Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #120 på: oktober 10, 2008, 11:45:13 am » |
|
Er 26mm drev standard?
Jeg trodde det, men godt mulig jeg tar feil? Jeg trodde det var 21mm som var standard, men er heller ikke noen ekspert på emnet. Etter litt nærmere forskning ser det ut som om single-relief blokk bruker 21mm pumpe og dual-relief blokk bruker 26mm originalt. 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #121 på: oktober 10, 2008, 13:56:43 pm » |
|
Stå på gutter , gleder meg nå til å se (nye) !!!!! enkle progresive ventilfjærer   Mvh Takk, men den der må du utdype Erich? 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #122 på: oktober 11, 2008, 12:44:51 pm » |
|
Javel , ikkeno hokus pokus . Som jeg har skjønt skal dere ha trimkam og da gjelder det at ventilfjærene er i god stand . Gamle fjærer blir slitne og hoder ikke trykket lenger . Nye ventilfjærer koster lite og du er sikker på at ventilen /løfteren følger kammen . Noe av det første jeg gjør ved motorbygge er å bestemme kam /fjærer (setetrykk ) slik at dette blir bra . Vil gjerne være 100% sikker på at disse delene matcher og ikke er overdim i noen retning . Enkle progresiver fjærer vil jeg anbefale med an kam på 260 -280 Gr durasjon (9-10,5 mm løft ) Lykke til videre . Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #123 på: oktober 12, 2008, 18:57:48 pm » |
|
Javel , ikkeno hokus pokus . Som jeg har skjønt skal dere ha trimkam og da gjelder det at ventilfjærene er i god stand . Gamle fjærer blir slitne og hoder ikke trykket lenger . Nye ventilfjærer koster lite og du er sikker på at ventilen /løfteren følger kammen . Noe av det første jeg gjør ved motorbygge er å bestemme kam /fjærer (setetrykk ) slik at dette blir bra . Vil gjerne være 100% sikker på at disse delene matcher og ikke er overdim i noen retning . Enkle progresiver fjærer vil jeg anbefale med an kam på 260 -280 Gr durasjon (9-10,5 mm løft ) Lykke til videre . Mvh
Ja da kan du glede deg, nye fjærer ble bestilt for over to uker siden sammen med en del annet småtteri.. Burde være her snart 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #124 på: oktober 22, 2008, 14:39:27 pm » |
|
Liten update  - Alle roterende deler er i dag avlevert til EBB for dynamisk avbalansering, letting av svinghjul og vektjustering av stempler og råder.. En forsendelse med nødvendig småtteri er også på vei i vår retning, så det er ikke fullstendig stillstand 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #125 på: oktober 22, 2008, 22:08:08 pm » |
|
Mer fremgang  . Vi begynte kvelden med honing av sylindre, torgeir hadde vært på würth og fått tak i et strålende honeverktøy.  Sylinderen hones forsiktig i relativt sakte tempo fra begge ender for å lage kryssmønster- smører med biltema skjæreolje (Cheap  )  Ikke lett å få et godt bilde av resultatet, men det ble ganske bra! 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #126 på: oktober 22, 2008, 22:10:24 pm » |
|
Koffø ikkje biltema hon? Og kva kornfinheit var det dekan brukte? NB: Ser bra ut! 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #127 på: oktober 22, 2008, 22:20:49 pm » |
|
Og så til noe my mer spennende - porting av topper  . Vi starter med to stk tomme glassblåste topper og en stk "jukselapp" i form av en Tims stage1 topp velvillig utlånt av Holmen.. Siden vi ikke har gjort dette før er det greit med en "mal" å følge.. Vi starter med modifisering av forbrenningskammer. Kammer utvides, linjer rettes og ujevnheter glattes ut. Bruker en fres av karbidstål på trykkluftsliper.  Dette er faktisk skikkelig morsomt arbeid, og man lærer seg fort å kontrollere verktøyet. Til slutt blir det sånn; NB! viktig å understreke at dette kun er grovporting og at alt vi har gjort i dag må gåes over med med finkornet verktøy - dette hadde vi ikke tilgjengelig i dag.Fortsetter med innsugskanaler, her er et "før" bilde med det nye mønsteret tegnet på med tusj:  Deretter tilpassing, ganske mye jobb!  Halvveis    Ferdig for i dag;  Stay tuned 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #128 på: oktober 22, 2008, 22:24:16 pm » |
|
Vi trenger også et lengre verktøy for å komme til lengre inn i kanalene - både fra innsugssiden, men spesielt rundt ventilstyringen i eksoskanalen. Denne må tas ned mye.. 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #129 på: oktober 22, 2008, 22:32:00 pm » |
|
Koffø ikkje biltema hon? Og kva kornfinheit var det dekan brukte? NB: Ser bra ut!  Honer ble kjøpt hos Würth av den årsak at det er hyggelig å ta en prat med Marius, og det faktum at biltema ikke hadde.... Mener den er 180 korning...
