Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #60 på: oktober 13, 2008, 23:21:50 pm » |
|
Nope. Denne gangen skal jeg være NØYE. Og da snakker vi om pulverlakk, polerte syrefaste styrestag osv..... Det får ta den tiden det tar for å si det sånn.
fint med pulver lakk, men............. husk på att bakelitt foringene krymper i varmen !! de må ut før du steker pulver lakken
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
    
Innlegg: 796
Bosted: Skien
Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....
|
 |
« Svar #61 på: oktober 14, 2008, 06:33:55 am » |
|
Nope. Denne gangen skal jeg være NØYE. Og da snakker vi om pulverlakk, polerte syrefaste styrestag osv..... Det får ta den tiden det tar for å si det sånn.
fint med pulver lakk, men............. husk på att bakelitt foringene krymper i varmen !! de må ut før du steker pulver lakken Hmmm. Kansje like greit. Hadde tenkt å bytte disse uansett, men synes ikke de gammle er spesielt enkle å få ut så kansje de slipper etter at den er lakkert??
|
|
|
Loggført
|
B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
|
|
|
riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« Svar #62 på: oktober 14, 2008, 19:14:14 pm » |
|
detta liker vi!  Ikke gjør som alle andre!  Blir veldig bra detta,syns dimmen er perfekt også,selv om det kunne holdt med tynnere,ser det mer profft ut enn med blekk,spør du meg. 
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #63 på: oktober 26, 2008, 20:13:28 pm » |
|
ser du har bare en sveise sjøt per rør, men gjør det noe å ha 2 på hvert eller? tenkte å smalne min forstiling snart, men har jo senkere i midten, så derfor kappe på hver side av senkerne, å vekk med så mye jeg kan (80mm sa meanbugs gutta) så derfår beholde senkerne, kappe 40mm på hver side-deretter sveise delene sammen igjen, å torsjons stavene blir vel kappet like mye i hver ende som det er blitt fjerna på røra?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
    
Innlegg: 796
Bosted: Skien
Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....
|
 |
« Svar #64 på: oktober 26, 2008, 20:51:19 pm » |
|
Det du korter inn forstillinga korter du også inn fjærene. Men du tar halvparten på vær side av fjærene. Ang dette med antal skjøter i rørene så valgte jeg å gjære slik at det bare ble en skjøt. Det er ikke noe vanskeligere enn å lage to skjøter og det er jo også lettere å få rett jo færre skjøter man har. Synes jeg. Så et skrekkeksempel i ultra vw for et års tid siden. Der satte de først inn sway away justering (2 skjøter) og så kappet de forstinninga på begge sider av etterpå for å korte den inn. Resultatet ble en superstygg forstilling med 4 sveisesømmer.
Årsaken til at jeg har gått for en løsnig med bare en skjøt er jeg ikke helt sikker på selv, men tror det er fordi jeg selv syntes det så best ut, og jeg får færrest mulig skjøter i røra, som igjen er et pluss for sikkerheten.
|
|
|
Loggført
|
B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #65 på: januar 30, 2009, 17:43:11 pm » |
|
Da er tiden kommet for noen oppdateringer  Satte skruer i alle hull det ikke skulle maling inni samt at jeg tettet endene med plater for å ungå lakk inni rørene. Lagerene tok jeg ut etter Unnebergs gode råd.
|
|
« Siste redigering: mai 12, 2009, 21:49:59 pm av Empiboy (NAN Mixer) »
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #66 på: januar 30, 2009, 17:54:53 pm » |
|
Det er satt inn nye bakelitt lager innerst i forstillinga. Ute hadde jeg tenkt å bruke nålelager, men da disse ikke passet inne i mine orginale 1956 rør så utgikk dette. Unneberg hadde ikke flere bakelittlager i skuffen så jeg endte opp med å dreie nye selv av nylon (må IKKE sammenlignes med polyurethan). Disse knirker ikke. Dingsen som lagerene til kingbolten står i har vært hos Mr Pensjonert vw mekaniker og fått presset inn lager og blitt brotsjet opp til perfekt mål. Så etter litt maling så tenker jeg at spindlene også er på innen neste uke med nye leddbolter og alt. Da gjenstår bare styrestagene. Fjærene har jeg satt i fresen og sentrert meg i de gamle hullene. Boret så nye 2,5" lengere inn før jeg tredde på en bærearm og kappet på utsiden av denne og sveiset sammen som orginalt.
|
|
« Siste redigering: mai 12, 2009, 21:50:50 pm av Empiboy (NAN Mixer) »
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
per
Medlem
  
