Dewil
Supermedlem

"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #30 på: juli 31, 2013, 13:02:26 pm » |
|
Riktig størrelse på slangeklemme er også viktig. Man bør ikke bruke noen annen klemme enn den over her.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #31 på: juli 31, 2013, 21:11:38 pm » |
|
Hadde selv en VELDIG nær brann opplevelse med de forbanna bensinslangene fra biltema. De var vel maks ett år. Starta bilen og kjørte vel 2-3 min og så begynnte bobla å fuske og jeg kjente det lukta skikkelig bensin. Stoppa bilen og hadde opp bakluka og der var det masse bensin utover motorrommet og det kom opp "damp / røyk" fra eksosanlegget av at bensin rant ned på det  , DA er det like før... Hadde slukker i bilen og holdt det klart i tilfelle det skulle ta fyr, men heldigvis gjorde det ikke det. Grunn : Ett år gammel bensinslange fra biltema som rett og slett hadde begynnt å gå i oppløsning midt på dvs. langt fra noen kanter eller slangeklemmer. Biltema burde rett og slett fått en smikk for de livsfarlige slangene dem selger , dem kan aldri verden være godkjennt for bensin, mulig dem funker for vann, i beste fall!
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #32 på: juli 31, 2013, 22:01:54 pm » |
|
Hadde selv en VELDIG nær brann opplevelse med de forbanna bensinslangene fra biltema. De var vel maks ett år. Starta bilen og kjørte vel 2-3 min og så begynnte bobla å fuske og jeg kjente det lukta skikkelig bensin. Stoppa bilen og hadde opp bakluka og der var det masse bensin utover motorrommet og det kom opp "damp / røyk" fra eksosanlegget av at bensin rant ned på det  , DA er det like før... Hadde slukker i bilen og holdt det klart i tilfelle det skulle ta fyr, men heldigvis gjorde det ikke det. Grunn : Ett år gammel bensinslange fra biltema som rett og slett hadde begynnt å gå i oppløsning midt på dvs. langt fra noen kanter eller slangeklemmer. Biltema burde rett og slett fått en smikk for de livsfarlige slangene dem selger , dem kan aldri verden være godkjennt for bensin, mulig dem funker for vann, i beste fall! Hvis folk ikke retter en reklamasjon til Biltema, veit de ikke at slangene er dårlige. Håper du gjorde det.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Dewil
Supermedlem

"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #33 på: juli 31, 2013, 23:02:07 pm » |
|
Sjekk også merkingen av slangene. Bensinslanger skal være merket at de er godkjent for bruk til bensin.
Jeg kjører med slanger og elektrisk pumpe fra biltema akkurat nå (den ene slangen er over ett år gammel), har ikke opplevd problemer enda.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vw1302s
Seniormedlem

|
 |
« Svar #34 på: august 01, 2013, 00:24:20 am » |
|
I båtavdelingen på Biltema får man drivstoffslanger Med ISO 7840 A1 sertifikasjon. Det er en helt annen slange enn den "vanlige" umerka drivstoffslangen de selger som er søppel. Den har jeg gode erfaringer med både til bensin og diesel!
Men uansett så er rett montering, vedlikehold, og ikke minst ettersyn viktig for å unngå slike tragiske utfall. Alle kan være uheldige, men det er greit å redusere sjansen for at slike hendelser skjer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
OilDropMan
Medlem

|
 |
« Svar #36 på: august 21, 2013, 09:07:55 am » |
|
Viktig tema! Brannslokningsapparat og hyppig sjekk i motorrom er en selvfølge med veteranbil. Nå har jeg fjernet bensinfilteret som satt i motorrommet i 1303'n, etter anmodninger i denne tråden. Satser på at filteret under tanken tar det som måtte være av grums. I tillegg har jeg fått sveiset igjen et lite hull i påfyllingsrøret til tanken. Så nå kan jeg kjøre med full tank, uten at bensinlukten river i nesa
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #37 på: august 23, 2013, 21:29:46 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem

