Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #30 på: mars 16, 2014, 19:15:57 pm » |
|
og ett til
 P1020080.JPG (9.51 KB. 800x450 - vist 658 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #31 på: september 18, 2015, 12:13:49 pm » |
|
På tide å blåse litt liv i denne tråden igjen nå som racingsesongen er over og mekkesesongen starter  Kjøpte meg en ny cruisebil i vinter, som gjennomgikk en liten overhaling og cal-lookifisering etter 27 år i dvale i en garasje i Oslo. Nå etter én sesong med originalmotor kjenner jeg allerede det er på tide med litt mer fraspark og kjøreglede; heldigvis stod den gamle formel-motoren fortsatt på hylla i påvente av en ny bil og nye cruisemuligheter.
 DSC_0281 (Small).jpg (61.54 KB. 800x451 - vist 442 ganger.) Solgte stromberg-gasserne i fjor og kjøpte inn et sett med overhalte kadrons som erstatning, dog var disse ikke helt bolt-on ettersom jpm portet toppene forbi punktet der vanlig innsug kan benyttes. Dette ble da en perfekt anledning til å dra frem sveiseapparatet til Erlend for å se om man ikke kunne lage noen egne fra scratch. Alltid morro å utfordre de relativt beskjedne fabrikkeringsevnene jeg besitter. Fikk noen egnede stålplater fra klubbkompis Fredrik og kjøpte deretter inn noen billige hullsager fra Kina og 38mm eksosrør.
 DSC_0529 (Small).jpg (45.94 KB. 800x450 - vist 401 ganger.) Etter litt kapping, saging og boring hadde jeg laget en flens som passet overraskende bra mot toppen - hurra.
 DSC_0531 (Small).jpg (64.96 KB. 800x450 - vist 424 ganger.) Lange innsug gir bra dreiemoment har jeg hørt... 
 DSC_0528 (Small).jpg (22.83 KB. 270x480 - vist 535 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #32 på: september 18, 2015, 12:23:12 pm » |
|
Det ble offret litt tankevirksomhet rundt lengden, men med de mulige problemene med 1.5m langt innsug bestemte jeg meg for å korte ned noe.
 DSC_0536 (Small).jpg (61.28 KB. 800x450 - vist 503 ganger.) Deretter gikk turen til fabrikkering av flensen mot gassern, der første punkt var å lage et dertil egnet hull midt i stålplata.
 DSC_0540 (Small).jpg (53.26 KB. 800x450 - vist 474 ganger.) Litt måling og utregning (les øyemål) senere; ble lengden og vinkelen til gasseren bestemt. Endte opp med innsugslengde på 13cm, noe som burde gi en grei plassering i motorrommet.
 DSC_0543 (Small).jpg (52.95 KB. 800x450 - vist 565 ganger.) Nå gjenstår kun porting og finish mot forgasseren, før prosessen kan gjentas på andre siden.
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #33 på: september 18, 2015, 14:53:46 pm » |
|
En av go-trådene på topp igjen,bra.Skal du bruke trakt eller filter Anders?
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #34 på: september 18, 2015, 16:51:55 pm » |
|
Det blir trakter, men skal teste med en type netting man trer over. Satser på at det holder de største partiklene unna. 
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #35 på: september 18, 2015, 17:27:40 pm » |
|
Kaddie shack selger noe sånt
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #36 på: september 18, 2015, 20:30:17 pm » |
|
Jepp, der jeg har kjøpt gassere osv fra. Har snakket med Jeff ang dysing også og han har satt inn noen han mener skal passe basert på info om motoren. Blir spennende å se om han treffer noenlunde. 
