Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« på: mars 17, 2012, 23:03:22 pm » |
|
Jeg kjører i dag ett A1 Fatboy annlegg på min 2332. Gir sikkert bra effekt osv, men til daglig bruk blir det mye lyd. Også litt slitsomt på lengre turer. Og jeg liker at junior ikke skal syntes det er kjipt å være med fordi det bråker for mye. Har lekt med div tanker/muligheter. Men å bygge om grenrøra virker som for mye jobb. Ja jeg kunne sikkert kjøpt ett Python annlegg, men det koster en del, og jeg vet ikke om det vil være så mye bedre.. Så jeg gikk kjapt inn på paint og brukte mine ekstremt gode tegne kunnskaper der, for å vise hva jeg vurderer.
 eksostegning.jpg (18.58 KB. 580x476 - vist 265 ganger.) Bruker grenrøret som det er, lager ny bøy bort til under motor på høyre siden av bilen. Ut i framkant, under gearkasse til ny potte også ut bak. Med rette pottene bør dette dempe en del? Men vil det ha mye å si for effekten? Husk at denne bilen brukes ikke på stripa. Synspunkter taes imot med stor takk. Gjerne også andre løsninger/ideer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #2 på: mars 18, 2012, 15:04:51 pm » |
|
Liker ideen der. En demper etter kolektoren og en demper på enden av anlegget gir som regel en stum og rolig lyd. Bare pass på å ha litt god dimensjon på det så det blir litt dyp tone 
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #3 på: mars 18, 2012, 15:53:32 pm » |
|
Se der ja, her har vi noe. Får åpne på pc og få google til å oversette for meg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #4 på: mars 18, 2012, 18:43:23 pm » |
|
Se der ja, her har vi noe. Får åpne på pc og få google til å oversette for meg. Prisene var i allefall stive nok.. Men er nok en ide jeg skal gå videre med etterhvert. Kjenner jeg angrer litt på at jeg solgte sveise apparatet nå..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #5 på: mars 18, 2012, 18:44:24 pm » |
|
Espen: Vent til jeg har fått testet min nye 2276 med CSP Python 45mm.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #6 på: mars 21, 2012, 19:42:07 pm » |
|
Noen som har tips til potter jeg kan bruke, eller hvor det lønner seg å se?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #7 på: mars 21, 2012, 20:01:16 pm » |
|
Fleste bildeleforhandlerne selger lydpotter. Eks, se her og noter deg nummeret, så går du til mekonomen å bestiller. http://www.simons.se/Katalog/Universal635.htmLydmessig er vel "regelen" kort og brei = mørk lyd. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #8 på: mars 22, 2012, 07:35:34 am » |
|
Espen: Vent til jeg har fått testet min nye 2276 med CSP Python 45mm.
Vurderer selv dette anlegget til min t-4-motor. Legger du ut en video på youtube når du har fått det montert? ghia69
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #9 på: mars 22, 2012, 09:42:36 am » |
|
Espen: Vent til jeg har fått testet min nye 2276 med CSP Python 45mm.
Vurderer selv dette anlegget til min t-4-motor. Legger du ut en video på youtube når du har fått det montert? ghia69 Legger ut filmsnutt og bilder av anlegget så snart det er montert og testet. Eivind
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #10 på: mars 22, 2012, 11:05:00 am » |
|
Hei. Øyvind lagde seg jo anlegg til Ghia´n http://www.vwnorge.no/index.php/topic,320.300.htmlKanskje noen tips der. Lykke til. Svein.