Innlegg: 248
Bosted: Telemark
|
 |
« Svar #67 på: januar 30, 2009, 18:07:18 pm » |
|
Dette så meget bra ut !  Per.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #68 på: januar 30, 2009, 18:39:15 pm » |
|
Virkelig imponerande stykke arbeid.
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #69 på: januar 30, 2009, 19:43:48 pm » |
|
Ser Veldig bra ut!!! Du kunne nok fint fått selt fleire sånne, ja 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #70 på: januar 30, 2009, 21:21:54 pm » |
|
nice work E-boy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #71 på: januar 30, 2009, 22:19:13 pm » |
|
Ser Veldig bra ut!!! Du kunne nok fint fått selt fleire sånne, ja  Skulle jeg solgt identiske aksler til denne hadde jeg nok brent inne med alle sammen! Tror nok at med all tiden jeg bruker på en slik, pulverlakk, dempere, donordeler fra orginale aksler osv osv.... så ser jeg vel for meg at en pris på ca 4500,- + fort er innen rekkevidde og dermed en pris meget få er villige til å ut med (tror jeg) . 3-4" varianter derimot er det ikke like mye jobb med (tårnene svelger tid på en 5") og ville nok derfor blitt vesentlig billigere. Men når jeg verken er blakk eller har mulighet til å avse all fritiden min på slike jobber, så får det holde med denne ene.
|
|
« Siste redigering: januar 31, 2009, 02:19:43 am av Empiboy/ Mr. Eikstad »
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #72 på: januar 30, 2009, 22:21:20 pm » |
|
Ellers takk for tilbakemeldingene  Det varmer en kald vinterdag 
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #73 på: januar 31, 2009, 02:14:09 am » |
|
PS: Denne er IKKE til salgs. Så venligst ikke send flere PM med bud 
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #74 på: januar 31, 2009, 02:28:09 am » |
|
Du er flink! Når har du tenkt å få montert den på den rustne stygge bilen din da?  Gleder meg til å se resultatet!
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #75 på: januar 31, 2009, 09:37:17 am » |
|
den ble kjempe bra:) Men får du svingt hehe
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #76 på: januar 31, 2009, 10:43:40 am » |
|
Du er flink! Når har du tenkt å få montert den på den rustne stygge bilen din da?  Gleder meg til å se resultatet! Håper å få den på i løpet av mai. Den rustne stygge bilen står desverre på en låve til vinterlagring da jeg mangler garage hjemme og ikke tok meg råd til å leie verkstedsplass til den i vinter. Angrer nå gitt. Ang svingradius så blir den nok dårligere enn orginalt, men med senkespindler så blir bare innkortingen fra spindel til spindel på 4". Så bygger BRM hjula 45mm lengere ut enn de orginale stålfelgene, men de er også en halv tomme bredere. Så alt i alt blir det nok ikke så gæli.
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Tc
Seniormedlem
   
Innlegg: 282
Bosted: brumunddal
|
 |
« Svar #77 på: januar 31, 2009, 11:14:07 am » |
|
Bygger hver spinndel 0,5" Er det den typen som hotshop selger? Driver med korting selv og har lært no triks her gitt  Men je korter nok itte så mye som 5  Artig å se på folk som har peiling! Bra jobb!
|
|
|
Loggført
|
1959-T1 2009 Passat 1998-zx9-R 1966-T2
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #78 på: januar 31, 2009, 13:23:29 pm » |
|
Kjøpte spindler av unneberg. "Tilbudstypen" som kostet 1400,- for parret sist sommer. Disse er for linkpin og tromler. De bygger 12,5 mm pr side i forhold til de orginale spindlene. Dette viste jeg når jeg kjøpte de og det er nettop derfor jeg korter 5". Planen var å korte 4" uten droppspindler, men så ballet deg seg litt på. Likte ideen om at det kun var karoseriet som skulle hindre meg fra maks senk. Derfor har jeg også "snudd" hullene til styreledda i spindlene for å unngå konflikt melom styrestag og tank ved max senking. Tror ikke bilen kommer til å senkes så mye at det ville blitt noe problem uansett, men det er gøy å ha muligheten 
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« Svar #79 på: januar 31, 2009, 14:17:36 pm » |
|
Har sett den "live" og den ser kanon ut,men legg den til sia å bygg om Porsche hubba mine!!! 
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
slowbug
Medlem
  
Innlegg: 227
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #80 på: januar 31, 2009, 16:11:42 pm » |
|
Dette ble kanonbra, liker spesielt innfestingen av demperne på toppen, smekkert  stå på....gleder meg til å se denna deilige bilen cruze rundt i byen til sommern 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tc
Seniormedlem
   
