Pompel`s Pitstop
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss
|
 |
« på: august 28, 2013, 18:05:51 pm » |
|
Jeg får mye fjusking på bobla nå, en 1302, 1600cc. Har byttet coil, kondensator, stift... Fordeler, coil igjen... Kondensator igjen.. Problemene kommer etterhvert. Hver gang jeg bytter noe blir alt bra... Men så! Fjusking, smelling i potta når jeg slipper gassen Og ugjevn gange. Virker som det blir værre når alt blir varmere etter kjøring. Jeg prøver å teste kondensator, men synes det er vanskelig. Jeg ser at det gnister Litt på stiftene.. skal det gjøre det? Om jeg drar av pluggledningen til senter pp fordeler og legger den såvidt mot jord så Gnister det ujevnt når jeg vipper stiftene ifra.. Jeg har bare prøvd gamle coiler, så jeg vet ikke hundre prosent kvaliteten på dette, Men det får da være grenser? Jeg ser at gnisten varierer etter hvor jeg legger an, og lurer på om jeg kan Ha dårlig jordforbindelse På blokka.. kan det være noe? Forgasser er en 34pict3 og den virker, helt sikkert! Hjelp!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: august 28, 2013, 18:12:50 pm » |
|
Ventilene er selvfølgelig nyjustert?
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2 på: august 28, 2013, 18:15:11 pm » |
|
Falsk luft...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss
|
 |
« Svar #3 på: august 28, 2013, 19:03:14 pm » |
|
Nei ventilene er ikke justert på en stund, jeg har ikke falskluft. Hva mer forårsaker dårlig gnist?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw
Seniormedlem
   
Innlegg: 474
Bosted: Ørskog
|
 |
« Svar #4 på: august 28, 2013, 21:17:15 pm » |
|
Falsk luft trur eg :)He du prøvd med startgass rundt innsug /gummibeger osv medan motor går på tomgang??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TEH
Supermedlem
    
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag
|
 |
« Svar #5 på: august 28, 2013, 21:31:07 pm » |
|
Forvarming på innsug og luftfilter. Hvis dette ikke virker kan du få ising i innsug nå som det er kaldere i lufta. Defekt tomgangsinnslag eller tett tomgangsdyse.
|
|
|
Loggført
|
Mob:92245040
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss
|
 |
« Svar #6 på: august 28, 2013, 22:58:24 pm » |
|
Jeg har ørlite falskluft rundt spjeldakslingen, men det er så lite og har bestandig vært der. Problemet er kommet plutselig. Nå har jeg byttet til en coil av nyere dato. Foreløbig går det Strålende. Forvarming er iorden og alle dysene i gassern er sjekket. Choke er også justert Riktig.
Problemet mitt er at jeg synes det er vanskelig å vurdere styrken pp gnisten fra coil, den skal vel være Kraftig og blå?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #7 på: august 28, 2013, 23:15:52 pm » |
|
Nei ventilene er ikke justert på en stund, jeg har ikke falskluft. Hva mer forårsaker dårlig gnist?
Hvis bilen går greit når den er kald, men drar dårlig når motoren er varm, kan det tyde på ventiler som ligger på.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss
|
 |
« Svar #8 på: september 01, 2013, 19:31:03 pm » |
|
Og da var bilen i orden  Etter å ha sjekket alt: coil, kondensator, fordeler, tenningsinnstillinger og hele ruklet, så må man ikke glemme de stakkars fire tjenerne som sitter til slutt i tenningsprosessen, nemlig pluggene. De så helt greie ut, sjokoladebrun og fin, men nei, de fjusker etter å ha vært varme en stund. Nye plugger kurerte greia, og siden alt annet var tweeka til nesten perfeksjon, så maler den som en katt! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #9 på: september 01, 2013, 21:32:02 pm » |
|
Herlig. Nå går nok alt optimalt en god stund. Ikke dumt det 
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss
|
 |
« Svar #10 på: september 01, 2013, 23:03:00 pm » |
|
Ja det gjør nok det:)
Pluggene hadde ca 45000km bak seg... De er nå pensjonert:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss
|
 |
« Svar #11 på: september 03, 2013, 20:34:04 pm » |
|
Nå har jeg lignende problemer igjen... Tre dager etter at alt var i orden.
Det er ikke falskluft Pluggene er nye Pluggledninger er fire år+(alle målt til normale verdier) Har målt coil, den virker. Forgasser er riktig justert, tomgangsdysa er testet ok Ny stift, korrekt kanvinkel og jeg har prøvd flere kondensatorer.
Jeg er fri for forslag... Iu Det eneste jeg merket var at etter at bilen var parkert fem minutter var alt i orden, og den funker fint nå. Jeg bare venter på neste symptom.
