mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« på: september 06, 2013, 20:47:57 pm » |
|
Det hele startet vel da jeg brukte mine konfirmasjonspenger på min aller første bil.. en signalrød 1302. Denne endte desverre som akebrett men det er en annen historie. Det har blitt mange biler siden den gang, noen restaurert og andre ikke. Tenkte jeg kunne starte denne tråden med noen bilder av biler som har kommet og gått. Jeg har ikke vært så aktiv på forumet til nå, men tenkte jeg kunne lage en tråd slik at jeg kan få tips (man blir ALDRI utlært) og kanskje gi andre inspirasjon? Denne gangen er det en t2b fra 76 som står for tur og det blir nok den siste på lenge da seilbåt og barn også krever sitt. Kjøpte bilen våren 2013 for 42500,- noe jeg i ettertid mener er litt i overkant med tanke på tilstanden den var i, men svært lite rust (og aldri tidligere vært sveiset) gjorde det alikevel interessant. Det bør også nevnes at jeg nå bor mitt i Oslogryta uten tilgang på luksusgarasje med alt verktøy som bør være grunnleggende før man begir seg ut på et prosjekt. Bilen ble plukket fra hverandre på gata og må si skruing i hundemøkk og annet som kommer nedover er noe jeg kunne vært foruten:)
 Bilder 052.JPG (64.19 KB. 600x450 - vist 307 ganger.)
 IMG_6905.JPG (55.51 KB. 500x375 - vist 303 ganger.)
 Bilde 098.JPG (16.29 KB. 700x525 - vist 317 ganger.)
 Bilder 073.JPG (7.63 KB. 600x450 - vist 278 ganger.)
 IMG_0310.JPG (71.98 KB. 500x500 - vist 302 ganger.)
 IMG_1262.JPG (15.92 KB. 650x487 - vist 300 ganger.)
 IMG_1448.JPG (34.89 KB. 500x375 - vist 260 ganger.)
 IMG_0786.JPG (60.37 KB. 350x464 - vist 275 ganger.)
|
|
« Siste redigering: april 21, 2014, 23:20:38 pm av mattias »
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #1 på: september 06, 2013, 20:56:36 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: september 06, 2013, 21:12:06 pm » |
|
Vi (jeg skriver vi fordi fruen er også med på prosjektet) var lenge i tvil på om vi skulle beholde bilen som den var eller ikke, siden vi er noen hippier begge to, men besluttet at vi ville gjøre den til vår egen greie så hellakkering ble neste. Motoren er nå ferdig og det står igjen innkjøring + noe småplukk. Utgangspunktet er en 1800 AP motor hvor jeg valgte å endre på noen små ting. Jeg har satt inn litt kvassere kam, sendte toppene ned til Jacob Spring for høvling, fikk tak i 2L veiv, råder og sylindersett og håper med dette at motoren får noe mere bånndrag og skyv oppover bakkene i europa neste år.
 IMG_1254.JPG (22.25 KB. 451x600 - vist 261 ganger.) Toppene trengte en generell overhaling
 IMG_1345.JPG (46.73 KB. 500x375 - vist 293 ganger.) Under demontering
 IMG_2016.JPG (46.53 KB. 450x337 - vist 283 ganger.) Bilde tatt etter at jeg åpnet blokk. Original 1800 kam og veiv.
 IMG_2337.JPG (47.75 KB. 500x375 - vist 284 ganger.) Pakke i posten:)
 IMG_1517.JPG (15.26 KB. 450x599 - vist 364 ganger.) Ferdig med montering
 IMG_1522.JPG (62.55 KB. 450x599 - vist 356 ganger.) Klar til første start. Har ikke startet den ennå da den må sjimses og tenner ikke riktig. Kommer nok tilbake her med spørsmål når jeg har prøvd litt til. Jeg regnet grovt på det og motor har så lang kommet på ca 24500,- ++ Det forteller meg at de svimlende prisene ferdigbygde motorer som selges ikke på noen måte er overpriset når man tenker på alle timene bak. Hadde jeg hatt penger til det hadde jeg nok vurdert en ferdig longblock fra f.eks. Jacob Spring og bygd videre på den. Må også takke BP 73 for god hjelp og veiledning underveis, beklager for at jeg alltid ringer i middagen  Alltid hyggelig med folk som er interessert og har lyst til å hjelpe når man trenger råd  Jeg skulle gjerne vist flere bilder under byggingen men var uheldig og mistet mange av dem 
|
|
« Siste redigering: november 24, 2013, 16:18:12 pm av mattias »
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #3 på: september 06, 2013, 21:41:22 pm » |
|
Alle deler som ikke går til lakkereren fikk jeg sandblåst og pulverlakkert. Kostet meg 4000,- for en stor pall med deler. I alt 43 deler som ble blåst og pulverlakkert. Valgte også å bruke originale varmepotter da de gir bedre varme enn repro så de ble også med på pallen sammen med kjøleblikk etc. etc.
