HenningA
Supermedlem
    
Innlegg: 670
Bosted: Nøtterøy
Mob 95298043
|
 |
« Svar #30 på: mai 29, 2018, 07:43:16 am » |
|
Fin bil :-) Hadde deg bak meg hjem forrige uke 
|
|
|
Loggført
|
63 T1
Har hatt: 57 T1 64 T1 71 1302
____________ Mob 95298043
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #31 på: mai 29, 2018, 12:07:47 pm » |
|
Da kjørte du ikke boble.. 😃
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #32 på: juni 03, 2018, 23:30:49 pm » |
|
Sliter fremdeles med de samme symptomene som tidligere bare blitt verre. Starter fint og går bra uten belastning, men så fort jeg gir litt gass så høres den ut som et maskingevær i ujamn takt. Kikket litt i fordeleren i dag og finner en sprekk i armen. Er dette synderen??
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #33 på: juni 03, 2018, 23:40:39 pm » |
|
Er bygd om til elektronisk tenning, og fordeleren er ikke koblet på vakuum. Men den reagerer når jeg gir vakuum på klokka. Noen som har lignende og kan fortelle hvordan deres fungerer?
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #34 på: juni 04, 2018, 09:07:02 am » |
|
Find en vakumslange og sæt den mellem vakumudtaget på den ene gasser og vakumklokken på fordeleren. Kan være alt der skal til. Eller byt til en "009" type fordeler uden vakum
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
HenningA
Supermedlem
    
Innlegg: 670
Bosted: Nøtterøy
Mob 95298043
|
 |
« Svar #35 på: juni 04, 2018, 09:35:49 am » |
|
Da kjørte du ikke boble.. 😃
hahaha, nei. Lå på tvers baki en golf IV med nyoperert ankel :-D Bobla står på låven...
|
|
|
Loggført
|
63 T1
Har hatt: 57 T1 64 T1 71 1302
____________ Mob 95298043
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #36 på: juni 04, 2018, 09:37:09 am » |
|
Ja, prøvde med vakuum til ene forgasseren uten at det hjalp. Får ta meg en tur på Unneberg i dag igjen.. 
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #37 på: juni 04, 2018, 17:37:59 pm » |
|
Bytta rotor og sjekket tenninga. Justerte litt og prøvekjørte. Samme greia.. Neste blir å sjekke at pumpa gir nok bensin og at bensinen renner fritt fra tanken. Men skulle ikke tro det var et problem så mye bensin som den bruker.. 
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #38 på: juni 08, 2018, 09:06:46 am » |
|
Det renner godt fra pumpa. Tok ut pluggene og alle var kølsvarte igjen. Har bestilt 0.45 tomgangsdyser hos Unneberg, så da får jeg håpe det hjelper litt.
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #40 på: juni 12, 2018, 09:22:43 am » |
|
Boble til jobb gjør alltid dagen litt bedre.. 
 boblejobb.jpg (65.93 KB. 800x600 - vist 587 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #41 på: juni 21, 2018, 15:33:58 pm » |
|
Nye 0.45 tomgangsdyser er på plass. Måtte rense pluggene igjen og valgte denne gangen å bruke NGK pluggene da de funker bedre enn Bosch virker det som. Soter litt mindre og går fremdeles pent på tomgang, men motoren nøler fremdeles når jeg gir litt gass. Våkner til liv med gassen i bunn, men det er litt plagsomt å ikke ha mellomregister..  Filmen viser mest forvirra filming, men lyden forteller kanskje noe.. Finnes det noen i Tønsberg området som har mulighet til å hjelpe meg med dette?
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #42 på: juni 29, 2018, 09:37:45 am » |
|
1.6 l/mila. Får ihvertfall nok bensin! 
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #43 på: juni 29, 2018, 11:39:53 am » |
|
Da har jeg to alternativer: 1) Bytte til mindre forgassere som passer denne motoren bedre. Gi gjerne beskjed dersom du har et sett du vil bytte.  2) Kjøpe et dysesett og begynne å teste..
 2017-09-07 21.29.14.jpg (87.23 KB. 800x600 - vist 606 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #44 på: juni 29, 2018, 12:53:01 pm » |
|
Hvis den bruker litt mye, er det ikke i utgangspunktet nødvendig å bytte forgasser, er jo enklere å dyse den riktig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #45 på: juni 29, 2018, 13:35:33 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #46 på: juni 29, 2018, 13:39:03 pm » |
|
Skal teste med 1.40 dyser isteden for 1.50 hoveddyser. Unneberg hadde liggende. Noen som har erfart å få lavere vakuum på sylinder 3 i forhold til 4’ern når gasserne skal synkroniseres?
