Gubben til Tulla
Medlem
  
Innlegg: 112
Bosted: Arendal
En orginal bil er et greit restaurerings objekt.
|
 |
« på: januar 05, 2013, 14:40:31 pm » |
|
Veldig typisk av myndighetene og opprette "spesialist" organer med spisskompetanse på ombygginger.Dette for og dekke over Biltilsynets egen mangel på kunskap og ansvars fraskrivelse. Mange av oss som holder på med bil tenkte vel at når de endelig har laget et organ som SFOOR så vil muligens fornuften seire med at det er personer som virkelig har kunnskap om bil som skal ta avgjørelser. Men i tradisjon tro har myndighetene selvsakt dritt seg ut atter en gang. En 1967 boble 1500 ble vist på biltilsynet med en standard 1600dp motor.Dette var en alvorlig ombygging som biltilsynet ikke kunne klare og ta stilling til. Derfor ble søknad sendt til SFOOR regionalt.Etter 1 måned fant de ut at dette var for avansert til at de kunne ta en avgjørelse.De sendte det videre til SFOOR sentralt.Etter enda en måned er fortsatt ikke en avgjørelse tatt,men har foreløpig fått melding om at de antakelig ikke kan godta en så høy økning i volum og effekt.
Selvsakt vil jo alle som holder på med bil skjønne at og bytte fra en 1500 motor og helt til en brutalt svær 1600 motor være for galt selv om bilen har skivebremser forran orginalt.
Biltilsyn og SFOOR skuffer med andre ord fortsatt ikke,de glimrer stadig med sin mangel på kunskap og sin utvidede annsvars fraskrivelse. Eneste forskjellen er at nå tar det enda lengre tid og få ordnet ting siden man har med 2 inkompetente organer og gjøre,imotsettning til tidligere når man bare hadde med biltilsynet og gjøre.
|
|
|
Loggført
|
Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
|
|
|
RødeBaron
|
 |
« Svar #1 på: januar 05, 2013, 15:25:45 pm » |
|
Det glade vanvidd... Vi snakker om økning på ca 10hk her, en 1600 har massive 55 ville hester, rene ragnarok og dommedag når det drar løst...
|
|
|
Loggført
|
 original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2 på: januar 05, 2013, 15:27:59 pm » |
|
Dessverre kommer dette ikke som noen stor overraskelse! Trist at det skal være slik i Norge. Vi får trøste oss med at vi får betale skatt, slik at disse tullingene får lønn... 
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
Gubben til Tulla
Medlem
  
Innlegg: 112
Bosted: Arendal
En orginal bil er et greit restaurerings objekt.
|
 |
« Svar #3 på: januar 05, 2013, 15:44:23 pm » |
|
Ikke helt normalt i min vanelige bilværden (amcar) og kikke to ganger på 100ccm og 10 hk. Men nå tror vel muligens biltilsynet at de har med en tufs som bare sier takk og da får jeg bytte til en 1500 slik at det blir bra. Dær tar de fryktelig feil.De skal få slite jævelig før jeg gir meg på dette. Har bygd masse rart innen amcar tidligere og er ikke ukjent med lange diskusjoner med de bevingede folkene,så dette skal bli virkelig morro.
|
|
|
Loggført
|
Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #4 på: januar 05, 2013, 15:56:16 pm » |
|
Bare sørg for å holde oss informert, blir nok morsomt å følge denne... Kjekt at du tar kampen mot den offentlige galskapen!! 
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
Gubben til Tulla
Medlem
  
Innlegg: 112
Bosted: Arendal
En orginal bil er et greit restaurerings objekt.
|
 |
« Svar #5 på: januar 05, 2013, 16:06:49 pm » |
|
Og ta opp kampen imot den offentlige galskapen er nermest nytteløst.Men gud så morro det er og se dem prøve og vri seg unna avgjørelser og annsvar ved meget tvilsomme og lite gjennomtenkte begrunnelser. Det som virkelig er morro er når man står dær og diskuterer og de sier at "nei dette er ikke lov". Da trekker man boka KRAV TIL KJØRETØY opp av lomma og ber de finne begrunnelsen for det.(noe de faktisk er pålakt og gjøre) hehe.
|
|
|
Loggført
|
Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
|
|
|
Padden
Medlem
  
