli
Supermedlem
    
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad
1972 Bay & 1976 Bay
|
 |
« Svar #7 på: november 20, 2011, 17:04:09 pm » |
|
Fin vogn.Skal det bli en camper?
|
|
|
Loggført
|
1968 T1 (Solgt) 1972 T2 1968 T1 (solgt) 1976 T2 (konebil)
|
|
|
Sambabuss
Medlem
  
Innlegg: 148
Bosted: Østre Toten
|
 |
« Svar #8 på: november 20, 2011, 17:30:11 pm » |
|
gratulerer med flott vogn!! Problemet nå blir den lange seigpinevinteren og ventinga etter bar asfalt  Har en 1915 i bussen min selv , så vi er ikke så ulike på motorfronten.
|
|
|
Loggført
|
Samba `65 Ur-quattro `86 mod
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #9 på: november 20, 2011, 19:53:45 pm » |
|
Takk, takk  Blir værende 8-seter denne, i alle fall en god stund. Her er 1950 motoren på plass i bilen. Den blir trimmet litt ned, får original forgasser og et snilt eksosanlegg. Vil at den skal se og høres som relativt standard.
 IMG_0417_web.jpg (115.64 KB. 800x598 - vist 442 ganger.) Hadde planer om å lage et grenrør helt fra bunnen av selv, men etter litt fundering i forhold til plass og løsninger, fant jeg ut at jeg skulle ta utgangspunkt i et ferdig grenrør. Valgte da et slikt GT tip anlegg, kjøpt hos Unneberg.
 IMG_0425_web.jpg (116.78 KB. 800x598 - vist 374 ganger.) Selve potta kappet jeg av, og grenrøra måtte også modifiseres litt siden min motor er bredere enn standard. Dette grenrøret takler heller ikke oljepumpe med fullflow, så der er det også bygget om litt. Siden jeg vil ha bilen til å gå så stille som mulig, har jeg brukt to potter i serie for lyd demping. Størrelsene på pottene er valgt ut i fra hva det er plass til der de skal ligge, og jeg ville heller ikke at noe skulle stikke ned under bilen. Røret fra grenrøret til lyd demperen hadde jeg håpet å få plass til under bakplata, men det ble for trangt. Så da valgte jeg nest beste løsning, å legge det inni støtfangeren 
 IMG_0430_web.jpg (120.49 KB. 800x598 - vist 366 ganger.)
 IMG_0432_web.jpg (122.81 KB. 800x598 - vist 366 ganger.)
 IMG_0434_web.jpg (109.32 KB. 800x598 - vist 335 ganger.)
 IMG_0436_web.jpg (119.34 KB. 800x598 - vist 312 ganger.)
 IMG_0435_web.jpg (114.48 KB. 800x598 - vist 361 ganger.)
 IMG_0439_web.jpg (119.63 KB. 800x598 - vist 315 ganger.)
|
|
« Siste redigering: november 21, 2011, 15:42:20 pm av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #10 på: november 20, 2011, 19:58:49 pm » |
|
Her er hvordan det ser ut fra utsiden. Kun et rør med en blank stuss som stikker ned under fangeren 
 IMG_0433_web.jpg (120.87 KB. 800x493 - vist 427 ganger.) Bakplata måtte også modifiseres noe. Slik så den ut i utgangspunktet
 IMG_0441_web.jpg (123.27 KB. 800x598 - vist 362 ganger.) Etter litt kapp, sveis og slip ble den sånn
 IMG_0443_web.jpg (141.95 KB. 800x598 - vist 359 ganger.) Passet som hånd i hanske 
 IMG_0442_web.jpg (100.07 KB. 800x598 - vist 342 ganger.)
|
|
« Siste redigering: november 21, 2011, 15:42:39 pm av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
 |
« Svar #11 på: november 20, 2011, 20:16:55 pm » |
|
Den så meget fin ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold
|
 |
« Svar #12 på: november 20, 2011, 20:27:26 pm » |
|
Deilig bil, grattis!
|
|
|
Loggført
|
Member #1 /Spliths venner
|
|
|
Korfitts
Medlem
  
Innlegg: 238
Bosted: Re, Vestfold
Åsså koser vi vors..
|
 |
« Svar #13 på: november 20, 2011, 20:50:43 pm » |
|
Helt rå, denne likte jeg godt 
|
|
|
Loggført
|
56 Oval - Olivia- Solgt 76 Polo - Solgt 72 T1 - Solgt 75 T1 - Solgt 58 cab T1 - Pågående prosjekt
|
|
|
FosenXpressen
Seniormedlem
   
Innlegg: 343
Bosted: Leksvik, Fosen
TOTO
|
 |
« Svar #14 på: november 20, 2011, 21:42:27 pm » |
|
Kjøpe den æ!! ;-)
|
|
|
Loggført
|
Fahrtknockerz Aircoolerz Member#1 & Founder "We break wind" It`s not the fahrt that kills, it`s the smell
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #16 på: november 20, 2011, 22:46:45 pm » |
|
Takk igjen  Beklager Espen, men jeg tror jeg har nok å henge fingrene i denne vinteren i alle fall 
|
|
« Siste redigering: november 21, 2011, 15:42:58 pm av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Paasan
Supermedlem
    
Innlegg: 602
Bosted: Oslo
Frøkna
|
 |
« Svar #17 på: november 21, 2011, 12:54:53 pm » |
|
Nydelig buss 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Skaug
|
 |
« Svar #18 på: november 22, 2011, 19:25:09 pm » |
|
vakker
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
t2panel
Seniormedlem
   
