Holmen
|
 |
« Svar #60 på: november 22, 2008, 22:55:04 pm » |
|
Takker for innlegget og god service som alltid. Veiven er en ny støpt fra Scat som er ferdig ballansert i eske. Rådene er CB Performance Unitech som er ferdig ballansert i eske. Som fryktet er denne såkalte "fabrikksballanseringen" langt fra god nok. Den trykkplaten som her var så gal, var en ettermarket trykkplate fra anerkjente AP Lockheed. Denne har nå gått til Norsk Metallretur  Ny Kep Stage 1 trykkplate må her bestilles. Neste steg i byggeprosessen blir å montere sammen en short-block. Jeg gleder meg 
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #61 på: november 22, 2008, 23:24:39 pm » |
|
Rett og slett vakkert. Dette må jo bare blir bra! "Eske balanserte" deler made in o`store US and A ( eller Kina som det visstnok også heter ) var værre enn hva jeg hadde sett for meg ihvertfall  Nå som avbalanseringen er unnagjort, og du har fått en så feiende flott kam i hus  , så er det vel rett før du kan klabbe herligheten sammen?  "Looking foreward to that"
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
EBB
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger
NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !
|
 |
« Svar #62 på: november 23, 2008, 09:31:30 am » |
|
@Holmen Var den trykkplaten ny ifra ettermarked leverandør ? Jeg antok ut ifra overflatebehandlingen som du hadde utført på den at den var en restaurert original. Hvis dette er kaliteten ifra denne leverandøren så må en sterkt vurdere å bruke dem som blysøkke på fisketur enn som fungerende del i en clutchpakke. Skrekk & gru !
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #63 på: november 23, 2008, 21:24:20 pm » |
|
Er det ikke mulig å reklamere på trykkplaten da?
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #64 på: november 23, 2008, 23:16:35 pm » |
|
Jeg kommenterte en gang dette med us-deler og balansering på tuju´ en gang og fikk bare pepper tilbake...  Kjøpte veiv fra Tyskland og med den fulgte det med papirer på balansering... , da jeg hadde noen andre deler hos motorteknikk i Oslo, så fikk jeg dem til å kontrollmåle veiva med det samme for sikkerhets skyld, og det stemte på gramm´et i forhold til hva som stod på spec ...  Veiva var noe dyrere enn en us-veiv, men spørsmålet er vel da om det ikke blir det samme når en må sende "us-balanserte" deler til balansering.... Tydeligvis så "får man hva man betaler for.." 
|
|
« Siste redigering: november 24, 2008, 00:10:31 am av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
    
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #65 på: november 23, 2008, 23:22:27 pm » |
|
spent å se hva den nye kep-trykkplata gir i uballanse. har selv en stg3 plate derfra som jeg synes så ganske bra ut. den hadde iallefall merker etter balansering.
har selv prøvd å ballansere us-veiver, og ja de er nettop us-unservicable! holdt jo på å hoppe ut av benken ved 1000rpm
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #66 på: november 26, 2008, 23:07:25 pm » |
|
Har i dag Polytrolbehandlet de fleste delene til motoren som har blitt elforsinket. Denne olje påføres med malerkost og tørkes av etter en stund. Polytrolen virker som en bonevoks. Den skal holde på fargeen og glanse på elforsinkingen.
Utrolig mange deler som skal på en longblock.
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #67 på: november 27, 2008, 21:00:44 pm » |
|
Her vert det ikkje tatt nokon snarvegar nei! Vert supert!!!! 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #68 på: november 27, 2008, 21:58:17 pm » |
|
Nei, men det røyner på motivasjonen etter hvert.
Hadde vært greit å fått montert sammen blokka etter hvert, men jeg venter på en 6 mm mutter som ikke er blitt el-forsinket enda. Den som holder oljepickupen....
Når jeg får den kan jeg sette sammen en Short-blocken.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #69 på: november 28, 2008, 01:08:08 am » |
|
Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor sink-behandler du en mutter som skal være i oljebad?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #70 på: november 28, 2008, 09:37:21 am » |
|
Det har godt en satan i meg.... ALT på denne bilen og motoren skal være elforsinket.
