Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #270 på: april 22, 2010, 21:25:27 pm » |
|
Takker =)
Fått overhalt gasseren i dag og justert litt. Men den går litt ujevnt på tomgang. Går ifra normal tomgang, og ruser seg opp en del. Og etter gasspådrag går det veldig lang tid før den havner på tomgang igjen. Noen som vet hva det kan være ?
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #271 på: april 22, 2010, 21:40:20 pm » |
|
kan være falsk luft. skjøp en startgass og spray litt rundt mellom innsuget og gasseren, og andre steder det kan lekke inn luft etter gasseren, hør om motoren går opp i turtall når du sprøyer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #272 på: april 22, 2010, 23:28:33 pm » |
|
Gratulerer med dagen og lappen  Har snart hatt lappen i 3 uker je og  Herlig sier bare je, og slippe mopeden...  Angående tomgangen så har je hatt samma problemet på 1600 min. Je kjøpte tilslutt ny gasser og den gikk fortsatt itte på tomgang!! Justerte i hytt og pine både på forgasser og tenning men fikk den ikke til å gå på tomgang. Da endte det hele med at je rett og slett kjøpte ny motor  1600 står på benken i biter. Skal du kjøre noe 1.mai? Hadde vert morro og sett vidunderet ditt om du skal kjøre noe 1.mai runde?
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #273 på: april 22, 2010, 23:33:47 pm » |
|
Takker =)
Fått overhalt gasseren i dag og justert litt. Men den går litt ujevnt på tomgang. Går ifra normal tomgang, og ruser seg opp en del. Og etter gasspådrag går det veldig lang tid før den havner på tomgang igjen. Noen som vet hva det kan være ?
Det kan ikkje vera for stor tomgangsdysa vel?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #274 på: april 23, 2010, 20:28:59 pm » |
|
Fikk den til å gå i dag. Etter å ha byttet vakumslanger ++ og justert litt gikk den bra! Ble den første skikkelige prøveturen i dag  1 mai vet jeg ikke hva jeg skal.. Blir nok kjøring, jobbing eller festing.. Får se 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #275 på: mai 10, 2010, 22:19:58 pm » |
|
Fått gjort bitte litt i det siste. Ordnet ledninger til motoren, så nå er det tipp topp. Har også fikset opp ledningene til ekstralysene, var litt rotete  Lakkerte også skilplata svart, så nå er det svart kant rundt skiltet bak. Litt usikker på hva som er finest  Ellers har det blitt div vedlikehold. Kosearbeid  Ellers blitt noen fine kjøreturer! Artig! 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #276 på: mai 12, 2010, 23:15:09 pm » |
|
Vet det er noen som har midtkonsoll i bobla. Trenger noen tips, tenkte jeg skulle bygge litt. kom gjerne med bilder av noen konsoller  Måtte kjøre litt i dag! Deilig å kjøre med Jokke på stereoen, og vinduet oppe i solen!! 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #277 på: mai 13, 2010, 12:39:31 pm » |
|
Je fikk tak i en midtkonsoll til Ford fiesta som faktisk satt som støpt  Den skal inn i min en dag + ordentlig cd spiller 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #278 på: mai 17, 2010, 02:11:30 am » |
|
ikke no stress å lage midtkosol i bobla, lag den i papp først, legg malen ut på en 10 mm krysfiner plate sag ut og skru sammen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Superbeetle
Supermedlem
    
Innlegg: 513
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #279 på: mai 17, 2010, 03:19:14 am » |
|
 IMG_2252.jpg (49.25 KB. 800x533 - vist 346 ganger.) Jeg har en slik..... 
