Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« på: oktober 27, 2015, 08:37:38 am » |
|
Søkte på forum her etter spiral Locks til 22mm kryssbolter, da Dansken mente å ha hørt litt forskjellig. Fant ingen ting. Noen som ønsker å dele advarsler/erfaringer mot å bruke dem i heftig turbomotor med Wiseco?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1 på: oktober 27, 2015, 09:07:51 am » |
|
Spiral locks er fantastiske saker! Mye lettere og tryggere enn de løse "proppene" du kan presse inni og ødelegger ikke slik som vanlige klips gjør.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
kb
Medlem
  
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #2 på: oktober 27, 2015, 09:17:49 am » |
|
Spiral locks fungerer fint de - litt knot før man har monteringsteknikken, men så er de geniale.  Ikke prøvd med turbo, men fungerte veldig fint med en høyturtalls 2332 med mye komp (8000+ rpm, 13:1 komp.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #3 på: oktober 27, 2015, 10:48:02 am » |
|
som nevnt så fungerer det bra. bare pass på att sporet for låseringen i stempel er "firkantet" og ikke rundt
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #4 på: oktober 27, 2015, 11:09:16 am » |
|
Flott, måtte ødelegge dem når jeg demonterte. Kun til engangsbruk tydeligvis. Jo jeg fikk til en god monteringsteknikk sist. Da har Dansken di på vei hjem i posten snart regner jeg med 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #5 på: oktober 27, 2015, 11:25:29 am » |
|
Flott, måtte ødelegge dem når jeg demonterte. Kun til engangsbruk tydeligvis. Jo jeg fikk til en god monteringsteknikk sist. Da har Dansken di på vei hjem i posten snart regner jeg med  Det er nok ikke produktets feil...  Med et lite flatt skrujern så var det ikke noe problem å a de ut hele etter 27 tusen km med brutal kjøring og giring på 7500 rpm jevnt og trutt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #6 på: oktober 27, 2015, 15:17:51 pm » |
|
Flott, måtte ødelegge dem når jeg demonterte. Kun til engangsbruk tydeligvis. Jo jeg fikk til en god monteringsteknikk sist. Da har Dansken di på vei hjem i posten snart regner jeg med  Det er nok ikke produktets feil...  Med et lite flatt skrujern så var det ikke noe problem å a de ut hele etter 27 tusen km med brutal kjøring og giring på 7500 rpm jevnt og trutt. 27 tusen km med brutal kjøring og giring på 7500 rpm jevnt og trutt Faktisk!  Skummelt å ferdes i Bergen?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #7 på: oktober 27, 2015, 19:36:35 pm » |
|
Da er jeg opdateret på greia 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #8 på: oktober 27, 2015, 21:23:52 pm » |
|
Spiral locks er fantastiske saker! Mye lettere og tryggere enn de løse "proppene" du kan presse inni og ødelegger ikke slik som vanlige klips gjør.
snakker du av erfaring nå? På hvilken måte er f.eks alu buttons mindre trygt?
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #9 på: oktober 28, 2015, 08:36:53 am » |
|
Jeg har en teori om hvorfor "folk" perifert advarte meg om at Wiseco med teflonbuttons er farlig. Wiseco leverer jo og mye slipperskirt, og da kan det vel bli for mye klaring mellom sylindervegg og kryssbolten. Så har de gjerne ikke tenkt på at dette kan gå greit med Wiseco uten slipperskirt.?
Og jeg har nøyaktig like stempler som Trond hadde, (Erlend har) han har kjørt aluminium buttons og kjørt hardt uten problemer. Så jeg kunne sikkert fint brukt det og.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #10 på: oktober 28, 2015, 08:55:23 am » |
|
Spiral locks er fantastiske saker! Mye lettere og tryggere enn de løse "proppene" du kan presse inni og ødelegger ikke slik som vanlige klips gjør.
snakker du av erfaring nå? På hvilken måte er f.eks alu buttons mindre trygt? Har ikke prøvd meg på proppene selv, men plukket en motor med dem... Spiral clips/locks tåler mer aksial belastning før de gir etter, proppene har mye lettere for å flytte seg og ripe opp sylinderveggen. Og er ikke eneste fordelen med proppene at de er raskere og demontere? I så fall gir det bare fyr på bålet om at de er mindre trygge... Selvfølgelig kan man kjøre uten problemer med propper, men det innebærer at veiv og råde er i veldig bra stand og ikke skaper sidesveis belastning på kryssbolten, slik det ofte begynner å gjøre med tiden pga den dårlige opplagringen av veiva. Men la oss ta utgangspunkt i at begge typer fungerer fint, hva veier så en alu plugg opp mot en spiral lock? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #11 på: oktober 28, 2015, 09:44:16 am » |
|
Spiral locks er fantastiske saker! Mye lettere og tryggere enn de løse "proppene" du kan presse inni og ødelegger ikke slik som vanlige klips gjør.
snakker du av erfaring nå? På hvilken måte er f.eks alu buttons mindre trygt? Har ikke prøvd meg på proppene selv, men plukket en motor med dem... Spiral clips/locks tåler mer aksial belastning før de gir etter, proppene har mye lettere for å flytte seg og ripe opp sylinderveggen. Og er ikke eneste fordelen med proppene at de er raskere og demontere? I så fall gir det bare fyr på bålet om at de er mindre trygge... Selvfølgelig kan man kjøre uten problemer med propper, men det innebærer at veiv og råde er i veldig bra stand og ikke skaper sidesveis belastning på kryssbolten, slik det ofte begynner å gjøre med tiden pga den dårlige opplagringen av veiva. Men la oss ta utgangspunkt i at begge typer fungerer fint, hva veier så en alu plugg opp mot en spiral lock?  Unødvendig info. Setter bare trykket opp 0.1 PSI... 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #12 på: oktober 28, 2015, 13:47:49 pm » |
|
Stemplene mine veier 389 gram uten kryssbolt og fjærer, så tror ikke det er vekta av låsemekanismen for xbolt som lager høyest belastning. Og nå setter jeg jo NED effekten til 500hk. Så om de sinker veldig mye, slipper jeg å senke effekten så voldsomt 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #14 på: oktober 29, 2015, 16:24:30 pm » |
|
Hvorfor prøver jeg i det hele tatt....  For å gjøre tråden mer underholdende Håkon. Og takk for det. 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|