EBB
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger
NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !
|
 |
« Svar #150 på: oktober 27, 2008, 22:24:49 pm » |
|
Endre & co ønsket at jeg la inn litt detaljer rundt avbalanseringen av prosjektmotoren og derfor drypper jeg inn litt her med litt tekst og bilder : Her er delene ankommet i en glimrende fin kasse for anledningen :  Det første som ordnes er stemplers/råders vekt-vektbalanse  Stemplene hadde nærmere 4 gram differanse mens rådene hadde nærmere 6,5 gram mellom tyngst/lettest. Endre & co ville ha redusert vekt på svinghjul og da er det vips inn i dreiebenken med orginal svinghjul :  Vekt før var 7,6 kg og etter er det 6,2 kg igjen av nydelig gammelt tysk stål :  Så er veiven rigget i balanseringsmaskinen og en snurrer i gang første ”run ” for å få etablert hvordan tilstanden er på selve veiven og her med remhjulet :   Her er tallene klare og det er 8,26 gram bak og 3,13 gram fremme på veiven som er utenfor vårt krav / ønske til balansefaktor. Merkelig nok er 3,13 gr usedvanlig bra for en slik veiv da de pleier å ligge mye mer ut , nærmere 7-11 gr. Første korrigering gjøres i front på remhjulet på denne plassering :  Det som da blir det ferdige resultatet er ett fint lite hull hvor en har fjernet gods for å oppnå ønsket std på balansefaktoren.  Selve veivens ”skinker ” korrigeres på flere steder , indikert av maskinen og hullborres deretter her:  Og her :  Når veiven er innenfor ønsket toleranse er det på tide å montere svinghjulet og en får indikasjon på hvor mye det er utenfor og det kan en se her til venstre , altså hele ; 11,98 gr !!  Her ser en hvor maskinen gir beskjed hvor utboring skal være for korrigering :  Her blir svinghjulet korrigert ved utboring :  Til slutt er det trykkplatens tur og den er 6,5 gr utenfor vårt ønskede krav  Når en kommer i mål med ønsket behov og jobben er utført riktig vil en få : ”balansert til ønsket toleranse ” på displayet på maskinen.  Når veiven så er avmontert balanserings-maskinen skal den få en full Micro-polering for optimal overflatefinish på bæreflatene for lagrene :  Her ser den samlet delene involvert i den dynamiske balanserings-prosessen :  Da ser det ut som det endelige resultatet på vekt- avvik ifra STD til god toleranse ble ; Stempler samlet ca 14 gram Råder samlet ca 19 gr Remhjul ca 3 gr Veiv ; ca 8 gr Svinghjul ca12 gr Trykkplate ; ca 6 gr Til sammen sånn ca hele 62 gram på ” ville veier ”. !! På en greit bygd motor , uansett bruk , er 62 gram ikke noe en ønsker å ha med på slep som ett minustegn i vårt bygge så utbalanseringen har gitt oss ett plusstegn som vi med glede tar med oss i prosessen mot en forbedret motor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lid
Supermedlem
    
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund
|
 |
« Svar #151 på: oktober 27, 2008, 22:33:36 pm » |
|
Hvor mye koster en slik avbalansering?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #152 på: oktober 27, 2008, 23:07:46 pm » |
|
Detta er jaggu interressant lesning. Kult å se hva en kan få til.. Stå på.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #153 på: oktober 27, 2008, 23:26:32 pm » |
|
Tusen takk EBB. Nydelig arbeid, og fin dokumentasjon - som vanlig  .