|
|
|
Loggført
|
´71 1302S ´12 Yamaha YZF-R6
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #280 på: mai 20, 2010, 21:24:23 pm » |
|
WoW! Det kaller jeg høy standard!  Mulig å oppdrive et bilde fra siden og, på litt avstand? 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #281 på: mai 29, 2010, 21:53:41 pm » |
|
Midtkonsollen min er på et tidlig stadie nå. Begynt med litt maler osv  Motorspm: Hvordan er det å bygge en 1776 motor på en 1300 F-blokk ?! Er vel ikke lik innvendig med tanke på oljekanaler eller noe som i AS-41 blokkene ? Åssen er mulighetene, og positive/negative sider ? Ellers er bilen klar for Bug Camp i morra 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #282 på: mai 29, 2010, 22:10:35 pm » |
|
Det vert vel ikkje brukt 1300 blokk til noko serlig trimming mest på grunn av att det er mindre oljekanalar enn ei 1600 blokk feks. Veit ikkje om det er nokon andre grunnar, men blokkene er jo stort sett like. Positivt er jo att ein 1300 motor kanskje ikkje er kjøyrd so hardt, so da kan henda du slepp under linjeborring vist du har VEldig flaks, negativt må vel vera att det står F på blokka og ikkje AS som alle vil att det skal stå dar  Går nok heilt fint å bygga 1776 på ei 1300 blokk vil eg tru, berre sjekk etter sprekker og lag til full flow so vert da bra
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #283 på: mai 29, 2010, 22:53:48 pm » |
|
Ja.. Litt usikker. orginalveiva til 1300, er den lik som på 1600? Men gidder ikke levere blokk til fresing, hvis F-blokka er et dårlig utgangspunkt..
Planen er orginal veiv, annen kam, stivere ventilfjører, 1776 sylindersett grovt sett. Blir nok full-flow, og fjerne dog-housen, så den får bedre kjøling på 3 syl. og legge opp en oljekjøler et annet sted.
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #284 på: mai 31, 2010, 21:20:52 pm » |
|
Lagd en liten pappmal til midtkonsoll, og tror det blir bra! Får se om jeg skaffer litt materialer snart og bygger real deal  Får slenge ved et par bilder av planen
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #285 på: juni 01, 2010, 10:06:08 am » |
|
IKKE bruk de gamle 1300blokkene. Det finnes ikke gode grunner til å putte slike i 03. Jeg skal heller klare å skaffe deg ei. Boble motorer er alle i utganspunktet kjørt hardt, sannsynligheten for at noen er kjørt spesielt hardere enn andre er ikke spesielt stor. Annet enn at du kan vere uheldig og komme over en som er helt brukt opp. Hvorfor vil du endre til noe annet enn doghouse? 3 er sylinderen er ikke noe problem sålenge alt er som det skal være. Det er med den gamle typen kjøling det var ett problem. Doghouse viftesystemet har Større vifte og mye bedre finner for å rette kjølinga dit den skal, det går bra å kjøre doghouse i California med motorer på over 2liter. I Norge er det kaldt og behagelig for t1 motorer. Ingen grunn til å endre dette.
Når hadde du tenkt å begynne å bygge 1776? Jeg må lete litt etter blokk, men linjeborring bør du beregne uansett! Det er jo en liten kost for å få ting skikkelig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #286 på: juni 01, 2010, 11:39:26 am » |
|
Doghouse kjølinga er vel somsagt over den med eget hus for oljekjøler og egen utblåsning på fremsia av motoren av lufta til oljekjøleren+ bedre vifte+ lik kjøling på alle sylindra.
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #287 på: juni 01, 2010, 14:02:55 pm » |
|
1300 blokka blir ikke brukt. har fått tak i 1600blokk+  Blokka skal linjebores ja. Hvor er det best å gjøre det? Andresen Racing? Kjølinga blir kanaskje som den er, muligens jeg legger opp vifte i motorlokk, og borer hull bak skiltet så jeg får ut litt varm luft der eller noe. Litt custom må det være  Tenkte kanskje å bestille dette settet her: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C15-1835Noen synspunkter? Veiva og kammen skal ikke brukes (på denne motoren)
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #288 på: juni 01, 2010, 14:19:28 pm » |
|
Send blokk med veiv, svinghjul, cluch og reimhjul til Svein T so får du da linjebort og balansert for ein ikkje overprisa pris 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #289 på: juni 01, 2010, 14:27:12 pm » |
|
Ivrig nå skjønner jeg. For linjeborring ta kontakt med JEE, han ordner linjeborring. Det blir skikkelig, sikkert flere som gjør det også altså men jeg anbefaler.
Ang kjøling så er det mange som hullborrer bak skiltet for så og "space" ut skiltet slik at det kommer inn mer luft til kjøling der, litt trangt for ei ega vifte tror jeg, men det kan gå.
