andtho
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal
|
 |
« på: august 04, 2015, 10:22:54 am » |
|
Endelig ble det boble på meg også, jeg har vært aktiv VACN klubb mann i mange år og hatt det meste av gammel og ny vag, men aldri boble. Jeg hadde nettopp solgt en 92 Audi 80 Quattro jeg hadde stående som vinterbil og pengene brant i lomma. Jeg liker alt som brommer og har ingen spesielle preferanser til type bil (har også hatt annet en vag, men det er vag som står hjertet nærmest), søket på finn gikk på biler over 30 år, innenfor budsjett, vag. Noen timers titting og det ble roadtrip til Dokka for å se på boble. Bilen hadde nettopp vært på EU og skulle være i god stand, den trengte lakk dog. Når jeg kom dit så lå dashbordet i deler og den så noe røffere ut en bildene tilsa. Den gikk merkelig og døde ut om man ga gass. Men jeg så potensiale og det ble kjøp. Turen hjem var lang da man måtte kose med den for å få den opp i fart. Et par bilder fra jeg kom hjem fra Dokka, som dere ser så sitter det Porsche styling på denne, vet det kanskje er å banne litt i kirka på et forum som dette, men helt siden jeg så en sånn når jeg var liten har det liksom vært et "ikon" for meg. Og nå har jeg en selv.  Det var byttet alt av bremser foran og det sitter ATS felger på den, ellers rimelig standard bil.
|
|
« Siste redigering: august 13, 2015, 14:13:10 pm av andtho »
|
Loggført
|
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2112
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #1 på: august 04, 2015, 10:25:21 am » |
|
Gratttis med fet 03 :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
andtho
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal
|
 |
« Svar #2 på: august 04, 2015, 10:29:10 am » |
|
Noe av det første jeg gjorde var å ta en service på bilen.
Til min store "glede" oppdager jeg at det sitter verken bensinfilter eller luftfilter på bilen, choke mekanismen er fjernet helt ifra gasseren og det virker ikke som det er tatt service på den på lenge.
Jeg overhalte også forgasseren, heldigvis lå choke delene i en kasse på gulvet foran i bilen så jeg fikk montert dette igjen sammen med en ny sånn som flytter på choke spjeldet (husker ikke hva den heter).
Var en tur på hotshop og handlet det jeg trengte, fikk da også med ny eksos og baklamper. Rattet fulgte med bilen løst.
Når jeg skulle fyre bilen etter service og forgasser overhaling nektet den å starte, viste seg at tenning og justering av gasser var helt off, fikk dette noenlunde riktig igjen og den fyrte med engang.
Etter dette gikk den noe bedre, men langtifra bra.
|
|
« Siste redigering: august 04, 2015, 10:32:11 am av andtho »
|
Loggført
|
|
|
|
andtho
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal
|
 |
« Svar #3 på: august 04, 2015, 10:32:30 am » |
|
Gratttis med fet 03 :-)
Takk for det. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
andtho
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal
|
 |
« Svar #4 på: august 04, 2015, 10:34:56 am » |
|
Siden det ikke var penger til en hellakkering så sent på sesongen (har en del andre biler også i tillegg til denne) så ble det økonomi lakkering.
Bilen ble slipet ned, noen skader på bakfanger fikset og så ble bilen rullet/penslet i samme RAL farge som US airforce bruker på flyene sine.
Nye lamper bak ble montert.
På disse bildene er også senkefjører foran montert.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
andtho
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal
|
 |
« Svar #5 på: august 04, 2015, 10:39:38 am » |
|
Så gjorde jeg et forsøk på å bytte eksosen på bilen, det som satt der ved kjøp var en 4-1 kollektor og en potte uten innmat. Naturlig nok hørtes det ut som den gikk på frieksos, noe som egentlig også var sannheten.
Dessverre knakk et par pinnebolter. Fikk en kamerat til å hjelpe meg med å borre dem ut og bytte dem.
Legger ved et bilde av potta som satt der og "pakningen" som jeg tror ble laget for å få ned lyden før EU, ikke rart den gikk dårlig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
andtho
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal
|
 |
« Svar #6 på: august 04, 2015, 10:44:15 am » |
|
På vei til første treffet med bilen ryker dessverre clutchkabelen, noe som betydde at pedalene måtte ut. Jeg prøver alltid å oppgradere eller i det minste restaurere deler som jeg tar av bilen for så å sette dem på igjen.
