mars 22, 2019, 01:59:28 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 10
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tmbryhns "H2O - O2"-konvertering - Aka. "Oxyboxer" + DBW  (Lest 67839 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1385
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: november 30, 2011, 01:20:28 am »

Så befinner jeg meg atter en gang i bunnen av startgropa for en ny motor.

Type 1-boken har jeg lukket for godt såfremt jeg sikter på mer enn std. slagvolum og effekt.

It's time to go "Oxy"!

Det er et knippe flotte og detaljerte motortråder i vinden for tiden, hvor det blir greid ut om masser av viktige temaer rundt engine dynamics og flere andre viktige faktorer rundt trimming av motor generellt. Jeg ønsker derfor å la dette bli en så Oxy-relatert tråd som mulig, der dette med å bygge opp en proper O2-konvertert WBX står i fokus. Årsaken til at jeg velger å lage tråd er også fordi at input fra erfarne Oxy-byggere/brukere der ute, vil bli tatt godt imot.
Ellers blir EFI-biten også belyst på sikt, da forgassere er et avsluttet kapittel for min del.

He står motoren klar for henting:

* IMG_1438 (Custom) (Small).jpg (94.44 KB. 640x480 - vist 504 ganger.)


Motoren var opprinnelig en 1,9 ltr (94x69) som ble hentet i Danmark i sommer. Jeg og Race-Buggy dro en tur for å hente lit ferdigmaskinerte Type 4-deler hos Jakob Spring. Da jeg skimtet WBX-shortblokka stående under arbeidsbenken hans, tenkte jeg at det var like greit å hoppe i det, og måtte derfor spørre pent om en handel:)
Den ble min for 800 danske, og fikk omsider plass baki bruks-Bobla på vei tilbake fra Sørlandet.

Now, let's get down to business!

Første steg er å flytte boltsirkelen for at 94mm T1-foringer og topper skal passe headstud-mønsteret.

* Oxy.-prosedyre 1.jpg (57.52 KB. 1346x551 - vist 610 ganger.)


Det er naturlig å starte byggeprosessen i maskinverkstedet.

Her har jeg så smått satt igang med H. blokkhalvdel. Vannkappene har blitt grovkappet med vinkelkutter, og så planet ned.
Har sett i andre tråder at noen velger å beholde noe av kappene for økt stivhet. Jeg så for meg problematikk med tilpassing av kjøleblekk, og valgte derfor å kopiere Type 1-designet etter beste evne ved å dra ned kappene til deck.

Blokka ferdig oppspent, klar for planing av kapper:

* IMG_1599 (Custom) (Small).JPG (107.51 KB. 640x480 - vist 553 ganger.)


Ferdig planet:

* IMG_1600 (Custom) (Small).JPG (117.22 KB. 640x480 - vist 598 ganger.)


Sentrering av blokk utifra nullpunktet (sjekk prosedyre/arbeidstegning):

* IMG_1601 (Custom) (Small).JPG (90.19 KB. 640x480 - vist 561 ganger.)


In action. Tar opp for M18x1,5mm block-off-bolter med 16.5mm pinnefres:

* IMG_1605 (Custom) (Small).JPG (109.25 KB. 640x480 - vist 552 ganger.)


Digitalfres og automating er et gode som gjør prosessen langt enklere, dog ikke et musst:

* IMG_1606 (Custom) (Small).JPG (100.92 KB. 640x480 - vist 513 ganger.)

« Siste redigering: september 16, 2012, 04:55:55 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1385
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 30, 2011, 01:24:45 am »

Her er dagens arbeid ferdig.


* IMG_1607 (Custom) (Small).JPG (103.88 KB. 640x480 - vist 691 ganger.)


[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]


På gjensyn, og good night!


* IMG_1608 (Custom) (Small).JPG (95.8 KB, 640x480 - vist 581 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 30, 2011, 01:34:12 am »

hei er det den gml typen svinghjulslager på denne blokka eller nye 3 delte typen?
hva er delenummer på blokka?
har såvidt begynt sjøl å frese litt oxy , men mangler nå litt verktøy :/
er det noen grunn til att du ikke har beholdt litt av vannkappen som forsterkning?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1385
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 30, 2011, 01:39:30 am »

Skal prøve å huske å sjekke partnummeret i morgen  Blunker
Tror dette (dessverre) er den gamle typen gitt, men er ikke 100% inni WBX ennå, så kan ikke si for sikkert. Kan knipse noen bilder av lagerkomponentene i svinghjulsenden, så kan du hjelpe meg med å få det bekreftet.

