181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #60 på: august 24, 2013, 12:21:30 pm » |
|
Takk holmsen! Ser frem til et å kjøre et run mot deg:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #61 på: august 24, 2013, 15:05:36 pm » |
|
Tannreim er tingen. Er nok en grunn til at ingen bruker kjede.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #62 på: september 25, 2013, 20:10:49 pm » |
|
På tide med en oppdatering. Ikke mye som skjer om dagen i garasjen. Alt for mye å gjøre på jobben + familie. MEN bilen er i daglig bruk og det er bra. Fikk en liten pakke i dag  så ting skjer allikevel.  fra venstre, kompressor pulley, dynamo pulley, krank pulley og under idler hjul med lager Bye bye belt slip, hello boost! Gikk opp på utvekslingen, ny pulleys er på 3:1 så vi får se hva vi ender opp med. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #63 på: september 25, 2013, 20:16:40 pm » |
|
Skulle frakte en fatbike med 181'en i dag. Gigaeske men det gikk greit....  gjett om jeg fikk rare blikk på motorveien....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #64 på: januar 14, 2014, 00:17:51 am » |
|
En stund siden siste innlegg. Har vært busy med familien og vært mye syk  Etter nyåret har jeg fått et par kvelder i garasjen. Begynte litt med å se hvor mye plass jeg har i motoromet før jeg tar ut motoren.  Kompressoren blir liggende litt til venstre av hvor jeg holder den. TB montert rett på innsuget. Silicon slanger opp til papp røret (chargecooler) og silicon ned til manifolden. Litt bekymret om hvor mye plass det blir til luftfilter, worst case blir det filter montert på en 90 graders siliconrør. har lagt masse papp maler for å se hva jeg har plass til av chargecooler. Blir denne til slutt http://www.frozenboost.com/product_info.php?cPath=218&products_id=226&osCsid=cbf9a8f27471089d5b5b90ca1af60934Nå må jeg dra kortet og bestille litt deler 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #66 på: februar 03, 2014, 17:19:27 pm » |
|
nice 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #67 på: februar 03, 2014, 19:26:50 pm » |
|
Veldig tøft! 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #69 på: februar 04, 2014, 22:43:31 pm » |
|
Takk Jørn, Jens og Roy!
Venter i spenning på en pakke fra frozen boost;)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #71 på: februar 08, 2014, 00:36:15 am » |
|
PWR ?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #73 på: februar 08, 2014, 11:44:19 am » |
|
ett lite tips hvis du skal ha den i motorrommet er å isolere den helt, da de suger til seg varme over tid.fikk ned tempen 30 grader i bussen etter isolering Sveise matte og alutape fungerer bra og kan se OK ut
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #75 på: februar 10, 2014, 00:40:34 am » |
|
Ser jo veldig bra ut.
Hvordan legger du opp kjølinga av intercooleren, ganske enkelt en pumpe som sirkulerer gjennom radiatoren, eller noe mer avansert med termostat etc?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #76 på: februar 11, 2014, 00:53:31 am » |
|
Hei Roy
Tenker at det blir noe som
Chargecooler-radiator-pumpe(montert lavere enn alt annet), påfyllingsreservoir(montert høyest) og tilbake til chargecooleren. Viktig at pumpe er etter radiatoren så den får væske som er allerede kjølt ned. Jeg er usikker om jeg trenger et reservoir hvor væske kan renne over når det blir varmt på samme måte som kjølesystemet er lagt opp i biler.
Jeg ser ikke behovet for termostat, det er ønskelig at væsken/luften/iat har lavest mulig temperatur. Pumpe og vifte blir styrt med en bryter, jeg ønsker å kunne kjøre pumpen og viften med motoren av. Eller alternativt styre med rele når tenningen skrus på.
Er det noen som har erfaring med hvor varmt væsken blir?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #77 på: februar 11, 2014, 01:04:11 am » |
|
Jeg ser ikke behovet for termostat, det er ønskelig at væsken/luften/iat har lavest mulig temperatur. Pumpe og vifte blir styrt med en bryter, jeg ønsker å kunne kjøre pumpen og viften med motoren av. Eller alternativt styre med rele når tenningen skrus på.
