| 
			| 
					
						| Benni the Bjørn 
								Juniormedlem   
								Innlegg: 66
								  Bosted:    | 
								|  | «  på: januar 19, 2012, 11:30:19 am » |  | 
 
 (Håper det er takhøyde for litt ironi på dette forumet..)
 Her kommer den seriøse biten:
 
 Hvorfor finner jeg ikke en "sticky" tråd om hvordan man identifiserer motorer, girkasser etc på dette forumet?
 
 -Tar dere det for gitt at alle vet hva "Type 4" og AD, Dobbelport, etc, etc betyr?
 
 Jeg legger meg helt flat og innrømmer at jeg har NULL peiling på dette, og det gjør det vanskelig å finne ut hvilke deler jeg kan lete etter til prosjektet mitt..
 
 Hadde vært en STOR DRØM om noen kunne lagd en skikkelig informativ tråd, med bilder, som viser forskjeller fra modell til modell?
 
 
 Jeg har to motorblokker hjemme på tunet, en står det AB på, og en står det AD på. Kan jeg flytte delene fra AD motoren over på AB blokka?
 
 
 THANX MAN!
 |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Rikard 
								Telehiv Jumpers 
								Supermedlem
								      
								Innlegg: 3891
								  Bosted: Røyken, Buskerud 
								Singelport Mafia'n
								
								
								
								
								
								     | 
								|  | « Svar #1 på: januar 19, 2012, 11:50:41 am » |  | 
 
 Mener jeg har sett en tråd på dette men kan ta kort! Mener at 1200 motor opp til 66 kun har tall som motorkode. 1200 motor som kom i sparebobblene som var mot slutten av 60 tallet, og litt uti sytti har D som bokstavkode. F = 1300 Singelport AB= 1300 Dobbelt AD = 1600 Dobbelport AS= 1600 Dobbelport B= 1600 singelport Det er i grove trekk de du ser mest til. Ordforklaring: Dobbelport 2 innsugskanaler i topplokket på motoren. Singelport har kun 1. Type 4 er motoren som kom med "Late bayen" i 71. Samt 411 og 412. Den er annerledes utformet, kjølesystemet er annerledes samt at denne motoren blir betegnet som en mere "solid" motor, grunnet annen legering som ble brukt i blokka. Motorkodene på Type 4 motoren er jeg ikke sikker på, men vet man finner ihvertfal CU og CJ. Jeg har ikke tid til å lage en skikkelig informativ tråd, kanskje med tid og stunder om ikke noen andre gjør det. Girkassekoder har jeg veldig liten oversikt over. AD og AB har i hovedsak kun forskjellig sylindervolum. Så du KAN bare flytte delene fra AD over til AB. Ha en superduper dag    |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 " A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn AircoolersRikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com   |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Lars Bratteng 
								Telehiv Jumpers 
								Supermedlem
								      
								Innlegg: 1156
								  Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle 
								Senkepøbel
								
								
								
								
								
								   | 
								|  | « Svar #2 på: januar 19, 2012, 13:45:10 pm » |  | 
 
 Her er en ordbok om det meste i Vw luft verden hentet fra The Sambahttp://www.thesamba.com/vw/archives/dic/ |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
 79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
 93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
 68 -  T1 RatLooker med snurre
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Benni the Bjørn 
								Juniormedlem   
								Innlegg: 66
								  Bosted:    | 
								|  | « Svar #3 på: januar 19, 2012, 14:38:45 pm » |  | 
 
 AD og AB har i hovedsak kun forskjellig sylindervolum. Så du KAN bare flytte delene fra AD over til AB. Ha en superduper dag   Takker! Røyken? Som takk for svaret skal jeg fikse litt mer asfalt på Spikkestadveien for deg til uka, så dere slipper å smyge dere forbi den gamle Statoil-stasjonen i ett kjørefelt..     |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Dewil 
								Supermedlem      
								Innlegg: 7541
								  Bosted: Moss 
								"Opinions are like assholes...everyone has one"
								
								
								
								
								
								     | 
								|  | « Svar #4 på: januar 19, 2012, 14:46:29 pm » |  | 
 
 Denne siden beskriver det meste man trenger å vite om type4www.tunacan.net/t4/reference/case.htm En bok som kan være kjekk å ha når det kommer til å flytte og bytte deler er denne:  books.google.no/books/about/Aircooled_VW_Engine_Interchange_Manual.html?id=oy3KJllZlT0C&redir_esc=y |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Erlend / bug66 
								SCC Event 
								Global moderator 
								Supermedlem
								      