Slik er det bare.......
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #71 på: desember 03, 2008, 18:25:54 pm » |
|
Her er mutteren det er snakk om  Denne, og noen andre smådeler, blir elforsinket i morgen.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #72 på: desember 03, 2008, 19:12:50 pm » |
|
WOW! Det der er bedre enn Picasso 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #73 på: desember 10, 2008, 17:58:01 pm » |
|
Oljepumpen som skal brukes er med 26 mm drev og lokk med integrert oljefilter. De fleste tar "Bolt-On" løsningen med oljepumpen, men som dere ser passer hullene i pumpe og blokk lite overens. For best mulig oljeflow har jeg valgt å porte inn og utgang på begge deler.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #74 på: desember 10, 2008, 18:02:22 pm » |
|
Som man ser så passer ikke hullene overens mellom blokk og midtre bærelager heller så bra. Her er både blokk og lager blitt modifisert slik at man får hull som passer over hverandre.
Det samme problem har faktisk de andre lagerbakkene også. Hullene treffer ikke midt i oljesporet i lageret. Her har hvert enkelt lager blitt modifisert slik at oljen får strømme fritt uten å møte på hindringer.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #75 på: desember 10, 2008, 19:26:58 pm » |
|
En god regel er å alltid legge en balansering inn i budsjettet - samme om det er Kina/USA eller Tyskland - da vet man det er i null og ikke tror at det stemmer fordi den var dyr. Er noe med å vite at det er riktig - ikke stole på det andre legger ved en veiv  Jeg kommenterte en gang dette med us-deler og balansering på tuju´ en gang og fikk bare pepper tilbake...  Kjøpte veiv fra Tyskland og med den fulgte det med papirer på balansering... , da jeg hadde noen andre deler hos motorteknikk i Oslo, så fikk jeg dem til å kontrollmåle veiva med det samme for sikkerhets skyld, og det stemte på gramm´et i forhold til hva som stod på spec ...  Veiva var noe dyrere enn en us-veiv, men spørsmålet er vel da om det ikke blir det samme når en må sende "us-balanserte" deler til balansering.... Tydeligvis så "får man hva man betaler for.." 
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #76 på: desember 10, 2008, 20:37:51 pm » |
|
En kompis overhalte en Harley Davidson-motor en gang. På flere av originaldelene sto det : Made in Taiwan. Proudly inspected by american workers... og et amerikansk flagg......
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #77 på: desember 15, 2008, 22:31:58 pm » |
|
Da er monteringen av shortblokken i gang. Har fått lager og drev på veiven. Her er lagerene i rådene montert. Først smurd inn med Vaseline for så å bli sprøytet med motorolje. Liten hendig lakksprøyte fra Biltema er greit å ha tilgjengelig i garasjen. Denne har jeg motorolje i og bruker isteden for f.eks 5-56/WD-40 og lign. Denne "støver" mindre og man har full kontroll på sprøytinga da denne ikke har så stor spredning som en sprayboks.
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #78 på: desember 16, 2008, 23:21:14 pm » |
|
Støtte på et problem med lokket på oljepumpen. Den øverste kjølefinnen tar borti kjøleblekket slik at dette igjen tar borti reimhjulet. Lokket ble da letter modifisert slik at kjøleblekket kommer i rett posisjon. Dette lokket med oljefilterholder har blitt portet for bedre oljeflow. Planslipt ved begge anleggsflater for å hindre oljelekkasje.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #79 på: desember 16, 2008, 23:29:00 pm » |
|
Da er vel shortblokken ferdig. Kommer ikke lenger da jeg har solgt toppene mine til en trengende. Nye Steve Tims Stage 1 bestillt. Akkurat maken bare med 40 cc i forbrenningskammer i steden for 52 cc som er i de som er solgt. Matchporta innsug kommer også sammen med de nye toppene.
Alle bolter er skrudd til med riktig moment og det er blitt Locktite på alt. Alle deler er blitt elforsinket. Til og med 11 deler inni blokken.