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #11 på: mars 22, 2012, 13:39:10 pm » |
|
Det enkleste du kan prøve er å sette inn et kors i eksosen som slår i stykker lydbølgene i følge kildene. Dette må du nok lage selv. (å selge sveisen = general tabbe) 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #12 på: mai 04, 2012, 10:06:52 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #13 på: mai 09, 2012, 23:56:16 pm » |
|
Hei. Jeg har også dette anlegget fra BAS på min 1303 m. 2.1 wbx, dog med noe større endestuss. Fin og "doven" dyp lyd. At det er laget i rustfritt er fint nok, men hele dette anlegget med begge pottene er jæ...g TUNGT! Har også problemer med bakkeklaringen til tider ( på dårlig vei med dype brønner, fartshumper av den smale typen osv. ), da mellomrøret går under rammehorna. Dette røret kan muligens legges over girkassa istedet, dersom det er plass nok med tanke på varmen. Det har jeg faktisk ikke tenkt på før akkurat nå  Vurderer å bytte ut hele anlegget med noe annet, pga. vekta og mellomrørsproblemet. Denne problemstillingen er ihvertfall verdt en tanke, som tips om ikke annet, før du går i gang for alvor å sveiser deg noe lignende  Her ser du problemet: http://i7.photobucket.com/albums/y266/Der_Butzelmann/1303%20street%20racer/S6001639.jpgOm du kun vil dempe lyden litt i det anlegget du har, finnes det nok et par enklere måter å gjøre det på, da med div. typer innsatser, også ala det JHU viser til. mvh Arild 
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
grandi
Medlem
  
Innlegg: 107
Bosted: Hundvåg
|
 |
« Svar #14 på: mai 10, 2012, 20:18:09 pm » |
|
Jeg har montert python anlegg i notchbacken, og det er mye roligere og finere lyd enn ragtoppen med A1 anlegg. Kommer til å bestille Python til den også.
|
|
|
Loggført
|
56 T1 - Ragtop og airride 64 T3 1500 Notchback L1964 05 Volvo V70 96 Corolla 92 Fiat Fendt
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #15 på: mai 10, 2012, 20:33:45 pm » |
|
Det var de penga da.. Kjenner egentlig at jeg er litt lei hele bilen.. Ikke bra... Ikke missforstå, grise gøy å kjøre, men det er liksom noe som mangler om dagen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #16 på: mai 10, 2012, 21:00:22 pm » |
|
Hva med å bruke supertrapp innsats? http://www.supertrapp.com/
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #17 på: mai 10, 2012, 21:05:37 pm » |
|
Er ikke mulig uten ombygging av endestuss.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #18 på: mai 10, 2012, 21:12:37 pm » |
|
Er ikke mulig uten ombygging av endestuss. Sikker. Du får kjøpt adapter man skrur rett på endestussen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #19 på: mai 10, 2012, 21:15:24 pm » |
|
Er ikke mulig uten ombygging av endestuss. Sikker. Du får kjøpt adapter man skrur rett på endestussen. Har ikke studert det i detalj, men den er jo bøyd i to retninger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #20 på: mai 10, 2012, 21:20:42 pm » |
|
Du har ikke vurdert å lage en "dual quietpack"? Berger brukte Biltema om jeg ikke husker feil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #21 på: mai 11, 2012, 17:43:47 pm » |
|
Hei. Jeg har også dette anlegget fra BAS på min 1303 m. 2.1 wbx, dog med noe større endestuss. Fin og "doven" dyp lyd. At det er laget i rustfritt er fint nok, men hele dette anlegget med begge pottene er jæ...g TUNGT! Har også problemer med bakkeklaringen til tider ( på dårlig vei med dype brønner, fartshumper av den smale typen osv. ), da mellomrøret går under rammehorna. Dette røret kan muligens legges over girkassa istedet, dersom det er plass nok med tanke på varmen. Det har jeg faktisk ikke tenkt på før akkurat nå  Vurderer å bytte ut hele anlegget med noe annet, pga. vekta og mellomrørsproblemet. Denne problemstillingen er ihvertfall verdt en tanke, som tips om ikke annet, før du går i gang for alvor å sveiser deg noe lignende  Her ser du problemet: http://i7.photobucket.com/albums/y266/Der_Butzelmann/1303%20street%20racer/S6001639.jpgOm du kun vil dempe lyden litt i det anlegget du har, finnes det nok et par enklere måter å gjøre det på, da med div. typer innsatser, også ala det JHU viser til. mvh Arild  Hei. Har du mulighet til å legge ut en video av bilen når den går? Både på tomgang og med litt pådrag. Hadde vært artig å høre dette anlegget. Mvh, Espen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #22 på: mai 11, 2012, 17:57:39 pm » |
|
Om du har lyst til å sveise litt, så har jeg noen simons lyddempere liggende.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #23 på: mai 11, 2012, 22:09:50 pm » |
|
Min erfaring med Supertrapp er god effekt med masse bråk, dårlig effekt med lite bråk.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #24 på: mai 12, 2012, 07:39:58 am » |
|
Angående røret under gaflene, hadde det ikke vært mulig, om man lager dette i vanlig stål å ta ett større rør og klemme dette flatt på akkurat det partiet som går under gaflene. Dette er ganske vanlig på BMW e30, der hvor eksosen går under traversen til bakstillinga.