|
 |
« Svar #38 på: august 23, 2013, 21:50:36 pm » |
|
På grunn av mer bekvemme åpningstider enn de fleste rekvisitasjapper hadde jeg montert biltema slanger under tanken, mange små biter egentlig pga el pumpe og filter.
I går byttet jeg til slanger fra bilextra, greit å gjøre denne jobben før jeg tar bilen i bruk, nå var jo tanken tom allikevel. Tok vel 30 minutter og en hundrings eller to i nye slanger.
Et par meter ubrukt biltema slange ligger nå i søpla.
God helg.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem

|
 |
« Svar #39 på: april 27, 2014, 11:36:14 am » |
|
Hei alle sammen. Løfter denne tråden. Det er vår, og bilene våre har stått enda en vinter. Mange viktige ting å sjekke før man legger ut på veien. Håper vi slipper branner denne sommeren 
|
|
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
|
Lowlife
Supermedlem

|
 |
« Svar #41 på: april 27, 2014, 16:39:17 pm » |
|
Hei alle sammen. Løfter denne tråden. Det er vår, og bilene våre har stått enda en vinter. Mange viktige ting å sjekke før man legger ut på veien. Håper vi slipper branner denne sommeren  Amen
|
|
|
Loggført
|
LP kontaktperson:tlf. 90746649. Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene. Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid. Freedom comes with a cool set of wheels. Member of LP,NO,MDR and SIM.
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem

Min Cornerstone
|
 |
« Svar #42 på: april 27, 2014, 18:55:48 pm » |
|
Viktig å huske, mange av dere som nå har begynt å kjøre injection, mange av bensinslangene er ikke beregnet på mer enn 1bar trykk. Og veldig mange av dem tåler ikke smøreolje og varme fra motorrom. Vær nøye med å gå riktige bensinslanger. Pass på luftfilteret, hvis du ikke har orginalt filter og det sitter rett på forgasseren, så kan disse bli dynket i bensin, og vips er det full fyr.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #43 på: april 28, 2014, 08:19:07 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #44 på: april 28, 2014, 08:38:10 am » |
|
Interessant. Takk Berger.
"Væsken omdannes til gass og mikrofilm som sprer seg utover området rundt ampullen. Gassen kveler brannen. Mikrofilmen kjøler ned overflater og forhindrer reantennelse."
Jeg tenker litt på etterarbeidet. Pulverapparat kan være aggresive og derfor er ofte gass eller spesialpulver benyttet i kjøretøy. Hva vet du om væsken og mikrofilmen i denne ampullen?
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #45 på: april 28, 2014, 08:59:06 am » |
|
Interessant. Takk Berger.
"Væsken omdannes til gass og mikrofilm som sprer seg utover området rundt ampullen. Gassen kveler brannen. Mikrofilmen kjøler ned overflater og forhindrer reantennelse."
Jeg tenker litt på etterarbeidet. Pulverapparat kan være aggresive og derfor er ofte gass eller spesialpulver benyttet i kjøretøy. Hva vet du om væsken og mikrofilmen i denne ampullen?
Mvh BB
Har bare googlet litt, og sett noen demo filmer på youtube. Etter hva jeg kan skjønne blir det ingen rester etter denne gassen/væsken. Men det blir vel noe glasspulver tenker jeg, siden beholderen er av glass. Litt skeptisk til festebraketten, da ampullen bra hviler nedi to spor, holdt på plass av gummipakninger. Kommer til å modifisere den noe slik at det er en låsing der for å sikre at den ikke hopper ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem

|
 |
« Svar #46 på: april 28, 2014, 09:09:56 am » |
|
Finnes vel i det hele bare en løsning for å unngå brann. Er "hobbybiler" vi driver med her, og da har man tid til kontroll og vedlikehold utover normalen.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #47 på: april 28, 2014, 09:51:51 am » |
|
Kontrollen er så klart aller viktigst. Utfordringen er at vi ofte har med repro deler å gjøre, og man kan da ikke forvente kvalitet på nivå med det Volkswagen leverte som nytt. Ergo bør man "forvente" at ting kan ryke når som helst.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #48 på: april 28, 2014, 10:19:43 am » |
|
Den skumleste repro feilen er vel at bensininntaket på repro gasseren løsner fra forgasseren, på med loctite først som sist.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
JS
Supermedlem

