Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #210 på: august 23, 2024, 09:52:08 am » |
|
Atle er litt bitt av EFI-basillen, og har så smått begynt å planlegge ett av vinterens prosjekter, og det er å konvertere til EFI. Han er jo skoleelev, så litt trangt budsjett, men faren hans har heldigvis diverse EFI-stæsj liggende, så planen er å bruke et par MC-spjellhus som lå på loftet, og da begynte han med å 3d-modellere et par innsug. Disse spjellhusa har mindre senteravstand enn IDF, så det finnes ikke lett tilgjengelig. Siden han også er en rev på 3d-modellering og 3d-printing, så er planen å designe og lage innsuga selv. Her er første test-print. Hensikten med disse er å finne en fasong som gir klaring mot både det trange motorrommet og viftehus, derfor er det litt forenklet, men det vil bli mer raffinert etter hvert
 innsug.jpg (36.57 KB. 558x600 - vist 937 ganger.) Jeg brukte disse spjellhusa for sånn ca 12 år siden på ghian, men den gang hadde jeg modda et par IDF-innsug, og siden Ghian har mye plass på sidene, så sto de i en interessant vinkel:
 engine v-shape.jpg (70.55 KB. 650x446 - vist 906 ganger.) Det funker ikke i et trangt boble-motorrom, så da blir det endringer 
|
|
« Siste redigering: august 23, 2024, 10:11:57 am av Roy Grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #211 på: september 29, 2024, 20:31:59 pm » |
|
Lenge siden siste oppdatering her igjen, men bilen går som den skal og Atle er med på utflukter så ofte det passer. Her er et bilde fra en tur til Hvasser forrige uke:
 20240913_200600.jpg (120.06 KB. 800x600 - vist 846 ganger.) Denne helga var han med på en runde fra Stokke og oppover i telemark, og den fungerer som den skal. Recaro-setet som nå sitter i den røde '67n sto i Atle sin i våres, og han har antydet at han ønsker seg et par andre seter, og her tidligere i sommer fikk vi tak i et par gode gamle cobra-seter i sånn passe stand. Tanken var å montere de og teste om han likte de før de evt trekkes om til vinteren. Så i dag moddet han et understell og fikk montert førerstolen, så få vi se om det passer ham før vi evt fikser et til og trekker de om.
 20240929_194731.jpg (40.29 KB. 387x600 - vist 822 ganger.) Fasongen og stilen synes jeg er bra, men den orange fargen passer kanskje ikke helt inn 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #212 på: september 30, 2024, 11:55:30 am » |
|
Dette blir så bra  Bytte ut det orange høres ut som en god plan  Kanskje sorte seter og noe ala dette🤷♂️
 IMG_3127.jpg (70.26 KB. 759x600 - vist 836 ganger.)
|
|
« Siste redigering: september 30, 2024, 11:59:26 am av Svein. »
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #213 på: januar 04, 2025, 00:52:23 am » |
|
Bilen til Atle står på vinterlager, men han ønsket å ta en titt på motoren i vinter, så i dag fikk han med seg et par kamerater og fikk tatt motoren ut. Først ble alle løse deler plukket av og lagt til vask:
 20250103_175057.jpg (84.29 KB. 800x501 - vist 405 ganger.) Og så er longblokken klar for litt inspeksjon:
 20250103_175053.jpg (97.88 KB. 747x600 - vist 398 ganger.) Som man kan se er det mye oljesøl på den, så det var en av tinga han ville se på, og mistanken går til oljetykkbryteren. Ellers skal den åpnes for å sjekke at alt ser bra ut, etter 3-4000 km med stram gasswire første sesong, Den skal visstnok også konverteres til EFI i løpet av vinteren, så det kommer nok noen oppdateringer i ukene fremover.
|
|
« Siste redigering: januar 06, 2025, 08:34:59 am av Roy Grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #214 på: januar 07, 2025, 11:09:34 am » |
|
Atle åpnet motoren sin i går og det kan se ut som om kammen ikke har hatt det helt godt:
 kam 1.jpg (19.4 KB. 277x600 - vist 379 ganger.)
