66 Cab
Supermedlem
Innlegg: 619
Bosted: Skien
Boden Kratzende Autos
|
|
« Svar #60 på: april 23, 2010, 19:15:18 pm » |
|
Funnet ut at om en handler Autoglym produkter på http://www.ebay.co.uk/ så er det en del kroner å spare Har ramlet litt ned i postkassa her i det siste.... Bare ett lite tips altså
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
OveF
Medlem
Innlegg: 180
Bosted: Lyngdal, Vest-Agder
|
|
« Svar #61 på: april 23, 2010, 19:50:15 pm » |
|
Anbefaler å teste Menzerna produkter (maskinpolering). Billig å handle herfra: http://stores.ebay.com/elitecarcareukOve
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #62 på: april 23, 2010, 20:38:37 pm » |
|
Menzerna er kjempedeilig å jobbe med! Men husk at den skal brukes på en spesiell måte, ikke bare tut og kjør
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
TURBO
Gjest
|
|
« Svar #63 på: april 23, 2010, 21:04:53 pm » |
|
For meg som er førstegangspolerende med Biltemamaskin,hva er et alright nybegynnerprodukt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #64 på: april 23, 2010, 22:14:22 pm » |
|
Hva skal du polere? (Type lakk og bil) Hva slags biltemamaskin har du?
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
TURBO
Gjest
|
|
« Svar #65 på: april 24, 2010, 07:56:04 am » |
|
Skal prøve meg på bruksbilen en 06 VW Touran,og etterhvert bobla.Husker ikke hva maskina heter,ligger nedstøva i garasjen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #66 på: april 24, 2010, 08:42:03 am » |
|
VW har meget hard lakk og er vanskelig å korrigere. Med Biltema DA-maskin klarer du nok ikke å korrigere riper og slikt, men du får den garantert blankere
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
TURBO
Gjest
|
|
« Svar #67 på: april 24, 2010, 08:52:28 am » |
|
Problemet på bruksbilen er at nederst på begge sider å på bakluka er lakken så ru at det er nesten som å ta på sandpapir.For jeg dette bort med poleringsmaskin eller må jeg finne på noe annet og isåfall hva?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #68 på: april 24, 2010, 09:04:31 am » |
|
Da har du skitt i lakken ssom sitter godt fast og som ikke går av i vanlig vask. Metoden for å få bort dette er å bruke avfattinger av ulike typer som til sammen både tar organisk møkk, trafikkfilm, fett og asfalt. Jeg bruker selv tre ulike avfettinger før jeg begynner å vaske hvis lakken er slik du beskriver. Etter det må du bruke clay, en slags leire som tar urenheter og forurensninger som avfetting og såpe ikke klarer. Meguiars har et sett som passer til den bruken. Det er først når lakken er helt ren og glatt at du kan sette maskinen på lakken og kjøre. Hvis du ikke renser lakken for all møkk før du polerer, løsner møkka og lager flere riper sammen med puta på maskinen. Kanskje litt tungt forklart men skal finne noen gode lenker til deg Og hvis du blir hekta på detailing etter dette, så ikke skyld på meg
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
TURBO
Gjest
|
|
« Svar #69 på: april 24, 2010, 09:08:52 am » |
|
Da tar jeg med glede i mot avfettingslinker
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TURBO
Gjest
|
|
« Svar #70 på: april 24, 2010, 09:10:12 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #72 på: april 24, 2010, 09:39:28 am » |
|
Vis det du beskriver ser ut som om lakken er ru altså appelsin hus, så er det sikkert bare at bilen har blitt tectylert med lakk over. Noe som er veldig vanlig på nyere biler og ikke kan "fikses" uansett polering.
Min korte/raske kombinasjon:
Avfetting: Prickbort Vask: turtle nanotech shampoo eller Meguiars NXT car wash. Clay: Sonax eller meguiars clay pakke (leier og spray). AIO: Meguiars NXT tech wax. (renser/polerer og wax).
