Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #180 på: august 29, 2024, 09:17:14 am » |
|
Ja si det, et sted mellom 100 og 120 er vel realistisk vil jeg tro? men det kommer jo helt an på vekten på bilen. Jeg hadde planer om å kjøre bilen på vekten ved Biltilsynet når vi var hjemme fra SCC, men det er jo heldigvis ikke for sent enda  Noe annet interessant med tiden er at bilen kjørte 14,8 akkurat som den blir brukt til "vanlig". Alt av seter osv. og med vifteremmen strammet til spec. Når jeg kjørte 18,6 med 1200 motoren var det med super slakk vifterem, uten al ekstra unødvendig vekt fjernet OG slicks. MH dekkene ikke bare griper og setter igang mykere, men de er en del lettere enn de vanlige gatedekk. Jeg gikk en tur i garasjen i går og begynte å sette sammen de Logmech støtstangsrør jeg kjøpte i fjor på SCC. Og for en kvalitet han har produsert! Jeg ser at mine støtstenger har tatt i de originale rør jeg har kjørt med, så da var planen å teste disse. De er en del større mot toppen men bruker fortsatt original pakningene, så jeg har trua 
 IMG_20240828_201421.jpg (50.13 KB. 450x600 - vist 1070 ganger.)
|
|
« Siste redigering: august 29, 2024, 09:22:53 am av Jens-Ole aka 'Dansken' »
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #181 på: august 29, 2024, 09:58:14 am » |
|
Kan det være forklaringen på lydene vi hører?`
Jeg har forøvrig tilsvarende lyd i 1600'n som står i Ghian nå, og den har rustfrie "std" rør.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #182 på: august 29, 2024, 16:15:39 pm » |
|
Jeg har i hvertfall tenkt å prøve om det her løser utfordringen med lyden Og så ser jeg jo at de gamle rørene har hatt et litt hardt liv etter et par demonteringer av motoren og at de ble brukt på de to foregående "junk yard" bygge jeg satt sammen.
|
|
« Siste redigering: august 29, 2024, 16:18:52 pm av Jens-Ole aka 'Dansken' »
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
    
Innlegg: 546
Bosted: Lørenskog
The driver
|
 |
« Svar #183 på: august 31, 2024, 16:56:35 pm » |
|
Bilen var egentlig lagt ut til salgs, men den annonse ble slettet etter rask overtalelse fra Jon Hroar over en øl og en hel del latter Gliser
No av det beste jeg har lest i år!
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #184 på: september 01, 2024, 10:50:25 am » |
|
 No av det beste jeg har lest i år!
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #185 på: september 03, 2024, 22:33:03 pm » |
|
Da er det bare å komme seg ut i garasjen igjen 
 20240903_215755.jpg (74.16 KB. 800x540 - vist 1100 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #186 på: september 04, 2024, 10:32:12 am » |
|
 Helt fantastisk!!!!
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #187 på: september 30, 2024, 15:55:26 pm » |
|
Lite oppdatering her fra men motor ble samlet og montert i bilen. Jeg testet de 1,25 vipper jeg handlet for et par år siden fra en type i Danmark, og her mistenker det er noe feil med utvekslingen. å da ble det tilbake til standard vipper igjen. Toppene er montert med dobbelte fjærer og chromoly retainere, så jeg lurer litt på om den standard vippearmsakslingen er sterk nok til å tåle bruken jeg har tiltenkt motoren? Og for å få støtstengene til å holde har jeg målt, kappet og montert chromoly stål støtstenger. Alt dette har faktisk gjort det veldig gøy å dra motoren helt til toppen av turtallet uten å være livredd for at det skal implodere på nytt. Så nå hører man også litt bedre at motoren går utover eksoslyden 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #189 på: oktober 02, 2024, 16:24:49 pm » |
|
Lite oppdatering her fra men motor ble samlet og montert i bilen. Jeg testet de 1,25 vipper jeg handlet for et par år siden fra en type i Danmark, og her mistenker det er noe feil med utvekslingen. å da ble det tilbake til standard vipper igjen. Toppene er montert med dobbelte fjærer og chromoly retainere, så jeg lurer litt på om den standard vippearmsakslingen er sterk nok til å tåle bruken jeg har tiltenkt motoren? Og for å få støtstengene til å holde har jeg målt, kappet og montert chromoly stål støtstenger. Alt dette har faktisk gjort det veldig gøy å dra motoren helt til toppen av turtallet uten å være livredd for at det skal implodere på nytt. Så nå hører man også litt bedre at motoren går utover eksoslyden  Har du dobbeltsjekket vippearmenes geometri med måleur? Ganske fort gjort om du vet løft på kam. Dog lettest utenfor bil
