snooka
Nybegynner

Innlegg: 13
Bosted:
|
 |
« på: desember 02, 2014, 21:44:27 pm » |
|
Har støtt på noen problemer som jeg trenger hjelp/råd på. Kjøpte en Boble 1302,1973 mod her om dagen hvor toppakninga er gåen på. Lurer på hvor mye jeg må demontere før jeg kan begynne å skru av toppene? Lønner det seg å bytte alle pakingene når jeg først har motoren ute siden jeg skal bytte toppakning? Om noen har bilder/link hvor er kan se "step by step" med demontering eller noe lignende så tas dette imot med stor takk Hilsen klomsete boble amatør
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1 på: desember 02, 2014, 22:26:42 pm » |
|
boblemotorer har ikke toppakninger...
Er du sikker på at selger ikke fleipet med deg?
Men skal du ha av toppene må motoren ut; noe som ikke er noe stor jobb. Skaff deg en haynes-manual, så står alt der
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
snooka
Nybegynner

Innlegg: 13
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: desember 02, 2014, 22:37:18 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #3 på: desember 02, 2014, 23:17:09 pm » |
|
Hei. Sikker på at det ikke er topplokk pakningen som er gåen.... Det er det som er vanlig på disse motorene.... Lekker den olje??
Mvh Svein
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
snooka
Nybegynner

Innlegg: 13
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: desember 03, 2014, 00:44:35 am » |
|
har ikke sett noe til olje men kan ha lekket som jeg ikke har sett før henting. men pr dags dato har jeg ikke sett noe til lekkingen. men sliter en del med noen skruer til det store svarte dekslet som beskytter alt. flat skruer som sitter hardere en sement. knekt 4 skrujern. og helt rådvill.
lang historie kort. det var "bare" og skifte det han kaller toppakning meen etter 5 timer har jeg fått av noen få skruer. må alt vekk for og komme seg ned til den rette pakkningen? beklager mange dumme spørsmål men helt ny i gamet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #5 på: desember 03, 2014, 01:22:12 am » |
|
som sagt; skaff deg en haynes manual  Hvis det er toppdeksel-pakningene er det bare å legge seg under bilen og vippe av toppdekslene, men det bildet du linker til er en komplett topp. I motsetning til en "vanlig" rekke-motor sitter ikke toppene på toppen av motoren men ut til hver av sidene. Det er en boksermotor, så hvis du skal komme til toppene, trenger du ikke skru av noe inne i motorrommet...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
snooka
Nybegynner

Innlegg: 13
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: desember 03, 2014, 01:57:32 am » |
|
nei det er sånn jeg har forstått det også. motoren er nå ute av bilen. og manualen skal jeg ut få skaffet meg i morgen. men i det hele ja kan jeg se den fra siden men kommer ikke til med alt annet i veien. men det skal da være mulig og kunne bytte hele den saken uten og måtte demontere alt annet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #7 på: desember 03, 2014, 09:18:41 am » |
|
Hei. Hvis du skriver inn hvor du holder til, er det kanskje noen som kan titte på og bistå deg med problemet😉
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #8 på: desember 03, 2014, 09:39:56 am » |
|
Se 6 sekunder på denne videoen: Fra 1:04 til 1:10 På toppdekselet han står med i høyrehånda, skal du pirke ut en kork pakning, gjøre rent, sette på en ny. Hele jobben tar 5 minutter på hver side, du trenger ikke engang jekke opp bilen ;-)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
snooka
Nybegynner

Innlegg: 13
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: desember 03, 2014, 11:51:31 am » |
|
den videoen du sendete er det så lett så tror jeg dør inni meg. kjempe klipp  . litt usikker på om den står like lett. til men han sa jeg bør bytte topplokke for gjengene en eller annen vei på den var dårlig og har fått med ny så må vel igrunn bytte hele den saken. blir en tur til byen nå for og se om jeg finner den manualen  spørsmålet over. jeg holder desverre til på den øde øy austevoll / Bergen 
|
|
« Siste redigering: desember 03, 2014, 12:01:02 pm av snooka »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #11 på: desember 03, 2014, 13:43:09 pm » |
|
Har det vært forsøkt med helicoil (løse erstattningsgjenger) i toppen? Hvis ikke, ta hele motoren med deg til byen å få det gjort.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #12 på: desember 03, 2014, 16:32:49 pm » |
|
Så da virker det som at vi gått fra topp-pakning via toppdekselpakning til plugg gjenger? Læringskurven på terminologien kan være bratt ja. Det nye du har fått med, er det den delen du viste bilde av? Det er en topp.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
snooka
Nybegynner