|
|
|
Loggført
|
Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #130 på: oktober 22, 2008, 22:40:41 pm » |
|
Ok! Men eg kom til å tenka på ein an ting, ang. porting av topper... Korleis er det med insugspakningen? Den er jo to lag med stål etc og noko stoff i midten.. og den er vel ikkje like lett og utvide.. så finst det pakninger med større hol, eller klarar dekan å frese ut av pakningen? EDIT!: Dreit på leggen her nå... insugspakningen er vel laga av papir... det var eksosen som hadde med stål 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Lövdal
Seniormedlem
   
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen
|
 |
« Svar #131 på: oktober 22, 2008, 23:12:48 pm » |
|
Jag vill inte vara "besservisser" men ger gärna ett litet tips. Den roterande filen ni använder på bilden fungerar dårligt i Alu. Låna/köp rätt typ av fil/fräs så kommer arbetet gå lättare, snabbare och resultatet är mer tillfredsställande. En länk: http://www.rotool.com/BluerangeSiteM/templates/1206/?BD6A83A5-0440-49DF-844D-483483A2E492Kolla en bit ned på sidan så ser ni Alu. fräsar/filar, som ni ser är dom lite anorlunda utförda i sponbrytaren. Använder denna typen dagligen i arbetet, även på "Heat Treated" delar som topparna från VW. PS: Priset kanske inte tilltalar en lägre budget men.,,. Gå ihop och köp 1st... Ni lever många år på den.. /n.
|
|
|
Loggført
|
VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda)) VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo) VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff) KG 1960 (1915cc Megasquirt) Mercedes 320 Carlson tuning. Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #132 på: oktober 22, 2008, 23:26:15 pm » |
|
Jag vill inte vara "besservisser" men ger gärna ett litet tips. Den roterande filen ni använder på bilden fungerar dårligt i Alu. Låna/köp rätt typ av fil/fräs så kommer arbetet gå lättare, snabbare och resultatet är mer tillfredsställande. En länk: http://www.rotool.com/BluerangeSiteM/templates/1206/?BD6A83A5-0440-49DF-844D-483483A2E492Kolla en bit ned på sidan så ser ni Alu. fräsar/filar, som ni ser är dom lite anorlunda utförda i sponbrytaren. Använder denna typen dagligen i arbetet, även på "Heat Treated" delar som topparna från VW. PS: Priset kanske inte tilltalar en lägre budget men.,,. Gå ihop och köp 1st... Ni lever många år på den.. /n. Det fungerte helt fint med den vi har, men hadde sikkert vært ennå bedre med en spesielt for alu.. Får prøve en sånn neste gang 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #133 på: oktober 22, 2008, 23:32:01 pm » |
|
Ok! Men eg kom til å tenka på ein an ting, ang. porting av topper... Korleis er det med insugspakningen? Den er jo to lag med stål etc og noko stoff i midten.. og den er vel ikkje like lett og utvide.. så finst det pakninger med større hol, eller klarar dekan å frese ut av pakningen? EDIT!: Dreit på leggen her nå... insugspakningen er vel laga av papir... det var eksosen som hadde med stål  Det finnes innsugspakninger i metall også, men de bruker vi ikke (jeg liker dem ikke på originalmotor engang) - kun en tynn pakning av papirlignende pakningsmateriale. (Enkelte bruker ikke pakning i det hele tatt, kun et tynt lag høytempsilikon e.l.)
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #134 på: oktober 23, 2008, 00:00:42 am » |
|
Jeg bruker ikke pakning, kun litt pakningsmasse. Bruk IKKE (høytemp)silikon da denne tåler olje men ikke bensin. Det har jeg også prøvd. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #135 på: oktober 23, 2008, 10:17:24 am » |
|
Når det gjelder pakningsmasse, har jeg et hett tips: Reis innom et Chrysler-verksted og kjøp pakningsmasse som de har orginalt, på tube. Denne tåler olje,bensin og ALT av smøremidler. Og i tillegg temp.dyktig til +250 grader minst... Jeg jobber hos Bertel og Steen og de har denne på lager. Bruker denne til ALT og den er det beste MOPAR har lagd he he... 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #136 på: oktober 23, 2008, 16:33:22 pm » |
|
Cheep'(o) 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #137 på: oktober 23, 2008, 16:38:33 pm » |
|
Det betyr "billig", Rikard. Og dette skal vere den billige måten til ein sunn og grei motor.. 
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #138 på: oktober 23, 2008, 16:49:09 pm » |
|
Jaja, jeg veit veldig godt hva cheep betyr freddy, men det jeg mente? Dette kan da umulig være billig?
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #139 på: oktober 23, 2008, 16:50:16 pm » |
|
Det er då absolutt billig i forhold til alternativet.
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #140 på: oktober 23, 2008, 17:07:14 pm » |
|
Jaja, jeg veit veldig godt hva cheep betyr freddy, men det jeg mente? Dette kan da umulig være billig?
