Ole Kristian 74 1303S
Juniormedlem
 
Innlegg: 90
Bosted: Drammen
|
 |
« på: mars 04, 2019, 14:02:24 pm » |
|
Hei
Er det mulig å bygge om en singelport til en dobbelport og hva må eventuelt gjøres?
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Ole Kristian Blomquist Østborg VW 1303S 1974
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #1 på: mars 04, 2019, 21:21:28 pm » |
|
Så lenge begge allerede er 1600, skal det holde med å bytte over topper, innsug og forgasser fra dobbelport motoren. Men er jo bare 3Hk i forskjell, så om du merker den store forskjellen er litt tvilsomt 
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Ole Kristian 74 1303S
Juniormedlem
 
Innlegg: 90
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #2 på: mars 04, 2019, 21:38:11 pm » |
|
Hei
Tusen takk for svar.
Tenkte jeg skulle bygge om til 1641ccm via stage 2 kit til Hot Shop for eksempel.
Så vidt jeg skjønner vil jeg da trenger nye topper i tillegg til dette settet, er det korrekt? Er blokk og innmat ellers likt?
Kan lite om motor, så setter pris på all hjelp.
Mvh
Ole kr
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Ole Kristian Blomquist Østborg VW 1303S 1974
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #3 på: mars 05, 2019, 09:01:44 am » |
|
Blokk og innmat går om hverandre. Noen nyere blokker kan være noe forbedret ift de gamle. De to midtre, øverste pinneboltene i blokka vil bli for lange når du bytter til dobbeltport topp.
Så de må byttes eller gjøres kortere. Og så må du ha nye innsug så klart.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #4 på: mars 05, 2019, 17:08:52 pm » |
|
Sjekket Stage2 settet, og der er det ikke topper, nei. Siden forgasserne i settet er beregnet for dobbelport må du ha dobbelport topper, og sikkert lurt med Haynesmanualen i tillegg som de anbefaler  Regner med alt av tiltrekkingsmomenter og lignende står der. Følger jo en kam også med i det settet, så motoren må helt i fra hverandre for å få den inn.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Ole Kristian 74 1303S
Juniormedlem
 
Innlegg: 90
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #5 på: mars 06, 2019, 09:11:42 am » |
|
Takk for svar. Helt supert.
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Ole Kristian Blomquist Østborg VW 1303S 1974
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #6 på: mars 06, 2019, 14:52:30 pm » |
|
Haynes manualen er helt ok, og de fleste moment er oppgitt. Men Bentley manualen er latterlig mye bedre. Absolutt verd å betale mer for den.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Ole Kristian 74 1303S
Juniormedlem
 
Innlegg: 90
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #7 på: mars 06, 2019, 16:13:25 pm » |
|
Takk, da skal jeg se om jeg får tak i den.
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Ole Kristian Blomquist Østborg VW 1303S 1974
|
|
|
Lynet
Seniormedlem
   
Innlegg: 308
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #8 på: mars 08, 2019, 23:29:36 pm » |
|
Regner med at det er motorkode B på din motor? Dvs. at den har motorfester for transporter ved reimhjulet.
Er på jakt etter en slik motor, kan evnt. bytte mot en 1300 AB. Blir samme jobb å bygge om den til 1641, men det er en litt nyere og mer 'moderne' blokk med de rette pinneboltene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #9 på: mars 08, 2019, 23:47:01 pm » |
|
Og AB motoren har jo dobbelporttopper. Er han heldig har den like store ventiler som 1600, og kan borres opp til å passe 1641.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Ole Kristian 74 1303S
Juniormedlem
 
Innlegg: 90
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #10 på: mars 09, 2019, 00:26:24 am » |
|
Hei
Kunne byttet ja. Men har tilgang på motor fra Sverige "ny" til rundt 25 000 avhengig av kurs. Og tenkte å bygge videre på denne.
Motor jeg har nå har bare gått ca 200 timer.
Men ellers takk for fint forslag.
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Ole Kristian Blomquist Østborg VW 1303S 1974
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #11 på: mars 09, 2019, 16:07:50 pm » |
|
Det du oppnår ved å bytte til dobbeltport kontra singelport, er at du får 3 hk mer på topp, mens singelport har mer dreimoment på litt lavere turtall, dvs den drar bedre på lavt/mellomregisteret. Ser ikke den store fordelen av å bytte hvis du ellers går for ganske original motor. Skal du trimme mer, er selvfølgelig saken noe annet. Skal du bytte kam, trenger du også åpnere topper enn originalt for å få nytte av kammen. 1:1.25 vipper på originalkam flower godt nok når du har originale 1600dp topper, du får ikke mer mat inn med annen heftigere kam, ref flødestest på Boxerville.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
|