dag66
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted: Flisa
|
 |
« på: august 03, 2013, 22:46:34 pm » |
|
Har tenkt å sette en t4 motor i bobla, og driver derfor å leser om det. Jeg har forstått at det er flere utgaver motor. Det jeg lurer på er om de forskjellige utgavene passer like bra. En jeg snakket med sa at 1700 motoren passet best pga svinghjul og kjøling. Svinghjulet passet nesten rett i girkassa, og stående kjøling er lettere å tilpasse i følge ham. Stemmer dette og er det mer jeg må vite om får å få dette til ? Tenkte selv å gå for 2 literen pga at den var størst og nyest (i hvert fall den jeg har kommet over). Fyr løs, alle tips mottas med stor takknemmelighet 
|
|
« Siste redigering: august 29, 2013, 21:26:30 pm av dag66 »
|
Loggført
|
|
|
|
BP 73
Supermedlem
    
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand
|
 |
« Svar #1 på: august 04, 2013, 00:07:57 am » |
|
2 literen passer like bra som 1700, men du kan bruke 1700 svinghjul og clutch på den. ellers må du slipe en del inni clutchhuset. og sveise om starter.
|
|
|
Loggført
|
69 vespa 50s 72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680 73 1303 s med 1835 71 notchback 2l type 4 78 singelkabiner pick up 2l type 4 70 mod 1300 kjørbar motortestbenk 11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion 04 Caddy 1,9 105hk tdi hentebil 09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager. tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #2 på: august 09, 2013, 11:14:11 am » |
|
Blokk der veivhus ventilasjonen er festet med bøyle er enklest dersom du har tenkt å kjøpe deg en dynamofot som passer Mange 2 liter blokker, CU for eksempel har veivhus ventilasjon støpt i blokka, og må eventuelt freses av dersom du skal benytte dynamofot for T1 kjøling. For Porsche kjøling må blokk freses uansett. PS: Har sett at "impi" på Sør Afrika forumet har laget et feste for dynamo der han beholder CU blokka sin veivhus ventilasjon. Gidder ikke søke etter bildet, men du kan gjøre det selv om du vil Her er link til forumet: http://aircooledvw.net/viewtopic.php?f=6&t=30De vanlige dynamofoten han bruker er til blokk uten fast veivhus ventilasjon pipe - som er bilder av i posten over :-)
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
gmh
Juniormedlem
 
Innlegg: 89
Bosted: sandnes
|
 |
« Svar #3 på: august 09, 2013, 14:06:12 pm » |
|
Skal ikke mye sliping i gearkassa for å få svinghjul til å passe .. men må slipe rett plass 
|
|
|
Loggført
|
Gisle Morten
|
|
|
dag66
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted: Flisa
|
 |
« Svar #4 på: august 09, 2013, 21:05:18 pm » |
|
Takk for svar  det er cu og cv jeg har på hånd. Hva er å foretrekke av motor ? Mener da om noen av de forskjellige utgavene er mere holdbare enn andre ? Er det kun pga foten til dynamoen det er problemer med cv og cu ? Har tenkt å bruke t1 kjøling. Først tenkte jeg pga billigere, men jeg har også lest at t1 kjøling kjøler (mye) bedre enn Porschekjøling. Når det gjelder girkasse, ser man hvor man skal frese hvis man setter motoren inn så langt den går og sveiver motoren rundt ? Linker er nyttige 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
gmh
Juniormedlem
 
Innlegg: 89
Bosted: sandnes
|
 |
« Svar #5 på: august 09, 2013, 21:17:59 pm » |
|
bare sette inn svinghjulet løst så ser du hvor d tar borti ha på trykkplate og lamell så du ikke bunner det på akslingen skal jo ikke helt til bunns . slipe litt av dem 2 puklene nede der boltene går gjennom gearkassen men trenger ikke gå bananas, og vær forsiktig så du ikke sliper i noe stål sammtidig for da får du en liten stjerneskudd opplevelse 
|
|
|
Loggført
|
Gisle Morten
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #6 på: august 09, 2013, 22:10:14 pm » |
|
Det er ved utløser armen du må ta mest, og det er her det blir et lute hull du kan tette med epoxy eller noe etterpå. Det må også tas litt rundt starteren og i nedekant som gmh sier Anbefaler at du tar ut utløserarmen og returfjæra da dette er i stål.. og om du kommer borti dette med slipeverktøyet når du har mye alu/magnesium fykende rundt kan bli i overkant spennende Her er et bilde av girkassen til en i Sør Rogaland VW klubb som viser hvor du må slipe. Ligger vel et bilde i tråden til Dewil også 
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
dag66
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted: Flisa
|
 |
« Svar #7 på: august 09, 2013, 22:35:12 pm » |
|
Det høres lurt ut å ta vekk alt av stål ja. Har lest om det før vet jeg, men hadde glemt det. Mange nyttige tips 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: august 10, 2013, 11:16:55 am » |
|
Husk !! at magnesiumen i kassa tar fyr lett !!! ikke for mye sliping /varme av gangen ...
mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #9 på: august 10, 2013, 21:04:13 pm » |
|
Husk !! at magnesiumen i kassa tar fyr lett !!! ikke for mye sliping /varme av gangen ...
mvh
x2 Ehmm kjenner en som fikk trimma øyebryn på den måten på første bobla .... 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Blue bug
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #10 på: august 14, 2013, 00:05:32 am » |
|
Bruker du CSP sitt glassfiber kitt for T1 viftehus, kommer ikke Dynamoens reimhjul til å bli på linje med reimhjulet på veiva. Pga elendig tilpassning fra CSP. Der må du enten støype om glassfiber kåpene over sylindrene eller bygge om dynamoen slik at reimhjulet kommer lengre bakover på motoren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Blue bug
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #11 på: august 14, 2013, 00:10:12 am » |
|
Noen som har erfaring med hvor man kann kjøpe kobbersjims sylinder-topp Eller sylinder-blokk sjims til 96bor T-4 Trenger og få tatt ned kompen da motor'n skal få snurre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #12 på: august 14, 2013, 00:46:41 am » |
|
Søkte etter dette i sin tid jeg og. Endte opp med å kjøpe kobberplater fra Biltema og skjære/frese ut selv. Platene finnes i flere tykkelser....
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
gmh
Juniormedlem
 
