Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #240 på: januar 28, 2015, 12:18:45 pm » |
|
ok, skjønner,
en annen mulighet er å montere eksostempsensor på hver sylinder; da vil du også få en grei indikasjon hvis noe er i veien på en av de. Litt enklere og billigere kanskje.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #242 på: januar 28, 2015, 16:46:56 pm » |
|
Er bare tull med mindre du også har muligheten til å tune fuel og tenning per sylinder. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #243 på: januar 28, 2015, 19:30:53 pm » |
|
Hei Kalle
Forslaget fra Roy om 4 EGT probes kom opp i forbindelse med tett dyse. Hvis en kunne se EGT per sylinder på en gauge, vil kunne avdekke at en dyse begynner å gå tett.
Dette er ikke aktuelt å bruke på min nåværende motor pga økonomi samt at motoren er satt sammen av relativt rimelige deler. Men hvis det vær snakk om en stor motor med dyre deler, dette kunne ha noe for seg.
Enig med deg at for å få mest mulig ut av 4 egt probes, en bør kjøre full seqvensiell tenning og fuel. Men som et varsling system kan dette ha noe for seg. Uansett med full seqvensiell oppsett, klarer du ikke å tune rundt en dyse som begynner å gå tett:)
Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #245 på: januar 29, 2015, 00:49:26 am » |
|
Hei Kalle
Forslaget fra Roy om 4 EGT probes kom opp i forbindelse med tett dyse. Hvis en kunne se EGT per sylinder på en gauge, vil kunne avdekke at en dyse begynner å gå tett.
Alex
Just presis 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #246 på: januar 29, 2015, 08:12:17 am » |
|
OK, takk. Et bra datasprut idag har inngang for 8-10-12 eksostemp sensorer og logger disse/evnt kompanserer hvis du mapper for det. Et rimelig alternativ kan være å kjøpe en slik: Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #247 på: februar 02, 2015, 07:00:35 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #249 på: mars 10, 2015, 00:24:35 am » |
|
Hei Sesongstart nærmer seg og motoren er fortsatt i deler. Litt bekymret men det skal gå nok bra. Fikk hentet maskinert blokk og topper fra Erik. Svinghjul og trykkplate fikk også en gjennomgang. Krank-svinghjul ble også 8 stiftet. TCS 10 kam er kjøpt inn. 94mm satser er også på plass. Her er noe bilder fra i garasjen i går kveld. Jeg skal gjøre om oppsettet med kompressoren og fikk testet de nye brakettene. Måte justeres litt. Greit å måle to og tre ganger før mann gå løs med vannskjæring  Jeg dropper den store platen og går for en mindre brakett som fester kompressoren til hvor vanligvis bensin pumpe er festet. Testing av braketten med papir maler:    nye flenser til kompressor:  maskinert topper  maskinert blokk:  To be continued. Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #250 på: mars 20, 2015, 00:40:45 am » |
|
 image.jpg (60.97 KB. 800x600 - vist 316 ganger.) Mye jobb så ikke så mye som har skjedd i garasjen. Sikter mot noe mer jobbing med motor i påsken. Har fått en Huawei mobil fra brorer min og lastet msdroid. Endelig kan jeg slippe å ha med laptopen hver gang jeg skal ut og kjøre. Gleder meg å se hvordan dette vil fungere med megasquirt. Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #251 på: april 20, 2015, 00:44:59 am » |
|
Mye jobb og hus prosjekt = motor er fortsatt i deler. Har gitt meg frist til 31.05 å få bilen kjørbar. Alt av deler er på plass, det mangler bare jobbing å få short blokken sammen. Har de siste tegningene nå av det nye kompressor feste. Må bare sjekke en siste gang før de sendes til vannskjering. Her er noe bilder fra kveldens økt. Fikk nesten ferdig fuel rails. Det som gjenstår med disse er å feste railen til innsuget med en brakett. Fikk prøvemontert veiev og kam i blokken. Begge gikk lett rundt med blokken lukket. Fikk til slutt montert rådene på veiven.    >Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #253 på: april 20, 2015, 09:04:15 am » |
|
Har gitt meg frist til 31.05 å få bilen kjørbar. Alt av deler er på plass
>Alex
Hei Alex, Kjekt å se flere som jobber på for å bli ferdig. Flytter du fristen din en uke til helgen før så er det street legal i Brumumddal. Masse folk, masse liv! Stå på! Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #254 på: april 22, 2015, 23:30:40 pm » |
|
Hei Kalle og Roy Hyggelig å se at det er noen som følger med på tråden:) Brumunddal fristen men det blir vanskelig pga mye jobb, utbygging og familie. SCC er årets høydepunkt men ønsker å få til en shakedown med bilen før sommerferien. Sikter mot Thunder Valle i stedet  Fikk en liten time i kveld også. Siste kontroll måling av tegningene til nye braketter. Alt så bra ut så de sendes videre til vannskjæring. Fikk lagt veiv og kam i blokken og gjort klart til å sette den andre halvdelen men måte gi meg. Stor takk til Unneberg for rask levering av noe viktig deler som manglet  Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #255 på: april 23, 2015, 19:31:45 pm » |
|
 prøver så godt jeg kan!
