Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 66
|
2
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bytte varmerør Type 2 Transporter 1962?
|
på: februar 02, 2025, 20:30:31 pm
|
Jeg hadde uten tvil fått på noe som hindrer rust både utvendig og innvendig viss mulig. Bart stål vil alltid ruste til slutt. Her vil det jo kanskje komme litt varme inni, og da kan det bli kondens om ikke annet.
|
|
|
5
|
Forum / Type 2 / Sv: NORSKE BARNDOORS
|
på: desember 06, 2024, 21:12:10 pm
|
Er det noen som vet noe mer om disse bilene som ble solgt nye av Gumpens Auto i Kristiansand? Kan noen ha overlevd?
[attachment=1]
Et nærbilde av den ene. Årsmodell?
[attachment=2]
|
|
|
7
|
Forum / Problemløseren / Sv: Fuel Check Valve
|
på: august 06, 2024, 22:53:45 pm
|
Slik jeg har forstått virkemåten til ventilen, skal den stoppe bensintilførsel når motor stoppes, og åpner for tilførsel igjen når den får trykk fra bensinpumpen. Senere ble denne funksjonen innebygd i bensinpumpene. Litt mer usikker på årsaken til denne funksjonen, for flottørventil i forgasser vil jo uansett hindre forgasser i å bli overfylt. Tilbakeslagsventil er alltid innebygd i bensinpumpene, så det skal ikke være nødvendig med en ekstern.
|
|
|
8
|
Forum / Problemløseren / Sv: Forhekset lysanlegg
|
på: juni 13, 2024, 21:29:58 pm
|
Min første tanke er om de bredere skjermene er i glassfiber og at baklampene da mangler jording? Ellers er jo en vanlig feil at sikringer kan irre litt og trenger en puss for å få god kontakt igjen.
|
|
|
9
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: april 14, 2024, 09:10:29 am
|
Var det noen deler i den havarerte blokka som kunne brukes? 3 sylindere og 3 råder? Muligens kam? Har vel vært lite oljetrykk igjen med løse bolter 
|
|
|
11
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1641 på F blokk
|
på: desember 22, 2023, 22:32:29 pm
|
Viss man sammenlikner original effektkurvene til en 40Hk/1300SP og en 44Hk/1300DP ser man at på 2000 omdr har man et par Hk mer i SP og en anelse mer dreiemoment. Med en gang man kommer over det turtallet vinner DP. De nyeste F-motorene har samme blokk som 1600, så sjekk hvor høyt motornummer de har. Mener det er rett under F1800000 som de nye blokkene kom.
|
|
|
12
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958
|
på: desember 03, 2023, 11:58:01 am
|
Dårlig tegn når jeg får advarsel om at det er minst 120 dager siden sist jeg postet her, og bør vurdere et nytt emne  Har funnet på mange andre ting, men plutselig kom det litt sparklelyst tilbake. Har fått sparklet mestedelen, så det som gjenstår er panser og et par skjermer og tak. Kommer sikkert til å finne mer mens jeg holder på, men panser trenger nok litt mer massasje før det passer helt greit. La også på et nytt lag med sinkepoxy siden det var pusset hull mens jeg pusset sparkel. [attachment=1] Måtte rydde litt også, så da var det like greit å henge på plass skjermen også. [attachment=2]
|
|
|
13
|
Forum / Problemløseren / Sv: Blinklysbryter
|
på: november 28, 2023, 09:30:35 am
|
Jeg endte opp med å koble fra alle ledninger og måle hvilke som hadde kontakt med hverandre i de tre forskjellige stillingene. I midtstilling skal den jo bare ha kontakt med tre ledninger for å gi strøm fra bremselysbryter til bremselys. I høyre stilling skal den koble bort høyre bremselys, så da er det kontakt mellom to for brems, men i tillegg tre andre til blink har fått kontakt med hverandre. Så da gjelder det å finne farger som har kontakt med hverandre, og bytte de ut med tallene på mitt bilde.