Da får jeg ikke gjordt noe mere før Julenissen kommer, forhåpenligvis med et par med topper.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #80 på: desember 16, 2008, 23:52:14 pm » |
|
Denne er på god veg til å bli ein sånn bedre-enn-ny-motor 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #81 på: desember 16, 2008, 23:57:50 pm » |
|
Denne målejiggen er et greit verktøy. 13 mm planslipt titanplate med påmontert micrometer. Viktig å dra til de fire mutterene med samme moment da dette micrometeret er "noe" følsomt.
Hvordan nullstiller du måleuret i forhold til toppen av sylinderen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dag L
Supermedlem
    
Innlegg: 3481
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #82 på: desember 17, 2008, 04:49:34 am » |
|
Ville vært takknemlig for å få høre hva balanseringen utført av EBB kostet....( den var nok uansett verdt hver eneste krone  )
|
|
|
Loggført
|
59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red 65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green 74' 1300S L31 A Senegal red 74' 1303S L96 M Marathon met. 75’ 1303 L61 H Lofotengrün 86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D 86’ T3 Club Joker wbx Bronze met. 90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D 90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #83 på: desember 28, 2008, 13:23:10 pm » |
|
Da er monteringen av shortblokken i gang. Har fått lager og drev på veiven. Her er lagerene i rådene montert. Først smurd inn med Vaseline for så å bli sprøytet med motorolje. Liten hendig lakksprøyte fra Biltema er greit å ha tilgjengelig i garasjen. Denne har jeg motorolje i og bruker isteden for f.eks 5-56/WD-40 og lign. Denne "støver" mindre og man har full kontroll på sprøytinga da denne ikke har så stor spredning som en sprayboks.
Kikket på denne lakksprøyten, men det virket som om jeg også måtte kjøpe ny mini-kompressor til 7-800 kroner som passer sprøyten, og kan ikke bruke den jeg har i dag?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #84 på: desember 28, 2008, 14:11:43 pm » |
|
Finst det ikkje ein sånn "adapter" nippel til den då?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #85 på: desember 28, 2008, 16:08:31 pm » |
|
Finst det ikkje ein sånn "adapter" nippel til den då?
Riktig det. Var hos den lokale Tools-forhandleren og fikk en overgang til 40 kroner.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #86 på: desember 28, 2008, 17:13:24 pm » |
|
OK - gutta på BT mente at trykket ville bli for stort for slangen som fulgte med, men hvis det funker så er det jo bare å handle 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #87 på: desember 28, 2008, 19:39:54 pm » |
|
Jeg kjører 9 bar gjennom denne uten problemer
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #88 på: januar 30, 2009, 20:18:44 pm » |
|
Jeg har ikke kommet lenger i byggingen da jeg solgte mine Steve Tims topper til en trengende her på forumet i romjula. Bestilte samme dagen et nytt par med Steve Tims Stage 1 med 40 cc og matchende innsug til Dellorto.
Da jeg ikke har fått noen topper levert enda tok jeg og ringe Greg som lager disse toppene, og etterlyste dem. Utrolig hyggelig fyr. De hadde enorm pågang på grunn av sitt januartilbud. Toppene og innsugene mine var ferdig portet, men forbrenningskammerene var ikke ferdige. De fleste Stage 1 toppene ble laget til 90,5 - 92 - 94 stempler, fortalte han. 87 mm stempel og 40 cc var en ny kombinasjon og mine topper blir custom laget. Forbenningsrommet måtte utformes på en ny måte så dette ble noen "testitems", og det blir en del ekstra arbeid, men "no ekstra charges" som Greg sa. Han regnet med å få sendt toppene i løpet av neste uke.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #89 på: mars 03, 2009, 21:23:04 pm » |
|
Da var toppene ankommet og prøvemontert på motoren. Siden det bare er 40 cc i toppene sier det seg selv at i disse er det maskinert en del ut av. Dette gjorde at TriMil eksosanlegget ble 5 mm for bredt, slik at pinnboltene i toppene ikke passet på flensene. Valgte da å smalne inn anlegget i overgangen mellom kollektor og potte.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
|