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #47 på: juni 29, 2018, 13:45:48 pm » |
|
Skal teste med 1.40 dyser isteden for 1.50 hoveddyser. Unneberg hadde liggende. Noen som har erfart å få lavere vakuum på sylinder 3 i forhold til 4’ern når gasserne skal synkroniseres?
synkronisere med hva? Snegle? Dersom kvalitetskontrollen er så som så, så vil vakumet/fløden bli ulik. Enkelt å se nå du har gasseren i hånden. Juster tomgangen slik at det er ørliten åpning på spjeldene, og bruk bladsøker for å verifisere at de er like/ulike
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #48 på: juni 29, 2018, 13:46:28 pm » |
|
Hva slags topper har du? Og hva slags venturier i gasserne?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #49 på: juni 29, 2018, 14:08:34 pm » |
|
Bruker snegle ja. Får sjekke at spjeldene ikke åpner ulikt da. 😊 Når det gjelder toppene vet jeg ikke stort om de annet at de skal være porta.
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #50 på: juni 29, 2018, 14:10:05 pm » |
|
Venturi ser ut til å være 30.
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #51 på: juni 29, 2018, 15:00:34 pm » |
|
Jeg var skråsikker på at hoveddysene var 1.50, men de var jaggu 1.15!! Da har det tydeligvis vært gjort et forsøk på å få den til å gå magrere en gang. Prøvde for moro skyld med 1.40 dysene og nå drar den mye bedre i mellomregisteret, selv om den fremdeles nøler litt rundt 2000 omdreininger. Det smeller litt i potta når jeg slipper gassen, men det er jo ikke så rart. Er det mulig at den har gått magert med det forbruket? 
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #52 på: juli 02, 2018, 09:25:35 am » |
|
Bilen går faktisk mye bedre med 140 dysene! Nå er det gøy å kjøre den! Den nøler akkurat rundt 2000 omdreininger, men drar jevnt hele veien utenom. Skal få tak i et dysesett uansett etterhvert og justere den litt bedre. Får spare til bredbåndslamda.  Er fristende å konvertere til sprut i fremtiden. Installerte Megasquirt i en Datsun 240z for noen år siden og når det først virker så er det veldig deilig å ha kontroll på alle parameterne. 
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #53 på: august 09, 2018, 12:19:30 pm » |
|
Nå var det lenge siden siste oppdatering. Sommeren går fort og bobla har stått mye parkert i garasjen. Etter å ha kjørt med altfor store dyser en liten stund så ble naturligvis pluggene helt sotet, så jeg har forsatt å feilsøke for å finne roten til problemet. - Gått gjennom hele bensintilførselen. Flyttet filter til utløp på tanken og fjernet filteret inne i tanken. - Satt inn bensintrykksregulator for å ha kontroll på trykket. - Sjekket og stilt ventilene til 0.10mm - Gått over venstre forgasser og målt at spjeldene åpner likt. - Målte kompresjon på sylinder 3 og 4 til 60/80 - Tennplugg på syl 3 var svartere enn på 4 Neste blir å finne ut hvorfor det er et avvik på 3'ern.. 
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #54 på: september 25, 2018, 10:04:59 am » |
|
Blir å ta ut motoren i vinter for sjekk, men inntil da blir den brukt så mye som mulig. Var litt kaldt i morges med 1,5 grader, men den startet til slutt. 
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #55 på: oktober 20, 2018, 14:09:10 pm » |
|
Sommeren er definitivt over. Virket som bobla hadde gått i dvale allerede, men fikk ti slutt liv i den for en siste tur. I vinter er planen å ta ut motor og sjekke hvorfor kompen er så dårlig på 3’ern. Den svetter olje omtrent over alt også. Tipper det er stempelring som har gitt seg.. Vi får se. Funderer også å øke til 1915cc og bytte ut den originale kammen.
 552BF4D4-3CC5-47BF-9DD5-5325BBE36C12.jpg (127.76 KB. 800x600 - vist 475 ganger.)
 C7C17E97-05BC-4051-8B04-AE400DE565E0.jpg (154.75 KB. 800x600 - vist 517 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #56 på: oktober 22, 2018, 21:26:53 pm » |
|
Synes det her lød meget bedre jeg  I vinter er planen også å øke til 1915cc og bytte ut den originale kammen.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #57 på: desember 13, 2018, 22:56:49 pm » |
|
Julegave til bobla.
 IMG_20181213_214915.jpg (42.88 KB. 450x600 - vist 524 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #58 på: desember 13, 2018, 23:31:41 pm » |
|
Grættis.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #59 på: januar 07, 2019, 16:32:31 pm » |
|
Har begynt forarbeidet med å ta ut motoren i vinter. Hovedsakelig for å sjekke hvorfor det er så dårlig kompresjon og finne ut av en tikkelyd jeg ikke liker helt. Sjekket kompresjonen på kald motor og fikk Syl psi 1 85 2 80 3 80 4 90 Det er relativt jevne men lave verdier og da jeg helte innpå litt olje på 3'ern så økte kompen til 88 psi. Regner med at det ihvertfall blir bytte av stempelringer. Men så lurer jeg på om det ikke hadde vært lurt å legge litt mer kroner i det mens motoren alikevel er i deler. Neste steg er vel en litt kulere kam, men får jeg egentlig noe ut av det? Leker meg litt med Dub-Dyno og får bare 82 HP som ikke er store endringen i fra da motoren ble bremset (75 HP). Er dette realistiske tall?
 Dyno1.jpg (26.82 KB. 289x600 - vist 479 ganger.)
 Dyno2.jpg (30.66 KB. 289x600 - vist 447 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
|