Innlegg: 287
Bosted: Toten
|
 |
« Svar #19 på: november 23, 2011, 20:30:31 pm » |
|
Kjempefin bil=)
|
|
|
Loggført
|
Mine Nåværende biler: 1950 Vw Boble Splitt, Senket og 17" Porschehjul 1954 Vw Boble Oval, Senket og nylakkert 1961 Vw T2 Splitt, med Ragtop, Senket og breie stålfelger 1962 Vw T2 Splitt, med 1915 Motor, Senket og Porsche felger 1991 Vw Golf 2, 2 Dørs 2013 Vw Passat R-Line Exclusive Jeg kjører ikke gammel luftkjølt folkevogn fordi jeg må, men fordi jeg kan.. -----------GET LOW------------ 
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #20 på: desember 07, 2011, 15:55:10 pm » |
|
Etter å ha prøvd to forgassere og tre fordelere + mange timer med justering har jeg nå gitt opp å få motoren til å gå med original 34 pict. Den vil rett og slett ikke gå rent. Så jeg har innsett at det nok ikke er mulig med såpass stort sylindervolum. Blir noe rart med blandingen, antagelig alt for lite luft, siden den soter ned uansett hvordan jeg justerer den. Så da er IDA gasserne på plass igjen og motoren fornøyd, maler som en glad katt  Om disse blir værende er jeg usikker på, siden det ikke er plass til noen skikkelig filterløsning.
 1950_m_IDA.JPG (138.34 KB. 800x598 - vist 353 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
eWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 515
Bosted: Hamar
think small
|
 |
« Svar #21 på: desember 07, 2011, 16:17:46 pm » |
|
Om disse blir værende er jeg usikker på, siden det ikke er plass til noen skikkelig filterløsning.
Men den ser veldig kul ut 
|
|
|
Loggført
|
eWolf - Part of the AirWolfs crew
psssssst! AirWolfs er på Facebook!
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #22 på: desember 07, 2011, 16:18:54 pm » |
|
Mye mere ålreit med IDA! Org gasser kan funke det også, men det er nok litt jobb. Den trenger nok en større luft dyse, evt borre den opp. Doble gassere ser jo desidert best ut 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #23 på: desember 07, 2011, 16:23:15 pm » |
|
Her er en du kan titte litt på Øyvind  Ser ellers veldigt bra ut  Svein.
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #24 på: desember 07, 2011, 16:46:20 pm » |
|
hvis du korter innsugene 5-10 cm så får du plass til luftfiltre øyvind!!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #25 på: desember 07, 2011, 16:56:01 pm » |
|
Etter å ha prøvd to forgassere og tre fordelere + mange timer med justering har jeg nå gitt opp å få motoren til å gå med original 34 pict. Den vil rett og slett ikke gå rent. Så jeg har innsett at det nok ikke er mulig med såpass stort sylindervolum. Blir noe rart med blandingen, antagelig alt for lite luft, siden den soter ned uansett hvordan jeg justerer den. Så da er IDA gasserne på plass igjen og motoren fornøyd, maler som en glad katt  Om disse blir værende er jeg usikker på, siden det ikke er plass til noen skikkelig filterløsning. [ Vedlegg ] Kanskje vi skal bytte gassere? Har nye IDF 48 med splitter nye K&N filter :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #26 på: desember 07, 2011, 18:03:29 pm » |
|
Etter å ha prøvd to forgassere og tre fordelere + mange timer med justering har jeg nå gitt opp å få motoren til å gå med original 34 pict. Den vil rett og slett ikke gå rent. Så jeg har innsett at det nok ikke er mulig med såpass stort sylindervolum. Blir noe rart med blandingen, antagelig alt for lite luft, siden den soter ned uansett hvordan jeg justerer den. Så da er IDA gasserne på plass igjen og motoren fornøyd, maler som en glad katt  Om disse blir værende er jeg usikker på, siden det ikke er plass til noen skikkelig filterløsning. [ Vedlegg ] Kanskje vi skal bytte gassere? Har nye IDF 48 med splitter nye K&N filter :-) Ingen dum ide det der Eivind  Blir diskutert i kveld, garantert!
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #27 på: desember 07, 2011, 18:10:52 pm » |
|
Etter å ha prøvd to forgassere og tre fordelere + mange timer med justering har jeg nå gitt opp å få motoren til å gå med original 34 pict. Den vil rett og slett ikke gå rent. Så jeg har innsett at det nok ikke er mulig med såpass stort sylindervolum. Blir noe rart med blandingen, antagelig alt for lite luft, siden den soter ned uansett hvordan jeg justerer den. Så da er IDA gasserne på plass igjen og motoren fornøyd, maler som en glad katt  Om disse blir værende er jeg usikker på, siden det ikke er plass til noen skikkelig filterløsning. [ Vedlegg ] Kanskje vi skal bytte gassere? Har nye IDF 48 med splitter nye K&N filter :-) Ingen dum ide det der Eivind  Blir diskutert i kveld, garantert! Har jo kjøpt dine CB topper. Så da må jeg jo også ha gasserene ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #28 på: desember 07, 2011, 18:21:33 pm » |
|
Hehe, dine mine våre deler... Alt sirkulerer i nærmiljøet 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #29 på: desember 07, 2011, 23:03:43 pm » |
|
Monter filtermatter på innsiden av luftgrillene i bilsiden.... 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|