Innlegg: 170
Bosted: bergen
|
 |
« Svar #6 på: januar 05, 2013, 18:22:06 pm » |
|
Hvor får man tak i boken krav til kjøretøy? Er det kjøretøyforskriften?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #7 på: januar 05, 2013, 18:41:56 pm » |
|
Hvordan visste de at det var en 1600 og ikke en 1500?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Gubben til Tulla
Medlem
  
Innlegg: 112
Bosted: Arendal
En orginal bil er et greit restaurerings objekt.
|
 |
« Svar #8 på: januar 05, 2013, 21:37:41 pm » |
|
Boken får man kjøpt ved og henvende seg til forlaget last og buss. Det viste de fordi at jeg opplyste dem om det.Greit og ha alt godkjent i vognkortet.
|
|
|
Loggført
|
Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #9 på: januar 06, 2013, 00:31:14 am » |
|
hvis de ikke kan godkjenne em 1600 i en 1500 bil hva gjør de nå da med alle 1300s bilene ? identisk bil men med 1600 motor levert fra fabrikk  vi hadde tidligere et skriv fra møller, hvor de godkjente 1600dp motor med doble 40idf i bil med tromler rundt om , mener det gjalt en 1963 T1
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #10 på: januar 06, 2013, 01:46:45 am » |
|
Unneberg traff spikeren der. Om de skal være skikkelig vrange og kreve dokumentasjon osv for å montere 1600 i en 1500 bil burde det holde å vise til 1300S utgaven. Jeg har følelsen av at bremser er alt som står i hodet på dem og en 1300S har nøyaktig samme bremsene og 1600 originalt.
Dette er en enkel sak som kunne vært avgjort på stedet av første saksbehandler. Det eneste de oppnår med uklare regler, inkompetanse og arroganse overfor kundene er at folk flest bare setter inn den 1600'n og kjører som før.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gubben til Tulla
Medlem
  
Innlegg: 112
Bosted: Arendal
En orginal bil er et greit restaurerings objekt.
|
 |
« Svar #11 på: januar 06, 2013, 14:18:27 pm » |
|
Det er flere bekymringsverdige aspekter hær. Det første er jo at biltilsynet fraskriver seg apsolutt alt ansvar fra sin jobb ved og sende en slik filleting til SFOOR. Det andre og muligens det værste er jo at det såkalte ekspert panelet som kalles SFOOR også mener at dette er et stort problem.
Men det skal bli virkelig artig og se hva syklubben(SFOOR) kommer frem til av konklusjoner ettervært.
Jeg synes jo at dette er tankevekkende spesielt siden dette er en bil som er kappet og kortet kraftig inn i bunnplata. Men korting og sveising av bunnplata var ingen interesert i.Det har de sikkert kikket på ved registrering i Sverige fikk jeg bare besked om.Men noe så "alvorlig" som en 1600 motor henger de seg helt opp i. Det burde jo etter min mening vært motsatt,sveising av bunnplate har jo i aller høyeste grad med sikkerhet og gjøre. Men nå er jo jeg bare en tufs som ikke engang har kjeledress med vinger på,så jeg er jo helt uvitende om bil.
|
|
« Siste redigering: januar 06, 2013, 14:26:59 pm av Gubben til Tulla »
|
Loggført
|
Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #12 på: januar 06, 2013, 15:04:56 pm » |
|
På en bil jeg har, som er importert fra Sverige i sin tid , en 67mod 1500 er det tilført i vognkortet at bilen er godkjent med 1600 uten andre endringer. Vil du ha en kopi av vognkortet i alle tilfellers skyld ,eller ønsker du å ta dem med buksa nede med egen argumentasjon? Ellers er det papirer fra Møller som sier at inntil 100hk er ok for dem , med originale skivebremser foran og org tromler bak. Mvh Lars
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #13 på: januar 06, 2013, 15:06:32 pm » |
|
¨Kan det ha noe med hvordan søknaden var formulert?
Er jo mange her inne med flere hundre hk skrevet inn i vognkortet.
Så umulig er det ikke.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Gubben til Tulla
Medlem
  