 IMG_1334.JPG (13.96 KB. 500x375 - vist 245 ganger.)
 IMG_1336.JPG (7.88 KB. 450x600 - vist 241 ganger.)
 IMG_1337.JPG (35.92 KB. 500x375 - vist 253 ganger.)
 IMG_1344.JPG (36.29 KB. 450x600 - vist 255 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #4 på: september 06, 2013, 21:42:49 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: september 06, 2013, 21:46:39 pm av mattias »
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #5 på: september 06, 2013, 21:50:28 pm » |
|
Flere bilder:
 IMG_1549.JPG (43.1 KB. 450x600 - vist 273 ganger.)
 IMG_1550.JPG (35.27 KB. 450x600 - vist 253 ganger.)
 IMG_1551.JPG (41.17 KB. 450x600 - vist 268 ganger.)
 IMG_1554.JPG (49.35 KB. 450x600 - vist 251 ganger.) Lakkereren skal også montere stor takluke, sveise batteribrønn, hjulbue v side bak, og dette kommer på ca 40 000,- Blir full lakkering innvendig også. Farge på bilen røper jeg ikke før den står i gata utenfor porten der jeg bor.. 
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
Simen Englund
Seniormedlem
   
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker
|
 |
« Svar #6 på: september 06, 2013, 22:09:16 pm » |
|
Flott! Nydelig artwork. Pictogrammet var jo interessant. Kan ikke huske å ha sett d på Lillehammer i -94?!  Ny lakk sier du? Og du kaller deg hippie?  Må si jeg drømmer om buss sjøl. Split eller Bay blir bra! Selv om jeg er kortklipt og hadde flere år i Kongens klær enn gjennomsnittet, hadde jeg gjerne kjørt litt rundt med peacemerker på døra....Men først må andre ting ferdigstilles! Så, grattis!!! Blir kult å følge videre. Ser at du går grundig til verks. Nice!
|
|
|
Loggført
|
Land Rover Serie II -70 (Julie) VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar) XC 90 (konebilen) Audi 80 Cab -93
|
|
|
JonasB
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal
|
 |
« Svar #7 på: september 06, 2013, 22:15:25 pm » |
|
Artig tråd! Er så glad at noen har overskudd til å få alt dette inn på forumet  ønsker jeg hadde vart like flink når jeg drev med westfalian.. Dette blir en kongebil, så stå på! Gleder meg til å følge med videre 
|
|
|
Loggført
|
1303 cab -73 1300S -73 Konebilen Buddy 1300 -69 Guttebilen Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt.. Westfalia -77 Lillebror -71 2X Audi 80 -79
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #9 på: september 07, 2013, 10:50:04 am » |
|
Kjøpte bilen våren 2013 for 42500,- noe jeg i ettertid mener er litt i overkant med tanke på tilstanden den var i, men svært lite rust (og aldri tidligere vært sveiset) gjorde det alikevel interessant.
det er som regel lurere å betale litt mere for rustfrie prosjekter ,selvom akkurat da man kjøper kan virke som mye penger. flere her som vet hva det koster å få sveiset opp biler  og det blir aldrig like bra som en rustfri bil med originale stålet på plass. godt valg! PS drar kjensel på den 1302'n ja
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #10 på: september 07, 2013, 11:42:52 am » |
|
artig prosjekt, hva slags kam valgte du?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #11 på: september 07, 2013, 19:32:38 pm » |
|
Hvordan ble godset rundt tennpluggen fikset?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #12 på: september 07, 2013, 19:49:03 pm » |
|
artig prosjekt, hva slags kam valgte du?
Varenummer AC 10920086 Camshaft t4 0,430 Er vel ikke langt unna original men dette skal jo også ikke være en bil som skal på stripa, men langs smale veier:)
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #13 på: september 07, 2013, 20:09:19 pm » |
|
Hvordan ble godset rundt tennpluggen fikset?
De ble sveiset og satt inn nye gjenger. Høvlet også av for høykomp. Ble meget bra. Det eneste jeg angrer litt på er at jeg ikke fikk han til å porte eksosen når han først var igang. Men igjen dette blir en helt enkel gatemotor hvor jeg i utgangspunktet kun er på jakt etter noe mere bånndrag enn på std 1800 motor. Vet ikke hva jeg får ut av denne nå men håper på rundt 100-110hk
|
|
« Siste redigering: september 07, 2013, 20:14:01 pm av mattias »
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #14 på: september 07, 2013, 20:24:56 pm » |
|
Kjøpte bilen våren 2013 for 42500,- noe jeg i ettertid mener er litt i overkant med tanke på tilstanden den var i, men svært lite rust (og aldri tidligere vært sveiset) gjorde det alikevel interessant.
det er som regel lurere å betale litt mere for rustfrie prosjekter ,selvom akkurat da man kjøper kan virke som mye penger. flere her som vet hva det koster å få sveiset opp biler  og det blir aldrig like bra som en rustfri bil med originale stålet på plass. godt valg! PS drar kjensel på den 1302'n ja Var det du som kjøpte den? :)Tror jeg solgte den i 2005 eller noe? Sammen med et kjempelass med deler for en billig penge.. Veldig fornøyd med at det er så lite rust. Ingenting er så demprimerende når med halveis i demonteringen inser at alt blir mye dyrere enn antatt pga store mengder rust. Lette en stund før jeg fant denne og den hadde ligget LENGE ute på finn så rart den ikke ble solgt med tanke på det bra utgangspunktet.
