TommyL
Medlem
  
Innlegg: 237
Bosted:
|
 |
« på: juni 23, 2012, 19:35:58 pm » |
|
hei, vurderer å sette i 1500 eller 1600, må jeg ha ny gearkasse å?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #1 på: juni 23, 2012, 19:59:25 pm » |
|
Nei, men du må bytte svinghjul og hvis du skal ha inn 1600 må du bygge om den til 6v. Coil, Dynamo, fordeler. 1500en kan du være heldig å finne en 6v motor, men mulig du må bygge om den også 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
TommyL
Medlem
  
Innlegg: 237
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: juni 23, 2012, 21:28:15 pm » |
|
okey,kan jeg ta svinghjul fra 1200? men kassene er vel ikke like i utveksling? og noen er sterkere enn andre? eller er det bare i 1302\3 serien som kassa er annerledes?
|
|
« Siste redigering: juni 23, 2012, 21:45:06 pm av TommyL »
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #3 på: juni 23, 2012, 21:49:31 pm » |
|
Du kan ta svinhjulet fra 1200en ja. Nei utvekslinga er ikke lik, men 1600 på 1200 kasse går fint det, gir god akselerasjon. Dog litt høyt turtall i høy fart. Det er kun 1302/1303 som har IRS ja, og annerledes girkasse av bobblene riktignok 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
TommyL
Medlem
  
Innlegg: 237
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: juni 23, 2012, 21:52:26 pm » |
|
Takker og bukker! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
    
Innlegg: 546
Bosted: Lørenskog
The driver
|
 |
« Svar #5 på: juni 24, 2012, 10:08:53 am » |
|
Finn en fin 1600+, også bygger vi om til 12v Tommy;-)
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #6 på: juni 24, 2012, 20:13:05 pm » |
|
Nei, men du må bytte svinghjul og hvis du skal ha inn 1600 må du bygge om den til 6v. Coil, Dynamo, fordeler. 1500en kan du være heldig å finne en 6v motor, men mulig du må bygge om den også  Trenger vel ikke bytte fordeler eller kondensator, men vippa (laderegulatoren)... å det andre, men nyere motorer har og større dynamo ø 105mm, (sikter her til forskjellen på dynamotårnet "frå sist på 60talet") mens dei gamle er ø 90 mm. Dei nyare dynamoane har ekstern vippe, som kan plasserast i motorrommet eller under baksetet. å koblest på same viset, mens ein må legge ledningane frå D+ og dF. kan og gjerne legga ein tredje frå festebrakketten på vippa til gods på dynamoen, med ekstern vippe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TommyL
Medlem
  
Innlegg: 237
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: juni 26, 2012, 20:40:19 pm » |
|
har henta en AD 1600 DP idag, trenger litt stell. skal plukke av gasser, blikk og ventil deksla. Vaske motor, lakke blikk og ventil deksla. Skulle hatt varmepotter,eksos og laderegulator, men får ta det etterhvert.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TommyL
Medlem
  
Innlegg: 237
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: juni 26, 2012, 20:53:05 pm » |
|
blir jo 12v når den 1600 dyttes inn
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TommyL
Medlem
  
Innlegg: 237
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: juni 26, 2012, 21:25:11 pm » |
|
svinghjul bytte ja.... hva med clutch? bruke den som sitter på 1600?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
    
Innlegg: 546
Bosted: Lørenskog
The driver
|
 |
« Svar #10 på: juni 26, 2012, 22:16:09 pm » |
|
svinghjul bytte ja.... hva med clutch? bruke den som sitter på 1600?
Drit i det svinghjulet, bytt heller starter. Bedre å ta ut originalmotoren akkurat slik den er, slik at den kan taes vare på i tilfelle motorras eller motorbygging.
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
TommyL
Medlem
  
Innlegg: 237
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: juni 27, 2012, 08:52:55 am » |
|
se her..ja lettere det. men koster ekstra. får samle deler å ta byttet til neste år.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
    
Innlegg: 546
Bosted: Lørenskog
The driver
|
 |
« Svar #12 på: juni 27, 2012, 12:51:52 pm » |
|
se her..ja lettere det. men koster ekstra. får samle deler å ta byttet til neste år.
Her får du starter: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,45236.0.htmlMotoren er jo 12v, og laderelet sitter vel brått på den? Da trenger du egentlig bare releer og pærer fra Biltema for 3-400 kr eller deromkring...
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
TommyL
Medlem
  
Innlegg: 237
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: juni 27, 2012, 19:36:53 pm » |
|
ladereelet er ekstern å ikke med.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
    
Innlegg: 546
Bosted: Lørenskog
The driver
|
 |
« Svar #14 på: juni 28, 2012, 08:18:19 am » |
|
ladereelet er ekstern å ikke med.
Pyttsann, det er jo småtteri. Nytt koster 500,-, får sikkert brukt og billig;-)
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #15 på: september 15, 2012, 22:37:20 pm » |
|
Hadde nok satt inn en 1500! Personlig syns jeg det virker som en mer problemfri og holdbar motor i forhold til 1600! Uansett, bytt svinghjul og clutch, coil, dynamo med laderegulator og dynamofot fra den gamle motoren din, så har du løst problemet! Gjort på en lørdag 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #16 på: september 15, 2012, 23:23:37 pm » |
|
Det er kun 1302/1303 som har IRS ja, og annerledes girkasse av bobblene riktignok  Ikke helt sant, 1500 automatic har også IRS.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Andersen VW56
Supermedlem
    
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold
Min urestaurerte 66 1300
|
 |
« Svar #17 på: september 16, 2012, 00:17:04 am » |
|
Det er kun 1302/1303 som har IRS ja, og annerledes girkasse av bobblene riktignok  Ikke helt sant, 1500 automatic har også IRS. 1300 automatic også.
|
|
|
Loggført
|
Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert 1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine) 1966 VW 1300 boble, sjøblå. 1965 Fiat 1100D beige. 1972 Simca 1100 LS, turkis. 1973 Simca 1100 LS, Rød. 1971 Daf 55, brun 1973 Lada 1500S beige 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
|
|
|
|