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
|
EBB
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger
NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !
|
 |
« Svar #155 på: oktober 28, 2008, 00:06:04 am » |
|
@Endre Selv takk for inspirerende entusiasme  For dem som lurer på noe så når dere meg på pm evnt ...så får denne tråden være i Endre & co `s spirit 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #156 på: oktober 28, 2008, 00:18:04 am » |
|
hvilke toleranser opererte VW med tro på respektive delene?? å legge sammen alle gram'ene blir vel litt feil?? å si att det var 62 gram i ubalanse alle delene er vel tatt litt her og der så resultatet med alle delene satt sammen ville neppe blitt 62 gram i ubalanse??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #157 på: oktober 28, 2008, 00:28:46 am » |
|
hvilke toleranser opererte VW med tro på respektive delene?? å legge sammen alle gram'ene blir vel litt feil?? å si att det var 62 gram i ubalanse alle delene er vel tatt litt her og der så resultatet med alle delene satt sammen ville neppe blitt 62 gram i ubalanse??
Nei man vil jo ikke få 62 gram i utslagsgivende ubalanse, men dette tallet er jo summen av en rekke imperfeksjoner - hvorav noen utvilsomt vil utligne hverandre nå delene er montert sammen. Gjennom denne typen balansering vil jo en og en del bli balansert til tilnærmet perfeksjon, og dermed vet man hele tiden at "forrige" balanserte del ikke utjevner noe og at hver del blir balansert i seg selv. Cheap'o? Kansje ikke -pr. definisjon, men verdt det? Utvilsomt 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #158 på: oktober 28, 2008, 00:39:18 am » |
|
jepp. tipper alt var i null jeg  hehe utvilsomt att dette hjelper på levetid og takling av høyere turtall
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #159 på: november 13, 2008, 09:17:19 am » |
|
Det går litt i slowmotion her for tiden, men har begynt å vaske deler som er ferdig bearbeidet. Her tas drevene av veiva - det sitter godt fast   Og her er alt plukket vekk;  Rådene demontert, all guffeluren på gjengene er rester etter glassblåsingen  Deretter en tur i krabbekoker'n  Og ferdig vare 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #160 på: desember 03, 2008, 23:06:53 pm » |
|
Da er vi endelig ferdig med oppvasken og montering er påbegynt  Veiva var det siste som ble vasket i går;  Vi startet dagens økt med å montere drev på veiva,  Bruker hus-samens primus (som han har tjuvlånt fra gammen) til å varme dreva før de smetter på plass   Siste på plass er låseringen, ganske kronglete å få denne på plass uten å skrape opp lagerbanen..  Så er det nye lager i rådene..  Rådene monteres så på veiva med monteringsfett på lagrene. Deretter er det loctite på mutrene og tiltrekking med korrekt moment  Og her er veiva ferdig montert. Alle klaringer er på spec, og alt virker skikkelig tight og fint - fornøyd  
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #161 på: desember 03, 2008, 23:11:00 pm » |
|
Egentlig var det meninga å få hele shortblock'en sammen i kveld, men akk - det viser seg jo at boltene til kamdrevet slett ikke er M8, men 5/16 unf (I curse everything non-metric!  ), så da slapp vi det... Fortsettelse følger!
|
|
« Siste redigering: desember 04, 2008, 00:08:10 am av Endre D »
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #162 på: desember 04, 2008, 00:06:46 am » |
|
det viser seg jo at boltene til kamdrevet slett ikke er M8, men 5/16 unf det er bare å skru inne i skikkelig cheap'O ånd .det går med en skikkelig latmannsarm
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #163 på: desember 04, 2008, 09:28:53 am » |
|
det viser seg jo at boltene til kamdrevet slett ikke er M8, men 5/16 unf det er bare å skru inne i skikkelig cheap'O ånd .det går med en skikkelig latmannsarm Nei et sted går kjiping-grensen assa 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #164 på: desember 04, 2008, 12:04:06 pm » |
|
åkeida 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
westcoastbus
Juniormedlem
 
Innlegg: 55
Bosted: Nærbø Rogaland
|
 |
« Svar #165 på: desember 04, 2008, 17:04:50 pm » |
|
Hvor går det an å få tak i slik en delevasker hen??
mvh Harald
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #166 på: desember 04, 2008, 17:14:52 pm » |
|
Hvor går det an å få tak i slik en delevasker hen??
mvh Harald
Denne bestilte jeg fra www.gasolin.no , Skulle ideelt sett været noe større men den kosta 8000 eller deromkring og det hadde jeg ikke å bruke på vasker når den ble bestilt...
|
|
|
Loggført
|
Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #167 på: desember 04, 2008, 17:43:08 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #169 på: desember 04, 2008, 19:01:28 pm » |
|
hva utgjør forskjellen?
