marbel
Seniormedlem
   
Innlegg: 371
Bosted: fredrikstad
|
 |
« Svar #300 på: mai 21, 2014, 22:32:10 pm » |
|
Nice oval!  Bare lurte på noe ang den gearoverføringen...skrudde du bare fast urethanforingen eller borret du nye guidehull som skruene står i? Skal gjøre det samme i min bil og lurer på om det holder med å bare tighte skruene.... Veldig kult prosjekt btw!!  Takk. Dette er en gammel type kasse med skiftegaffel som passer rett på med hullene på samme sted. Jeg har sett andre med hullet som ikke liner opp på spesielt 1300s kassene. Hvis hullene ikke liner opp ville jeg borret opp hvis det er mulig. Takk for tips! 
|
|
|
Loggført
|
57mod Type1 HVK Rallye 63mod Karmann Ghia Coupe
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #301 på: august 01, 2014, 23:11:24 pm » |
|
Npe blir gjort også på sommeren. Jeg har fått lakkert en bunch med smådeler som var nødvendig for videre fremgang.
I dag var det forstilling. Nylakkert aluforstilling med stålfester fra en originalforstilling. Har målt meg frem til det jeg mener er sentrert forstilling.
Har også fått på noen smådeler. Det neste blir shimsing av bæreboltene.
Fikk også tid til å tilpasse en urethanforing til fjærplatene bak. Jeg skal ha justerbare plater og da er senteret mye større enn originalt på foringene. I tillegg har jeg en gammel bunnplate med den runde typen foring uten utvekster. Når jeg ikke har dreibenk brukes vinkelslipermetoden. Foringen spinner rundt tommelen mens vinksliperen med flapper holder farten gjevn. Da blir det ikke "flatspots" Bildet er av før og etter
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #302 på: august 01, 2014, 23:25:49 pm » |
|
Jeg har også runde foringer, bestilte uheldigvis ett sett med ører og ett uten :p Jeg valgte den enkleste metoden jeg fant der og da: Kappet av ørene med kniv  Dette er et sabla lekkert bygge! Følger med i spenning. Gleder meg til å se resultatet!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
flatfour
|
 |
« Svar #303 på: august 02, 2014, 00:14:00 am » |
|
Ser jo meget flott ut dette. Husk at jeg har dreiebenk om du vil komme opp å dreie litt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #304 på: august 03, 2014, 18:52:54 pm » |
|
Takker..
Videre med styresnekka. Den ble plukket ned for lakkering. Så var det bare å montere sammen igjen. Som smøring var det tidligere brukt girolje. Jeg brekker meg av den snikende giroljelukta og valgte heller å bruke grease. Proppet den full.
Ellers har jeg fått montert spindel og bremser på passasjersiden. Nysmørt og nylakkert. Har også byttet ut bremsepumpa da jeg er usikker på om den gamle/nye har stått seg ihjel.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #305 på: august 03, 2014, 20:49:48 pm » |
|
Lidt sent nu kan jeg læse, men vi har styresnekke olie på jobben  holder længere end at proppe den med fedt. Ellers helt suverænt arbejde her ! 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #306 på: august 03, 2014, 22:10:31 pm » |
|
Min erfaring når det gjelder gamle styresnekker på det meste av veteranbiler er at den tynne olja som vanligvis er spesifisert har en tendens til å lekke/svette, særlig på uåpnede men fungerende snekker som man helst ikke vil røre.. Ble anbefalt "self leveling grease" av flere og har vært veldig fornøyd med dette over mange år og kilometer. Vanlig grease har en tendens til å bli dyttet vekk fra tennene og delene som trenger det uten å returnere slik at snekka er full av grease alle andre steder enn der hvor du vil ha det.. Som navnet sier er "self leveling grease" nesten like tykt som vanlig fett men akkurat så flytende at det flater ut/renner tilbake. Når det er sagt så skal du vel ikke ratte den kjerra her så mange minuttene hver sesong så det holder nok en stund  Stå på!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #307 på: august 04, 2014, 07:35:08 am » |
|
Er absolut ikke tynd den styresnekke olie vi sælger, den må stå i godt varmt vand før den kan lures ud af flasken og ned i snekken  Men nok om det, hvornår er planen denne doning bliver at se i "real life"?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #308 på: august 04, 2014, 10:19:19 am » |
|
Et realistisk mål er sesongen 2016. Det er planlagt lakkering vinteren 2014/2015 og etter det blir det montering og motorbygging. Jeg håper virkelig at dette målet oppnås. Når jeg tenker meg om kan det tenkes at 2017 er mest realistisk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #309 på: august 05, 2014, 14:29:33 pm » |
|
Da er det godt jeg ikke har offentlig gjort mit 55-modell projekt og at intentionen om at have den på vejen til næste sæson, for da er jeg lidt efter i forhold til hvor du er nu 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #310 på: september 10, 2014, 20:39:52 pm » |
|
Okei, litt mer har blitt gjort.
