Tony China
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
 |
« Svar #60 på: mars 01, 2013, 12:20:58 pm » |
|
Det er der mange teoretiske løsninger feiler. De godt gjennomtenkte teorier virker innen normale fysiske lover. Men endres grensene for de fysiske lovene faller de i grus. Fysiske lover endres lett med trykk/vakum, temperatur, fuktighet, atmosfære (gassform), vibrasjon osv.
Som f.eks i en motor hvor gasshastigheten bryter lydmuren. Hvordan bølger man da får er vanskelig eller umulig å kunne dokumentere. Da er det godt å ha erfaring og praksis om hva som funker og ikke.
"Fysiske lover endres lett med trykk/vakum, temperatur, fuktighet, atmosfære (gassform), vibrasjon osv." Mener du virkelig det du skriver her? Mener du at trykk/vakum, temp etc endrer de fysiskelovene slik at det blir umulig å forutse hva som skjer?? Nå begynner jeg å bli bekymret...
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #61 på: mars 01, 2013, 12:56:23 pm » |
|
Det jeg tror jee mener er at utgangspunktet i feks. En motor forandrer seg hele tiden og at "et teoretisk regnestykke" blir nærmest umulig. Det som gjenstår da er å kjøre praksis prøve for å se hva som skjer.
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #62 på: mars 01, 2013, 13:40:55 pm » |
|
Det er der mange teoretiske løsninger feiler. De godt gjennomtenkte teorier virker innen normale fysiske lover. Men endres grensene for de fysiske lovene faller de i grus. Fysiske lover endres lett med trykk/vakum, temperatur, fuktighet, atmosfære (gassform), vibrasjon osv.
Som f.eks i en motor hvor gasshastigheten bryter lydmuren. Hvordan bølger man da får er vanskelig eller umulig å kunne dokumentere. Da er det godt å ha erfaring og praksis om hva som funker og ikke.
"Fysiske lover endres lett med trykk/vakum, temperatur, fuktighet, atmosfære (gassform), vibrasjon osv." Mener du virkelig det du skriver her? Mener du at trykk/vakum, temp etc endrer de fysiskelovene slik at det blir umulig å forutse hva som skjer?? Nå begynner jeg å bli bekymret... Du spisstolker. Det jeg mener er f.eks teorien om gravitasjon i normal jordatmosfære. Er totalt irrelevant i et vakum. ALL teori stemmer om alle fakta og variabler er tilstede. Det er det ingen som er i tvil om. 2+2 vil alltid bli 4.. Men om den som utarbeider teorien er missfornøyd med 4.. er det null problem og tilføre parametre som får det til å bli 5. Om man er av fanatisk overbevisning...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
 |
« Svar #63 på: mars 01, 2013, 13:53:36 pm » |
|
Jee, vær så snill...., det er dette jeg mener med manglende kunnskap... Gravitasjonskraften er dønn lik uavhengig av lufttrykk.... nå går det i ball her...
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #64 på: mars 01, 2013, 13:54:48 pm » |
|
Jee, vær så snill...., det er dette jeg mener med manglende kunnskap... Gravitasjonskraften er dønn lik uavhengig av lufttrykk.... nå går det i ball her...
Klarer du å få en motor til å synge i vakum er du flink 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #65 på: mars 01, 2013, 13:58:04 pm » |
|
Jee, vær så snill...., det er dette jeg mener med manglende kunnskap... Gravitasjonskraften er dønn lik uavhengig av lufttrykk.... nå går det i ball her...
Kraften er lik.. Men ikke f.eks hastigheten ett fallende objekt vil oppnå. Dette er da elementært..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
 |
« Svar #66 på: mars 01, 2013, 14:28:35 pm » |
|
hehe, du redder deg ikke inn her heller, teorien om gravitasjon ER lik... nå har du plutselig begynt å blande inn feks luftmotstand....
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #67 på: mars 01, 2013, 14:41:16 pm » |
|
hehe, du redder deg ikke inn her heller, teorien om gravitasjon ER lik... nå har du plutselig begynt å blande inn feks luftmotstand....
Snakk om og være vanskelig! Tror du virkelig Jee mener at gravitasjonen endrer seg? Enhver som er oppegående klarer vel og se at det han snakker om er opplevd gravitasjon. Blir jo noe av det samme som i et fly som tar en loop, der oppleves gravitasjonen forskjellige underveis i loopen.
