Benni the Bjørn
Juniormedlem

|
« på: januar 19, 2012, 11:30:19 am » |
|
(Håper det er takhøyde for litt ironi på dette forumet..)
Her kommer den seriøse biten:
Hvorfor finner jeg ikke en "sticky" tråd om hvordan man identifiserer motorer, girkasser etc på dette forumet?
-Tar dere det for gitt at alle vet hva "Type 4" og AD, Dobbelport, etc, etc betyr?
Jeg legger meg helt flat og innrømmer at jeg har NULL peiling på dette, og det gjør det vanskelig å finne ut hvilke deler jeg kan lete etter til prosjektet mitt..
Hadde vært en STOR DRØM om noen kunne lagd en skikkelig informativ tråd, med bilder, som viser forskjeller fra modell til modell?
Jeg har to motorblokker hjemme på tunet, en står det AB på, og en står det AD på. Kan jeg flytte delene fra AD motoren over på AB blokka?
THANX MAN!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #1 på: januar 19, 2012, 11:50:41 am » |
|
Mener jeg har sett en tråd på dette men kan ta kort! Mener at 1200 motor opp til 66 kun har tall som motorkode. 1200 motor som kom i sparebobblene som var mot slutten av 60 tallet, og litt uti sytti har D som bokstavkode. F = 1300 Singelport AB= 1300 Dobbelt AD = 1600 Dobbelport AS= 1600 Dobbelport B= 1600 singelport Det er i grove trekk de du ser mest til. Ordforklaring: Dobbelport 2 innsugskanaler i topplokket på motoren. Singelport har kun 1. Type 4 er motoren som kom med "Late bayen" i 71. Samt 411 og 412. Den er annerledes utformet, kjølesystemet er annerledes samt at denne motoren blir betegnet som en mere "solid" motor, grunnet annen legering som ble brukt i blokka. Motorkodene på Type 4 motoren er jeg ikke sikker på, men vet man finner ihvertfal CU og CJ. Jeg har ikke tid til å lage en skikkelig informativ tråd, kanskje med tid og stunder om ikke noen andre gjør det. Girkassekoder har jeg veldig liten oversikt over. AD og AB har i hovedsak kun forskjellig sylindervolum. Så du KAN bare flytte delene fra AD over til AB. Ha en superduper dag 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Senkepøbel
|
 |
« Svar #2 på: januar 19, 2012, 13:45:10 pm » |
|
Her er en ordbok om det meste i Vw luft verden hentet fra The Samba http://www.thesamba.com/vw/archives/dic/
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
Benni the Bjørn
Juniormedlem

|
« Svar #3 på: januar 19, 2012, 14:38:45 pm » |
|
AD og AB har i hovedsak kun forskjellig sylindervolum. Så du KAN bare flytte delene fra AD over til AB. Ha en superduper dag  Takker! Røyken? Som takk for svaret skal jeg fikse litt mer asfalt på Spikkestadveien for deg til uka, så dere slipper å smyge dere forbi den gamle Statoil-stasjonen i ett kjørefelt.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem

"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #4 på: januar 19, 2012, 14:46:29 pm » |
|
Denne siden beskriver det meste man trenger å vite om type4 www.tunacan.net/t4/reference/case.htmEn bok som kan være kjekk å ha når det kommer til å flytte og bytte deler er denne: books.google.no/books/about/Aircooled_VW_Engine_Interchange_Manual.html?id=oy3KJllZlT0C&redir_esc=y
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem

ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #5 på: januar 19, 2012, 14:51:18 pm » |
|
Ikke for å virke teit.. men her får du bøker http://www.automobilia.no/
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #6 på: januar 19, 2012, 15:29:33 pm » |
|
AD og AB har i hovedsak kun forskjellig sylindervolum. Så du KAN bare flytte delene fra AD over til AB. Ha en superduper dag  Takker! Røyken? Som takk for svaret skal jeg fikse litt mer asfalt på Spikkestadveien for deg til uka, så dere slipper å smyge dere forbi den gamle Statoil-stasjonen i ett kjørefelt..  Jøss! Politiker? me to  Trengs virkelig asfalt!!
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Benni the Bjørn
Juniormedlem

|
« Svar #7 på: januar 19, 2012, 18:30:44 pm » |
|
AD og AB har i hovedsak kun forskjellig sylindervolum. Så du KAN bare flytte delene fra AD over til AB. Ha en superduper dag  Takker! Røyken? Som takk for svaret skal jeg fikse litt mer asfalt på Spikkestadveien for deg til uka, så dere slipper å smyge dere forbi den gamle Statoil-stasjonen i ett kjørefelt..  Jøss! Politiker? me to  Trengs virkelig asfalt!! Ikke politiker, veiarbeider... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem

|
 |
« Svar #8 på: januar 19, 2012, 18:47:45 pm » |
|
Ikke politiker, veiarbeider...  Og godt er det, vi liker ikke politikere... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #9 på: januar 20, 2012, 08:45:16 am » |
|
Ahh, godt, godt  Veldig lyst til å spørre Dalland hvorfor han ikke liker politikere, men det er vell way of på ett luftkjøltforum 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lowlife
Supermedlem

|
 |
« Svar #10 på: januar 20, 2012, 09:56:01 am » |
|
Ahh, godt, godt  Veldig lyst til å spørre Dalland hvorfor han ikke liker politikere, men det er vell way of på ett luftkjøltforum  Hvor skal man begynne?
|
|
|
Loggført
|
LP kontaktperson:tlf. 90746649. Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene. Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid. Freedom comes with a cool set of wheels. Member of LP,NO,MDR and SIM.
|
|
|
Pan
Supermedlem

|
 |
« Svar #11 på: januar 20, 2012, 10:03:46 am » |
|
Boka "The Beetle: A Comprehensive Illustrated History of the World's most Popular Car" av Keith Seune, inneholder et bra bildegalleri mot slutten over mange endringer, som:
panserhåndtak, dørhåndtak, frontlykter, baklykter, hjulkapsler/felger, piler/blinklys, innvendig speil, skiltlys, ratt/dashbord, motor. I tillegg er det mye god lesning om bilens historie, og flusst av bilder.
ISBN 1-85833-438-1
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem

:: DKL ::
|
 |
« Svar #12 på: januar 20, 2012, 10:16:00 am » |
|
Ehh.. liker eller ikke, tror nok vi trenger noen til å styre dette landet.. 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|