Den bryteren jeg koblet hadde i tillegg litt dårlig kontakt inni, så den ga ikke samme måleresultat hver gang. Måtte åpne den og stramme opp litt på kontaktpunktene.
|
|
|
14
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt Livis 60 modell
|
på: november 04, 2023, 12:41:48 pm
|
Har også sett at ettermarkeds har vært feil offset i forhold til hullet i dørtrekket. Måtte gjøre hullene i det originale dørtrekket ovale for at klips skulle treffe hull i døra. Like kjedelig hver gang man finner ut at repro deler bare er nesten like med originale.
|
|
|
15
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: 50 år i dag! Type 3 1500N Variant 12.november 2013!!!!
|
på: oktober 12, 2023, 08:48:19 am
|
Jeg får mer og mer sansen for originale felger, og spesielt tofargede. Tyder vel egentlig på at man begynner å bli eldre  Her er bilde av brosjyre for 63 modellen. Ser den har rødt felgsenter, men det er kanskje siden det ikke fantes "S" og "N" modell ennå?
|
|
|
16
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958
|
på: juli 04, 2023, 13:55:00 pm
|
Ja, jeg lurer jo litt på hvor mye fabrikken sparte på slike ting. De måtte jo lage egne deler for dette og setene er jo også en eldre modell som var tilpasset rett gulv og ikke de skrå skinnene. Bilen har blitt litt nedprioritert i det siste, så lenge siden nye bilder nå.
|
|
|
17
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bremser t3
|
på: juni 02, 2023, 16:58:05 pm
|
Har du mistet bremser foran også etter at du satt på skiver bak? Har stempler i kaliper samme diameter fremme og bak? For viss de bak har større diameter vil de jo trenge mer veske, og det får de vel ikke med boblehovedsylinder som har samme diameter på stempel til begge kretsene. Så før noen kan svare vil jeg tro vi må vite litt hva slags bremser/stempeldiameter du har montert.
|
|
|
18
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Optima 6V batteri - noen erfaringer?
|
på: mai 24, 2023, 07:36:21 am
|
Ah har ikke så mye å si, for CCA er det du trenger i startøyeblikket. Og der er vel Optima minst dobbel effekt. Ah har du mest bruk for viss du skal bruke batteriet lenge uten å lade, og så tungstartet regner jeg ikke med bilen er. Jeg kommer til å kjøpe gammeldags batteri til min Standard, men det er på grunn av utseende. Men vet du får kasser til å sette Optima oppi for å gi de gammelt utseende.
|
|
|
19
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Ventiljustering VW 1200 Topplokk
|
på: april 14, 2023, 17:13:12 pm
|
I 1968 stod dette i WOG boka. Rund konsoll og ikke noe klistermerke som sier noe annet, da skal den ha 0,2 på innsug og 0,3 på eksos. Står jo 0,1mm på alle andre motorer, men det endret de jo senere til 0,15 som du sier. Om de endret noe på de gamle motorene også, vet jeg ikke.
|
|
|
20
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958
|
på: april 10, 2023, 18:31:18 pm
|
Da var siste bakskjerm også blitt sandblåst. Hadde hatt den i kabinettet tidligere, men det ble litt trangt. Så for å komme til over alt på den, måtte jeg finne frem blåseklokka og alt verneutstyret igjen. [attachment=1] Har også begynt å sparkle litt, så ser for meg at det blir en stund til neste innlegg her  Tar tid med sparkling når man ikke er vant med det. Pusser som regel av igjen akkurat like mye som man har lagt på... [attachment=2]
|
|
|
21
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958
|
på: april 07, 2023, 18:51:02 pm
|
Fant dessverre ikke noen brukte stigtrinn som hadde hel gummi, så da ble det innkjøp av nye. Kjøpte noen som skulle være grei kvalitet, men Steinar på Dalhems lurte på om de var gode nok for meg. Lurer på om han synes jeg er litt kresen  Fordelen med disse var at det ikke var hull i gummien for klips og list, siden Standarden selvfølgelig ikke kan ha blanke lister. Kvaliteten var grei og tykk, men noen småting måtte jeg selvfølgelig endre på. Profilen i fremkant var veldig rett, så laget en pappmal av et originalt stigtrinn og overførte til de nye. Synes glipen mellom skjerm og stigtrinn ble helt grei. [attachment=1] I overkant av falsen som de skrues fast i er det originalt noen små bulker for å forsterke litt. På det ene nye var de nesten ikke synlige. Laget et hakk i en jernkloss slik at jeg kunne slå en mindre jernstang inn i hakket med stigtrinnet mellom. Tok også en liten stripe med sikkemaskinen siden de originale hadde denne forsterkningen. [attachment=2]
|
|
|
23
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Vendehøyde/kompresjon
|
på: mars 27, 2023, 07:36:12 am
|
Du kan bruke samme kalkulator for å finne det ut viss du fortsatt har en kant i toppen der sylinder treffer. Mål indre diameter på kanten (bore), og prøv deg frem med stroke til du har de 8cc du vil fjerne.
