forBaust
Medlem
  
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad
|
 |
« på: juni 29, 2015, 09:48:43 am » |
|
Prototypen er printet så nå er neste steg støping.
Noen som har støpt alu innsug tidligere? Tips mottas....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
forBaust
Medlem
  
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad
|
 |
« Svar #1 på: juni 29, 2015, 09:54:35 am » |
|
....og en modell for Ducati spjeldhus....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2 på: juni 29, 2015, 09:55:41 am » |
|
Kult! Hva med injectorer på utsiden istedet? Skyter rett på ventilen 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
forBaust
Medlem
  
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad
|
 |
« Svar #3 på: juni 29, 2015, 10:03:31 am » |
|
Kult! Hva med injectorer på utsiden istedet? Skyter rett på ventilen  Ja, absolutt men det kan vel bli litt dårlig plass? Et annen ting er at hoved "flow'en" går i "yttersvingen og at en dyse her kan skape mye turdulens. Er ikke sikkert at det utgjør så mye forskjell men det er ihvertfall et punkt å ta hensyn til. Flott, takk:-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #4 på: juni 29, 2015, 11:36:51 am » |
|
Utviklingskostnad på et sånt sett da Baust'n? Skulle hatt et sett til type 4 jeg, med dyser på yttersiden. Har nemlig bil med god plass i....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
forBaust
Medlem
  
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad
|
 |
« Svar #5 på: juni 29, 2015, 12:12:05 pm » |
|
Utviklingskostnad på et sånt sett da Baust'n? Skulle hatt et sett til type 4 jeg, med dyser på yttersiden. Har nemlig bil med god plass i....
HYSJ.... Neida, tror ikke det blir så gærnt egentlig. Det er en "guttunge" på jobb som har 3D printer og som også er litt sugen på å teste støping. Utfordringen blir nok støpingen mtp at formene skal brukes flere ganger. 3D modelleringen tar jeg en halvtime nå og da etter jobb. Har fortsatt Jenwey spjeldhus til deg hvis det er interessant?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #6 på: juni 29, 2015, 12:58:45 pm » |
|
Pent Baust! Fin printing også
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #7 på: juni 29, 2015, 13:43:17 pm » |
|
Utviklingskostnad på et sånt sett da Baust'n? Skulle hatt et sett til type 4 jeg, med dyser på yttersiden. Har nemlig bil med god plass i....
HYSJ.... Neida, tror ikke det blir så gærnt egentlig. Det er en "guttunge" på jobb som har 3D printer og som også er litt sugen på å teste støping. Utfordringen blir nok støpingen mtp at formene skal brukes flere ganger. 3D modelleringen tar jeg en halvtime nå og da etter jobb. Har fortsatt Jenwey spjeldhus til deg hvis det er interessant? Nja, egentlig ikke. Ser for meg noe lignende det du har fått laget her, men tilpasset type 4. Men har også noen andre ideer i hodet, bare jeg finner en som kan sveise litt alu for meg her i nærheten....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
forBaust
Medlem
  
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad
|
 |
« Svar #8 på: juni 29, 2015, 14:34:33 pm » |
|
Pent Baust! Fin printing også
Takk:-) Som en tidliger kollega så: "Vi kan ikke bare ha det gøy, vi må ha det litt morro også" "Guttungen" mente det var litt grov print men det duger til å ta og føle på. Skulle bare funnet en plasttype som tåler litt varme samt drivstoff slik at vi slapp å støpe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
PM
Seniormedlem
   
Innlegg: 393
Bosted: Råholt
|
 |
« Svar #10 på: juni 29, 2015, 19:42:27 pm » |
|
Er det ikke bare å sende over tegningen til norsk Titan på eggemoen da, de 3D printer jo i Titan?
Så blir det både lett, sterkt og dyrt på en gang!!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
forBaust
Medlem
  