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #37 på: september 18, 2015, 20:31:06 pm » |
|
Hei! fint bygge =)
Hvordan kom du fram til innsugslengden på 13cm? mvh gaffel
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #38 på: september 18, 2015, 21:07:23 pm » |
|
Kom frem til 13cm da jeg målte de etter at de var ferdig  Neida, var nok litt mer gjennomtenkt, men ikke mye. Tok utgangspunkt i noen gamle innsug jeg hadde til racemotoren på, av det jeg husker, ca 12cm og en samtale jeg hadde med jpm for en stund siden. Ville holde innsuget relativt kort ettersom dette er en turtallsmotor og prøvde å tenke meg plassering i motorrommet og mengden tilgjengelig luft over traktene. Finnes også kalkulator på nett for dette som gir ca samme resultat, gitt at target rpm er 7000. Tiden vil vise om det blir greit.
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #39 på: september 23, 2015, 17:32:34 pm » |
|
Fikk gjort litt mer arbeid på innsugene i går og de er nå så godt som ferdig. Ble veldig fornøyd med resultatet og håper de presterer bra. Målet er oppstart neste garasjekveld. Punktet først flensen fast til røret og fylte deretter på med sveis oppe og nede slik at falskluft ikke blir et problem (forhåpentligvis). For øvrig fint å se at sveisingen tar seg opp. 
 DSC_0545.jpg (48.72 KB. 800x450 - vist 453 ganger.) Sveisene ble deretter slipt ned og hullet tilpasset gasser.
 DSC_0548.jpg (39.14 KB. 800x450 - vist 479 ganger.) Formen på flensen ble litt merkelig da plata såvidt var stor nok, men det funker.
 DSC_0552.jpg (31.34 KB. 338x600 - vist 465 ganger.) Én side ferdig..
 DSC_0549.jpg (39.13 KB. 338x600 - vist 500 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #40 på: september 23, 2015, 17:35:31 pm » |
|
Ett par 'Stormtroopers Speed Parts'-innsug klar til bruk 
 DSC_0559.jpg (42.9 KB. 800x450 - vist 459 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #41 på: september 25, 2015, 10:05:04 am » |
|
Godt å se vi snart klarer å "TIGe" 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #42 på: oktober 06, 2015, 20:12:03 pm » |
|
Hei igjen  Tok fri fra jobben i dag for å jobbe litt videre med motoren og forhåpentligvis fyre den. Etterhvert som alle delene på motoren kom på plass fikk jeg laget noen pakninger mellom innsug og gasser for å ta opp evt ujevnheter fra sveising og sliping. Mellom innsug og topp benytter jeg kun blå silikon. Etter litt kapping av bensinslanger, grovjustering av tenning og fylling av bensin var det duket for oppstart. Det hele foreløp seg ganske udramatisk, motoren startet _veldig_ lett, gikk greit på tomgang og virker tilsynelatende tett.  Hadde dessverre ikke synkrometer tilgjengelig, så får ta den biten neste gang. Planen videre blir å bytte ut eksosen med et mye dårligere, men tilsvarende kulere empi/scat 4 bolt glass pack, og fikse litt bedre ånding. Tanken der er en liten boks bak viftehuset med slange fra bensinpumpe-block-off og oljepåfylling. Legger ved en mindre spennende video av oppstart og noen bilder av det 'ferdige' produktet 
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
flatfour
|
 |
« Svar #43 på: oktober 06, 2015, 22:01:38 pm » |
|
Stilig - brummer fint det her!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #44 på: oktober 07, 2015, 12:00:32 pm » |
|
Takker  Blir gøy å få inn i bilen og kjenne litt på kjørbarheten. Satser på å kjøre bilen til vinterlagring ila oktober med ny maskinist.
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #45 på: oktober 07, 2015, 12:11:32 pm » |
|
Jeg digger oljetrykket ditt som stiger til topps før du fyrer motoren!  -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #46 på: oktober 07, 2015, 12:22:39 pm » |
|
Denne MÅ jo opp i Jee-benken og se hva den er god for!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #47 på: oktober 07, 2015, 12:33:09 pm » |
|
Den pumpa er så effektiv at det holder å stirre hardt på den for å få trykk BB  Hadde vært gøy med en tur i benken, spesielt for å se forskjellen mellom ny og gammel eksos. Kanskje Jee har tid i oktober før lagring... Jee?
