Raymond
Medlem
  
Innlegg: 149
Bosted: Halden
|
 |
« på: juli 21, 2008, 22:32:58 pm » |
|
Litt dårlig respons i den turtallstråden min så prøver litt klarere spørsmål....
Min -63 T1 med relativt standard 1600 gjør lett 110 km/t, men synes turtallet begynner å bli litt vel da.... Så 110 er min maks motorveishastighet.
Hvor fort går DIN luftkjølte over lengre strekninger? Dvs, hvor fort orker/klarer du å kjøre når du skal ete mil på motorveien...
Skriv bil, motor og hastighet, kan bli en morsom oversikt.... Mine data:
-63 T1 Standard 1600 dobbeltporter 110 km/t (også oppoverbakke)
|
|
|
Loggført
|
Den er IKKE søt, den er tøff!!!
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #1 på: juli 21, 2008, 22:36:13 pm » |
|
-66 T1 Enkelport 1300 110 km/t - der det går. Vel og merke på nåla..
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #2 på: juli 21, 2008, 23:21:53 pm » |
|
Original 1300 Boble, 68-modell.
Det enkle svaret er at jeg kjører ca så fort som jeg har lov til i Norge, dvs at 110 på nåla i 100-soner er null problem. Da holder jeg også tritt med mesteparten av trafikken.
Men strengt tatt foretrekker jeg 90-100 på nåla ellers - det bråker mindre, sliter mindre på motoren og senker forbruket.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
manics
Seniormedlem
   
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo
|
 |
« Svar #3 på: juli 22, 2008, 07:45:06 am » |
|
Original 1971 VW 1302, dobbelporta 1300.
Holder stort sett 90-100 på nåla. Har ikke hjerte til å ligge i 110 over lengre strekninger, det liker ikke frøkena mi...
|
|
|
Loggført
|
LateBugLover; 1968 VW 1300 1974 VW 1303S Big
|
|
|
surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« Svar #4 på: juli 22, 2008, 08:41:45 am » |
|
X oval 56 mod, 110 km/t - autobahnen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #5 på: juli 22, 2008, 10:17:12 am » |
|
-65 T1 dobbelportet 2176 90 km/t med hørselvern pga høyt turtall (samme om det er oppover nedover eller flatt)
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
magnusB
Seniormedlem
   
Innlegg: 300
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #6 på: juli 22, 2008, 11:24:26 am » |
|
-65 T1 dobbelportet 2176 90 km/t med hørselvern pga høyt turtall (samme om det er oppover nedover eller flatt)
Så det er alltså han med den største motoren som kjører saktest. Heheh 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #7 på: juli 22, 2008, 12:30:22 pm » |
|
Ja, så langt så... men den akselererer ganske bra da... jeg er nok nederst på lista til noen med bay buss kommer... DE går dårlig de...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
magnusB
Seniormedlem
   
Innlegg: 300
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #8 på: juli 22, 2008, 12:36:10 pm » |
|
Kan jo roe deg med at jeg faktisk er treigere for tilfellet. Min har ikke noe på motorveien å gjøre før den er skrudd sammen igjen. Når den funker går den i oppimot 140 km/t, men da holder man godt i rattet. Går greit å ligge i 100 og kose seg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #9 på: juli 22, 2008, 12:42:37 pm » |
|
Står boble i tittelen, men du ba om det JHU  69 Bay 1500-motor 90 marsjfart på flata I oppoverbakke - raskt ned til 60-70... Jeg tror ikke den største forskjellen på motorene er toppfart/marsjfart, men hvor lang tid det tar å komme opp i den 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #10 på: juli 22, 2008, 12:44:14 pm » |
|
ligger fint med 100 på nålen i min 67 T1 med 1300 enkelport
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
magnusB
Seniormedlem
   
Innlegg: 300
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #11 på: juli 22, 2008, 12:47:09 pm » |
|
Står boble i tittelen, men du ba om det JHU  69 Bay 1500-motor 90 marsjfart på flata I oppoverbakke - raskt ned til 60-70... Jeg tror ikke den største forskjellen på motorene er toppfart/marsjfart, men hvor lang tid det tar å komme opp i den  Ja, utveksling i girkassa er vel den største begrensningen, ikke motor. Uansett så har vel ikke en boble så mye å gjøre over 150 km/h...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #12 på: juli 22, 2008, 13:48:09 pm » |
|
Ja, så langt så... men den akselererer ganske bra da... jeg er nok nederst på lista til noen med bay buss kommer... DE går dårlig de...
Ikke merket noe til at DE går så dårlig 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rabben
Seniormedlem
   
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland
Diktator -> Klubbløs #001
|
 |
« Svar #13 på: juli 22, 2008, 13:52:20 pm » |
|
Ja, utveksling i girkassa er vel den største begrensningen, ikke motor. Uansett så har vel ikke en boble så mye å gjøre over 150 km/h...
Joda, den har mye å gjøre godt over 150 km/t  Med 2221 motoren i 71 bobla med orginal 1300 girkasse var det ikke noe problem å daffe rundt på hastigheter mer en hva spedometeret går til. Hørselvern hadde en på seg uansett skulle en kjøre andre plasser en i byen  Med 2221 motoren lå jeg på langkjøring med en 110-120 på nåla, med 1300 motoren går det i en 85-90, en reduksjon på en 1000-1500 rpm. Begge deler uansett om det går oppover eller er flatt.
|
|
|
Loggført
|
--- Mvh Rabben
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #14 på: juli 22, 2008, 14:01:27 pm » |
|
Jeg tror ikke den største forskjellen på motorene er toppfart/marsjfart, men hvor lang tid det tar å komme opp i den  Ja det er nok noe med det, rundt 3-4 sec til min marsj fart skulle jeg tro...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #15 på: juli 22, 2008, 14:02:23 pm » |
|
Ikke merket noe til at DE går så dårlig  DET tror jeg ikke før jeg får se det!! 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #16 på: juli 22, 2008, 14:41:54 pm » |
|
SCC bussen trives helt fint i 100kmt. Kjempefin å kjøre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
    
