ted67
Seniormedlem
   
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
 |
« på: april 16, 2015, 16:39:08 pm » |
|
Noen her som har frest opp topper? Jeg trenger å vite hvor mye som må kjimses opp i bakkant sv toppen så vinkelen blir riktig, i og med at toppene ikke har flater som er parallelle på ytrer og innerkant.
Noen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ted67
Seniormedlem
   
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
 |
« Svar #1 på: april 16, 2015, 18:29:50 pm » |
|
Det er snakk om T1 1600 topper
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveins Autohaus
Juniormedlem
 
Innlegg: 58
Bosted: Bergen
Canpro AS
|
 |
« Svar #2 på: april 16, 2015, 18:57:26 pm » |
|
Hvis det er snakk om å frese flaten mot sylindrene, så er det bare til å spenne på pakningsflaten til ventildekselet?
|
|
|
Loggført
|
'64 Dobbelkabiner '73 1303S
|
|
|
ted67
Seniormedlem
   
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
 |
« Svar #3 på: april 16, 2015, 20:21:05 pm » |
|
Jeg skal gå fra 1600 til 1800. Pakningene endrer vel ikke vinkelen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #4 på: april 17, 2015, 00:22:04 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Toolmann
Medlem
  
Innlegg: 152
Bosted:
Type-3 Garasjen
|
 |
« Svar #5 på: april 18, 2015, 14:23:22 pm » |
|
Ved fresing/bearbeiding av topper, enten for å sette inn større sylindre eller justere cc i forbrenningskammrene så legger du toppen med anleggsflaten for toppdekselpakningene ned på fresebordet. Den anleggsflaten er "lik" anleggsflaten til sylindrene i toppen. Eneste gangen du trenger å vinkle toppen er ved utborring/innpressing/brotsjiing av ventilstyringer.
|
|
|
Loggført
|
1965 1600 TL, Fastback 1970 Boble 1300, Cal-look 1966 Boble 1300, Drag-race 1969 Boble 1300, Bruksbil 1974 1303S BIG, Bruksbil 1974 Boble 1303, German-Look (Prosjekt)
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #6 på: april 18, 2015, 15:47:27 pm » |
|
Er vel ikke en vanlig "gjør det selv"-jobb. Skal ikke mye skjevheter til før kompresjonen er borte....
ghia69
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #7 på: april 18, 2015, 18:39:33 pm » |
|
selve jobben er enkel, man må bare ha verktøyet til å gjøre det...
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
ted67
Seniormedlem
   
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
 |
« Svar #8 på: april 19, 2015, 23:13:56 pm » |
|
Aha! Det var en som skal gjøre jobben for meg, og når han tittet på det var han sikker på at de annleggsflatene ikke var i parallelle. Det er på et mekanisk verksted, ikke garasje prosjekt..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #9 på: april 20, 2015, 02:39:00 am » |
|
Normalt er planet i begge toppene like. Men man må evt justere sylinderne. Høres ut som noen har vært der før, og gjort motsatt.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
|