Av maskin så glem de Biltema har og for all del aldri bruk bomull eller ull hettene som følger med. Dra på mekk og kjøp deres gule roterende maskin, spør etter en bakplate med borrelås og skaff deg eks svart og gul skum puter fra Mekonomen. Roterende maskin er utrolig mye mer effektivt å så lenge du ikke står i ro på ett område for lenge så brenner du ikke lakken.
prosessen: Påfør ca 5 "erter" med NXT på puten. Spre produktet på eks maks 1/3 dør på lavest hastighet. Buffing: skru opp hastigheten til litt under halv og legg litt press på, gå rolig over panelet. Polering: lett på trykket, ro ned hastigheten litt og til slutt gå veldig lett over. Avslutning: La det ligge på lakken 5-15min før det poleres av med en ren microfiber klut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TURBO
Gjest
|
|
« Svar #73 på: april 24, 2010, 09:40:51 am » |
|
Tusen hjertlig ;)Holder det med en type avfetting eller trenger jeg alle tre.Tenkte jeg skulle prøve den kanna nederst+clay til å begynne med.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TURBO
Gjest
|
|
« Svar #74 på: april 24, 2010, 09:41:48 am » |
|
Vis det du beskriver ser ut som om lakken er ru altså appelsin hus, så er det sikkert bare at bilen har blitt tectylert med lakk over. Noe som er veldig vanlig på nyere biler og ikke kan "fikses" uansett polering.
Min korte/raske kombinasjon:
Avfetting: Prickbort Vask: turtle nanotech shampoo eller Meguiars NXT car wash. Clay: Sonax eller meguiars clay pakke (leier og spray). AIO: Meguiars NXT tech wax. (renser/polerer og wax).
Av maskin så glem de Biltema har og for all del aldri bruk bomull eller ull hettene som følger med. Dra på mekk og kjøp deres gule roterende maskin, spør etter en bakplate med borrelås og skaff deg eks svart og gul skum puter fra Mekonomen. Roterende maskin er utrolig mye mer effektivt å så lenge du ikke står i ro på ett område for lenge så brenner du ikke lakken.
prosessen: Påfør ca 5 "erter" med NXT på puten. Spre produktet på eks maks 1/3 dør på lavest hastighet. Buffing: skru opp hastigheten til litt under halv og legg litt press på, gå rolig over panelet. Polering: lett på trykket, ro ned hastigheten litt og til slutt gå veldig lett over. Avslutning: La det ligge på lakken 5-15min før det poleres av med en ren microfiber klut.
Bilen har blitt teflonbehandla ,det glemte jeg å nevne
|
|
« Siste redigering: april 24, 2010, 09:44:16 am av Ingar »
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #75 på: april 24, 2010, 15:16:13 pm » |
|
Slapp av, det er ingen som legger tectyl inder lakk, Dalland Dette går av med avfetting og clay
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #76 på: april 24, 2010, 23:36:28 pm » |
|
Joda, dem legger tectyl bare av den tynne typen som størkne helt og er overspray bar. Legges som regel rundt kanalene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
|
« Svar #77 på: april 24, 2010, 23:58:43 pm » |
|
er ikke direkte tektyl.. men men.. noe lignende. men dette er bare gjort på kanaler som eg har sett..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #78 på: april 25, 2010, 16:43:57 pm » |
|
Neida, ikke tectyl, men kanksje du mener "bodyskyts". Denne brukes nok ikke på dører, bare kanaler, nedre deler av skjermer o.l som er utsatt for steinsprut.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
OveF
Medlem
Innlegg: 180
Bosted: Lyngdal, Vest-Agder
|
|
« Svar #79 på: juni 24, 2010, 22:08:10 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
66 Cab
Supermedlem
Innlegg: 619
Bosted: Skien
Boden Kratzende Autos
|
|
« Svar #80 på: juni 24, 2010, 23:14:49 pm » |
|
Den black wow du har brukt, hvordan er den i forhold til autoglym sin bumper shine? Kan den eventuelt brukes på dekk, hvis den kan hvordan er den i forhold til autoglym instant tyre dressing? Bare lurær, syntes autoglym funker bra men skulle ønske det holdt litt lenger....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