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #48 på: oktober 07, 2015, 16:04:14 pm » |
|
Reiser til USA 16de oktober.. og det skal holde hardt å få til før det dessverre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Volkswagen
Juniormedlem
 
Innlegg: 83
Bosted: Maura
|
 |
« Svar #49 på: oktober 08, 2015, 23:49:30 pm » |
|
Denne tråden følger jeg spent med på. Veldig artig motor. Jeg har selv bygget en 1600sp med egne innsug/gasstag og vært hos Erik i benken. Det hadde vært spennende og sett hva denne leverer i benken 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #50 på: oktober 09, 2015, 11:14:06 am » |
|
Denne tråden følger jeg spent med på. Veldig artig motor. Jeg har selv bygget en 1600sp med egne innsug/gasstag og vært hos Erik i benken. Det hadde vært spennende og sett hva denne leverer i benken  Kult!  Gøy at det er flere der ute! Hvor mye leverte din? Med det andre gasseroppsettet hadde denne motoren et sted mellom 90-100hk, skal man tro diverse kalkulatorer på nett gitt ET/hastighet på 402m og vekt på bil. JPM nevnte også i underkant av 100 hester med det tidligere oppsettet og sa begrensningen lå i gasser/innsug, toppene var gode for mer. Det hadde vært veldig gøy hvis den hadde bikket 100, men mest av alt håper jeg på en motor som er fin å kjøre. Mulig jeg venter til Erik kommer tilbake, er for såvidt ikke voldsom hast for min del. Vinteren i Norge er lang og jeg får nok av tid til den andre bilen uansett.
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
flatfour
|
 |
« Svar #51 på: oktober 09, 2015, 12:01:38 pm » |
|
Vinteren i Norge er lang og jeg får nok av tid.....
Mange som sier det, men likevel kommer våren ofte vedlig fort 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #52 på: oktober 09, 2015, 12:26:01 pm » |
|
Vinteren i Norge er lang og jeg får nok av tid.....
Mange som sier det, men likevel kommer våren ofte vedlig fort  Haha, sant nok det.
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Volkswagen
Juniormedlem
 
Innlegg: 83
Bosted: Maura
|
 |
« Svar #53 på: oktober 09, 2015, 13:24:59 pm » |
|
Denne tråden følger jeg spent med på. Veldig artig motor. Jeg har selv bygget en 1600sp med egne innsug/gasstag og vært hos Erik i benken. Det hadde vært spennende og sett hva denne leverer i benken  Kult!  Gøy at det er flere der ute! Hvor mye leverte din? Med det andre gasseroppsettet hadde denne motoren et sted mellom 90-100hk, skal man tro diverse kalkulatorer på nett gitt ET/hastighet på 402m og vekt på bil. JPM nevnte også i underkant av 100 hester med det tidligere oppsettet og sa begrensningen lå i gasser/innsug, toppene var gode for mer. Det hadde vært veldig gøy hvis den hadde bikket 100, men mest av alt håper jeg på en motor som er fin å kjøre. Mulig jeg venter til Erik kommer tilbake, er for såvidt ikke voldsom hast for min del. Vinteren i Norge er lang og jeg får nok av tid til den andre bilen uansett. Min motor leverte 69 hk i benken til Erik. Den er langt fra like påkostet som din motor, men har likhetstrekk i utseende. Old school look. 1600sp Web-cam 119 ca. 9.0:1 i komp portet toppene selv, originale ventiler 2x solex pdsit 36-40 med egne innsug og gasstag bosch 019 fordeler
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #54 på: oktober 11, 2015, 09:08:25 am » |
|