 kam 2.jpg (30.18 KB. 273x600 - vist 366 ganger.) Han la ut et spm på FB, og fikk en del gode svar, da han prøver å lære litt og se hva som kan ha forårsaket dette. Dette er en god gammel brukt Gjestland-kam som ble donert til prosjektet hans, sammen med et sett med løftere (hvis jeg ikke husker feil). Så de ble ikke innkjørt "som vanlig" da de skal ha vært gjort det fra før. Men vi visste ikke hvilke løftere som hørte til hvor. Så det er mange teorier på hva som har gått galt, og her er noen: -Ikke innkjørt riktig - antakelig delaktig -feil/for lite olje - han har hatt en lekkasje, og utette ventilstyringer så dette er helt klart et alternativ -for mye turtall - helt klart en mulighet  -for stive fjører - nei, er kjørt med std fjører og 1:1.1 vipper -for lav tomgang Som vanlig har vi ikke fasiten, men god (om enn litt dyr) læring for en som har bygget sin første motor. Så hvis noen har en w110 eller 120 kam med løftere liggende på hylla, er han sikkert interessert, da han fortsatt er skoleelev, og ikke akkurat flusst med penger 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #215 på: januar 13, 2025, 22:04:29 pm » |
|
Atle jobber med planer opp mot budsjett om dagen, så det har ikke skjedd så veldig mye, men mens han grubler på hvordan han skal angripe dette, har han gjort rent alle løse deler til motoren så det blir betydelig mer hyggelig å montere igjen :
 20250113_195419.jpg (64.35 KB. 518x600 - vist 248 ganger.) Så hvis det er noen som sitter på en w125-kam med løftere er han nok interessert 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #216 på: januar 17, 2025, 15:31:37 pm » |
|
Atle åpnet motoren sin i går og det kan se ut som om kammen ikke har hatt det helt godt: [ Vedlegg ] [ Vedlegg ] Han la ut et spm på FB, og fikk en del gode svar, da han prøver å lære litt og se hva som kan ha forårsaket dette. Dette er en god gammel brukt Gjestland-kam som ble donert til prosjektet hans, sammen med et sett med løftere (hvis jeg ikke husker feil). Så de ble ikke innkjørt "som vanlig" da de skal ha vært gjort det fra før. Men vi visste ikke hvilke løftere som hørte til hvor. Så det er mange teorier på hva som har gått galt, og her er noen: -Ikke innkjørt riktig - antakelig delaktig -feil/for lite olje - han har hatt en lekkasje, og utette ventilstyringer så dette er helt klart et alternativ -for mye turtall - helt klart en mulighet  -for stive fjører - nei, er kjørt med std fjører og 1:1.1 vipper -for lav tomgang Som vanlig har vi ikke fasiten, men god (om enn litt dyr) læring for en som har bygget sin første motor. Så hvis noen har en w110 eller 120 kam med løftere liggende på hylla, er han sikkert interessert, da han fortsatt er skoleelev, og ikke akkurat flusst med penger  Det er ikke bare feil løfter i feil løftertønne da? Har hørt om dette problemet før
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #217 på: januar 17, 2025, 21:20:21 pm » |
|
Det kan godt hende.
Nye løftere og kam er på vei i posten, så da skal disse monteres/kjøres inn etter alle kunstens regler.
Det ble en w125 kam
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #218 på: januar 27, 2025, 08:33:44 am » |
|
Atle har jobbet litt på motoren sin i helga, og her er et lite "underveis"-bilde fra monteringen:
 20250125_181520.jpg (90.43 KB. 800x537 - vist 235 ganger.) Det ble en W125 kam og nye løftere, så da satser vi på at dette skal holde mange mil til  Shortblokka er nå klar, og mye av dagen i går gikk med på å reparere knekte pinnebolter i toppene... Ultralydvaskeren vår er litt for liten, så vi må ta ut eksos-pinneboltene, og da var det vel 4 av de som knakk og satt igjen i toppen. De fleste av oss har vel vært der på et eller annet tidspunkt... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #219 på: januar 28, 2025, 09:00:08 am » |
|
Hvor mye komp satser dere på å ende opp med til dette oppsettet?