Valgte å prøve å kopiere Type 1-designet etter beste evne. Som nevnte over, så ønsker jeg at ting som kjøleblekk osv. skal passe best mulig uten for mye hodebry. I tillegg var deler av vannkappene skadet helt inn til roten da jeg kjøpte motoren, så kunne like gjerne ta de helt ned..
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 30, 2011, 01:43:00 am »

Har du handlet verktøy nå ell? Eller er det ryggsleiking på høyt plan som gjelder  Osteaktig
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1385
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 30, 2011, 01:45:48 am »

Hjelper med tilgang på utstyr etter arbeidstid + en runde på ebay Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 30, 2011, 02:18:41 am »

den tegninga printer jeg ut Rekker tunge
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 30, 2011, 02:22:41 am »

syns jeg skimter en "B" etter delenummeret på sumpen '
da er det "late style" lager. dvs 3 delt svinghjulslager
og du kan sette inn en 2,1 76mm veiv.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1385
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 30, 2011, 07:55:36 am »

den tegninga printer jeg ut Rekker tunge

Gleden er på min side.

Sumpnumer: 025 101 102 B

Dynamofornummer: DG 166390 *

Har du noe mer nyttig info om disse nummerne? Glad
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5678
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 30, 2011, 09:26:54 am »

Nice Glad



Kan ikke se at du har lagt ut noen specs på motoren Herr Bryhn..!

Blir vel litt lenger slaglengde, noe råere kam, T1-løftertønner..? 44mm spjel? 40-35 eller større ventiler? hva slags komp? hvilke sylindre og stempler?

 Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 30, 2011, 12:07:28 pm »

Det blir ihvertfall noen råe sylindre  Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1385
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: november 30, 2011, 12:19:14 pm »

Kan ikke se at du har lagt ut noen specs på motoren Herr Bryhn..!

Blir vel litt lenger slaglengde, noe råere kam, T1-løftertønner..? 44mm spjel? 40-35 eller større ventiler? hva slags komp? hvilke sylindre og stempler?

 Gliser

Det som trolig er spikret er at det havner en std. WBX-76mm veiv i den sammen med et 200mm Type 4-svinghjul.

94mm AA slipeprskrit i B-utgave står klart allerede.

Topper, kam osv. osv. har jeg ikke tenkt så mye over ennå, men her er det jo mange muligheter. Har vurdert hydraulisk kam. Tiden får vise hvor vi havner, og hva slags karakterestikk jeg ønsker utav 2,1 ltr.-en.
Det viktigste er å ha en blokk å bygge motoren inn i Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5678
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 30, 2011, 12:34:54 pm »

hadde ikke du kjøpt dpr veiv?

kan vel kjøre litt komp med fullstendig kontroll på bensin og tenning Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: november 30, 2011, 12:54:24 pm »

hvorfor bygger du ikke 4 toms boring når du først setter igang?
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4475
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: november 30, 2011, 13:22:57 pm »

hvorfor bygger du ikke 4 toms boring når du først setter igang?

Fordi volum er ikke alt. Tore er jo norsk(les: ikke amerikansk) :-)

Kjekt prosjekt, oxy er veien å gå
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Wülfrath - Deutschland


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #15 på: november 30, 2011, 13:26:52 pm »

Flott prosjekt! Oxyboxer er tingen ja, når det første skal være luftkjølt Gliser
Loggført

Arild B. - Wülfrath

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 VW Touran
Savanna67
Seniormedlem
****
Innlegg: 479
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #16 på: november 30, 2011, 13:40:59 pm »

hvorfor bygger du ikke 4 toms boring når du først setter igang?

Fordi volum er ikke alt. Tore er jo norsk(les: ikke amerikansk) :-)

Kjekt prosjekt, oxy er veien å gå

4" x69mm slag blir jo ikke så stor... 2236ccm, hadde vært en kul variant det!
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: november 30, 2011, 13:46:50 pm »

overkvadratisk så det holder i alle fall. her har du jo bunndel som tåler 10 000 o/min også. 14 i komp syk kam og full kontroll på tenning/sprut. store ventiler
Loggført
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 911
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #18 på: november 30, 2011, 14:06:42 pm »

Wow.
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1385
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: november 30, 2011, 18:21:50 pm »

DPR-veiv har jeg vurdert sterkt ganske lenge siden jeg trenger å skaffe meg en ny veiv. Planer om min tredje 1915-motor med den 69-veiva som fulgte med WBX-en er ikke helt tilstedet akkurat  Osteaktig
De to forrige 1915-motorene jeg bygde sammen, er begge bygd på DPR sin omslipte motvektsveiv, og jeg har ikke hatt problemer med noen av dem. Ballanseringen vil variere fra maskin til maskin, men begge veivene ble sjekket, og justert såvidt det var. Billig er de også! Jeg er ikke skeptisk mht. å handle fra dem igjen.

Motoren blir temmelig overkvadratisk okkes om, og med en ev. DPR-motvektsveiv, så vil den ikke ha problemer med å takle turtallet. Jeg tror det blir værre hvis jeg velger å gå for hydraulisk kam og løftere, men et lydløst vippestell er veldig besnærende... Hvis hyd.-løfterne greier å henge med opp til 6500, så bør vel det være greit for en motor i bruksbilen.