Denne tråden følger jeg spent med på. Veldig artig motor. Jeg har selv bygget en 1600sp med egne innsug/gasstag og vært hos Erik i benken. Det hadde vært spennende og sett hva denne leverer i benken  Kult!  Gøy at det er flere der ute! Hvor mye leverte din? Med det andre gasseroppsettet hadde denne motoren et sted mellom 90-100hk, skal man tro diverse kalkulatorer på nett gitt ET/hastighet på 402m og vekt på bil. JPM nevnte også i underkant av 100 hester med det tidligere oppsettet og sa begrensningen lå i gasser/innsug, toppene var gode for mer. Det hadde vært veldig gøy hvis den hadde bikket 100, men mest av alt håper jeg på en motor som er fin å kjøre. Mulig jeg venter til Erik kommer tilbake, er for såvidt ikke voldsom hast for min del. Vinteren i Norge er lang og jeg får nok av tid til den andre bilen uansett. Min motor leverte 69 hk i benken til Erik. Den er langt fra like påkostet som din motor, men har likhetstrekk i utseende. Old school look. 1600sp Web-cam 119 ca. 9.0:1 i komp portet toppene selv, originale ventiler 2x solex pdsit 36-40 med egne innsug og gasstag bosch 019 fordeler Det høres midt i blinken ut det der og 69hk er absolutt respektabelt for en 1600sp  Forholdstallet mellom hk/kr er relativt dårlig for min del, neste gang går jeg for mer 'bang for the buck'...
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #55 på: oktober 28, 2015, 12:12:41 pm » |
|
Ikke mye fremgang å skryte av på motorfronten, men har gjort litt div på bilen denne skal inn i. I tillegg til å montere ekstern oljekjøler og nye dempere foran, har jeg bygget om til ny type utløserlager i den gamle 1200 kassa. Byttet til ny forsterket utløserarm til 71-72 mod og banket på plass en ettermarkeds krage som hindrer lagret i å løsne.
 DSC_0009-01.jpg (54.91 KB. 800x450 - vist 377 ganger.) Neste post blir å få inn 12v starter + foring og montere cup/triangel-stag. Har også overtatt stafettpinnen, i form av noen gamle dekk, etter Alf og monterte dette på ansen-felgene. Fornøyd med looken og dekkene kler felgene helt greit
 DSC_0004-01.jpg (57.7 KB. 800x450 - vist 404 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #56 på: oktober 28, 2015, 15:35:35 pm » |
|
IHar også overtatt stafettpinnen, i form av noen gamle dekk, etter Alf og monterte dette på ansen-felgene. Fornøyd med looken og dekkene kler felgene helt greit [ Vedlegg ] Hei Ny bil nye muligheter, skal si de dekkene får reist mye  Passer perfekt på Ansen felgene gjør de og  Dette blir bra Anders...
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #57 på: oktober 28, 2015, 16:34:22 pm » |
|
IHar også overtatt stafettpinnen, i form av noen gamle dekk, etter Alf og monterte dette på ansen-felgene. Fornøyd med looken og dekkene kler felgene helt greit [ Vedlegg ] Hei Ny bil nye muligheter, skal si de dekkene får reist mye  Passer perfekt på Ansen felgene gjør de og  Dette blir bra Anders... Takk Svein  Dekkene har vært innom et par biler før ja... Hvor mange biler har det egentlig blitt opp gjennom? Jeg kommer ihvertfall på 5stk ink min. Forresten noen av dere tidligere eiere som har forslag til dekktrykk eller om man bør ta spesielt hensyn til noe med disse?
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #58 på: oktober 28, 2015, 16:39:20 pm » |
|
Tommel opp! Det begynner å bli bra Burt faktor her nå... 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #59 på: oktober 28, 2015, 18:35:20 pm » |
|
Tommel opp! Det begynner å bli bra Burt faktor her nå...  Haha, takk! for se om jeg ikke får meg em kledelig bart og cowboy-hatt til neste sesong også 
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
|