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #15 på: september 07, 2013, 20:31:10 pm » |
|
Flott! Nydelig artwork. Pictogrammet var jo interessant. Kan ikke huske å ha sett d på Lillehammer i -94?!  Ny lakk sier du? Og du kaller deg hippie?  Må si jeg drømmer om buss sjøl. Split eller Bay blir bra! Selv om jeg er kortklipt og hadde flere år i Kongens klær enn gjennomsnittet, hadde jeg gjerne kjørt litt rundt med peacemerker på døra....Men først må andre ting ferdigstilles! Så, grattis!!! Blir kult å følge videre. Ser at du går grundig til verks. Nice! Selv om vi er litt hippier så blir det litt heftig. Dessuten tenkte vi at om vi får lysten over oss så er ikke pensel og malebøtta lang unna  Var mye overflaterust på taket, bulk i hjulbue bak, overflaterust under pakning på frontrute så hadde ikke så mye valg- Tror ikke det hadde blitt så pent å lappe på det som var..  Gleder meg som en liten unge til å få den hjem etter lakkering!
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #16 på: september 07, 2013, 20:31:33 pm » |
|
Den eksosen kommer til å være en propp..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #17 på: september 07, 2013, 20:35:23 pm » |
|
Den eksosen kommer til å være en propp..
Skal høre litt med Jacob, men jeg mener han sa det ikke ville være noe problem..Skal følge opp dette!
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #18 på: september 07, 2013, 20:41:52 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #19 på: september 07, 2013, 22:16:24 pm » |
|
Hvordan ble godset rundt tennpluggen fikset?
De ble sveiset og satt inn nye gjenger. Høvlet også av for høykomp. Ble meget bra. Det eneste jeg angrer litt på er at jeg ikke fikk han til å porte eksosen når han først var igang. Men igjen dette blir en helt enkel gatemotor hvor jeg i utgangspunktet kun er på jakt etter noe mere bånndrag enn på std 1800 motor. Vet ikke hva jeg får ut av denne nå men håper på rundt 100-110hk hva slags gassere skal du ha på.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #20 på: september 07, 2013, 22:21:32 pm » |
|
Hvordan ble godset rundt tennpluggen fikset?
De ble sveiset og satt inn nye gjenger. Høvlet også av for høykomp. Ble meget bra. Det eneste jeg angrer litt på er at jeg ikke fikk han til å porte eksosen når han først var igang. Men igjen dette blir en helt enkel gatemotor hvor jeg i utgangspunktet kun er på jakt etter noe mere bånndrag enn på std 1800 motor. Vet ikke hva jeg får ut av denne nå men håper på rundt 100-110hk hva slags gassere skal du ha på. Det blir standard 1800 gassere nå så får vi se om det blir noen webere etterhvert. Er vel 34 pict som står på nå.
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #21 på: september 07, 2013, 23:07:58 pm » |
|
PS drar kjensel på den 1302'n ja Var det du som kjøpte den? :)Tror jeg solgte den i 2005 eller noe? Sammen med et kjempelass med deler for en billig penge.. Her er 1302'n din  (se side 3) http://www.vwnorge.no/index.php/topic,55074.0.html
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #22 på: september 11, 2013, 19:57:15 pm » |
|
Pakke i posten:)
 IMG_1573.JPG (36.86 KB. 450x600 - vist 232 ganger.)
 IMG_1607.JPG (41.59 KB. 450x600 - vist 263 ganger.)
 IMG_1608.JPG (20.99 KB. 450x337 - vist 248 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #24 på: september 29, 2013, 20:37:47 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: september 29, 2013, 23:26:55 pm av mattias »
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
vwsolli
Supermedlem
    
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad
1972 Bay & 1976 Bay
|
 |
« Svar #25 på: september 29, 2013, 21:20:54 pm » |
|
Ohoi. Buss jo. Må følge med her. lykke til 
|
|
|
Loggført
|
1968 T1 (Solgt) 1972 T2 1968 T1 (solgt) 1976 T2 (konebil)
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #26 på: september 29, 2013, 23:16:21 pm » |
|
Her går man grundig til verks 
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #27 på: september 29, 2013, 23:24:44 pm » |
|
Ja når man først skal blakke seg er det greit å gjøre det ordentlig også;)
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #28 på: september 29, 2013, 23:28:36 pm » |
|
Ja når man først skal blakke seg er det greit å gjøre det ordentlig også;)

|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #29 på: september 30, 2013, 21:32:10 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
|