								Innlegg: 5824
								  Bosted: Oslo, Briskeby 
								ass UP nose DOWN, rip the tires
								
								
								
								
								
								     | 
								|  | « Svar #5 på: januar 19, 2012, 14:51:18 pm » |  | 
 
 Ikke for å virke teit.. men her får du bøker http://www.automobilia.no/ |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 '67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart  |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Rikard 
								Telehiv Jumpers 
								Supermedlem
								      
								Innlegg: 3891
								  Bosted: Røyken, Buskerud 
								Singelport Mafia'n
								
								
								
								
								
								     | 
								|  | « Svar #6 på: januar 19, 2012, 15:29:33 pm » |  | 
 
 AD og AB har i hovedsak kun forskjellig sylindervolum. Så du KAN bare flytte delene fra AD over til AB. Ha en superduper dag   Takker! Røyken? Som takk for svaret skal jeg fikse litt mer asfalt på Spikkestadveien for deg til uka, så dere slipper å smyge dere forbi den gamle Statoil-stasjonen i ett kjørefelt..    Jøss! Politiker?  me to    Trengs virkelig asfalt!!    |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 " A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn AircoolersRikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com   |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Benni the Bjørn 
								Juniormedlem   
								Innlegg: 66
								  Bosted:    | 
								|  | « Svar #7 på: januar 19, 2012, 18:30:44 pm » |  | 
 
 AD og AB har i hovedsak kun forskjellig sylindervolum. Så du KAN bare flytte delene fra AD over til AB. Ha en superduper dag   Takker! Røyken? Som takk for svaret skal jeg fikse litt mer asfalt på Spikkestadveien for deg til uka, så dere slipper å smyge dere forbi den gamle Statoil-stasjonen i ett kjørefelt..    Jøss! Politiker?  me to    Trengs virkelig asfalt!!   Ikke politiker, veiarbeider...      |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Dalland 
								Supermedlem      
								Innlegg: 3032
								  Bosted: Bergen   | 
								|  | « Svar #8 på: januar 19, 2012, 18:47:45 pm » |  | 
 
 Ikke politiker, veiarbeider...     Og godt er det, vi liker ikke politikere...   |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Rikard 
								Telehiv Jumpers 
								Supermedlem
								      
								Innlegg: 3891
								  Bosted: Røyken, Buskerud 
								Singelport Mafia'n
								
								
								
								
								
								     | 
								|  | « Svar #9 på: januar 20, 2012, 08:45:16 am » |  | 
 
 Ahh, godt, godt   Veldig lyst til å spørre Dalland hvorfor han ikke liker politikere, men det er vell way of på ett luftkjøltforum   |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 " A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn AircoolersRikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com   |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Lowlife 
								Supermedlem      
								Innlegg: 3524
								  Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.   | 
								|  | « Svar #10 på: januar 20, 2012, 09:56:01 am » |  | 
 
 Ahh, godt, godt   Veldig lyst til å spørre Dalland hvorfor han ikke liker politikere, men det er vell way of på ett luftkjøltforum  Hvor skal man begynne? |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 LP kontaktperson:tlf. 90746649. Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
 Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
 Freedom comes with a cool set of wheels.
 Member of LP,NO,MDR and SIM.
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Pan 
								Supermedlem      
								Innlegg: 1444
								  Bosted: Trondheim   | 
								|  | « Svar #11 på: januar 20, 2012, 10:03:46 am » |  | 
 
 Boka "The Beetle: A Comprehensive Illustrated History of the World's most Popular Car" av Keith Seune, inneholder et bra bildegalleri mot slutten over mange endringer, som:
 panserhåndtak, dørhåndtak, frontlykter, baklykter, hjulkapsler/felger, piler/blinklys, innvendig speil, skiltlys, ratt/dashbord, motor. I tillegg er det mye god lesning om bilens historie, og flusst av bilder.
 
 ISBN 1-85833-438-1
 |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Formula Vee 
								Supermedlem      
								Innlegg: 6755
								  Bosted: Stavanger 
								:: DKL ::
								
								
								
								
								
								   | 
								|  | « Svar #12 på: januar 20, 2012, 10:16:00 am » |  | 
 
 Ehh.. liker eller ikke, tror nok vi trenger noen til å styre dette landet..    |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt  SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.  |  |  | 
	|  |