Jan-Henrik
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted: Bergen
Vw Luftmacht Bergen, Norway #1
|
 |
« på: mai 19, 2012, 17:57:20 pm » |
|
Hvilke gasserstag er best, av/til hvilket merke og hvorfor?
Legg ut bilde og si din mening her!!
|
|
|
Loggført
|
1966 T-1 1300 - Ludwig 1974 T-1 1303s "Rongved Edition" - Bergsprekken. 1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex 1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: mai 19, 2012, 18:29:49 pm » |
|
Til?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #2 på: mai 19, 2012, 18:37:24 pm » |
|
Ut ifra stagsatser jeg selv har, og har hatt, på motorer. Er det billigste ofte det beste. Hex bar eller cross bar som ikke har forskyving på gasser, er de beste både på kald og varm motor. Bellcrank fra CSP er meget bra. Men på enkelte motorer har jeg opplevd at synkroniskeringen på tomgang blir forandret på kald og varm motor. Værst er det dyreste alternativet. Berg! Ser kult ut. Men sitter boltet i viftehuset, som lever sitt eget liv i temperatursvingningene. Med dette må du regne med å justere synkronisering hver 20 mils kjøring 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jan-Henrik
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted: Bergen
Vw Luftmacht Bergen, Norway #1
|
 |
« Svar #3 på: mai 19, 2012, 19:24:27 pm » |
|
Takk!
Hvorfor er det så vanvittig mer deler på csp`s crossbar enn ballcrank?
|
|
|
Loggført
|
1966 T-1 1300 - Ludwig 1974 T-1 1303s "Rongved Edition" - Bergsprekken. 1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex 1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #4 på: mai 19, 2012, 19:25:58 pm » |
|
ballcrank er bra, funker fint ved varm og kald (iallefall min) relativt grei pris, og ett ålreit utseende.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
oyvinla
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #5 på: mai 19, 2012, 20:32:27 pm » |
|
Jeg har CB sitt hexbar til type 4. problemet hos meg er at det ikke er tatt hensyn til at gasserne ikke står rett ovenfor hverandre. det gjør at staget står skjevt og den gir ikke like mye gass på gasserne. Jeg ser det også er å få tak i noen filterholdere hvor det høyre festet til staget er flyttet litt nærmere svinghjulet. med denne vil jeg tro det skal bli rett. ellers virker det som det er stødig og lite slark. har sett noen har klaget på måten det er opplagret, hvor de har laget noe greier med kulelager i hver ende, men jeg har ikke merket noe til det enda.
Jeg ser også at det finnes no sync link greier hvor det er vaierstyring, men det har jeg ingen erfaring med. hadde vært gøy å prøvd, men først skal jeg se om jeg får fiksa det jeg har.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #6 på: mai 19, 2012, 21:32:13 pm » |
|
Har selv prøvd både hex-bar og bellcrank på både type 1 og type 4 og jeg er ikke i tvil. Minst tull med bellcrank stagsats. Det fra CSP er enkelt og fungerer fint. Og takk til JEE som TØR å si at Berg-staget kun ser tøft ut. Tror det er litt å putte finger´n i vepsbolet til noen "IDA-fans" her inne  (Ikke misforstå meg, IDA-gasserne er gull til sitt bruk)
|
|
« Siste redigering: mai 19, 2012, 21:36:34 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #7 på: mai 20, 2012, 12:49:11 pm » |
|
Volksworld testet stag i et nummer for ikke så lenge siden, de konkluderte vel om jeg ikke husker feil med CSP sitt bellcrank som best i klassen i forhold til pris/kvalitet/passform/vedlikehold ++.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #8 på: mai 21, 2012, 20:15:31 pm » |
|
Holder en knapp på Wiretrekk, alà BMW Boxer MC, men nå var det spørsmål om hvilket stag man foretrakk  Hvor får man forresten kjøpt ferdig sett go kvalitets wiretrekk til VW Motor, som ikke må modifiseres før bruk? mvh Arild
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
|
GraffsT1
Supermedlem
    
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog
Urskog VW Aircoolers
|
 |
« Svar #10 på: mai 21, 2012, 20:43:56 pm » |
|
Går for hjemmelaget til min T1. Brutter er finmekaniker og har tatt i mot bestillingen med "glede". Legger ut et bilde når det er ferdig og montert 
|
|
|
Loggført
|
Urskog VW Aircoolers
'66 mod t1 rat (byttet bort) '72 Fastback
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #11 på: mai 21, 2012, 21:13:20 pm » |
|
ut fra de jeg har prøvd har jeg vært mest fornøyd med CSP sitt bellcrank system, men endte opp med denne løsningen selv:
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #12 på: mai 21, 2012, 23:12:43 pm » |
|
Ja, du har rett i at det var kult, men det var jaggu prisen å gitt  Joda, er sikkert verdt penga, men da jeg er tilnærmet blakk så..... Vet du om andre alternativer, siden du nevner dette som "trolig det mest nøyaktige på markedet"? Vi er jo fremdeles "on topic" her  -Arild-
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #13 på: mai 21, 2012, 23:18:11 pm » |
|
I forhold til Gene Berg staget så er det jo billig og ikke så mye ifra komplett bellcrank stag. Om en ikke ønsker å kjøpe nytt stag så kan man fint oppgradere det vanlige som folk pleier å bruke men da med nålelager og skikkelige pasninger i opplagringen, da blir det nok rikelig bra nok.  Men seff bare de kuleste gutta lager fra bunn av selv.... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #14 på: mai 22, 2012, 07:37:29 am » |
|
Er veldig fornøyd med csp sitt bellcrank,har kjørt i mange år nå og kan anbefales.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #15 på: mai 22, 2012, 08:06:21 am » |
|
Bæste er nok Jkm Bell crank Linkage deretter CSP. Tysk Kvalitet.