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #220 på: januar 28, 2025, 09:07:26 am » |
|
Tror ikke planen hans er å endre noe på toppene fra i fjor, og da mener jeg det var i området 9.5:1. Skal kikke litt i notatene fra i fjor
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #221 på: februar 26, 2025, 21:16:28 pm » |
|
Jeg kikket litt på notatene fra i fjor, og han endte opp med vendehøyde på 1.2mm og så etter litt plunder med lekkasje mellom topp og sylindre, la han på en kobberpakning på 1.2mm i tillegg, så i fjor kjørte han med en komp på 8.3:1. Planen nå er å dreie ned sylindrene til han får 0 i vendehøyde og 1.2mm kobberpakninger, og da blir det 9.5:1 Han fyra opp blåsekabinettet med litt bakepulver (soda), og da blir toppene litt hyggeligere å jobbe med:
 20250226_163516.jpg (67.92 KB. 800x600 - vist 139 ganger.) Så i kveld har han slipt inn ventilseter og pyntet opp litt i forbrenningskammeret rundt ventilene, og montert et sett med stivere CB fjører. Da er det snart longblock igjen
|
|
« Siste redigering: mars 27, 2025, 14:54:03 pm av Roy Grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #222 på: mars 17, 2025, 22:01:07 pm » |
|
Det har vært litt stillstand med fokus på å holde bruks-audien på veien men nå er den klar, så da fikk han montert andre toppen, så nå er det endelig longblock igjen:
 20250317_202257.jpg (90.91 KB. 800x514 - vist 81 ganger.) Så neste nå er å ferdigstille EFI-konverteringa så han kan få bobla ut av vinterdvalen snart 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #223 på: mars 24, 2025, 22:13:51 pm » |
|
Vi kan jo spørre Atle hvorfor man kaller disse blikkene under sylindrene for glemmeblikk....  Så når han hadde tatt av den siste toppen, gjort rent pakningsflater, montert gemmeblikk, lagt på ny gaskacinch og montert toppen igjen, tok han en runde på kjøleblikkene: https://youtube.com/shorts/4CrZOZvgXGk?feature=shareForeløpig er det gaske blankt med det blir matt nor det får herdet. Den observante seer fikk kanskje med seg at det var to viftehus; det er fordi han også tok med seg det som skal på min 1600 i den røde 67n også. De var pulverlakket røde fra før, men fikk nå en runde med 2k sort silkematt. Han har arvet et 30-hk viftehus fra meg for å få litt mer plass til spjellhus og dyser til EFI-opplegget sitt, så dette blir nok bra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #224 på: mars 25, 2025, 22:02:07 pm » |
|
Atle har montert motoren sin i kveld, så han kan gjøre ferdig innsugene. Ble veldig bra med 30-hk viftehus og ny lakk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #225 på: mars 27, 2025, 09:31:34 am » |
|
Etter litt måling for å sjekke hvor mye plass han har å leke med satt han seg ned ved pcen sin i går og designet et innsug. Planen er å bruke et par doble spjellhus fra MC og de har senteravstand 70mm mens vanlig IDA har 90mm, så i stedet for å modde et par EFI innsug fra f.eks CB, så ønsker han å designe egne. Sånn ser de ut foreløpig: Det han grubler litt på nå er hvordan lage en elegant patent for å holde dysene på plass sammen med fuel rails.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #226 på: april 01, 2025, 07:23:47 am » |
|
Blir spennende å se resultatet med MC spjeld.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #227 på: april 01, 2025, 22:09:39 pm » |
|
Da har 3d-printeren gjort jobben sin og første prototyp er klar:
 received_1047315030563056.jpg (30.34 KB. 304x600 - vist 40 ganger.)
 received_1540270326642253.jpg (67.85 KB. 800x473 - vist 45 ganger.) Ser ut som han må justere litt på vinkelen, og så tror jeg han skulle legge den litt nærmere viftehuset så det blir bedre plass mot innerskjermen, men absolutt godkjent i første forsøk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #228 på: april 01, 2025, 22:10:29 pm » |
|
Og så har han lekt seg litt med cnc-fresen til storebror:
 received_587685030986775.jpg (40.7 KB. 417x600 - vist 71 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #229 på: april 07, 2025, 08:20:43 am » |
|
Atle fikk tak i et sett VAG CoP (Coil on Plug) så da måtte han jo sjekke klaring til innsuget. Sånn sitter disse uten innsug: Og det viste seg at de ikke gikk klar av første versjon, så da gikk v2 i pressa, og da ser det bedre ut:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #230 på: april 07, 2025, 08:24:34 am » |
|
Han justerte også litt på dyse-holderne så spacinga passer til et par rail jeg hadde liggende fra et VW speedshop oppsett, og det blir jo veldig elegant: Det er et festeøye på det ene spjellhuset som må kappes bort men det lar seg ordne. Neste nå er å designe og printe filterhus, for å sjekke at det går klar av både viftehus og veggene i motorrommet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #231 på: april 07, 2025, 19:41:08 pm » |
|
Er det de COP vi talte om for en stund siden der ble handlet nye ganske lokalt?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #233 på: april 20, 2025, 18:45:02 pm » |
|
Atle lager nytt el-system til motoren/efi, og planen er å ha all elektronikk bak baksetet, og en bulkhead-konnektor hvor all power og alle signaler går bak til motoren. Så da begynte han med å lage et panel med sikringer, releer og selve ECUen:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #234 på: april 22, 2025, 12:37:48 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|