Hva er det som ikke kan være billig (og hva er egentlig "billig")? En trimmet motor koster ikke i noe tilfelle 0,- kroner, og vi jobber under et kost/nytte prinsipp. Alle delene du ser over her kommer fra den originale donormotoren, og arbeidstimer tas av fritidsbudsjettet 
|
|
« Siste redigering: oktober 23, 2008, 17:09:08 pm av Endre D »
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #141 på: oktober 23, 2008, 17:20:05 pm » |
|
okei skjønner;)
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #142 på: oktober 24, 2008, 22:15:06 pm » |
|
Og så til noe my mer spennende - porting av topper  . Vi starter med to stk tomme glassblåste topper og en stk "jukselapp" i form av en Tims stage1 topp velvillig utlånt av Holmen.. Siden vi ikke har gjort dette før er det greit med en "mal" å følge.. Vi starter med modifisering av forbrenningskammer. Kammer utvides, linjer rettes og ujevnheter glattes ut. Bruker en fres av karbidstål på trykkluftsliper.  Dette er faktisk skikkelig morsomt arbeid, og man lærer seg fort å kontrollere verktøyet. Til slutt blir det sånn; NB! viktig å understreke at dette kun er grovporting og at alt vi har gjort i dag må gåes over med med finkornet verktøy - dette hadde vi ikke tilgjengelig i dag.Fortsetter med innsugskanaler, her er et "før" bilde med det nye mønsteret tegnet på med tusj:  Deretter tilpassing, ganske mye jobb!  Halvveis    Ferdig for i dag;  Stay tuned  meget bra detta, har dere blitt enige om hvor høy kompresjon dere skal ha?
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #143 på: oktober 24, 2008, 22:33:01 pm » |
|
meget bra detta, har dere blitt enige om hvor høy kompresjon dere skal ha?
Takk for det  . Vi prøver å tilpasse komp til kammen best mulig, og vi satser i utgangspunktet på 9.5:1, men dette er ikke endelig spikret.
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #144 på: oktober 24, 2008, 22:43:38 pm » |
|
Liten update  - Alle roterende deler er i dag avlevert til EBB for dynamisk avbalansering, letting av svinghjul og vektjustering av stempler og råder.. er ikke dette å strekke cheap'O strikken litt langt?? stoler dere ikke på avbalanseringsmaskinene til VW asså?? 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #145 på: oktober 24, 2008, 22:52:35 pm » |
|
ja riktig, jeg bruker over 10,5:1 i komp på div motorer,men så er det litt forskjell på boble og en buggy når det gjelder kjøling, blir jo litt varmere baki ei boble, men det kan jo fikses med div ting, med eks 2 olje kjølere og stand off på luka bak. jeg holder jo på med en mini mouse motor blir et forsøk hvor jeg prøver å få ut 60hk på 1192cc, poenget er at jeg vil at den skal yte som en 1600cc, blir spennende og se om jeg klarer det.
|
|
« Siste redigering: oktober 15, 2012, 03:19:18 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
nantene
Medlem
  
Innlegg: 208
Bosted: hobøl
sweet sideway motion XD
|
 |
« Svar #146 på: oktober 24, 2008, 23:02:40 pm » |
|
Interesant. kansje jeg skal tusle litt inn i motorverden på bobla mi en gang, hadde vært greit med noen billigere ekstra hester^^
|
|
|
Loggført
|
pass på å fore motoren din godt, ellers kan den bli sulten, for så å bestemme at løsningen er å spise et stempel! ikke bra!
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #147 på: oktober 24, 2008, 23:22:02 pm » |
|
Interesant. kansje jeg skal tusle litt inn i motorverden på bobla mi en gang, hadde vært greit med noen billigere ekstra hester^^
har et emne du kan få kjøpt av meg 
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #148 på: oktober 24, 2008, 23:23:33 pm » |
|
Liten update  - Alle roterende deler er i dag avlevert til EBB for dynamisk avbalansering, letting av svinghjul og vektjustering av stempler og råder.. er ikke dette å strekke cheap'O strikken litt langt?? stoler dere ikke på avbalanseringsmaskinene til VW asså??  Hehe.. Hvor lang er en strikk  ? Men jo - jeg ser den, men det er forsåvidt i seg selv et interessant eksperiment å se hvor mye ubalanse det er i et originalt veivparti - om det så koster noen kroner. Motivasjonen for å gjøre det er vel i utgangspunktet å sikre levetid på motoren, samt å få stabilitet i veivpartiet på (relativt) høyt turtall.
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
nantene
Medlem
  
Innlegg: 208
Bosted: hobøl
sweet sideway motion XD
|
 |
« Svar #149 på: oktober 25, 2008, 12:38:01 pm » |
|
Interesant. kansje jeg skal tusle litt inn i motorverden på bobla mi en gang, hadde vært greit med noen billigere ekstra hester^^
har et emne du kan få kjøpt av meg  hehe, tror jeg klarer meg, trenger de pengene jeg klarer å spare nå til studier^^
|
|
|
Loggført
|
pass på å fore motoren din godt, ellers kan den bli sulten, for så å bestemme at løsningen er å spise et stempel! ikke bra!
|
|
|
|