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #190 på: oktober 07, 2024, 09:45:02 am » |
|
Jeps, jeg gjorde det innen jeg satt motoren i bilen før SCC i år. Men jeg lurer på om jeg rett og slett har regnet / tenkt feil.. Bilen går i hvertfall som den skal nå, men jeg må fokusere litt på stabilisering av gir og motor mot neste sesong. Jeg merker at bilen er veldig glad i hjulhopp også ved bare lett riv start, og noen ganger bare ved vanlig igangsetting ved rødt lys og masse traffikk  Så planen her er å lage et "Berg traction bar" som i tillegg ser veldig riktig ut i mine øyne, og så har jeg handlet meg et intermediate feste til foran. Om begge disse er smør på flesk er nok mulig, og problemstillingen her kan i visse kretse skape like mye oppstyr som hvilken olje man skal bruke på motor  men jeg liker konstruktive innspill og ikke minst erfaringer -> så skyt løs om dere har noe på hjertet. Ellers blir bilen brukt så mye jeg har lyst, og den klær høstfargene akkurat like fint som sommer.
 IMG_20241004_170857.jpg (86.88 KB. 450x600 - vist 1008 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #191 på: oktober 24, 2024, 16:27:52 pm » |
|
I går kveld etter å ha hentet yngste arvtager fra musikken tok vi en lettere omvei og nesten hjemme var det fritt for traffikk og biler så jeg tømte andre gir og starten av tredje. Og da var det plutselig en tikkende lyd som var ganske markant og fulgte turtallet. Et par minutter hjemme fra og motor gikk som den skulle ble jeg enig med meg selv om at jeg kjører hjem, og som Theodor sa: du må kjøre pent og rolig  Hejmme ved garasjen lokaliserte jeg lyden til venstrer side av motoren (motsatt side av siste når ventilen bøyde seg pent for stemplet) og garasjeporten ble lukket og låst. Etter alle andre hadde gått og lagt seg endte jeg i garasjen og fandt raskt feilen. https://www.youtube.com/embed/PfsjBEhbUo4Litt roting i en gammel post kasse og alt er på stell igjen, montert og deksel på plass med ny kork pakning. Bilen startet pent og fint her til morgen og fungerer som den skal igjen  Så da er jeg på jakt etter et sett skrudde vippearmsaksler til å bytte ut de originale som står i nå, og en eller to " ball style swivel feet" justerskrue(r). Noen som har liggende?
|
|
« Siste redigering: oktober 26, 2024, 07:57:49 am av Jens-Ole aka 'Dansken' »
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #192 på: oktober 24, 2024, 16:50:32 pm » |
|
I går kveld etter å ha hentet yngste arvtager fra musikken tok vi en lettere omvei og nesten hjemme var det fritt for traffikk og biler så jeg tømte andre gir og starten av tredje. Og da var det plutselig en tikkende lyd som var ganske markant og fulgte turtallet. Et par minutter hjemme fra og motor gikk som den skulle ble jeg enig med meg selv om at jeg kjører hjem, og som Theodor sa: du må kjøre pent og rolig  Hejmme ved garasjen lokaliserte jeg lyden til venstrer side av motoren (motsatt side av siste når ventilen bøyde seg pent for stemplet) og garasjeporten ble lukket og låst. Etter alle andre hadde gått og lagt seg endte jeg i garasjen og fandt raskt feilen. https://youtube.com/shorts/PfsjBEhbUo4?si=tTCgFLPUbKNAU3KGLitt roting i en gammel post kasse og alt er på stell igjen, montert og deksel på plass med ny kork pakning. Bilen startet pent og fint her til morgen og fungerer som den skal igjen  S¨da er jeg på jakt etter et sett skrudde vippearmsaksler til å bytte ut de originale som står i nå, og en eller to " ball style swivel feet" justerskrue(r). Noen som har liggende? Det er jeg ganske sikker på at jeg har hengende på veggen. Skal sjekke i ettermiddag 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #194 på: oktober 24, 2024, 21:08:27 pm » |
|
 hva som finnes her i strøket
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #195 på: november 21, 2024, 15:25:20 pm » |
|
Etter noen goe dager (et par uker) på sykkel har det blitt til at ovalen har stått fint parkert i garasjen, men nå ser det ut til at vinteren er på gang og da må det skiftes sko. Så en liten oppdatering fra "stress" hjulene jeg har hatt på tidligere, blir dette et forsøk på å leke litt med utseende og ikke bare få montert fæle vinterhjul som man gjorde i gamle dager. Så her blir det litt kulør og 5,5" felger bak i stedet for 4".