Er det noen som har erfaring med hvor varmt væsken blir?
det blir ikke spesielt varmt ved gatebruk, i allefall ikke med turbo. men mulig kompressoren lager mere varme.?? de fleste sirkulasjons pumper du kan bruke er jo bygd for å stå i varmt vann (da en del er laget som extra sirkulasjons pumper f.eks på dieselbiler) og ja du vil ikke ha termostat ,kaldere jo bedre 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
westcosta
|
 |
« Svar #78 på: februar 11, 2014, 01:55:54 am » |
|
Hadde vannkjølt ic på en Gmc Typhoon. Dette var orginalt montert med vannpumpe som gikk konstant, og uten vifte på radiator. Var litt "daff" i starten men fikk bra effekt etter å ha kjørt litt. Om det ikke er annvist husk og montere pumpa på den kalde siden etter radiatoren. Pumpa ligner litt på den typen som er montert i camping biler. Den sitter i forbindelse med varmeveksler og er ikke glad i trykk og varme.. Men det får du ikke problemer med på ic.. 
|
|
|
Loggført
|
 T1 "Eatonic" T2 Buss "Metal Jacket" T4 "Multi"
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #79 på: februar 14, 2014, 00:22:00 am » |
|
Hei westcosta
Følger din tråd med stor interesse:)
Pumpen blir montert etter varmevekseleren så den ser minst mulig varme.
Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #80 på: februar 14, 2014, 00:31:01 am » |
|
Heldigvis får jeg litt hjelp av en venn som jobber med design for å lage tegning for platen som skal støtte opp kompressoren. Jeg har sendt han en del tegninger med mål. Spent på hva som kommer i retur! Han har en laser skjærer så vi kommer til å lage en mal ut av papp eller plast før vi produserer den i metal. Første tanke er å bruke 10mm alu plate.  her blir platen festet til blokken  her er hvordan beltet er tenkt skal gå  og litt mål med hvordan ting skal ligge i forhold til hverandre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #83 på: februar 20, 2014, 13:16:53 pm » |
|
Kult prosjekt, moro med en kompressor løsning i ny og ne. Satt å kikket på belte layouten din, og har noen spørsmål til beltestrammeren din. Reima trekker først dynamo og så via beltestrammer til kompressor, vil ikke beltestrammeren (fjærbelastet?) og dynamo få veldig mye juling når motstanden i kompressoren går opp? Det vanlige er vel å trekke kompressoren først og så spenne beltet etter kompressoren.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #84 på: februar 20, 2014, 17:30:03 pm » |
|
Hei Hot Owl
Det er spennende hvordan dette kommer til å holde sammen. Som du skriver, burde ideelt kompressoren være før dynamo for å minske belastningen den ser men pga av plass er det ikke så enkelt å plassere kompressoren til høyre for dynamoen. Hvis det viser seg at dette blir for mye for dynamoen, er plan B til å kjøre med dobbel reimhjul ved kranken og to belter, på en måte lik oppsett som jeg har hatt tidligere. PLan B er å bruke v-belte reimhjul på utsiden av gilmer reimhjulet som blir montert i kranken. Men, la oss krysse fingrene og håpe på at dynamoen overlever dette:) Idler hjulet som sitter mellom dynamo og kompressor er ikke fjærbelastet men kan flyttes på et spor for å stramme belte. Jeg tester med det først men det er mulig jeg også trenger en fjærbelastet strammer mellom kompressoren og kranken. Jeg har ikke så mye erfaring med gilmer belter men håper at du trenger ikke å stramme de like mye som jeg måte stramme v-belte jeg brukte tidligere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #85 på: februar 20, 2014, 17:39:50 pm » |
|
Gå for eget belte med en gang. Lagerne i dynamoen takler ikke den belastningen. De takler knapt nok en litt for stram viftereim. Er knøttsmå i denne sammenhengen.
Og monter strammehjul etter veiven i rotasjon. Ikke før. Så kan det gjøre hva det er ment til.. å holde vekk slakken. Istedenfor å ta all belastning fra kompressoren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #86 på: februar 20, 2014, 21:41:38 pm » |
|
Hei Erik
Takk for god råd! Ingen vits å ikke høre på folk som har mer peiling enn meg:)
Eget belte blir det. Fikk litt panikk med hensyn til klaring til braketten til kompressoren men etter en halv time i garasjen ser det ut som det kan gå.
Plan B blir da å bruke opprinnelig reimhjul jeg har til v-belte og montere gilmer reimhjulet til kompressoren på utsiden. Ser ut som med litt maskinering burde dette gå ganske greit. Ser ut som en tur til Jessheim må til om ikke så lenge... Strammehjul blir også sittende på den slakke siden av beltet.
Spent på å se hvordan braketten som er tegnet kommer til å passe. Ganske sikker at oval hulet til kompressoren må bli litt større for å gi nok klaring.
Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #87 på: februar 21, 2014, 01:59:17 am » |
|
nice.. ut fra tegningen din ser strammehjulet ut til å havne på den "stramme" siden... men planene er kanskje allerede endret 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #88 på: februar 21, 2014, 11:26:44 am » |
|
Du bør nok også plassere strammehjulet på innsiden av reima, slik at reima kun bøyes en vei (ikke over ryggen).
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #89 på: februar 21, 2014, 11:35:50 am » |
|
Det høres ut som en reim som får ett hardt liv Owl. Tannreim! Må strammes på ryggen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|