mai 05, 2025, 17:26:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Noen som har erfaring med Empi oljesump m filter  (Lest 2554 ganger)
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« på: desember 03, 2012, 01:32:03 am »

Vurderer å kjøpe en sånn, noen som har erfaring med denne fra Empi?
Skal brukes i på en lett trimmet 1600cc.


http://www.paruzzi.com/webshop/?full=1&zoeknl=1&zoektrefwoord=1812
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: desember 03, 2012, 10:57:38 am »

Frarådes, men kan av og til funke på lavturtalls motorer.
Filter og all form for motstand på sugesiden kan lett skape kavitasjon i pumpen som gjør at oljetrykket kollapser.
Loggført

TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #2 på: desember 03, 2012, 12:08:13 pm »

Ok- så da burde jeg bruke slik eksternt oljefelter med holder på pumpa?
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4147
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: desember 03, 2012, 12:15:25 pm »

Ville absolut hellere satse på det ja. Husk at det da er en god ide med eksosbandasje rundt grenrøret så eksosen ikke varmer olien mere Blunker

Ok- så da burde jeg bruke slik eksternt oljefelter med holder på pumpa?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #4 på: desember 03, 2012, 12:23:35 pm »

Ok- takk:-)
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #5 på: desember 03, 2012, 13:15:50 pm »

Sånn ekstern filter sats , er det bare å sette rett på og sitter pumpa på?
Eller må det modofiseres noe?
Slik jeg har skjønt det må jeg ha en annen type oljepumpe pga kam bytte.
Altså den korte varianten..?
Link eller noe til hva som trengs hadde vært kjekt:-)
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4147
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #6 på: desember 03, 2012, 14:48:03 pm »

Du trenger pumpe: http://www.unneberg-bil.no/product/9699
Oliefilter: http://www.unneberg-bil.no/product/9715
Eventuelt filter magnet: http://www.unneberg-bil.no/product/101518

Og så må du "trimme" blokken lidt for at olipumpen skal få plads Blunker


* foto.JPG (114.64 KB, 640x478 - vist 148 ganger.)
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 03, 2012, 14:57:02 pm »

Hvis du skal ha filter hadde jeg heller gått for den som heter  AC1151798 hos Unneberg Bil.
Den sammen med ekstern oljefilterholder og to slanger gir deg mulighet til å få filteret i en plassering som er mer service vennlig, mindre varmeutsatt og du kan også bruke større filter Glad

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #8 på: desember 03, 2012, 16:56:37 pm »

Altså slanger fra pumpa til filterholder og filter?
Men hvis jeg har skjønt det rett så er et eksternt filter uansett type (foruten oljesumpen) høyst nødvendig på disse motorene? Orginal eller ikke....
Den orginale sila er ikke brukanes?

Er min aller første motor som skal bygges, og vil jo gjerne at ting skal fungere og være mest mulig holdbart!
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: desember 03, 2012, 20:23:27 pm »


Men hvis jeg har skjønt det rett så er et eksternt filter uansett type (foruten oljesumpen) høyst nødvendig på disse motorene? Orginal eller ikke....
Den orginale sila er ikke brukanes?



Som regel brukbar hvis du bytter olje hver 2-3000 km, sånn som det står det skal gjøres. Øyerulling
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #10 på: desember 03, 2012, 20:29:06 pm »

Ok- med da eksternt filter kjører man lenger og det er eneste fordel?
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 03, 2012, 20:31:22 pm »

Altså slanger fra pumpa til filterholder og filter?
Men hvis jeg har skjønt det rett så er et eksternt filter uansett type (foruten oljesumpen) høyst nødvendig på disse motorene? Orginal eller ikke....
Den orginale sila er ikke brukanes?

Er min aller første motor som skal bygges, og vil jo gjerne at ting skal fungere og være mest mulig holdbart!

Med eksternt filter så kan du kjøre lenger på oljeskiftet, motoren for renere olje, men det er å anbefale å ha sila der alikevel og da bare rense denne en gang i året el. lign.

Er enig med Berger over her. Du varmer opp olje med en slik pumpe med filter på. Bruk lokk med en utgang og kjør returen inn i galleriet. Står ganske godt beskrevet mener jeg å huske på "full-flow" sida på teknisk-sida her mener jeg.

Et ordentlig oljefilter er en av de største (hvis ikke den største) forbedringen du kan gjøre i forhold til driftsikkerhet. Hvis du også monterer elektronisk tenning og et skikkelig bensinfilter, så er boblemotoren din betydlig mer driftsikker.

Monterer du oljefilteret i innerskjermen så får du et feste spesial-laget for bakre støtfangerbrakett. Det blir jo en snau meters lengde med oljeslang + filteret som også da vil øke oljemengden litt + kjøle bittelitt mer.

Leste faktisk om en som hadde tenkt å montere oljekjøler i front som hadde lagt utvendige kobber-rør frem og tilbake og endte opp uten kjøler foran da bare rørene frem/tilbake kjølte bra nok, men dette var på en ganske standard motor, men beviser at rør/slanger kjøler litt det og.

Men, når det er sagt så funker den originale kjøleren veldig bra.
« Siste redigering: desember 03, 2012, 20:33:18 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!