Innlegg: 89
Bosted: sandnes
|
 |
« Svar #13 på: august 14, 2013, 07:23:13 am » |
|
bruker lokal blikkslager stanser ut dette
|
|
|
Loggført
|
Gisle Morten
|
|
|
dag66
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted: Flisa
|
 |
« Svar #14 på: august 14, 2013, 21:56:53 pm » |
|
Ønsker å bruke t1 kjøling på CU motor. Har noen et bilde av hvor mye som må freses vekk for å kunne bruke t1 dynamofot, og hvordan den festes ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #16 på: august 15, 2013, 08:26:23 am » |
|
Jeg har også en CU blokk stående og jeg tenker å lage en dynamofot selv i stede for å frese av og bruke hyllevare Her er bildene jeg tenkte på ang "impi" sin dynamofot. Den er festet i blokka forran veivhus ventilasjonen, røret der er antagelig for oljepåfylling gjennom veivhus ventilasjon?   Men jeg tenker heller å lage en selv, mer lik den Martin kjørte med og antagelig har laget selv.. Fra gode gamle dager :-) 
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
dag66
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted: Flisa
|
 |
« Svar #17 på: august 18, 2013, 13:36:08 pm » |
|
Har lest tunacan sidene, mye nyttig info der. Høres ut som en god ide å lage en fot selv ja 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
dag66
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted: Flisa
|
 |
« Svar #19 på: august 19, 2013, 07:55:55 am » |
|
Da er cu motor kjøpt inn. Det er da en start 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
dag66
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted: Flisa
|
 |
« Svar #20 på: august 29, 2013, 21:39:22 pm » |
|
Har lest litt ang de forskjellige mulighetene for kjøling på t4 motor i bobla. Har ikke helt bestemt meg, men det heller mot t1 kjøling. Funderer uansett på om det finnes andre typer vifter enn porschevifta som passer i porcsheviftehuset ? Grunnen til at jeg spør er prisen på vifta, og at jeg har tilgang til "huset". Går ut fra at det jeg kaller vifta også er dynamo...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #22 på: august 31, 2013, 17:40:14 pm » |
|
Hei type 1 kjøling sett fra CSP funker fint bruker det selv ofte
Mvh AR
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
dag66
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted: Flisa
|
 |
« Svar #23 på: august 31, 2013, 18:36:14 pm » |
|
Var inne å så på den fra csp. Ser bra ut. Jeg har cu motor, men har etterhvert skjønt at det ikke er noe stort problem  tenkte jeg skulle legge ut en tråd med bilder av prosessen bare jeg kommer så langt. Men det kan ta tid  det er ihvertfall veldig lærerikt for meg å se og høre hvordan andre løser det. Takk for tipset 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
scardeep
Supermedlem
    
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
 |
« Svar #24 på: september 20, 2013, 12:37:09 pm » |
|
Hei type 1 kjøling sett fra CSP funker fint bruker det selv ofte
Mvh AR
Freser du t4 blokk også? Må sikkert dele blokka for å få frest/renset blokka? Er det CU blokk så er det hydrauliske løftere , ikke sant? De er vel best å bytte med mekaniske? Litt bearbeid med toppene er det anbefalt også (ventiler).
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #25 på: september 20, 2013, 16:08:13 pm » |
|
Ofte slitt kamaksel au... Jeg ville skiftet kam og løftere. Selv kjører jeg med web hydrauliske som ser ut som mekaniske og fungerer likt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
dag66
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted: Flisa
|
 |
« Svar #26 på: september 20, 2013, 16:34:14 pm » |
|
Motoren er i deler nå. Kammen må skiftes ser jeg, men det var ikke akkurat noen overraskelse. Sylindere og stempler ser bra ut, så det kan hende jeg kun skifter fjærer. Vet ikke forskjellen på hydrauliske og mekaniske løftere. Mer å sette seg inn i. Venter på svar på div t4 motordeler, å får ikke gjort mer før det er bekreftet. Hvis det ordner seg er toppene i boks. Hva bør gjøres med toppene ? Er det mye jobb/ dyrt å få toppene preppet ? Skal som sagt ikke ha en rallybil, men håper på 120-140 hester som holder.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #27 på: september 20, 2013, 19:43:38 pm » |
|
Det viktigste er å få portet opp eksosporten, der tjener du mest da den et veldig trang. Mekaniske løftere er mest driftsikkert. Man får også løftere med smørehull i som bidrar til smøring av kam. Kjøp NY oljepumpe, det er det beste tipset jeg kan gi.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
dag66
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted: Flisa
|
 |
« Svar #28 på: september 20, 2013, 22:14:52 pm » |
|
Det er notert  toppene mine har firkanteksos, og visstnok de største ventilene til orginal t4. Ser at mange leser tråden. Bare skriv i tråden hvis dere lurer på noe eller har tips. Jeg kan ikke svare, men andre medlemmer har peiling. Håper de fortsetter å svare  dette er kjempenyttig for meg, problemet er at jeg ikke vet hva som er viktig å spørre om 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|