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #68 på: mars 01, 2013, 15:11:30 pm » |
|
hehe, du redder deg ikke inn her heller, teorien om gravitasjon ER lik... nå har du plutselig begynt å blande inn feks luftmotstand....
Snakk om og være vanskelig! Tror du virkelig Jee mener at gravitasjonen endrer seg? Enhver som er oppegående klarer vel og se at det han snakker om er opplevd gravitasjon. Blir jo noe av det samme som i et fly som tar en loop, der oppleves gravitasjonen forskjellige underveis i loopen. Teori VS praksis 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
 |
« Svar #69 på: mars 01, 2013, 15:23:20 pm » |
|
Kan ikke du Hulken forklare meg hvorfor gravitasjone "oppleves" forskjellig.. sett det gjerne i sammenheng med hastighet gjennom loopen, loopens bane, etc, hvis det har noen sammenheng da... du kan ha rett, men du kan også ta fryktelig feil, nå har du virkelig muligheten til å bevise din teori... Forklar gjerne hvilke krefter som virker, og hvorfor de virker slik, så tipper jeg at du og jeg blir veldig enig om dette her...
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #70 på: mars 01, 2013, 15:28:49 pm » |
|
Gidder ikke begi meg inn på det engang, me jeg har sittet på i et fly som looper - og det føles forskjellig. Tviler du, så kan du jo ringe f.eks 331 skvadronen i Bodø og spørre om og få sitte på en tur....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
 |
« Svar #71 på: mars 01, 2013, 15:34:50 pm » |
|
Gidder ikke eller kan ikke? Du gir ingen grunn til hvorfor du mener den endres, derfor antar jeg at du mener at det alltid er slik. La oss begynne med det enkleste eksprimentet, et fly som tar en jevn rund loop i konstant hastighet, endrer kraften seg? som hjelp han du ta en hyssing som du knyter el halvstor mutter i enden av. Sveiv denne rundt i jevn hastighet og prøv og kjenn etter om g kreftene varierer, dette har alle prøvd med jo-jo en gang i tiden...
Bare pass på at du ikke står på tynn is når du gjør dette.
Dette er gøy, et praktisk eksempel som beviser en teori....
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #72 på: mars 01, 2013, 15:40:53 pm » |
|
Gidder ikke. Har mange nok år med fysikk på skolen til og jeg burde kunne ta det på strak arm, men det er mange år siden og kunnskapen er ikke vedlikeholdt.
Og med den nedlatende holdningen du har gidder jeg ikke og lese meg opp på det for og belære deg om det. Hadde du vært ydmyk og undrende skulle jeg gjort dermed glede.
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #73 på: mars 01, 2013, 15:46:51 pm » |
|
Tror Tony er i det kverulerende hjørnet i dag. Men å direkte kalle noen dum offentlig var litt for lavt for meg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #74 på: mars 01, 2013, 15:53:16 pm » |
|
Ser heller ikke Tony gjør så mye bevis heller. Virker som en bedrevitende forumtøffing spør du meg. Sikkert feil teoretisk men sånn oppfatter jeg deg i praksis
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #75 på: mars 01, 2013, 16:26:01 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: mars 01, 2013, 16:46:51 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
 |
« Svar #76 på: mars 01, 2013, 17:52:06 pm » |
|
Først av alt jeg kaller INGEN for dum!
Gaffel, her kommer beviset når det gjelder loopen:
Den kraften man kjenner i et fly som tar loop heter sentripentalkraften (egentlig er det motkraften til sentripentalkraften). Formelen for denne kraften er:masse ganger hastighet i andre potens delt på radien til, i dette tilfellet loopen.
Det er du som kjenner kreftene, så det er din masse som er med i regnestykket, og jeg rener med at vi alle kan være enig i at den er konstant igjennom en slik loop...
det betyr at hvis radien i loopen er lik hele tiden (en trill rund sirkel) og hatigheten til flyet er konstant, da vi man ikke kjenne forskjell i det heletatt gjennom en loop.. (alle tall i formelen er tilenhver tid lik)
Men det er selvfølgelig ikke sånn det er i virkeligheten... massen din er konstant, men hastigheten på flyet varierer nok litt, og jeg tviler på at det klarer og holde en konstant radie gjennom loopen også, så hastighet og radie vil i virkeligheten variere heletiden, har vi varierende tall i formelen vil kraften variere, og derfor kjenner Hulken varierende krefter gjennom loopen..