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #16 på: mai 22, 2012, 09:48:58 am » |
|
Bæste er nok Jkm Bell crank Linkage deretter CSP. Tysk Kvalitet.
Hva er bedre på JKM?
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #17 på: mai 22, 2012, 10:07:01 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #18 på: mai 22, 2012, 10:08:39 am » |
|
At den frikobler på tomgang.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #19 på: mai 22, 2012, 10:15:51 am » |
|
Og "hemmeligheten" er her: http://www.jkm-tuning.com/pi6/pd19.htmlDenne løsningen kan jo sikkert også brukes på CSP-sitt (og andre "trekke" løsninger) Hvor stor fordel denne detaljen gir er jeg jo usikker på.
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #20 på: mai 22, 2012, 10:18:34 am » |
|
Kontakt Magnus på extremebug74@hotmail.com og kjøp hans wire opplegg for IDA. Kr 1390 SEK - 1180 NOK.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #21 på: mai 22, 2012, 10:55:51 am » |
|
Har selv prøvd både hex-bar og bellcrank på både type 1 og type 4 og jeg er ikke i tvil. Minst tull med bellcrank stagsats. Det fra CSP er enkelt og fungerer fint. Og takk til JEE som TØR å si at Berg-staget kun ser tøft ut. Tror det er litt å putte finger´n i vepsbolet til noen "IDA-fans" her inne  (Ikke misforstå meg, IDA-gasserne er gull til sitt bruk) Virker som du pirker i eget vepsebol... det var dessverre Porsche som oppfant den dritten, på 356'n... heldigvis kan Berg's løsning skrus av og kastes! Verre med Porsches...  Har man ikke skrudd sammen motoren sin slik vw gjorde så sitter ikke viftehuset godt nok for berg stag... Ellers: Det de fleste stagene feiler på er hvor bra wiren treffer selve staget... vet ikke hvor mange oppsagede gennomføringer og viftehus!! jeg har sett. Jeg foretrekker CSP's løsning, og kvaliteten er ok. Det beste er nok wire på full sirkel hjul, men da bør det brukes sirkel innfestning også på gasspedalen. En wire fra pedal til en "fordeler" bak, med en videre til hver side gir nok det mest presise systemet. Usynk er roten til alt ondt
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #22 på: mai 22, 2012, 12:15:00 pm » |
|
Vet du om noen bilder på dette, slik at gubben slipper ørten mailer om folk som ønsker å se hvordan det ser ut? Hva gjør det spesielt til IDA kontra bruk på andre gassere, som feks. 44 IDF? Festeplata til wire`n på innsuga kansje? Kunne godt tenkt meg et sånnt opplegg, på mine 44 IDF, men hadde vært fint å sett hvordan det så ut først  Bra tråd forresten!  -Arild-
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #23 på: mai 22, 2012, 18:41:13 pm » |
|
Har selv prøvd både hex-bar og bellcrank på både type 1 og type 4 og jeg er ikke i tvil. Minst tull med bellcrank stagsats. Det fra CSP er enkelt og fungerer fint. Og takk til JEE som TØR å si at Berg-staget kun ser tøft ut. Tror det er litt å putte finger´n i vepsbolet til noen "IDA-fans" her inne  (Ikke misforstå meg, IDA-gasserne er gull til sitt bruk) Virker som du pirker i eget vepsebol... det var dessverre Porsche som oppfant den dritten, på 356'n... heldigvis kan Berg's løsning skrus av og kastes! Verre med Porsches...  Har man ikke skrudd sammen motoren sin slik vw gjorde så sitter ikke viftehuset godt nok for berg stag... Ellers: Det de fleste stagene feiler på er hvor bra wiren treffer selve staget... vet ikke hvor mange oppsagede gennomføringer og viftehus!! jeg har sett. Jeg foretrekker CSP's løsning, og kvaliteten er ok. Det beste er nok wire på full sirkel hjul, men da bør det brukes sirkel innfestning også på gasspedalen. En wire fra pedal til en "fordeler" bak, med en videre til hver side gir nok det mest presise systemet. Usynk er roten til alt ondt Har aldri påstått at Porsche 356 motorer er noe bra, heller tvert i mot. Bare les på mine tidligere innlegg jeg har skrevet om porsche industri-motorer. Type 1 motor er en bedre motor enn 356. Ikke skjønner jeg hvorfor folk går mann av huse for å kjøpe slike porsche-brannpumper, da det må gjøres en del med dem for i det hele tatt få 70-80 hk, holdbarhet er dårligere enn type 1 og priser på deler er jo rådyrt i forhold til type 1. Ergo : Jeg har aldri vært i nærheten av å mene at 356-motorer er bra, heller motsatt! Er selvfølgelig helt enig i at den stag-løsningen på viftehuset er en dårlig løsning, det som sitter standard på type 3 -motorer er en mye bedre løsning. 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
|