OveF
Medlem
Innlegg: 180
Bosted: Lyngdal, Vest-Agder
|
|
« Svar #81 på: juni 25, 2010, 07:28:23 am » |
|
Den black wow du har brukt, hvordan er den i forhold til autoglym sin bumper shine? Kan den eventuelt brukes på dekk, hvis den kan hvordan er den i forhold til autoglym instant tyre dressing? Bare lurær, syntes autoglym funker bra men skulle ønske det holdt litt lenger.... Black Wow er den beste plastfornyeren jeg har prøvd sålangt....Og ja, den kan brukes på dekk. Jeg synes resultatet blir veldig bra og at den holder lenge. Eneste minuset er at det fort kan bli grisete om en tar på for mye på om gangen. Den kan virke litt dyr i innkjøp, men er utrolig drøy i bruk. ANBEFALES! Ove
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cobra
Seniormedlem
Innlegg: 265
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #82 på: juni 25, 2010, 21:15:28 pm » |
|
Her er et produkt dere må kjøpe på ebay, 3M Perfect-It Show Car Wax. Meget billig, Bilen blir sykt blank. Det henger lenge også. Link til litt info:http://www.autogeek.net/3mpershowcar.html
|
|
|
Loggført
|
vw 1302rs
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #83 på: juni 26, 2010, 09:11:10 am » |
|
Den black wow du har brukt, hvordan er den i forhold til autoglym sin bumper shine? Kan den eventuelt brukes på dekk, hvis den kan hvordan er den i forhold til autoglym instant tyre dressing? Bare lurær, syntes autoglym funker bra men skulle ønske det holdt litt lenger.... Problemet med Autoglym instant tyre dressing er at den er petroliumsbasert og gir misfarging på dekk og gummi. De blir rett og slett uttørret og brune. Jeg bruker Swissvax Pneu. Dyr og drøy.
|
|
« Siste redigering: oktober 14, 2010, 10:46:15 am av HansO »
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
66 Cab
Supermedlem
Innlegg: 619
Bosted: Skien
Boden Kratzende Autos
|
|
« Svar #84 på: august 10, 2010, 23:29:18 pm » |
|
Har testet ut litt forskjellige plast fornyere, disse til autoglym etc funker veldig bra i en veldig kort periode. Men har nå prøvd Owatrol Polytrol. Den ser ut til å gjøre susen, bra resultat og har vart en stund nå. http://www.owatrol.com/no/products/Polytrol.pdf
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #85 på: august 11, 2010, 09:30:12 am » |
|
Owatrol Polytrol er et meget bra produkt! Pass på å ikke få det på lakk eller andre flater som du ikke skal bruke det på. Maskering kan være lurt.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Lene
Supermedlem
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn
Bobla mi! Forelska :)
|
|
« Svar #86 på: oktober 14, 2010, 08:39:43 am » |
|
Lærte mye om polering ved å lese denne tråden, noe jeg burde gjort FØR jeg prøvde... For...hvis noen (aner ikke hvem!) har sølt litt og det er poleringsrester på vinduslister og stigbrett.... finnes det noen "gummi-rens"??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #87 på: oktober 14, 2010, 09:46:56 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Lene
Supermedlem
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn
Bobla mi! Forelska :)
|
|
« Svar #88 på: oktober 14, 2010, 10:22:38 am » |
|
Så man bruker avfetting til vask og rens av gummi? .. aha Har gamle gummimatter/teppe inni bilen (som etter min teori er klistret fast med tektyl ), kan jeg rense de med avfetting også? Må jeg bruke det andre greinet etterpå? ...sikkert lurt for å unngå at gummin tørker og sprekker?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #89 på: oktober 14, 2010, 10:44:56 am » |
|
Bruk gjerne pensel eller børste sammen med. Ikke all avfetting er bra på gummi. Veldig lurt med beskyttelse på gummi og plast. Foruten bedre utseende gir det en god beskyttelse som gjør at nettopp polishrester er mye lettere å ta av.
Dette er min måte å gjøre det på. det finnes helt sikkert andre metoder som er like bra eller bedre.
Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
|