Innlegg: 13
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: desember 03, 2014, 21:42:34 pm » |
|
da var jeg tilbake fra dagens økt. jeg vet ikke helt hvordan jeg legger inn bilde her som jeg legger de bare som noen lenker. etter jeg har tatt av dette skjolde eller skallet til luftkjølinga og divere saker og skal til fjerne siste skjermen som beskytter topplokket ser jeg denne http://i59.tinypic.com/n3x115.jpg kjennes ut som en fjær som holder igjen. en type kabel sak som går ned mellom sylinderene som du ser på bilde. vansklig og forklare så jeg er i fotograf i dag. hvordan fjerner jeg denne. Og hva er dette som vises på bilde? et bilde til fra en annen vinkel http://i61.tinypic.com/25kq4n6.jpgjeg fant også dette nede i dette hulet jeg viser på bilde over. ligger flere sånne ringer inni der ved tennplugg hulet men aner ikke hva de er til. http://i61.tinypic.com/50f72d.jpgspørsmål 2 : hvilken funksjon har denne ? ser meget ødelagt ut.. http://i61.tinypic.com/2d12wsn.jpg har lest mellom dette jeg har skrevet her og ser selv at dette er helt uforstårlig så får vi se om noen forstår hva jeg prøver og få frem 
|
|
« Siste redigering: desember 03, 2014, 21:47:03 pm av snooka »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #14 på: desember 03, 2014, 21:47:44 pm » |
|
ok, for 3dje gang, kjøp deg en haynes bok... Jeg sier ikke det for å være kjip eller lite imøtekommende, men de fleste som er her inne på dette forumet har vært gjennom den samme lærekurven som du er i nå, og hvis man ser over tid dukker det stadig opp slike spørsmål som dette, og "folk" går lei av å svare på spørsmål som man enkelt kan finne svar på selv. Pluss at haynes (eller bentley) bøker er veldig bra med bilder og steg-for-steg forklaringer som er mye bedre enn det man kan få til på et forum. Lykke til 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
snooka
Nybegynner

Innlegg: 13
Bosted:
|
 |
« Svar #15 på: desember 03, 2014, 21:49:24 pm » |
|
ja og tilbake til dette med boka  glemte og skrive det i sta. jeg har vært over alt i dag og kikket uten hell så den leiter jeg nå etter på nett så jeg får bestilt den  den er ikke glemt  husker du hvor du fant boken? har funnet 1 nå på engelsk. bare trist at jeg må vente 3-6 uker før den ankommer i posten noen som har handlet her i fra? http://www.bilboken.no/products/haynes-bilbok-volkswagen-beetle-1302-and-1302s-70-72-up-to-l
|
|
« Siste redigering: desember 03, 2014, 22:05:57 pm av snooka »
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #16 på: desember 03, 2014, 22:29:27 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
snooka
Nybegynner

Innlegg: 13
Bosted:
|
 |
« Svar #17 på: desember 03, 2014, 23:20:10 pm » |
|
mange takk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #18 på: desember 03, 2014, 23:44:49 pm » |
|
biltema pleier også å ha de
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
snooka
Nybegynner

Innlegg: 13
Bosted:
|
 |
« Svar #19 på: desember 04, 2014, 01:39:50 am » |
|
var på biltema åsane og sandsli i dag det var det tomt. var der jeg trodde også de kunne ha for jeg mente og ha sett enn for et par år tilbake  men nå var den bestilt fra siden som ble linket over  håper den kommer i slutten av uken eller noe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #20 på: desember 04, 2014, 10:19:30 am » |
|
Gå inn på www.forum.vwacb.com det er Bergens klubben sitt lokal forum. Her kan du spørre om å få komme innom på skrulokalet på Breisten en dag det er folk der. Da kan du peke og spørre alt du trenger, i starten er det en av de beste måtene og lære på og gjør slik at du unngår å ødelegge både deg, bilen og motoren. Folk er generelt veldig glad i å hjelpe og komme med råd og tips men da må mottakeren høre etter og ta ting i riktig rekkefølge...  Hastverk er lastverk...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
snooka
Nybegynner

Innlegg: 13
Bosted:
|
 |
« Svar #21 på: desember 04, 2014, 13:37:29 pm » |
|
ikke dumt! takk skal du ha! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #22 på: desember 07, 2014, 18:00:04 pm » |
|
Og for å svare på bilde spørsmålene. Det spjellet på første bilde er det som regulerer luften fra viften og ned på sylindrene når det er nødvendig. Det staget sitter fast i termostaten som sitter under sylindrene/toppen. Løsner du termostaten kan du skru termostaten av dette staget som har gjenger i den enden vi ikke ser på bildet. De skivene har nok ramlet nedi der. De skal være på dynamoen. Ofte et par mellom viften og dynamo for å få riktig klaring, og en del mellom remskiven for å få dynamoremmen passelig stram. Dette ser du når du får den berømte boken  Siste bilde er av varmeboksen. Den varmer opp luften som kommer inn i den og blåses videre inn i bilen Den ser ikke så gal ut på bildet, men er ofte i motsatt ende den er verst. Det skal gå an å bevege/vri på den armen på siden, for å åpne spjellet, så det kan du teste og se om fjæren klarer å trekke den tilbake
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
|