TomR
|
 |
« Svar #300 på: mars 17, 2009, 08:55:45 am » |
|
Ennå en grunn til å benytte originale varmepotter ja 
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #301 på: mars 17, 2009, 10:03:10 am » |
|
 Her er forskjellen på repro og original.. Og forskjellen på kjølefinnar: 
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
California Blue
Supermedlem
    
Innlegg: 1013
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #302 på: mars 17, 2009, 11:47:11 am » |
|
Mener å ha lest en artikkel i DB & HVW's der di testet forskjellige eksostyper på en nybygd 1776 med org topper og kadron gassere. Der ga dette http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D6063 vesentlig mere effekt en den korte stutte typen. Men det er jo ikke av den billige typen da.
|
|
|
Loggført
|
 12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
|
|
|
RZR-Marius
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #303 på: mars 17, 2009, 11:58:48 am » |
|
Her er grenrøret som diskuteres prøvemontert.. Kvaliteten på dette er bortimot horribel, og flensen peker nedover i en snodig vinkel.
Tenker meg du har ett anlegg for buss, den vinkelen der hadde jeg på ett empianlegg jeg kjøpte til -67 pickupen.
|
|
|
Loggført
|
The Terrifying Time Transporting Machine of Dr.Tregs!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #304 på: mars 17, 2009, 12:21:15 pm » |
|
Kapp opp collectoren på eksosen din og sveis på en ny kon, enkelt og billig...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #305 på: mars 17, 2009, 15:10:03 pm » |
|
 Her er forskjellen på repro og original.. Du må se på røret ut fra varmeboksen kontra J-tubesene og orm bo, flaskehals prinsippet: Det hjelper ikke med Svære "varmebokser" når ormboen er fingerbøll! mine 2 cents Jeg beholdte mine varmebokser når jeg byttet eksosanlegg og co-kjørte med en oval til SCC med j-tubes, gjett hvem som ikke frøs! Varmen får du bruk for om sommeren også!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #306 på: mars 19, 2009, 11:25:04 am » |
|
Etter litt roting i kjelleren til Torgeir dukket det opp et par gode varmepotter, så da blir det det.. Johnsen hadde liggende et S&S grenrør som jeg har freshet dette opp med sort varmelakk (utrolig forskjell i godset på dette kontra empi grenrøret..). Potte blir en bugpack dual quietpack. Fikk også gjort en del montering i går. Pulverlakkert originalt kjøleblekk, dynamo/vifte, varmepotter. Har lånt bort kameraet, så har bare noen crappy mobilbilder..   En snau mm mellom viftehus og innsug, men det går  
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #307 på: mars 20, 2009, 13:37:52 pm » |
|
Prøvemontering av forgassere, begynner virkelig å ligne på noe dette   venter litt monteringsdetaljer i posten i dag, så nå er vi snart i mål!
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #308 på: mars 20, 2009, 13:48:13 pm » |
|
Ang innsuga - nei ingen styrepinne.. er det ikke tilstrekkelig at de styres "på plass" av pinneboltene?
Vanligvis er det vel ca 1mm slark i hullene og da er det vrient å få satt på plass innsugene 100% slik de stod når du matchporta. plutselig er det en kant mellom insug og topp. MEn hvor mue den kanten har å si vites ikke. ser bare gutta som holder på mye med dette borrer inn styrepinne(r) uten slark
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #309 på: mars 20, 2009, 15:52:59 pm » |
|
Ang innsuga - nei ingen styrepinne.. er det ikke tilstrekkelig at de styres "på plass" av pinneboltene?
Vanligvis er det vel ca 1mm slark i hullene og da er det vrient å få satt på plass innsugene 100% slik de stod når du matchporta. plutselig er det en kant mellom insug og topp. MEn hvor mue den kanten har å si vites ikke. ser bare gutta som holder på mye med dette borrer inn styrepinne(r) uten slark Ok, det virker jo fornuftig. Det kjentes forsåvidt ganske tight og fint her, så jeg tror jeg lar det stå til for denne gang.. 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #310 på: mars 20, 2009, 16:29:10 pm » |
|
1 mm slark mellom innsug og topp tar du igjen med klaringen mellom innsug og viftehus... he he. Dette begynner å likne motor EndreD. Jeg skal bruke dine tråder flittig i mitt fremtidige arbeide!