[attachment=1]
|
|
|
24
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958
|
på: mars 26, 2023, 11:46:19 am
|
Her er en av grunnene til at jeg ville sette sammen en del før lakk. Var ikke helt fornøyd med glipene på førerdør. Så bildet viser både før og etter. Var for lite klaring ved øvre hengsle, og nedre bakkant. Så demonterte hengslepinne og presset litt i hydrauliske pressen på hengsledelen som festes i karosseriet. Jekket også litt i døråpning for å få den i samme vinkel som døra har. Var bare et par millimeter, men utgjør mye på utseende.
[attachment=1]
Måtte montere støtfangere og litt lykter for å se at det også passer. Stigtrinn må jeg finne de som jeg skal bruke, for å sjekke de også.
[attachment=2]
|
|
|
25
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958
|
på: mars 24, 2023, 19:58:51 pm
|
Litt rust i bakkant ble fikset med en tilbanket bit. Festet den først utenpå, og risset langs kanten så jeg så hvor jeg skulle kutte bort det gamle. Var rustet hull bak lykten også, så der ble det også en ny platebit og nye hull til lykt må bores. Diverse bulker ble også rettet ut.
[attachment=1]
Reprise i fremkant. Laget den delen også i to deler. Den indre falsen ble laget separat og sveist på.
[attachment=2]
|
|
|
26
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958
|
på: mars 16, 2023, 20:55:08 pm
|
Oppdaget at motoren ikke stod midt i motorrommet, så da fikk jeg anledning til å teste dozeren litt. Fikk trukket bakplate noen millimeter til siden, og da passet også eksoshalene greit i utsparingene. Satt også på den siste skjermen som jeg ikke hadde begynt på ennå.
[attachment=1]
Er litt å jobbe med på den skjermen også. Både bulker og rust, men utrolig stødig når jeg festet den til bilen så et godt emne. Måtte bare få på resten av skjermer og dører også.
[attachment=2]
|
|
|
27
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958
|
på: mars 16, 2023, 20:29:28 pm
|
Over en måned uten nye bilder! Hadde en samling i garasjen med andre veteranbilfolk, så da benyttet jeg anledningen til å få løftet karosseriet opp på bunnplata igjen.
[attachment=1]
Var godt over et år siden de ble adskilt for å renovere bunnplata. Veldig godt å få tilbake litt gulvplass i garasjen.
[attachment=2]
|
|
|
28
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958
|
på: januar 31, 2023, 18:01:57 pm
|
Nå har du jo fått dette til, så det er kanskje ikke så relevant for deg lengre... Jeg tok et fag i støperiteknikk en gang i tiden, og det var like mye fokus på matere i motsatt ende av det som skal støpes, som på tilførselskanalen. Materne etterfyller materiale etterhvert som støpen begynner å størkne, og gir bedre kontroll på fordeling av metall i hele støpeformen samtidig som du unngår lunkere (hulrom) i den ferdige delen. Det ser ikke ut som du hadde noe annet enn tilførsel i den første støpen din, så det kan være noe å tenke på neste gang  Hadde bare noen små 3mm hull for å slippe ut luft på første forsøk, og tvinnet sammen 3x3mm som tilførsel. I sand vil vel noe av luften klare å unnslippe gjennom sanden, men usikker på hvordan det er i gips. Gips leder kanskje bedre bort varmen også slik at det størkner for fort?
|
|
|
30
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958
|
på: januar 28, 2023, 21:24:02 pm
|
Andre forsøk ble mye bedre. Så da kunne jeg kutte de fra hverandre og slipe litt. Trengte jo også et par spesielle vingemuttere til festene. De var litt enklere i fasongen, så de støpte jeg i vanlig sandform. Forstår vel hvorfor noen lager støpekassene i metall og ikke treverk. Var ikke mye søl som skulle til før det tok litt fyr  [attachment=1] Det ble temmelig vellykket på første forsøk, så da kunne jeg kutte de løs. Hadde tettet igjen gjengepartiet når jeg laget forma, for regnet ikke med at gjengene var mulig å støpe uansett. Sa da var det bare å bore å gjenge litt før de passet der de skal være. [attachment=2]
|
|
|
|