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad
|
 |
« Svar #11 på: juni 29, 2015, 20:08:48 pm » |
|
Er . .....det ikke bare å sende over tegningen til norsk Titan på eggemoen da, de 3D printer jo i Titan?
Så blir det både lett, sterkt og dyrt på en gang!!!
Trodde det at siden det er hobby så skulle det være tungt, svakt og billig........sorry, jeg mente amerikansk. ...;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #12 på: juni 29, 2015, 21:24:11 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: juni 29, 2015, 21:47:50 pm » |
|
kult Lynet var i kontakt med noen anng støping her i norge. og har sjøl vært i kontakt med ett par kina fabrikker om noe tilssvarende en stund tilbake svaret var liksom att det å lage forma kosta litt , så selve kostnad pr del etterpå var ikke så ille.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #14 på: juni 29, 2015, 22:22:08 pm » |
|
Vi jobber mye med støpte deler på jobben og selv om det er billig når man masseproduserer så koster det en del for første delen, regn med at det koster minst 40 tusen for den første delen og alt fra et par hundrelapper til 6 tusen for de neste delene, alt etter hvor mange og i hvilket land. Og en fin tommelfingerregel er at jo lengre unna og billigere lang du snakker med desto vanskeligere er det å få dem til å produsere delene riktig. Har samarbeidet både med Tyskland, sør Korea og Kina og trenger ikke å si annet en at de to siste landene innebærer mye stanging av hodet i veggen! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #15 på: juni 30, 2015, 12:09:27 pm » |
|
Hva med å lage støpeformen selv? Så et innslag på TV'n med James May hvor han lagde form og smeltet noe metall og lagde sin egen sitronpresse i alu... Bare en tanke... Love med prøver og forsøk... Test og utvikling 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
forBaust
Medlem
  
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad
|
 |
« Svar #16 på: juni 30, 2015, 12:28:18 pm » |
|
Hva med å lage støpeformen selv? Så et innslag på TV'n med James May hvor han lagde form og smeltet noe metall og lagde sin egen sitronpresse i alu... Bare en tanke... Love med prøver og forsøk... Test og utvikling  Etter ferien er det støping på gang. Vi har hatt en liten R&D samling i dag og det blir støping med sand/gips. "Guttungen" skal bare lage en print til slik at vi har to stk og så skal disse brennes ut av gipsen før vi heller i alu. Gleder meg:-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #17 på: juni 30, 2015, 18:12:40 pm » |
|
Høres ut som en fornuftig løsning det.  Gleder meg til å se fortsettelsen på dette!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #18 på: juni 30, 2015, 19:44:25 pm » |
|
Oppdater med bilder osv etterpå. Spennende!
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
forBaust
Medlem
  
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad
|
 |
« Svar #19 på: juli 03, 2015, 13:05:12 pm » |
|
2.0 [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #20 på: juli 07, 2015, 03:41:00 am » |
|
Er det mulig å lage hullene til feste av manifold integrert i siden av innsuget (slik som på wasserboxer) slik at det blir større rom for porting?
Ang. former og støping i alu, så ligger det på Youtube mange "bakgårdsutgaver" av alu støping, som beskriver former, legeringer, tilsatser og etterbehandling.
Det er litt varierende resultater, men mye ser bra ut, litt fresing og porting, så er mulighetene store.
Spennende for oss som ikke alltid er fornøyd med hyllevare, eller har for mye tid og for lite vett :-) STÅ PÅ, SPENNENDE Å FØLGE
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #21 på: juli 10, 2015, 11:24:24 am » |
|
+1 til svaret over. Ligger mye bra info på youtube og forbausende (  ) bra resultat
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #22 på: juli 10, 2015, 12:26:30 pm » |
|
Husk på at 3 bolter er et must og om dere trekker området rundt mutrene som fester innsuget til toppen litt lengre opp så blir det betydelig sterkere og vil trekke flater mot flensen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
forBaust
Medlem
  
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad
|
 |
« Svar #23 på: juli 10, 2015, 19:20:50 pm » |
|
Takk for all input så langt. Mer gods ved innfestning bør nok legges til, ja. Når det gjelder versjon 2.0 har denne liten diameter i innsugskanaler da disse blir laget spesielt for en 1285ccm motor. Pr nå vil hver del bli 3D printet for så å støpes inn i gips/sand. Deretter brennes plasten ut og erstattes med alu.
JAB
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|