Så tilbake til poenget, teori og praksis stemmer ALLTID! også når man setter en bil oppå en henger...
Bevis godt nok?
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #77 på: mars 01, 2013, 18:12:43 pm » |
|
Teori og praksis stemmer bestandig. Grunnen til at (noen mener) den ikke gjør det er kun fordi teorien da er mangelfull, da mangler ett eller annet.
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #78 på: mars 01, 2013, 18:14:25 pm » |
|
Heter det ikke Sentripetalkraft?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #79 på: mars 01, 2013, 18:28:27 pm » |
|
Det er lenge siden jeg hadde fysikk på skolen, men påvirkes ikke sentripetalkraften på legemet av gravitasjonskreftenes vinkel på legemet? F.eks klokken 3 og 6 i forhold til senter på rotasjonen?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #80 på: mars 01, 2013, 18:37:03 pm » |
|
Heter det ikke Sentripetalkraft?
Halmstrå? Det har vært nok forsøk på å få denne diskusjonen over på personlig utdriting av de som måtte kunne noe. Det virker som den eneste loven man ikke har frynsete forhold til er janteloven...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #81 på: mars 01, 2013, 18:41:30 pm » |
|
Heter det ikke Sentripetalkraft?
Halmstrå? Det har vært nok forsøk på å få denne diskusjonen over på personlig utdriting av de som måtte kunne noe. Det virker som den eneste loven man ikke har frynsete forhold til er janteloven... Absolutt ikke. Var ett spørsmål, og med ett nytt spørsmål i min neste post (den før denne)
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
 |
« Svar #82 på: mars 01, 2013, 19:10:38 pm » |
|
Det er lenge siden jeg hadde fysikk på skolen, men påvirkes ikke sentripetalkraften på legemet av gravitasjonskreftenes vinkel på legemet? F.eks klokken 3 og 6 i forhold til senter på rotasjonen?
Et fly som ikke står på bakken har en kraft oppover som er lik gravitasjonskraften, dvs, det er i vertikal likevekt, en liten variasjon vil det være når flyet stiger eller synker, men ved å inkludere det i regnestykket ville ikke mange hengt med...
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
 |
« Svar #83 på: mars 01, 2013, 19:13:31 pm » |
|
Det er lenge siden jeg hadde fysikk på skolen, men påvirkes ikke sentripetalkraften på legemet av gravitasjonskreftenes vinkel på legemet? F.eks klokken 3 og 6 i forhold til senter på rotasjonen?
Et fly som ikke står på bakken har en kraft oppover som er lik gravitasjonskraften, dvs, det er i vertikal likevekt, en liten variasjon vil det være når flyet stiger eller synker, men ved å inkludere det i regnestykket ville ikke mange hengt med... Du har sikker rett angående navnet, mulig jegbhev på en n for mye, men jeg tror ikke det utgjør nevneverdig stor forskjell i eksemplet.
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #84 på: mars 01, 2013, 19:33:22 pm » |
|
Så tilbake til poenget, teori og praksis stemmer ALLTID! også når man setter en bil oppå en henger...
Vet ikke om dette var ment i en sammenheng. Men les deg opp på hva en teori er http://www.kunnskapssenteret.com/articles/2476/1/Hva-er-en-teori-/Hva-er-en-teori-.htmlOg få med deg siste linje.. "Det er imidlertid vanskelig å avgjøre hva som er den rette, sanne eller den beste teorien, siden det ofte er snakk om nokså forskjellige typer teorier" Du har sikkert greie på masse rare ting, mere enn de fleste.. og har formening om det meste. Men det er rom for andres teorier også... selv om de er strid med egne oppfatninger. JHU.. angående personlig uthenging er du nok ikke helt partisk for øyeblikket 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #85 på: mars 01, 2013, 19:33:58 pm » |
|
Først av alt jeg kaller INGEN for dum!