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #256 på: april 23, 2015, 23:54:15 pm » |
|
 prøver så godt jeg kan! Helt topp service!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #257 på: april 23, 2015, 23:57:38 pm » |
|
Fikk en liten time i garasjen i kveld. Blokken er lukket:)  og en liten spm, er det ok til å gjenbruke metal ringen under bolten til oljetrykk stemplene? Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #258 på: mai 03, 2015, 23:27:14 pm » |
|
Hei
Fikk målt toppene i dag og de kom ut til 44cc. (originale topper tatt ut til 94mm, urørt forbreningskammer). Vendehøyde er på 1,5mm. Med motorvolum på 94mm x 69mm blir det 9,8 i kompresjon som er vel litt av det høyeste laget siden jeg har tenkt til å fortsette med å kjøre med 1 bar og E85.
Til dere med mer erfaring, hva bør jeg gjøre?
Hvor mye kompresjon kan jeg kjøre uten å få problemer? Hadde tenkt på ca 8,5 burde være greit. Hvis jeg skal senke kompresjonen, kan jeg bruke kobber ringer mellom sylinder og topper. Ser at Unneberg selger ringer i både 1mm og 1,25mm. Med 1,25mm ringer + 1,5 i vendehøyde ender jeg opp med 8,6 i kompresjon. 1mm ringer gir 8,8 i komp. Jeg har en håpløs liten kompressor så det er ikke så aktuell å prøve å ta med volum fra toppene. Jeg hadde også tenkt til å kjøpe nye topper til neste år så det er begrenset med hvor mye penger jeg har lyst til å bruke på disse toppene.
Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #259 på: mai 04, 2015, 08:49:33 am » |
|
Er du sikker på at 9,8 i komp er for mye? Moderne turbobiler har 10 i komp. Går det ikke an å prøve i alle fall? Kjør med veeeldig snill tenning og masse fuel og se om det går bra?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #260 på: mai 04, 2015, 08:54:03 am » |
|
Er du sikker på at 9,8 i komp er for mye? Moderne turbobiler har 10 i komp. Går det ikke an å prøve i alle fall? Kjør med veeeldig snill tenning og masse fuel og se om det går bra?
Nøkkelord over er turbo. 181 har kompressor som bygger trykk "der nede" Prøv gjerne men vær beredt på å at det vil føre til en del jobb hvis det ikke funker. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #261 på: mai 04, 2015, 12:37:31 pm » |
|
Takk for svarene!
Tror det er lurt at komp senkes noe. Sikte mot 8,5 eller 9. Kammen er tcs10
Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #262 på: mai 04, 2015, 12:45:15 pm » |
|
uten å være noen ekspert, og jeg har heller ingen egne erfaringer på dette, så synes jeg det høres høyt ut. Jeg har bygget min motor med ca 9.6:1 i statisk komp, men planen har hele tiden vært å senke til ca 8.5 når neste trinn (turbo) skulle på plass Stå på 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #263 på: mai 05, 2015, 23:44:37 pm » |
|
Det ble 1mm shims under sylindere fra Unneberg bil. Takk igjen for super rask service:)!  Da ender opp kompresjonen på rundt 8,8 som jeg håper vil fungere greit med litt ladetrykk. Fikk montert 1 og 2 sylindere samt toppen i kveld.   Tegnene til ny brakett til kompressor er nå sendt til vannskjæring og ny braketter bør være i hus tidlig neste uke. Gleder meg til å se hvordan det nye oppsettet kommer til å se ut:) Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #264 på: mai 13, 2015, 23:32:12 pm » |
|
Har kommet litt lengere med bilen. Fikk montert de nye dekkene på felg og fikk de balansert. Super service hos Terje @ Kvickstop, anbefales:) Ganske fornøyd med hvordan de ser ut. Gleder til å få de montert på bilen.   Fikk også brakettene til kompressor og de ser bra ut   måte bare se på hvordan de passet     Motoren er nå sammen. Det som gjenstår er -justere vippestellet og kutte ned støtgangsstengene. -montere kjøleblikk -sveise sammen de nye brakettene til kompressor -sveise til T stykket fra kompressor til innsugene -gjøre ferdig festene som holder fuel rails til innsugene -finne ut hvilke lengde belte jeg trenger og bestille det -få motorenen på plass -fyre opp og kjøre inn kam klarer jeg alt dette før 31.05? Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #265 på: mai 16, 2015, 12:24:19 pm » |
|
Utrolig cool med spjeldhuset ret op på pressen! 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #267 på: mai 20, 2015, 00:11:58 am » |
|
Her er noe bilder fra i kveld. Fikk kappet til og prøvemonterte røret som går mellom endestykkene. Den er 2" i diameter og går i silicon overganger til endestykkene. Det gikk så vidt klar av dynamo foten, men all klaring er god klaring.  Fikk laget noe papp maler for det stykket som skal bilde sammen nedre flense til kompressor og røret. Hadde ikke riktig blad til stikksaget så fikk ikke kapet de i stål    totalt blir det 4 plater som kommer til å forme forbindelsen mellom flensen og røret. To sideplater, en plate som går rett fra flensen til toppen av røret og en plate som går langs buen av de to sideplatene. Kom på også at jeg trenger å gjenge opp to hull i røret, en for IAT sensor og en for en fitting til vakuum slange som skal kobles til bensin regulator og MAP sensor i megasquirt. Til slutt fikk jeg justert ferdig det ene vippestellet samt fant ut hvilke lengde støtgangsrør jeg trenger. Andre siden gjenstår samt kapping av støtgangsrør. Alex Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #268 på: mai 27, 2015, 22:12:45 pm » |
|
Fedt at den sidder så lavt! Stå på mand 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #269 på: mai 27, 2015, 23:24:28 pm » |
|
Fedt at den sidder så lavt! Stå på mand  Takk Jens Ole:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|