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
 |
« Svar #17 på: juli 22, 2008, 15:24:55 pm » |
|
Min T1 -63 med 1200 motor enkeltportet klarer greit 100 på motorveien, bruker ca 1 min. på å komme fra 60-100. I lange oppoverbakker (8%) stigning, klarer jeg så vidt 60 km/t når jeg når toppen. Best fart er ca.90 på flate motorveien. Har ikke problem med å holde trafikken så lenge det ikke går oppover. Bobla er vel heller ikke bygget for å gå særlig mer enn 110. Mest kos i 70-80 med vinduer nede og sommersol.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #18 på: juli 22, 2008, 16:06:16 pm » |
|
66 t1 med 1300s kasse og 1600 med 1,25 vipper og dobble 40 gassere 110 uansett opp eller ned går fint kan sikkert peise på litt mer man hvorfor det???
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #19 på: juli 22, 2008, 16:20:08 pm » |
|
Min 57 buss med reduksjonsbokser av den tidlige typen og 1500 motor kjører jeg helst ikke over 90 på speedo. 90 på speedo var 78 i følge broen ved liertoppen 
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #20 på: juli 22, 2008, 16:24:50 pm » |
|
Luftmotstand er vel den som gir endelig hastighet, og den viktigste faktoren.Ikke girkassa og utveksligen der
Har en tabell over motoreffekt nødvendig versus hastighet. Mener den står i "Jetz mache ich ihn schneller", gullboka!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Phantome
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #21 på: juli 22, 2008, 19:14:18 pm » |
|
Jeg har en T1 med en 1500 motor i. Jeg trives best i 80-90. Fortere enn det begynner det å bli skummelt (å ulovlig  )
|
|
|
Loggført
|
<Insert lame ass quote here>
|
|
|
pungar
Medlem
  
Innlegg: 247
Bosted:
Er du i tvil, GI GASS!
|
 |
« Svar #22 på: juli 22, 2008, 21:58:08 pm » |
|
Bayen min (75mod sika 1600 dobbelport) klarer greit 130 på speedoen, men så har den fryktelig små forhjul da  Trives best under 110 på nåla. Må sies at den viser ca 20-25%for mye.
|
|
|
Loggført
|
vw T2 pickup 1600, 75mod Lada 1500s 76mod Ford Cortina 1600 70mod Audi 80 1,8 16vt, 90mod
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #23 på: juli 23, 2008, 00:25:25 am » |
|
Har prøvekjørt ein vannsølt scaravelle, og den målte me 0-100 på 53sek  Og det orginalt.. Skulle nesten tru att luftkjølte gjekk bedre 
|
|
« Siste redigering: juli 23, 2008, 00:54:02 am av Tistlo »
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #24 på: juli 23, 2008, 01:39:18 am » |
|
Min liker seg best i 110  Ghia med 48 IDA, 1300S og littegranne ekstra 
|
|
« Siste redigering: juli 23, 2008, 10:53:15 am av TomR »
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #25 på: juli 23, 2008, 02:30:49 am » |
|
Holdt fint 90 ned til bugcamp (100 på speedo'n) med 30-hestern. Høyt turtall blir man vandt til for det er ikke til å unngå om du skal holde brukbar fart med en 54 med orginalt drivverk 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #26 på: juli 23, 2008, 11:14:39 am » |
|
Ikke merket noe til at DE går så dårlig  DET tror jeg ikke før jeg får se det!!  de går sakte nedover så fort det kommer en stigning hvertfall. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Spet
Medlem
  
Innlegg: 142
Bosted: Skåla/molde
M&R
|
 |
« Svar #27 på: juli 23, 2008, 16:24:52 pm » |
|
70mod- 1300dobbelport jeg hadde tidligere gjorde 100mil på under 10 timer, inkludert 2 kjappe bensinfyllinger..(dette var i sverige og ble gjentatt flere ganger det samme året) motoren var original.. marsjerte fint med nermere 140 på nåla:) høy musikk kvæler motorstøy;)
|
|
|
|
Traspen
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #28 på: juli 24, 2008, 23:57:44 pm » |
|
71 mod 1600 dobbelportet med kvasskam større gasser og effektannlegg. Har hatt den i 140km/t men med 265 dekk bak og 205 framme så følte eg at det var å leke med livet, hvertfall her på vestlandet. Men over lengre distanser så ligger eg på rundt 110-120km/t, og det gjelder både opp og ned bakker. men den "grommeste" lyden kommer frem i 70km/t.
|
|
|
Loggført
|
Gammelt er det nye nytt;)
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #29 på: juli 25, 2008, 11:48:17 am » |
|
min 1300 69 t1 med 1600 twin port greide helt fint 130 km/t i slak oppover bakke etter speedon da så klart hehe  Akslarasjonen fra 0-100 var 13.6 sekunder og det med sliten kløtsj Bare je får bytta kløtsjen og trimman etter planene skal den nok greie 0-100 på under 10 sekunder 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
|