|
 |
« Svar #49 på: mai 03, 2014, 20:55:48 pm » |
|
Premiert bil fra vowo show 2014 tok fyr i Sverige denne uken, tilbakeslag førte til luftfilterbrann i skumgummifilteret. Hadde ikke slokker i bilen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #50 på: mai 05, 2014, 10:58:42 am » |
|
Moralen kan være, ikke ha luftfilter.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
Phantome
Medlem

|
 |
« Svar #52 på: mai 05, 2014, 16:27:11 pm » |
|
Hei.
Har selv nettopp hatt dårlig erfaring med Biltema slanger, noen som har tips til god kvalitets bensinslange å få kjøpt på nettet?
|
|
|
Loggført
|
<Insert lame ass quote here>
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem

|
 |
« Svar #53 på: mai 05, 2014, 16:33:23 pm » |
|
Hvor varmt blir det egentlig i motorrommet ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
JS
Supermedlem

|
 |
« Svar #54 på: mai 05, 2014, 20:13:51 pm » |
|
Hei.
Har selv nettopp hatt dårlig erfaring med Biltema slanger, noen som har tips til god kvalitets bensinslange å få kjøpt på nettet?
Både Trondheim og Mo har vel TESS butikk? Anbefaler å stikke innom, ganske mye spisskompetanse på det du etterspør. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #55 på: mai 05, 2014, 20:47:08 pm » |
|
Hvor varmt blir det egentlig i motorrommet ? Tror ikke det er så veldig varmt, det går enorme mengder luft igjennom motorrommet hele tiden som skal kjøle motoren. Hadde det vært varmt der, hadde ikke luftkjølingen hatt noen effekt. Det er nok adskillig varmere i et lukket motorrom på en båt feks, som også denne saken er beregnet for.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #56 på: mai 06, 2014, 07:22:02 am » |
|
Hvor varmt det er avhenger av hvor tett det er. Jeg har de aller fleste pakninger på plass i min 67 modell og på en kjølig høstdag kjørte jeg den bilen til Nittedal med en sensor plassert oppe i det ene hjørnet i rommet. Med luka lukket målte jeg 58 grader i motorrommet. Så fort du åpner luke i nedkant så stuper temperaturen drastisk.
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem

Min Cornerstone
|
 |
« Svar #57 på: mai 06, 2014, 11:46:41 am » |
|
Moralen kan være, ikke ha luftfilter.
Trenger ikke være bra det heller, jeg har hatt fyr tre ganger i min, to uten og en med luftfilter, de gangene uten luftfilter har det tatt fyr i ledninger og slanger i motorrommet, og den gangen med så er det luftfilteret, som er blitt dynket i bensin som følge av tilbakeslag. Så det viktigste uansett er vel å ha motoren skikkelig justert og alt i orden, da skal det jo ikke skje noe, og så reiser vi INGEN steder uten brannslukker. Det er redningen og det skal så lite til. Jeg har faktisk slukket alle 3 brannene med samme slukkeren uten etterfylling. 1kg pulver.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem

Min Cornerstone
|
 |
« Svar #58 på: mai 06, 2014, 11:48:05 am » |
|
Angående slanger, hva med å bruke rør og så bare slanger i overgangene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem

|
 |
« Svar #59 på: mai 06, 2014, 23:19:44 pm » |
|
Angående slanger, hva med å bruke rør og så bare slanger i overgangene?
Da får du vel fortsatt slanger som må kontrolleres og byttes med jevne mellomrom. Bare at det blir enda flere slangeklemmer som må sitte skikkelig, så det ikke blir lekkasje?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|