Jeg banket hardt rundt omkring i motorrommet og plutselig gikk den litt dårlig, men finner ingenting Med dårlig kontakt... Hjelp!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: september 03, 2013, 20:41:18 pm » |
|
Test med en annen coil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss
|
 |
« Svar #13 på: september 03, 2013, 22:14:15 pm » |
|
Jeg kan tenke meg at den kanskje er problemet... Men det er forsøkt med to forskjellige
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #14 på: september 04, 2013, 01:24:34 am » |
|
overslag i pluggledningane? ta på dei mens motor går.. eller bruk tenningslampe, sensor heilt inne på lokk og heilt ute ved plugg. lyset i lampen skal vera jevnt heile tida.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #15 på: september 04, 2013, 19:35:40 pm » |
|
Denne tråden begynner å bli veldig spennende å følge med på. Nå mener jeg ikke å ha det morro på andres bekostning, jeg føler absolutt med deg, men dæven liksom. Hva kan det være?  (ja ja, litt morro er det vel også  )
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss
|
 |
« Svar #16 på: september 05, 2013, 20:16:54 pm » |
|
Jada det kan være litt morro også;) hehe
Skiftet pluggledninger idag, og da jeg skulle sette inn nye, stod den ene koblingen Igjen i fordelerlokket! Den var løsnet. ledningen hørte til cyl nr 2.
Nå går den som en klokke igjen;) hehe
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #17 på: september 06, 2013, 01:07:30 am » |
|
akkuratt samme som eg kødda med i den berykta og nokso lange tråden med problem og atter problem med å få ein 1600 til å gå som den skal, tråden heiter "kondensator kødd" eller noko sånt, mykje "artig? lesing..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #18 på: september 06, 2013, 08:06:51 am » |
|
Den tråden må sjekkes ut 
|
|
« Siste redigering: september 06, 2013, 23:55:08 pm av hauganfoto »
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss
|
 |
« Svar #19 på: september 07, 2013, 12:22:48 pm » |
|
og gleden min var kortvarig... problemene er der fremdeles.... Alle endringer varer i ca to dager, så kommer det tilbake igjen. Nå skal coilen byttes til en helt ny en... men den forklarer vel ikke hvorfor jeg har banking ved pådrag nå? Etterfulgt av smell i potta når jeg slipper gassen. Tenninga skal sjekkes atter en gang, mulig fordelern henger seg litt opp. Hvis ikke: så er det vel noe gæli med ventilene kan tenkes! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #20 på: september 07, 2013, 14:47:13 pm » |
|
skifta du alle pluggledningar til nye? ikkje press nye silikon ledningar inn i plastfestene på viftehuset, dei er harde og kutter hol i isoleringen på ledningane=overslag. ta ut alle plugger og puss dei reine med stålbørste, sjekk vakumklokka i fordelaren og puss stiften din og juster inn på nytt, hugs følerbladet må vera reeint. still inn tenninga med prøvelampe statisk, og start den opp og fin instill med tenningslampe. du har nok tenningsbank= tenninga di er på bærtur. men smell i potta kan ogso vera feil justert forgassar eller hol i eksosanlegget. kan tilogmed vera rusta hol i forvarmingsrøyret og inn til innsuget
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss
|
 |
« Svar #21 på: september 07, 2013, 14:57:50 pm » |
|
Alle pluggledninger er nye, og jeg var forsiktig med å feste dem ja  Pluggene er rene... de har fådd for lite bensin antakelig... MEN: jeg skrudde ut begge dysene på forgasseren for å sjekke... den lille (som man egentlig ikke skal røre) var skrudd ganske langt ut... jeg har nok vært litt på bærtur der ja... sjekket for renslighet og skrudde dem inn, og satte alt i grunninnstilling... fikk ikke motor til å gå i det hele tatt, uansett hvilken vei jeg skrudde. Så tenkte jeg at... jaja, falsklufta rundt akslingen får kanskje være syndern allikevel.. men det var da rart uansett. Så sjekket jeg bilder (skjematisk) av forgasseren (34 pict3) og den dysa som kalles "pilot jet" som altså står på motsatt side av de som er justerbare, bestemmer jo en hel del av mengden som forgasser skal få via denne tomgangkretsen, som faktisk varer ganske høyt opp i turtall. Denne pilot jet skrudde jeg ut, og den var det satt seg en lite krommelure, som jeg blåste vekk. Spylte igjennom kanalene og vet dere hva? Nå går den så rent og nesten bedre enn en klokke!!!  Hvor lenge varer dette mon tro? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #22 på: september 07, 2013, 18:01:42 pm » |
|
Da tenker jeg du har løst mye. Krommelurer i dysene lager mye strul! Krysser fingrene for deg her nå.
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
|