Ny pedalgummi og fjører ble bestillt og pedalene fikk en runde med lakk. Hadde tenkt å få dem sandblåst og pulverlakkert, men kameraten min som har dette tilgjengelig var på ferie, så det får bli neste gang.
Empi short shift ble også montert, stor forskjell fra originalt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
andtho
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal
|
 |
« Svar #7 på: august 04, 2015, 10:49:59 am » |
|
Bilen ble maskert og fikk en runde med matt klarlakk, dette for å få den "millitær" finishen som jeg var ute etter. Dette tar oss til hvordan bilen står i dag, det er nesten nøyaktig 14 dager siden bildet i første post og disse bildene.  Her ser dere også taue "kroken" som er montert foran i fanger, grill fra Audi A4 B5 (passet merkelig bra), svart matte lykteringer og litt klistremerker som har funnet veien på bilen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
andtho
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal
|
 |
« Svar #8 på: august 04, 2015, 10:52:37 am » |
|
For øyeblikket driver jeg å kobler opp oljetemp, oljetrykk og turteller. Noen som har tips til hvor man enkelt kan dra kabler fra motorrommet og fremover? Her ser dere også rattet montert. Mangler en spiller også, tar det etterhvert.  Sliter med at det er litt dødgang på rattet på den, hvor er et bra sted å begynne å feilsøke på dette? Mangler også en del deler til dashbordet, hengsel til handskerom "døra", ventiler oppe ved ruta osv. Noen som har en delebil stående kanskje? Tidsriktige skilter er på vei i posten. 
|
|
« Siste redigering: august 04, 2015, 10:59:26 am av andtho »
|
Loggført
|
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2112
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #9 på: august 04, 2015, 11:05:03 am » |
|
For øyeblikket driver jeg å kobler opp oljetemp, oljetrykk og turteller. Noen som har tips til hvor man enkelt kan dra kabler fra motorrommet og fremover?
Hvis det er serviceplugg i motorrommet er den grei å bruke. Ellers har eg mye lagt en flerlederkabel (type tilhengerkabel 7*1 paralellt med bremserøret
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
andtho
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal
|
 |
« Svar #10 på: august 04, 2015, 11:08:24 am » |
|
For øyeblikket driver jeg å kobler opp oljetemp, oljetrykk og turteller. Noen som har tips til hvor man enkelt kan dra kabler fra motorrommet og fremover?
Hvis det er serviceplugg i motorrommet er den grei å bruke. Ellers har eg mye lagt en flerlederkabel (type tilhengerkabel 7*1 paralellt med bremserøret Har prøvd å følge kablene som går fremover originalt, men de forsvinner inn i "veggen" bak og kommer frem igjen under baksetet. Vanskelig å få dratt noen ledninger der selv. Hvor finner jeg evnt denne servicepluggen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2112
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #11 på: august 04, 2015, 14:30:40 pm » |
|
Den skal henge på brannveggen venstre side over viftehuset. En plugg på ca 3x5 cm så relativt lett å se.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
andtho
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal
|
 |
« Svar #12 på: august 05, 2015, 10:33:55 am » |
|
Den sensoren som sitter skrudd inn i olje kanalen under forgasser, har den noen annen funksjon en å trigge oljelampe i dashbordet?
Må koble meg på oljetrykk og oljetemp her, bare lurer om jeg må koble opp den gamle sensoren også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #13 på: august 06, 2015, 02:42:40 am » |
|
Den sensoren som sitter skrudd inn i olje kanalen under forgasser, har den noen annen funksjon en å trigge oljelampe i dashbordet?
Må koble meg på oljetrykk og oljetemp her, bare lurer om jeg må koble opp den gamle sensoren også.
Nei, du kan koble trykk og evt temperatur der (eller i bunnpanna). Anbefaler deg eksosbandasje rundt J-tubes'ene, da strålevarmen fra disse vil varme opp toppene mer enn varmepottene -> øke oljetemperaturen og faren for sprekker i toppene. Mange bensinpumper har et filter (sil) i toppen, og håper du ikke har montert ekstra bensinfilter i motorrommet, pga brannfaren (jeg har hatt ett som sprakk...). Lykke til 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
andtho
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal
|
 |
« Svar #14 på: august 06, 2015, 08:40:15 am » |
|
Den sensoren som sitter skrudd inn i olje kanalen under forgasser, har den noen annen funksjon en å trigge oljelampe i dashbordet?