Innlegg: 112
Bosted: Arendal
En orginal bil er et greit restaurerings objekt.
|
 |
« Svar #14 på: januar 06, 2013, 15:18:57 pm » |
|
Nei selvsakt er det ikke umulig.Jeg venter nå egentlig spendt på og få svar og se hvilke dårlige argumenter de eventuelt har for og si nei. Sier de nei så kommer nok ting til og ta en annen vending ja.Det blir nok en direkte klage til veidirektoratet da med diverse litt avhengig av biltilsynets argumenter. For og nekte slikt er bare tåpeligheter og skal ikke forbigåes i stillhet.
|
|
|
Loggført
|
Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #15 på: januar 06, 2013, 17:33:19 pm » |
|
Er så glad jeg ikke gidder å spørre om lov før jeg gjør noe...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #16 på: januar 06, 2013, 17:38:10 pm » |
|
¨Kan det ha noe med hvordan søknaden var formulert?
Er jo mange her inne med flere hundre hk skrevet inn i vognkortet.
Så umulig er det ikke.
tror du er inne på noe her.... Hvis trådstarter bruker samme tone i søknadene som det han uttrykker her, og i tillegg lar det skinne gjennom hva han tydligvis mener om de som sitter og skal behandler søknaden, er det kanskje ikke så rart at man møter litt motbør... Jeg er en av de som har alle endringer skrevet i vognkortet, og har bare godt å si om søkeprosessen og behandlingen fra trafikkstasjonen sin side
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #17 på: januar 06, 2013, 17:41:47 pm » |
|
Ja, Grelland, det jobber nok vanlige folk hos BT også...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gubben til Tulla
Medlem
  
Innlegg: 112
Bosted: Arendal
En orginal bil er et greit restaurerings objekt.
|
 |
« Svar #18 på: januar 06, 2013, 18:29:00 pm » |
|
Javist jobber det vanelige folk hos bt.Det er bare så synd at det er sjeldent man treffer noen som bruker fornuft med en gang. Etter en del år som yrkes sjofør så har man lært seg at man ikke skal være krass med øvrigheta fra børjan.Man kommer mye lengre med og spille litt idiot,da føler de at de snakker med en likemann og ting går mye greiere. Men derimot når man har prøvd med det gode lenge og det ikke går inn,så er det på tide og kjøre dem med litt av deres eget regelværk. Men jeg venter høffelig på svar fra biltilsyn og SFOOR og ser hvordan jeg skal gripe ting ann deretter. Men det er helt opp til dem,bruker de fornuft så er jo selvsakt alt helt greit.
|
|
|
Loggført
|
Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
 |
« Svar #19 på: januar 06, 2013, 22:57:13 pm » |
|
bruttern var innom å snakket med en på BT Drøbak ang godkjenning av en boble og han hadde masse bilder og plakater av bobler på kontoret sitt. etter en kort samtale med han var det visst ikke så vanskelig å få godkjent ting på en boble. Kan være en hot tips. BT Drøbak
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
 |
« Svar #20 på: januar 07, 2013, 19:43:44 pm » |
|
tror han jeg pratet med på BT Drøbak er sjef for gutta i hallen. men han så ingen problemer med stor motor, luftfjæring i boble. det skulle se ordentlig ut. bremser skulle samsvare med motor. bortsett fra det virket det ikke som noe stress. men når jeg viste vw ventoen min for senk(stoppet langs veien) så ikke gubben i hallen at begge bakfjærene min var knekte, og han anbefalte meg å sette på orginaldempere ikke ny senk. hans mening var at det så finere ut  og det var lettere å godkjenne
|
|
|
Loggført
|
 Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #21 på: januar 09, 2013, 14:49:46 pm » |
|
Merkelig, har fått svar fra BT selv på at dette blir godkjent i min bil. Var BT selv i Oslo som henviste til en oversikt de hadde liggende over hvilke modifikasjoner som måtte til for å få inn en 1600. De vurderte å godkjenne med vanlig trommelbremser også, men havnet på at jeg måtte ha de originale skivebremsene. Greit nok tenkte jeg.
De visste sågar om et skriv (som er godt kjent for de fleste antar jeg) om originale skivebremsene, 100 hk og maks 160 km/t. Dette ville de ikke gå med på. Dog kunne de strekke seg til at jeg faktisk kunne montere en 2L type 4 motor på 70 hk. Men da var det stopp fikk jeg beskjed om.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gubben til Tulla
Medlem
  
