vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« på: september 24, 2015, 01:20:37 am » |
|
Pengene våre er mindre og mindre verdt, så på grunn av høy pris så velger jeg å lage grenrør i rustfritt selv, skal allikevel lage resten av eksosanlegget selv med innkjøpte potter, rør og V-band, har verktøy og utstyr til å sveise selv :-)
Har laget meg flenser, og planlegger nå grenrørets utforming, har sett på andre og lurte på om noen hadde noen formening om radius på bend (større radius = mindre motstand og mer fart på eksos). Er jo uungåelig med ett visst antall bend da en gjerne vil ha lik lengde på rørene inn til collector.
Har laget fienser i kveld, litt arbeid, men nesten gratis foruten arbeidet.
|
|
« Siste redigering: september 24, 2015, 07:30:32 am av vwfreaks »
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #1 på: september 24, 2015, 06:39:43 am » |
|
Tykke og gode, slik skal det være. Bra. Gleder meg til fortsettelsen.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #3 på: september 24, 2015, 12:40:24 pm » |
|
CB Performance, Builders Choice Engine Kit #1186 45mm grenrør, 45mm varmepotter, 45mm doble spjeldhus fra VW Speed Parts og Megasquirt MSD V3 Extra...... det er litt endringer i kit fra CB, Pauter vipper, justerbart kamdrev og litt annet, men ikke noe som skulle gjøre det dårligere. Eksos etter collector er 2,5" full flow.... dette skulle vel gi litt mer enn det bilen kom med i 69?
|
|
« Siste redigering: september 24, 2015, 21:34:37 pm av vwfreaks »
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #4 på: september 24, 2015, 20:05:16 pm » |
|
Liker!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #5 på: oktober 01, 2015, 18:48:20 pm » |
|
Fikk verktøy til å holde grenrørene sammen når det punktsveises.....nå må jeg bare kappe til rørene til collectoren, så begynner morroa!
Dette verktøyet leveres til flere rørdimensjoner.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #6 på: oktober 01, 2015, 21:16:03 pm » |
|
Anbefalt innsugslengde: 510 mm eller 356 mm. Eksos: Anbefalt 42 mm i dim, rørlengde før collector: 1277 mm, 746 mm (beste), 506 mm (er vel umulig å få til). Fra kollektor til enden av røret: 1679 mm, 839 mm, 420 mm. Ang dim etter collector så er 2,5" litt i minste laget og 3" litt for stort. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #7 på: oktober 01, 2015, 23:28:48 pm » |
|
Takker, blir kompromiss da, med 2,5" men har plass til 2 fullflow potter og en del rør, så da blir kanskje lydnivået akseptabelt. Er kanskje en fordel at ikke pickup hytta går lenger enn bunnplata, all eksos blir under pickup planet.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #8 på: oktober 03, 2015, 09:50:58 am » |
|
Rør skal bendes med 1:4 eller mer for best mulig flow  ( Eks: radius på røret er 20 mm, radius på bend er minst 80 mm).
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
|