Må koble meg på oljetrykk og oljetemp her, bare lurer om jeg må koble opp den gamle sensoren også.
Nei, du kan koble trykk og evt temperatur der (eller i bunnpanna). Anbefaler deg eksosbandasje rundt J-tubes'ene, da strålevarmen fra disse vil varme opp toppene mer enn varmepottene -> øke oljetemperaturen og faren for sprekker i toppene. Mange bensinpumper har et filter (sil) i toppen, og håper du ikke har montert ekstra bensinfilter i motorrommet, pga brannfaren (jeg har hatt ett som sprakk...). Lykke til  Okey, takk for info. Var det jeg endte opp med å gjøre.  Skal få kjøpt noe eksosbandasje. Monterte filter i motorrommet, mellom pumpe og gasser. Mange sier det er ok, og andre sier det er dumt. Har et filter i glass liggende som jeg kan montere, det vil nok takle varmen bedre. 
|
|
« Siste redigering: august 06, 2015, 11:05:13 am av andtho »
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #15 på: august 06, 2015, 10:40:35 am » |
|
Fin plass å ha besinfilter er der hvor bensinrøret kommer opp av rammegaffelen, gummislangen mellom det røret, og det røret som kommer inn i motorrommet. Ikke er det noe temperatur å snakke om og det er ikke trykksatt der. Om filteret mot formodning skulle sprekke allikevel, renner bensina på bakken, ikke blåses rundt i motorrommet
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
andtho
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal
|
 |
« Svar #16 på: august 06, 2015, 12:03:38 pm » |
|
Fin plass å ha besinfilter er der hvor bensinrøret kommer opp av rammegaffelen, gummislangen mellom det røret, og det røret som kommer inn i motorrommet. Ikke er det noe temperatur å snakke om og det er ikke trykksatt der. Om filteret mot formodning skulle sprekke allikevel, renner bensina på bakken, ikke blåses rundt i motorrommet
Tittet litt på dette, men her har man jo clutchwaier, drivvaksel og bakre eksos. Det var liksom ikke noe å feste ting til. Var redd for at vekten av filteret skulle få slangen til å treffet noe. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #17 på: august 06, 2015, 15:12:22 pm » |
|
Er et kort spenn med gummislange der, jeg har tatt sjangsen på å la filteret henge i slangen. Lite plastfilter satt fast med gode klemmer, det jeg har brukt.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #18 på: august 06, 2015, 16:38:34 pm » |
|
+1 og 2 og 3 på å få filter ut av motorrommet. Er et utall tråder om emnet her inne og på vwnorge på facebook. Er ikke få biler som har brent som følge av bensinfilter i motorrom/dårlige bensinslanger. Forøvrig artig bil du lager deg nå. Fargen likte jeg veldig godt. Send gjerne en PM eller del åpent hva fargekode det er . Forøvrig hadde bilen fortjent litt mindre luft i hjulbuene  Stå på ! =)
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
andtho
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal
|
 |
« Svar #19 på: august 07, 2015, 09:14:20 am » |
|
+1 og 2 og 3 på å få filter ut av motorrommet. Er et utall tråder om emnet her inne og på vwnorge på facebook. Er ikke få biler som har brent som følge av bensinfilter i motorrom/dårlige bensinslanger. Forøvrig artig bil du lager deg nå. Fargen likte jeg veldig godt. Send gjerne en PM eller del åpent hva fargekode det er . Forøvrig hadde bilen fortjent litt mindre luft i hjulbuene  Stå på ! =) Virker som jeg må vike for flertallet og flytte filteret ja.  Alt av slanger er nytt heldigvis, ser jo hvorfor disse brenner, alt av slanger som satt der var sånn at de svetta bensin om jeg klemte på dem..  Husker ikke fargekoden i farta, det er en RAL farge, 7045 eller noe sånt, fargen står på spannet så skal huske å notere meg det neste gang jeg er på verkstedet. Takk for det.  Mindre luft i buene er under bestilling, må bare finne på noe foran for om jeg korter inn fjørene noe mer så mister jeg forspennet. Coilovere er ikke akkurat billig på disse.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #20 på: august 07, 2015, 09:27:23 am » |
|
Hvis bilen din er August 73 eller nyere kan du bruke golf1 fjærbein. Hvis den er eldre kan du bytte bærearmer og spindler til nyere type.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
andtho
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal
|
 |
« Svar #21 på: august 07, 2015, 09:36:50 am » |
|
Hvis bilen din er August 73 eller nyere kan du bruke golf1 fjærbein. Hvis den er eldre kan du bytte bærearmer og spindler til nyere type.