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #311 på: mars 24, 2009, 09:56:31 am » |
|
1 mm slark mellom innsug og topp tar du igjen med klaringen mellom innsug og viftehus... he he. Dette begynner å likne motor EndreD. Jeg skal bruke dine tråder flittig i mitt fremtidige arbeide!
Takker for det HansO 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #312 på: mars 24, 2009, 09:59:31 am » |
|
Originale støtstenger er nå kuttet til rett lengde - takk for rask levering Erich (som vanlig)! 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #313 på: mars 24, 2009, 10:01:00 am » |
|
Varmepotter og grenrør er nå ferdig montert med nye klemmer etc.. 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #314 på: mars 24, 2009, 10:03:25 am » |
|
Her er det prøvetilpasning av bakre blekk, slanger og CSP gasserstag.. det går stadig fremover  
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #315 på: mars 24, 2009, 10:14:02 am » |
|
Det er godt å se at det er fler som ikke har striglet arbeidsbenk under motorbygging  Regner med det blir en ny video under oppstart? Med litt mindre "skræmte" folk  Ser bra ut!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #316 på: mars 24, 2009, 10:18:02 am » |
|
Regner med det blir en ny video under oppstart? Med litt mindre "skræmte" folk  
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #317 på: mars 24, 2009, 10:21:14 am » |
|
Det er godt å se at det er fler som ikke har striglet arbeidsbenk under motorbygging  Regner med det blir en ny video under oppstart? Med litt mindre "skræmte" folk  Ser bra ut! Hehe, her ser det ut som lynet har slått ned til alle døgnets tider..  Når det gjelder oppstart, video, skræmte folk - og det like, henger jeg meg på Trond og sier  .
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #318 på: mars 24, 2009, 10:27:22 am » |
|
Syns dette ser bra ut, eg. Tenke seg til - to gangar på rad. Då er det ikkje flaks lenger!
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #319 på: mars 24, 2009, 10:36:14 am » |
|
Syns dette ser bra ut, eg. Tenke seg til - to gangar på rad. Då er det ikkje flaks lenger!
Que? 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #320 på: mars 24, 2009, 10:41:30 am » |
|
Går det 1 gang, er det flaks. Går det 2 gangar, er det ein tilfeldighet. Går det 3 gangar, er det dyktighet. 
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #321 på: mars 24, 2009, 12:26:19 pm » |
|
Går det 1 gang, er det flaks. Går det 2 gangar, er det ein tilfeldighet. Går det 3 gangar, er det dyktighet.  Tilfeldighetene rår med andre ord? 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #322 på: mars 24, 2009, 15:33:01 pm » |
|
Veldig interessant bilde ja! Det har vist seg før at Volkswagens ingeniører ikke var helt bak mål, så jeg vil tippe at flowen gjennom den varmepotten er ganske så lik som gjennom det røret. Antagelig har de kompanser med større volum i røret mot den ugunstige formen som avgir bedre varmen. Et annet interessant spørsmål som dukker opp er om ettermarkedsvarmepottene er laget på samme måte...? Hadde jeg skulle valgt et eksosanlegg til den motoren, hadde jeg valgt varmepotter og et vanlig ormbol slik du har prøvemontert på motoren her. Gleden av varmepottene (ganske slitsomt å fjerne kveldsdugg på ruta med bensinvarmer) er langt større enn gleden av bortimot nullkommanix bedre flow  Ja det er mulig du har rett i at det blir liten forskjell, og i såfall så gir jo varmepottene åpenbare fordeler som du sier.. I tillegg ligger det et sett varmepotter her, så det forenkler jo saken ytterligere  . Såvidt jeg har lest meg til er ikke (de fleste) ettermarkedspotter konstruert på samme måte, men snarere med en rett j-tube gjennom "boksen". Dette gir logisk nok mye dårligere varme, samtidig som det antakelig er vesentlig billigere å produsere.  Ikke at det har noen stor betydning, kanskje, men jeg tror også støynivået med original varmeboks fremfor uoriginal/j-tubes er betydelig mer komfortabelt. Når en begynner å komme opp i årene så spiller det jo en liten rolle;)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #323 på: mars 24, 2009, 16:48:41 pm » |