Scat settet er vurdert hos meg også men jeg hadde sylindre, så det ble bare kam og oljepumpe sett. Jeg har ei støpt motvektsveiv liggende som jeg skal bruke i en 1776, men jeg hadde ikke kjøpt den hvis jeg hadde visst det jeg vet nå, like greit å bruke orginal på slike små motorer som alikevel ikke skal ha lengre slag.
Hvorfor ikke kammen? har du en annen?
Angående kjøling så er det sjeldent noe problem om du har alle pakninger der de skal være rundt motoren. problemet oppstår når disse fjernes, jeg har ved ett tidligere prosjekt fjernet mine fester til pakningene, angrer men det var nødvendig, men det går alikevel stort sett bra bortsett fra når det er som aller varmest.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #290 på: juni 01, 2010, 15:12:05 pm » |
|
Artig mal for midtkonsoll. 
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #291 på: juni 01, 2010, 15:25:00 pm » |
|
Så bilen din på Bug Camp Bjørn  Flott bil! Bare pokker så dumt, at jeg ikke så deg  hehe
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Daniel L
Supermedlem
    
Innlegg: 679
Bosted: Skien
Boden Kratzende Autos VW Forbund
|
 |
« Svar #292 på: juni 01, 2010, 15:26:55 pm » |
|
Det blir FETT Bjørn!  Stå på! Pass på å få med 1303 i konsollen, press det, eller bygg opp før du trekker om! 
|
|
|
Loggført
|
1971 1302 silver metallic 1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014 1974 1303s germanlooker 1986 Golf mk2 1986 T3 doka
|
|
|
Daniel L
Supermedlem
    
Innlegg: 679
Bosted: Skien
Boden Kratzende Autos VW Forbund
|
 |
« Svar #293 på: juni 01, 2010, 15:35:33 pm » |
|
1300 blokka blir ikke brukt. har fått tak i 1600blokk+  Blokka skal linjebores ja. Hvor er det best å gjøre det? Andresen Racing? Kjølinga blir kanaskje som den er, muligens jeg legger opp vifte i motorlokk, og borer hull bak skiltet så jeg får ut litt varm luft der eller noe. Litt custom må det være  Tenkte kanskje å bestille dette settet her: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C15-1835Noen synspunkter? Veiva og kammen skal ikke brukes (på denne motoren) Du burde nok montere en liten ekstern oljekjøler for å være på den sikre siden. Jeg opplevde med 1835 motoren jeg har, å miste oljetrykket opp lillegårdsbakkene,  og temperaturen steig fra 90-110 på kort tid, og motoren greide ikke å dra!  De har greie priser på oljekjølere på Hot Shop. 
|
|
|
Loggført
|
1971 1302 silver metallic 1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014 1974 1303s germanlooker 1986 Golf mk2 1986 T3 doka
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #294 på: juni 01, 2010, 21:36:47 pm » |
|
Som sagt over, så er JEE en anbefaling, da du blant annet sleppe å sende delene. Han er ikke noe dyr i mine øyne, og han er kjempe hjelpsom. IKKE vær redd eller lignene for å spørre han heller.  Svein T er også å anbefale. Balanserte delene mine hos han, mens jeg gjorde all maskineringsjobb Ol hos JEE. Hyggelige karer begge to.  Når det gjelder oljekjøling, så velger jeg å kjøre orginal oljekjøling, da jeg har fått det råd at så lenge motoren er justert riktig i forbindelse med tenning osv, så skal ikke kjøling av motorer med litt mindre volum være noe stort problem, men det skal ikke jeg si alt for sikkert akkuratt nå. Det er ihverfall det jeg har fått litt informasjon om.  Jeg bygger en 1835ccm.  JLH
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #295 på: juni 02, 2010, 12:30:16 pm » |
|
Masse tips her nå  Skal og hente blokk og litt annet i dag. Så får jeg høre med JEE om han kan linjebore den en gang Men hvis man bestiller deler fra over dammen, hvordan blir dette med frakt, moms, toll osv ? Blir fort noen kroner og en del vekt. Og ang. kam, så tenkte jeg å bruke WEB 109 kam  Kjølinga må jeg se på. Kjett å miste oljetrykk, og tempen stiger etter litt motgang. Kan man kjøre med to oljekjølere? Skal også ha ny oljepumpe og få på filter. Midtkonsollen skal ses litt mer på. Tror jeg skal gjøre som du sier Daniel ang en 1303logo  Var også på branntomta i går.. Ikke mye å hente, har vært varmt der! Skal legge ut bilder av det senere i kveld om jeg rekkker 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
scardeep
Supermedlem
    
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
 |
« Svar #296 på: juni 02, 2010, 14:30:04 pm » |
|
Midtkonsollen skal ses litt mer på. Tror jeg skal gjøre som du sier Daniel ang en 1303logo  Hvordan tenker du å bytte sikringer i framtiden? flytter hele sikringsbox eller lage en slags tilgang gjennom konsollen??? Jeg prøvde å lage noe lign også men kom i konflikt med tilkomst til sikringer og når elektrisk anlegg fungerer ikke så perfekt og en driver med stadig "oppdatering" av det elektriske så er det greit å ha lett tilgang til sikringer for å bytte... Har du tenkt å bruke glassfiber eller?