Butzel, hvor stort er problemet med denne typen eksos under gaflene, er du ofte nedi og hvor lav er bilen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #25 på: mai 12, 2012, 10:32:35 am » |
|
Jeg har også et rør som er sveiset i firkant som du viser i tegningen din, Espen. Jeg kan være behjelpelig med å få sveiset om så det passer. Går jo i det minste an å prøve. ;-)
Et lengre eksosanlegg med lyddempere er også mer stillegående enn et kort fordi eksospulsene går mere i hverandre legre ut i eksosen.
En annen veldig enkel ting å gjøre er å borre hull i eksosen og sette inn to bolter (ca 10mm) som står i kryss med radiusen av røret i avstand satt inn før lyddemperen. Det kan hjelpe endel fordi det bryter opp eksospulsene og lager virvler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #26 på: mai 12, 2012, 11:13:45 am » |
|
Synes det er rart at det ikke er noen som har laget et anlegg som er i stil med Porsche sine feks. Et slikt feks  
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #27 på: mai 12, 2012, 11:47:45 am » |
|
Grunnen til det er enkel, vi har bare to sylindere på hver side. Det er viktigere med fungerende collector enn looks.
Om du skal flate ned eksosen så må du huske å bruke mye grovere dim der enn i resten ellers lider flowen kraftig.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #28 på: mai 12, 2012, 12:47:16 pm » |
|
Angående røret under gaflene, hadde det ikke vært mulig, om man lager dette i vanlig stål å ta ett større rør og klemme dette flatt på akkurat det partiet som går under gaflene. Dette er ganske vanlig på BMW e30, der hvor eksosen går under traversen til bakstillinga.
Butzel, hvor stort er problemet med denne typen eksos under gaflene, er du ofte nedi og hvor lav er bilen?
Tja, hvor stort et slikt problem er avhenger jo litt av hva en selv oppfatter som problem ( les-hvor mye det skraper  ) og ikke minst hvor en kjører. For min del så kunne jeg aldri slappe av når jeg skulle kjøre på annet enn flott og flat veg, da jeg til stadighet tok nedi så fort det var "ujevnheter" av ulike slag på veien. Ble hengende fast på en grusvei også en gang, men det er en annen historie  Bilen min er relativt lav, men ikke superlav. Mener det var 2 knepp ute på staven, så med litt modding av røret ( klemme det flatt, evt. bytte det ut med ett større som ble klemt flatt? ) så er nok mye oppnådd. Det er en annen i klubben som har det samme anlegget, og han satte bare jekken med ei plate på, og jekka bilen opp direkte på dette mellomrøret. Blei flatt akkurat der det treffer rammehorna, så tror nok at flowen lider en del der. Min bil står for tiden på bukker delvis demontert, så får desvere ikke hverken målt så mye med tanke på bakkeklaringer osv eller legge ut film med motorlyd for han som spurte om det med det første, men kan se om jeg finner noen flere gamle bilder av bilen der den står på bakken der det evt. komme bedre frem hvor lavt det henger. EDIT: Fant et bilde som viser laveste punktet som er dette mellomrøret. Bakkeklarigen blir noe mindre når pølsetysker-wannabe`n setter seg inn i bilen da http://i7.photobucket.com/albums/y266/Der_Butzelmann/1303%20street%20racer/ass2.jpg
|
|
« Siste redigering: mai 12, 2012, 13:04:32 pm av Der_Butzelmann »
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #29 på: mai 12, 2012, 21:57:11 pm » |
|
Takk for bra svar, er ganske on topic også.  Jeg har en stund tenkt til å ha både eksos og annet under der men nå ser jeg at jeg må tenke meg om... Men tror det går greit med stort flatt rør, må måle tverrsnittet...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|