Innlegg: 112
Bosted: Arendal
En orginal bil er et greit restaurerings objekt.
|
 |
« Svar #22 på: januar 09, 2013, 17:18:59 pm » |
|
Jeg fikk akkurat tilbakemelding fra møller om godkjenning av 1600 i en 1500 bil.Skal si de var hjelpsomme gitt.
Hei.
Vi har undersøkt i våre arkiver over dokumentasjon fra fabrikk.
Fabrikken har dessverre ikke gitt ut noen dokumentasjon som kan hjelpe deg i denne saken.
Vennlig hilsen / Best regards Lars Øiungen Typegodkjenning ____________________________________________________ Harald A. Møller AS Teknisk Avdeling |TSC Norway Frysjaveien 31b, Postboks 46-Kjelsås N-0411 Oslo
|
|
|
Loggført
|
Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #23 på: januar 09, 2013, 17:50:49 pm » |
|
Ikke imponerende... 
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
Gubben til Tulla
Medlem
  
Innlegg: 112
Bosted: Arendal
En orginal bil er et greit restaurerings objekt.
|
 |
« Svar #24 på: januar 09, 2013, 18:02:30 pm » |
|
Nei ikke veldig.
|
|
|
Loggført
|
Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
|
|
|
|
Gubben til Tulla
Medlem
  
Innlegg: 112
Bosted: Arendal
En orginal bil er et greit restaurerings objekt.
|
 |
« Svar #26 på: januar 09, 2013, 18:10:00 pm » |
|
Det burde jo være mere en nok.Men fortsatt rimelig skuffet over Møller.
|
|
|
Loggført
|
Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #27 på: januar 09, 2013, 18:21:19 pm » |
|
Jeg hadde brukt det papiret om man skal godkjenne. Det er helt utrolig at de skal ha problemer med å godkjenne noe man hsr drevet med i miljøet i snart 30år, nemlig det å sette 1600 i bobla...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #28 på: januar 09, 2013, 18:38:26 pm » |
|
Kan du ikke bruke dette da? http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=4109.0;attach=15428;image
der har du skrivet fra Møller som jeg refererte til tidligere  fra gode gamledager , dengang Møller skjønte verdien av å ta vare på hobby miljøet rundt bil merket de gjerne vil vi skal kjøre rundt i hele året, problemet er att di kan ikke måle noen fortjeneste på tjenesten, dermed ikke interesant for Møller 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #29 på: januar 09, 2013, 19:05:05 pm » |
|
Da er det viktig å ta vare på de få skrivene vi har.
Bitter sidenote: En kollega var på BT om mandagen for å registrere en bil firmaet har solgt. I dag fikk han manglellapp i posten fordi noen hos BT hadde sett at han hadde feil skilt og sotede ruter foran på min kollega sin private bil. Det syns jeg helt ærlig er for drøyt. Det hører med til historien at den ansatte hos BT som hadde sett bilen og gitt manglene satt sammen med en kompis på en krakk utenfor bygget og tok en sigg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|