|
Veldig interessant bilde ja! Det har vist seg før at Volkswagens ingeniører ikke var helt bak mål, så jeg vil tippe at flowen gjennom den varmepotten er ganske så lik som gjennom det røret. Antagelig har de kompanser med større volum i røret mot den ugunstige formen som avgir bedre varmen. Et annet interessant spørsmål som dukker opp er om ettermarkedsvarmepottene er laget på samme måte...? Hadde jeg skulle valgt et eksosanlegg til den motoren, hadde jeg valgt varmepotter og et vanlig ormbol slik du har prøvemontert på motoren her. Gleden av varmepottene (ganske slitsomt å fjerne kveldsdugg på ruta med bensinvarmer) er langt større enn gleden av bortimot nullkommanix bedre flow  Ja det er mulig du har rett i at det blir liten forskjell, og i såfall så gir jo varmepottene åpenbare fordeler som du sier.. I tillegg ligger det et sett varmepotter her, så det forenkler jo saken ytterligere  . Såvidt jeg har lest meg til er ikke (de fleste) ettermarkedspotter konstruert på samme måte, men snarere med en rett j-tube gjennom "boksen". Dette gir logisk nok mye dårligere varme, samtidig som det antakelig er vesentlig billigere å produsere.  Ikke at det har noen stor betydning, kanskje, men jeg tror også støynivået med original varmeboks fremfor uoriginal/j-tubes er betydelig mer komfortabelt. Når en begynner å komme opp i årene så spiller det jo en liten rolle;) Ja det er et godt poeng.. *Søster! Vil du finne varmeflasken, moccabønnene og et stykke napoleonskake til meg?* 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #324 på: mars 24, 2009, 23:58:53 pm » |
|
Funderer litt på hvilken fordeler jeg skal kjøre på denne motoren, vakum eller 009.. Hvis det er mulig vil jeg helst prøve vakum, men vet ikke hvilke porter jeg evt kan bruke. Leste på en annen tråd her at man helst skal ta vakum fra begge gassere via plenum - men den ene gasseren har 3 porter mens den andre har bare to.. Noen som vet hva som er hva? De to nederste finnes på begge gasserne, mens den opp til høyre er bare på den ene.. 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #325 på: mars 25, 2009, 00:01:11 am » |
|
Har også begynt å rute opp slanger etc.. skal bruke trykkregulator mellom pumpa og gasserne. 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #326 på: mars 25, 2009, 00:06:19 am » |
|
Kun den "ekstra" som er vakum uttak. De andre 4 er måleuttak for å balansere halsene med ekstra luft
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #327 på: mars 25, 2009, 00:10:26 am » |
|
Kun den "ekstra" som er vakum uttak. De andre 4 er måleuttak for å balansere halsene med ekstra luft
Aha, så lærte man det  . I lys av dette; er det da noen som har en formening om hvorvidt denne ene vakumporten gir nok vakum til fordeleren?
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #328 på: mars 25, 2009, 09:59:00 am » |
|
Etter det jeg fikk forklart så er det for lite med den ene til vakum. Den tar bare fra ett innsug. Rart det var bare på den ene gasseren? Er det ikke en mulighet til på den andre?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #329 på: mars 25, 2009, 13:20:58 pm » |
|
Forgasser produsenter er jo ikke verdens skarpeste, de vet ikke at det blir bedre med fler ut-tak. 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|