 IMG_20241121_114027.jpg (61.07 KB. 450x600 - vist 894 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #196 på: november 21, 2024, 23:32:18 pm » |
|
Testing av hjul er en høyst undervurdert og morsom øvelse, er jo det på bilen, sammen med senk, som har mest å si. Jeg ønsker meg dekkmaskkn for enklere å også prøve div dekkdimensjoner.
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #197 på: november 25, 2024, 14:07:02 pm » |
|
Helt enig! Når det kommer til dekkdimensjoner er det en tråd på thesamba som har stort sett alle kombinasjoner av dekk / felg og høyde på bilen her: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=247735 Det hjelper å ha dekkmaskin tilgjengelig her på jobben, værre med priser på dekkene hvis man har lyst å teste litt forskjellig. Så selvom jeg synes bakdekk helt skal være 215/65-15 ble det ikke helt så galt det her heller.
 IMG_20241121_185203.jpg (79.32 KB. 800x600 - vist 861 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #198 på: november 25, 2024, 22:36:18 pm » |
|
Helt enig! Når det kommer til dekkdimensjoner er det en tråd på thesamba som har stort sett alle kombinasjoner av dekk / felg og høyde på bilen her: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=247735 Det hjelper å ha dekkmaskin tilgjengelig her på jobben, værre med priser på dekkene hvis man har lyst å teste litt forskjellig. Så selvom jeg synes bakdekk helt skal være 215/65-15 ble det ikke helt så galt det her heller. [ Vedlegg ] Det ble veldig kult 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #199 på: november 25, 2024, 23:20:48 pm » |
|
Ser bra ut! Hvilken dim har du på der?
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #200 på: november 26, 2024, 11:07:14 am » |
|
175/55 foran på standard 4" felg og 185/65 bak på 5,5" 356 kopi felg.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #201 på: desember 20, 2024, 22:40:16 pm » |
|
175/55 foran på standard 4" felg og 185/65 bak på 5,5" 356 kopi felg.
Gullfelger er gull! Kan du dele noen flere bilder av framhjula dine? Jeg har 175/55 dekk liggende, men felgen såg så utrolig smal ut og jeg tenkte dette kom til å bli rart ... Vrengte derfor 145/65 på 4" fremme og 205/55 på 6" bak 
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #202 på: desember 21, 2024, 15:40:42 pm » |
|
Kult med litt farge på hjulene og dekk sitter perfekt på felgene!
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #203 på: desember 27, 2024, 12:20:09 pm » |
|
Det der ble sykt kult! Jeg skal ta et bilde eller to og poste opp her av fremhjulene. De jeg har er ikke verdens beste.. 175/55 foran på standard 4" felg og 185/65 bak på 5,5" 356 kopi felg.
Gullfelger er gull! Kan du dele noen flere bilder av framhjula dine? Jeg har 175/55 dekk liggende, men felgen såg så utrolig smal ut og jeg tenkte dette kom til å bli rart ... Vrengte derfor 145/65 på 4" fremme og 205/55 på 6" bak 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #204 på: april 03, 2025, 16:03:19 pm » |
|
Hvis det er noen som ligger inne med et bolt-on stag sett som dette til overs kan jeg være interessert.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #205 på: april 03, 2025, 18:14:01 pm » |
|
Skal det satses tungt på stripa i år? 
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #206 på: april 03, 2025, 22:08:14 pm » |
|
Jeg satser alt hver gang  Men det hadde vært fint å få strammet opp bak så jeg kan bli mer kvitt hjul hopp.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #207 på: april 06, 2025, 17:51:12 pm » |
|
175/55 foran på standard 4" felg og 185/65 bak på 5,5" 356 kopi felg.
Gullfelger er gull! Kan du dele noen flere bilder av framhjula dine? Jeg har 175/55 dekk liggende, men felgen såg så utrolig smal ut og jeg tenkte dette kom til å bli rart ... Vrengte derfor 145/65 på 4" fremme og 205/55 på 6" bak Her er et veldig sent svar med bilder av framjhjulene 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|