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #170 på: desember 04, 2008, 19:22:22 pm » |
|
Foruten den tydlige størrelseforskjellen?
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Dag L
Supermedlem
    
Innlegg: 3481
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #171 på: desember 04, 2008, 21:15:56 pm » |
|
Foruten den tydlige størrelseforskjellen?
Kanskje prisen? 
|
|
|
Loggført
|
59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red 65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green 74' 1300S L31 A Senegal red 74' 1303S L96 M Marathon met. 75’ 1303 L61 H Lofotengrün 86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D 86’ T3 Club Joker wbx Bronze met. 90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D 90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #172 på: desember 04, 2008, 21:23:09 pm » |
|
ser det der gutta, men er den dyreste på noen måte sterkere? sånn er den mer effektiv liksom?
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #173 på: desember 04, 2008, 21:28:28 pm » |
|
Foruten den tydlige størrelseforskjellen?
Kanskje prisen?  Gjenspeilar den ikkje størrelsesforskjellen? Den er nok dyrare fordi den er større - og dermed svelger unna større delar.. Skulle ein tru. Prosessen i seg sjølv er lik.
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #174 på: desember 04, 2008, 21:31:25 pm » |
|
Okay 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Are
Medlem
  
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #175 på: desember 04, 2008, 22:31:40 pm » |
|
Ser veldig bra ut som vanlig  Men hva legger dere egentlig i cheepo? 10000 ? 20000 ? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #176 på: desember 05, 2008, 00:41:47 am » |
|
Ser veldig bra ut som vanlig  Men hva legger dere egentlig i cheepo? 10000 ? 20000 ?  Nå har vi ikke helt regnet på det, men antar vi kan lande på 10 000,- Man kan sikkert si at vi sikkert kunne ha spart ytterliger, men målet var ikke å gjøre det billigst mulig til en hver pris.... vi har også prøvd å ballansere mellom pris/nytte... På enkelte områder er det bare ikke lønnsomt å spare, metd tanke på sluttproduktet... Vi kommer forrøvrig til å sette opp det endelige regnestykket når vi er ferdige med prsjektet...
|
|
|
Loggført
|
Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #177 på: desember 05, 2008, 15:11:28 pm » |
|
Ser veldig bra ut som vanlig  Men hva legger dere egentlig i cheepo? 10000 ? 20000 ?  Riktig som Torgeir sier - vi har et mål om å lande i underkant av 10k i totale utlegg, noe som jeg i hvertfall anser som rimelig for en overhalt og trimmet motor der toleransegrenser og generell nøyaktighet ikke er overlatt til tilfeldighetene.
|
|
« Siste redigering: desember 05, 2008, 15:15:30 pm av Endre D »
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #178 på: desember 10, 2008, 09:50:43 am » |
|
Update  . Bolter til kamdrevet kom kjapt fra unneberg, så da var det bare å fortsette mot shortblock. Her er drevet montert og lobene satt inn med guffelure. Kammen er en Engle 110.  Kamlager og løftere på plass;  Og her er veiv, kam og fordeleraksel på plass i blokka;  Prikker på sin rette plass;  På med Permatex special barbequesauce   Tiltrekking av av alle muttere med riktig moment:  Og vi har shortblock  ! Her med pinnebolter; 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #179 på: desember 10, 2008, 09:54:56 am » |
|
Fikk også tatt en rask titt på vendehøyden.. denne klokket inn på 1,6mm som jeg i utgangspunktet synes er litt i overkant, men vi får se hvorvidt det er verdt å gjøre noe med.. (I cheap'oens ånd  ) 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
|