Bilde 1. Nå er fjærplatene på plass. Det var en del sliping av urethan, men de passet godt til slutt. Har satt de inn uten noe forspenn. Justeringen på platene får sette høyden senere.
Bilde 2 og 3. Pakningene til lagerboksene har jeg satt inn med fett. Har erfart at dette fungerer ganske greit og forblir tett.
Bilde 4. Bremsene er montert. Her bommet jeg skikkelig første gang og monterte alt opp ned. Pumpa skal være i bunn og brekkhendelen skal være på baksiden samtidig som brekkvaieren kommer inn bakfra. Stikk motsatt av nyere modeller.
Bilde 5. Ren og pen oljeslynge i en nydreid og lakkert trommel.
Bilde 6, 7 og 8. Brekkvaieren er den gamle originale med fettnippel. Selve brekket var litt vanskelig å få på plass. Jeg måtte slipe vekk en god del lakk for å få det på plass.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #311 på: september 10, 2014, 20:44:03 pm » |
|
Dempere og prøvemontering av en felg.
Jeg har også vært uheldig med tilpassingen av fjærlokkene. Litt trangt og dermed sprakk lakken på det ene lokket. Får lakkere disse på nytt.
Det mangler også litt lakk på den ene trommelen, noe som blir synlig, og det må også tas på nytt.
Ellers begynner bakenden på plata å bli ferdig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #313 på: september 10, 2014, 22:35:29 pm » |
|
Flott prosjekt .. stripekjøring .. :)tromler skal ikke lakkes vel  mansjettene kl 11 el. 01 er vel ok ... mvh
|
|
« Siste redigering: september 10, 2014, 22:38:52 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #314 på: september 11, 2014, 07:14:12 am » |
|
Takk for tilbakemeldinger Mansjettene er vridd litt, kanskje ikke fullt 45 grader, men er ca som Erich skriver rundt 11 og 13. Tromlene var pent nødt til å bli lakkert. Unødvendig å lakke innvendig kanskje
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #315 på: oktober 22, 2014, 08:01:52 am » |
|
Det er ikke helt stillstand selv om det er noen uker siden siste oppdatering. Nå er bunnplata ferdig og den ruller med de tiltenkte hjulene. Motoren har jeg også festet selv om denne skal bygges på nytt når karosseriet er ferdig. Nå er alt pakket inn og skal få stå urørt til lakkeringen av karosseriet er ferdig
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #317 på: oktober 22, 2014, 11:22:12 am » |
|
Love it!