Gaffel, her kommer beviset når det gjelder loopen:
Den kraften man kjenner i et fly som tar loop heter sentripentalkraften (egentlig er det motkraften til sentripentalkraften). Formelen for denne kraften er:masse ganger hastighet i andre potens delt på radien til, i dette tilfellet loopen.
Det er du som kjenner kreftene, så det er din masse som er med i regnestykket, og jeg rener med at vi alle kan være enig i at den er konstant igjennom en slik loop...
det betyr at hvis radien i loopen er lik hele tiden (en trill rund sirkel) og hatigheten til flyet er konstant, da vi man ikke kjenne forskjell i det heletatt gjennom en loop.. (alle tall i formelen er tilenhver tid lik)
Men det er selvfølgelig ikke sånn det er i virkeligheten... massen din er konstant, men hastigheten på flyet varierer nok litt, og jeg tviler på at det klarer og holde en konstant radie gjennom loopen også, så hastighet og radie vil i virkeligheten variere heletiden, har vi varierende tall i formelen vil kraften variere, og derfor kjenner Hulken varierende krefter gjennom loopen..
Så tilbake til poenget, teori og praksis stemmer ALLTID! også når man setter en bil oppå en henger...
Bevis godt nok?
Stemmer det med regnestykket han kommer med her? Det han sier her er vel at man på toppen føler 0G, mens man i bunn føler 6G?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #86 på: mars 01, 2013, 19:44:33 pm » |
|
I forhold til loopen.
Sentripetalkraften er ikke lik hele tiden (så lenge jeg husker riktig ang. gravitasjon som spiller inn) bortsett fra de stedene der legemet har lik vinkel til gravitasjonskraften. (180grader fra hverandre i sirkelen)
Jeg sier ikke at jeg har rett, bare hva jeg mener å huske at jeg har lært.
Og da sier jeg;
En teori er ikke lik praksis med mindre man inkluderer alle aspekter som påvirker i praksis.
Enig?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
GamleNydal
Supermedlem
    
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange
93011499
|
 |
« Svar #87 på: mars 01, 2013, 19:48:02 pm » |
|
En teori er vel en tese som ikke er bevist. På det tidspunkt det er bevist er det vel en lov???
|
|
|
Loggført
|
Bergrenner
93011499
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
 |
« Svar #88 på: mars 01, 2013, 19:53:16 pm » |
|
Først av alt jeg kaller INGEN for dum!
Gaffel, her kommer beviset når det gjelder loopen:
Den kraften man kjenner i et fly som tar loop heter sentripentalkraften (egentlig er det motkraften til sentripentalkraften). Formelen for denne kraften er:masse ganger hastighet i andre potens delt på radien til, i dette tilfellet loopen.
Det er du som kjenner kreftene, så det er din masse som er med i regnestykket, og jeg rener med at vi alle kan være enig i at den er konstant igjennom en slik loop...
det betyr at hvis radien i loopen er lik hele tiden (en trill rund sirkel) og hatigheten til flyet er konstant, da vi man ikke kjenne forskjell i det heletatt gjennom en loop.. (alle tall i formelen er tilenhver tid lik)
Men det er selvfølgelig ikke sånn det er i virkeligheten... massen din er konstant, men hastigheten på flyet varierer nok litt, og jeg tviler på at det klarer og holde en konstant radie gjennom loopen også, så hastighet og radie vil i virkeligheten variere heletiden, har vi varierende tall i formelen vil kraften variere, og derfor kjenner Hulken varierende krefter gjennom loopen..
Så tilbake til poenget, teori og praksis stemmer ALLTID! også når man setter en bil oppå en henger...
Bevis godt nok?
Stemmer det med regnestykket han kommer med her? Det han sier her er vel at man på toppen føler 0G, mens man i bunn føler 6G? Jo, som du ser bruker han samme formel som meg, men husk, her er ikke farten konstant... klossen skal ha en slik fart på toppen at den akkurat klarer og passere, for at den skal klare hele turen fra bunn og opp, må nådvendigvis farten, og krafen i bunn være mye høyere.
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #89 på: mars 01, 2013, 19:55:29 pm » |
|
Sentripetalkraften virker hele tiden inn mot senter av sirkelen. Ut i fra det så vil jo kroppen føle det forskjellig underveis i sirkelen?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
|