Ønsket er å ha en passe kultivert gatemotor som yter greit i mellomregisteret, og som blir designet med relativt effektiv og optimal forrenning in mind, slik at fuelkostnadene kan holdes til en minimum hvis en plasserer egget under pedalen. Her er det nok mest å hente på utforming av forbrennignskammer, komp, vendehøyde (squish)og fintuning av EFI. Angående topper sier magefølelsen 40 x 35,5, og spjellhuset blir med stor sikkerhet et enkelt sentermontert + DBW på sikt hvis tiden og orken strekker til...
« Siste redigering: november 30, 2011, 18:24:17 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #20 på: november 30, 2011, 18:27:25 pm »

Dette lover bra.. Gleder mæ til bildene underveis i byggingen..

Kim
Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4475
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #21 på: november 30, 2011, 18:54:29 pm »

DBW er ikke dumt i det hele tatt
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2836
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #22 på: november 30, 2011, 22:30:32 pm »

kjekt å se at du har tatt frem blokka og begynt på den. blir en fin motor til Peewsen dette med dine planer som du har luftet litt i første runde. liker tanken bak med HYD kam/løftere,og fylling på anngitt turtall,men dette finner du lett ut selv  Blunker .blir bunndrags motor dette med mye kjøre glede.

turen ned til Dk var kjempe bra,inspirasjon til 1000  Gliser

snart tur på oss igjen tmbryhn




Loggført

send Epost og ikke PM
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: november 30, 2011, 23:23:06 pm »

håper du går for hydraulisk oppsett.
evt så har jeg en Ny WEBER WC-1 hydraulsik kam og ett sett nye "hi-rev" hydrauliske løftere på hylla.
kam og løftere skal gå opp til 6500.

info anng kam her:
http://www.phnet.fi/public/hefor1/eng/vwinfoca.htm
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1385
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: desember 01, 2011, 13:23:11 pm »

Savner durasjon ved 0,05" løft på den kammen, men den virker kvass utifra beskrivelsen Blunker

Jeg kunne virkelig tenkt meg å gå for hydrauliske løftere denne gangen ja, og er veldig interessert i løfterne dine hvis du vil bli kvitt dem. I så måte, så tror jeg at dette ikke blir den helt store turtallsmaskinen, og jeg heller derfor mot en helt std. umodifisert, dog ballansert 76-veiv. Har du noen slike sllengende rundt også kanskje?

Hva slags turtall presser du dine motorer til på std.-veiva uten problemer?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: desember 01, 2011, 14:07:03 pm »

De hydrauliske kammene har som regel mye høyere advertised durasjon en ved 0.05,sammenlignet med vanlige kammer. Har noen kam kort fra CB sine hydrauliske kammer som viser det.
Har 76 veiv ja. Ser du på CB sine hydrauliske kammer er de slipt med veldig myke ramper ala JPM kammene.og hvis jeg husker rett har de stor base-sirkel.
7500 har jeg hatt std wbx  veiv opp i flere ganger.
De original veivene jeg har sendt til avbalansering( som er plukket ut av fungererende motorer) har vært helt 100% avbalansert.ikke gjort noe med. De blir jo ikke ut av balanse bare ved å bli brukt.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1385
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: desember 01, 2011, 16:08:52 pm »

Liker det jeg leser Blunker

Vil ta en del tid i tenkeboksen rundt kamvalg, så det kommer etter hvert.
Uansett er det veldig positivt at de er snille på løftehastigheten (forholdet mellom oppgitt og egentlig durasjon) mtp. friksjon, flyt "over krøn" og holdbarhet.
Hvis det blir en mild motor mtp. turtall, kan jeg like godt smelle den ihop med std. Type 1-råder i god stand. Bør se litt på forholdet mellm veiv- og rådelengde, men tror ikke 76mm trenger å kompenseres med lengre råder sett opp mot hva slags veiv/råde-forhold normale bilmotorer har, eller?

Vi kan jo ta resten av dealen rundt kjøpt av løftere og veiv via PM.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5314
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #27 på: desember 01, 2011, 16:14:12 pm »

flyt "over krøn"

Hva menes med "flyt over krøn"? Hvilken krøn?

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1385
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #28 på: desember 01, 2011, 16:54:18 pm »

Spør John Hroar  Osteaktig

Han brukte termen en gang i 1915-tråden min for å levendegjøre hvordan løfteren følgere kammen når loben er på vei nedover igjen. Må si jeg fikk litt sansen for den egentlig.
Jeg kan jo dra den videre og snakke rundt faktumet om rallybilen faktisk hopper over krøn, eller om den greier å holde kontakt med bakken hele veien.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: desember 01, 2011, 19:45:02 pm »

Hvorfor velger du en Oxy blokk når du velger å bygge en "mild" og "kultivert" motor. Tenker du å oppgradere til turbo senere?
Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 10
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!