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #318 på: oktober 22, 2014, 12:21:39 pm » |
|
Fint arbe som alltid. Men er litt kritisk til de utrangerte dekkene du har montert... Blir ikke mye gassing med de 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #319 på: oktober 22, 2014, 12:29:43 pm » |
|
Fint arbe som alltid. Men er litt kritisk til de utrangerte dekkene du har montert... Blir ikke mye gassing med de  Jeg er også litt kritisk til dekkene, men dette er dekkene (bakdekkene) jeg har brukt fra før på 67 modellen. Hvis jeg må blir de byttet. Jeg har ikke hatt noe annet enn gode erfaringer med dekkene foreløpig. De står også helt i tråd med stilen jeg er ute etter. Det blir ikke like "riktig" med de nye M&H eller Phoenix dekkene
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #320 på: oktober 22, 2014, 13:15:05 pm » |
|
De fungerer sikkert. Må bare sende noen stikk til dere gutta som har look's fremfor funksjon  Du skal sikkert ha på en støpejerns fordeler som Volkswagen forkastet på 60 tallet også.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #321 på: oktober 22, 2014, 13:26:50 pm » |
|
De fungerer sikkert. Må bare sende noen stikk til dere gutta som har look's fremfor funksjon  Du skal sikkert ha på en støpejerns fordeler som Volkswagen forkastet på 60 tallet også..  Seff. Se nærmere på bildet så lyser det en lyseblå 019 screamer mot deg. Helt konge nemlig  Det stikker forresten ikke så hardt. Jeg og vi er vant til å være underdogs og trives med det 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #322 på: oktober 22, 2014, 14:05:05 pm » |
|
Det stikker forresten ikke så hardt. Jeg og vi er vant til å være underdogs og trives med det  Underdog? Du? Tullprat! Mainstream sammenliknet med turbo og injection.  -BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #323 på: oktober 22, 2014, 14:25:04 pm » |
|
Det stikker forresten ikke så hardt. Jeg og vi er vant til å være underdogs og trives med det  Underdog? Du? Tullprat! Mainstream sammenliknet med turbo og injection. -BB- Av antall besøkende på for eksempel SCC tror jeg vi kan telle på 1 finger angående bruk av en 019 screamer og Firestone slicks som vi diskuterer. Mainstream vil jeg ikke kalle det. Motorer med deler fra en annen planet og tidsepoke sammenligner ikke jeg med. Det er ikke poenget med denne bilen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #324 på: oktober 22, 2014, 14:37:23 pm » |
|
Litt rivalisering må vi jo ha. Jeg fikk jo smekk på lanken når jeg hadde kjøpt 16" fuchs for 20 år siden ;-) Med kommentaren "Det er jo sånne nye..." Med påfølgende kald skulder. 019 "screamer". Kommer navnet av fryktutrykket til de som ser du har montert noe sånt på motoren... 
 homer.jpg (10.52 KB. 189x267 - vist 269 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #325 på: oktober 22, 2014, 15:13:49 pm » |
|
Litt rivalisering må vi jo ha. Jeg fikk jo smekk på lanken når jeg hadde kjøpt 16" fuchs for 20 år siden ;-) Med kommentaren "Det er jo sånne nye..." Med påfølgende kald skulder. 019 "screamer". Kommer navnet av fryktutrykket til de som ser du har montert noe sånt på motoren...  [ Vedlegg ] Good one  Da skaper jeg i alle fall en reaksjon, selv om jeg helst håper på å slippe å sette frem spybøtta til de som ønsker å titte 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #326 på: oktober 22, 2014, 15:27:26 pm » |
|
Kun muntlige sure oppstøt. Og de betyr ingenting. Det håper jeg du er med på  Det blir alltid strøkent når du setter igang.. Og BTW.. syns synd på Folke fremover 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #327 på: oktober 22, 2014, 15:39:48 pm » |
|
Kun muntlige sure oppstøt. Og de betyr ingenting. Det håper jeg du er med på  Det blir alltid strøkent når du setter igang.. Og BTW.. syns synd på Folke fremover  Jeg er helt klart med.. Skal folke få litt motgang  Tror det preller av han også. Heldig er han som har fått plass der.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
California Blue
Supermedlem
    
Innlegg: 1013
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #328 på: oktober 22, 2014, 19:55:54 pm » |
|
Dette er ren skjær nostalgi.  Morro at dette også kan ( slenges dritt om  ) diskuteres og snakkes om. Bor fortsatt noe vettugt i folk fortsatt altså  Mangfold er roten til et bra miljø. Vi er ikke så mange men prøver å bidra med det vi synes og har alltid synes er fett 
|
|
|
Loggført
|
 12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #329 på: oktober 22, 2014, 22:16:29 pm » |
|
Siste setning over her kjenner vi oss igjen i, vi lastebil sjåførene  Er nesten galt å glede seg så jævlig allerede til neste gang. Hjelper fælt med villt kule tråder om prosjekter som dette, ser frem til resten
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|