Innlegg: 282
Bosted: brumunddal
|
 |
« Svar #81 på: januar 31, 2009, 16:18:37 pm » |
|
Kjøpte spindler av unneberg. "Tilbudstypen" som kostet 1400,- Da er det samme type som je har, da vet je hvor mye de bygger. Da er det bare å kutte å prøve seg frem. 
|
|
|
Loggført
|
1959-T1 2009 Passat 1998-zx9-R 1966-T2
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #82 på: februar 05, 2009, 13:04:22 pm » |
|
Nesten ferdig med prosjektet! Pust..... Har nå kappet og gjenget styrestagene samt glassblåst disse og sveiset på en liten praktisk detalj på begge stagene (bilder kommer når de er helt ferdige) . Disse skal nå leveres til "Olsens tekniske center" i skien for å få en runde med el-zink belegg. Planen min var egentlig å lage helt nye stag av rustfritt (som skulle poleres) men siden jeg da måtte laget de av masivt ble dette skrinlagt. De blir jo blanke nå også, men ikke som jeg hadde ønsket. Kansje blir det krom når bilen en gang skal restaureres ordentlig. Forøvrig er de nye spindlene montert med nye kingbolter og leddbolter. Nye forbedrede støtdemper bolter er dreid og er sendt sammen med styrestagene til "Olsen's". Skal bli godt å få denne hjem så jeg slipper å bekymre meg for at noen andre på jobben skal skumpe til "kunsten" og den havner i betongen! Det hadde vært krise.
|
|
« Siste redigering: februar 05, 2009, 22:20:52 pm av Empiboy/ Mr. Eikstad »
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« Svar #83 på: februar 05, 2009, 21:12:54 pm » |
|
Det er bare å polstre hele verkstedet med madrasser,da går det så bra så 
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #84 på: februar 05, 2009, 22:21:27 pm » |
|
Det er bare å polstre hele verkstedet med madrasser,da går det så bra så  Da setter jeg kursen mot jysk!
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #85 på: februar 12, 2009, 19:35:25 pm » |
|
Da har fatter vært innom med de ferdige styrestagene mine. Det lange er et orginalt stag som jeg kappet 2,5" i enden med høyregjenger. Dette ble så gjenget videre inn med M14x1,5 tapp (orginal dimensjon), splittet på nytt og frest spor til skruen for klammeret som låser endeleddet. Det korte staget er et nytt stag fra unneberg. Dette er beregnet til en vanlig 2" kortet aksel. Dette ble kappet og gjenget på samme måten som det lange, men splitting og spor til skrue fra klammer ble ikke nødvendig da endeleddet i den høyregjengede enden av staget låses med kontramutter. Hvor mye dette ble kortet husker jeg ikke. Beregnet lengden i forhold til et orginalt stag med faste ledd. Den lille praktiske detaljen som jeg har skryti på meg er en M16 mutter som jeg boret opp med Ø18 bor. Så fikk jeg fatter, som er en rev med slaglodd, til å lodde den fast i den enden av staget som skal mot hjulet. Dette blir mye penere enn sveising i dette tilfellet. Da slipper jeg å knote under bilen med tang når det skal justeres. Og ikke blir det veldig pent heller når tanga har "spinni" over lakken/belegget noen ganger heller. Fatter har så hatt delene med seg på jobben å fått dyppet disse i elzink badet. Da blir det korosjonsbestandig og ikke minst pent.
De to settskruene på bildene er vanlige sorte M10x30 umbrako som har blitt glassblåst og belagt for å unngå rust. Disse skal stå i gjengede hull på spindlene slik at jeg kan justere/begrense svingradiusen slik at ikke hjulene treffer innerskjermen. Bare en liten praktisk detalj.
Pus er forøvrig også vw entusiast! Hun heter Miss Empi Eikstad.
|
|
« Siste redigering: mai 12, 2009, 21:52:46 pm av Empiboy (NAN Mixer) »
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #86 på: februar 12, 2009, 20:07:18 pm » |
|
Virkelig digger den løsningen med mutteren på staget for å unngå tangproblematikken... Den stjeler jeg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #87 på: februar 12, 2009, 20:29:09 pm » |
|
Virkelig digger den løsningen med mutteren på staget for å unngå tangproblematikken... Den stjeler jeg  Bare å stjele ideer (ikke deler eller hele forstillinga)  Denne tråden er her for å gi ideer.......
|
|
« Siste redigering: mai 12, 2009, 21:53:53 pm av Empiboy (NAN Mixer) »
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #88 på: februar 12, 2009, 20:31:52 pm » |
|
The forstilling nermer seg slutten nå!!! Og du tar det heilt ut fortsatt! 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #89 på: februar 12, 2009, 20:42:55 pm » |
|
Takk Tistlo  Jeg drømmer jo om resto looker, men føler ikke at jeg kan avse penger foreløpig til å kjøre løpet ut med bilen min. Derfor kjører jeg om ikke annet løpet ut med de nye komponentene som blir laget til den. Men sånn som jeg ser frem til den dagen da huset mitt er "ferdig" og garasjen står i hagen. Da skal rotta i deler.........
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
|