I følgte BT er den registrert første gang i Norge 28.12.1973. Hvordan sjekker jeg helt sikkert om den er laget etter August 73? Den kan jo ha stått til utstilling en god stund før den ble registrert. Chassinummer begynner med 1342 xxx xxx (ihvertfall i følge BT, må sjekke vognkortet i kveld) Edit: kan det tenkes at det er typo av BT og det er 1142? Da er isåfall min laget september/oktober 1973. Dobbeledit: Rimelig sikker på at jeg har sånne til høyre på bildet, mener det var to bolter på tvers når jeg hadde det av, ikke tre under ifra. 
|
|
« Siste redigering: august 07, 2015, 10:00:24 am av andtho »
|
Loggført
|
|
|
|
Boerge
Seniormedlem
   
Innlegg: 339
Bosted: Vaxholm, Stockholm, Sverige
|
 |
« Svar #22 på: august 07, 2015, 10:06:56 am » |
|
Chassinummer begynner med 1342 xxx xxx (ihvertfall i følge BT, må sjekke vognkortet i kveld) Edit: kan det tenkes at det er typo av BT og det er 1142? Da er isåfall min laget september/oktober 1973. Dobbeledit: Rimelig sikker på at jeg har sånne til høyre på bildet, mener det var to bolter på tvers når jeg hadde det av, ikke tre under ifra.  1303 er en "super beetle" og har annen chassisnummerserie en "standard beetle". 1342 er nok korrekt og tilsier laget mellom august 1973 og juli 1974. http://www.superbeetles.com/chassis.htm
|
|
|
Loggført
|
Cowboys from Hell 
|
|
|
andtho
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal
|
 |
« Svar #23 på: august 07, 2015, 10:20:46 am » |
|
Hvis bilen din er August 73 eller nyere kan du bruke golf1 fjærbein. Hvis den er eldre kan du bytte bærearmer og spindler til nyere type.
Er dette bolt on? Fjørbein fra Mk1 Golf? Må vel flytte over dempertoppen skulle jeg tro?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #24 på: august 07, 2015, 10:21:14 am » |
|
Det eneste man behøver forholde seg til er det tredje sifferet... 4 står for 1974 års modell, og den har følgelig "golf" type forstilling.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #25 på: august 07, 2015, 10:25:56 am » |
|
Ja, man må sette på 03 karosserifeste på toppen så er du i mål. Jeg har AVO Golf1 bein på min 74 -03.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
andtho
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal
|
 |
« Svar #26 på: august 07, 2015, 11:03:29 am » |
|
Det eneste man behøver forholde seg til er det tredje sifferet... 4 står for 1974 års modell, og den har følgelig "golf" type forstilling.
Okey, takk for info. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
andtho
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal
|
 |
« Svar #27 på: august 07, 2015, 11:08:42 am » |
|
Ja, man må sette på 03 karosserifeste på toppen så er du i mål. Jeg har AVO Golf1 bein på min 74 -03.
Hva med gjennomføring av speedo wire? Feste den på en annen måte?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #28 på: august 07, 2015, 12:01:05 pm » |
|
Man bruker spindelen fra 1303, det er bare støtdemperbeinet fra golfen man setter på, så det blir ingen forskjell fra støtdemperen og ned.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
andtho
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal
|
 |
« Svar #29 på: august 07, 2015, 12:05:01 pm » |
|
Man bruker spindelen fra 1303, det er bare støtdemperbeinet fra golfen man setter på, så det blir ingen forskjell fra støtdemperen og ned.
Men om jeg ikke husker feil så går speedowire gjennom en ring som sitter på støtdemperbeinet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|