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #297 på: juni 02, 2010, 20:01:42 pm » |
|
Midtkonsollen skal ses litt mer på. Tror jeg skal gjøre som du sier Daniel ang en 1303logo  Hvordan tenker du å bytte sikringer i framtiden? flytter hele sikringsbox eller lage en slags tilgang gjennom konsollen??? Jeg prøvde å lage noe lign også men kom i konflikt med tilkomst til sikringer og når elektrisk anlegg fungerer ikke så perfekt og en driver med stadig "oppdatering" av det elektriske så er det greit å ha lett tilgang til sikringer for å bytte... Har du tenkt å bruke glassfiber eller? Har tenkt litt på det, men er ikke helt sikker enda. Skal legge ut hva jeg ender opp med  Matrialene blir flattjern og treverk (+ en annen detalj)  Og nå var to AS-blokker i hus, og litt klarere planer 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #298 på: juni 02, 2010, 21:36:52 pm » |
|
Det skal ikke være noe stort problem med å kjøre 2 oljekjørere, men vis du har tenkt dette, så kan det være en fordel å ha en termostatstyring på oljekjøler nr2. slik at du slepper å få det problemet at du aldri/bruker lang tid på å få en konfortabel teperatur på oljen. Ved å bruke en termostat, så lager du et slikt system som gjør at den åpner når temperaturen på olje stiger såpass at det er nødvendig med mer kjøling. Da fører den bare oljen gjennom oljekjøler nr 2. Men dette blir et såpass avangsert system, så mitt forslag er rett og slett å prøve å kjøre med bare orginal kjøler først, og viss det viser seg å bli for varmt, så bare modifiserer du oljesytemet ditt slik at du får mer kjøling. Vis det viser seg at det fungerer å kjøre orginalt, så slepper du å tenke mere på det. Men det er ihverfall en fordel å kjøre Full Flow med oljefilter.  JLH.
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #299 på: juni 03, 2010, 08:46:18 am » |
|
Kjølinga må jeg se på. Kjett å miste oljetrykk, og tempen stiger etter litt motgang. Kan man kjøre med to oljekjølere? Skal også ha ny oljepumpe og få på filter.
Bra med ny pumpe og filter. Men jeg ser ingen grunn til å bruke penger på å endre kjølesystemet som vanligvis fungerer godt nok. Jeg har mistet oljetrykk EN gang, skikkelig, og det var pga at det var tomt for olje. Og så hender det at det skvulper i sumpen når man drar igang skikkelig. Bortsett fra dette er oljesystemet i dobbeltreduserte motorer overdimensjonert. Jeg er ganske sikker på at du ikke trenger å være redd for oljetrykk og temperatur så lenge de nevnte pakningene er på plass. Bruk heller tid og penger på noe mer skal vi si effekt givende  Har ingen kjennskap til web kammer, ha er den noenlunde lik? Men huskå få med nye løftere når du kjøper kam. Hvordan gassere har du planlagt? Eller skal du kjøre med innsprut?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|